Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta18128.04.20223

10372-2021 (02 02 00)

Vuoden 2022 osavuosikatsaus I

Tiivistelmä:

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden talousarvion ennustetaan ylittyvän 24 M€ vuoden 2022 aikana. Vuoden 2022 talousarvio ei sisältänyt Covid-19 pandemian hoitoon liittyviä kustannuksia, vaan niistä raportoidaan ja niitä ennustetaan osana talouden seurannan prosessia. Työmarkkinatilanne vaikuttanee myös vuoden 2022 talousarvion toteumaan. Sen tarkkojen vaikutusten arviointi ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole ollut mahdollista. Talousarvio 2022 on laadittu alkuperäisen vuoden 2021 talousarviolukuihin nojaten. Merkittävimmät ylitysuhat liittyvät Perhe- ja sosiaalipalveluiden ostopalveluiden käyttöön sekä VSSHP:n menokohdan ylittymiseen. Peson ostopalveluiden osalta vuoden 2021 tilinpäätöksen toteuma antaa talousarviota paremman vertailukohdan vuoden 2022 ennusteelle.

Sosterla § 181

Erityisasiantuntija Ari Mäkinen, talouspäällikkö Ritva Pitkäkari, controllerit, Noora Horsti ja Samuli Koskinen 19.4.2022:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2022 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus on merkitty laadittavaksi  raportointijaksolta 1.1.–31.3.2022.

Terveyspalvelut

Terveyspalveluiden toimintotulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 7,3 M€ ja menojen ylittävän talousarvion 5,3 M€. Nettopoikkeaman talousarviosta ennustetaan siten olevan 2 M€.

Toimintatuottojen ylittyminen johtuu covid-avustuksesta, jota arvioidaan saatavan 9,5 M€. Talousarviossa ei ole ennustettu covid-avustusta. Sen sijaan tulojen alittumista ennustetaan maksutuotoissa avohoidon asiakasmaksujen osalta. Asiakasmaksujen maksukatto ja maksuvapautukset ovat laajentuneet uuden asiakasmaksulain myötä ja tulevat koskemaan myös suunterveydenhuollon asiakasmaksuja vuoden 2022 alusta alkaen. Lisäksi polikliinisten palveluiden liikkeenluovutusten myötä poliklinikkakäynneistä saatavat maksutuotot vähenevät. Laitoshoidon asiakasmaksujen arvioidaan alittavan hieman talousarvion, mutta pysyvän edellisvuoden tasolla. Sairaalan laitoshoidon asiakasmaksut siirretään erikoissairaanhoidon asiakasmaksuista perusterveydenhuollon laitoshoidon asiakasmaksuihin raportointitavan yhtenäistämiseksi. 

Toimintakulujen ennustetaan ylittyvän pääosin covid-epidemian hoitoon liittyvien kulujen vuoksi, joita ei ole huomioitu talousarviossa. Toimintakuluissa laskua sitä vastoin aiheuttavat poliklinikoiden liikkeenluovutukset VSSHP:lle. Henkilöstökulujen arvioidaan alittavan talousarvioin 1,6 M€, mutta pysyvän lähes samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna. Säännöllisten palkkojen talousarvioluku pitää sisällään myös jaksotettavien henkilöstökulujen talousarvion, minkä vuoksi luku näyttää suuremmalta. Poliklinikoiden liikkeenluovutusten seurauksena henkilöstökulut laskevat, mutta vastaavasti aiemmin täyttämättömiin vakansseihin palkattujen henkilöstön myötä kustannukset nousevat. Covid-tarpeeseen palkatun tilapäisen työvoiman ja erilliskorvausten arvioidaan hieman laskevan. 

Palveluiden ostojen ennustetaan ylittävän talousarvion (6,2 M€), mutta jäävän reilusti edellisvuotta vähäisemmiksi (13,6M€). Asiakaspalveluiden ostot ylittävät talousarvion 0,46 M€ ja muiden palvelujen ostot 5,7 M€. Palveluiden ostoissa suurimmat yksittäiset erät ovat ICT-palvelut, laboratoriokustannukset (Covid-19 näytteenotto ja testaus), kuvantamispalvelut, terveyspalvelut sekä työvoimanvuokraus (Covid-19 rokottaminen ja rajavalvonta) ja muut palvelut (mm. tulkkaspalvelut). Covid-epidemiaan liittyvien kustannusten arvioidaan osittain laskevan edellisvuoteen verrattuna. 

Aineiden ja tarvikkeiden hankintojen ennustetaan ylittävän talousarvion 1,5 M€. Merkittävin ylitys arvioidaan syntyvän tutkimus- ja hoitotarvikkeista (1,8 M€), kun taas lääkekustakustannusten arvioidaan laskevan (0,2 M€) liikkeenluovutusten vaikutuksesta.  

Avustukset yhteisöille ei toteudu talousarvion (0,6 M€) mukaisesti YTHS:n rahoituksen muutoksen vuoksi. Muiden toimintakulujen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Vuokriin tuleva nousu on huomioitu yhteisten palveluiden ennusteessa. 

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden TA 2022 on tehty vuoden 2021 talousarvion lukuihin perustuen.  Perhe- ja sosiaalipalvelujen toimintakulut tilinpäätöksessä 2021 ylittivät kuitenkin alkuperäisen TA 2021 talousarvion toimintakulut 14 M€:lla.

Asiakaspalveluiden ostojen TA 2022 on 46,6 M€ ja menoennuste vuoden 2021 toteuman tasolla 62,8 M€, ylitysennuste 16,2 M€.

Asiakaspalvelujen ostojen pysyttäminen edellisvuoden tasolla on haasteellinen tehtävä ja ennuste jatkaa talousarvion laadinnan yhteydessä esille tuotua edellytystä oman toiminnan ja ostopalvelujen käytön arvioinnista. Asiakaspalvelujen ostoissa on edelleen merkittävää haastetta sekä lastensuojelun ostopalveluissa, että asumis- ja päihdepalveluissa

Perhe- ja sosiaalipalveluiden yhteisten palveluissa tulosyksikössä on 1.2.2022 alkaen tehty tulkkaus- ja käännöspalveluiden ulkoistus Monetra Oy:lle. Ulkoistus näkyy ennusteessa sekä menoalituksena 1,8 M€ (suurimpana henkilöstökulut), että myyntituottojen alittumisena 1,6 M€. Tulkkaus- ja käännöspalveluiden menot ja vastaavat valtionkorvaukset ovat 1.3.2022 alkaen hajaantuneet kaikille palveluja tilaaville yksiköille ja näkyvät lisääntyneinä palveluiden ostoina palveluja käyttävillä kustannuspaikoilla.

Vanhus- ja vammaispalvelut

Vanhus- ja vammaispalveluissa tulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 2,1 M€ ja menojen ylittävän talousarvion 3,3 M€. Nettomuutos on 1,2 M€.

Talousarvioon on tehty muutos, jossa vanhus- ja vammaispalvelujen avopalveluista muistikoordinaattorit siirrettiin terveydenhuoltopalveluihin.

Tulojen ylityksen taustalla on valtiolta saatavat Covid -avustukset 4,5 M€. Maksutuotot ennakoidaan olevan n. 2,2 M€ talousarviota vähemmän. Muutoksen taustalla on asiakasmaksulaki. Muutosta selittää vam-maispalveluiden ateria- ja kuljetusomavastuun talousarviota pienempi ennuste (0,7 M€) sekä rakenne-muutokseen liittyvä pitkäaikaissairaanhoidon asiakasmaksujen talousarviota pienempi ennuste (n. 1,2 M€).

Menojen ylitysennustetta selittää vanhuspalveluissa työvoimavuokrauksen talousarviota suurempi tarve n. 4 M€ sekä vammaispalveluissa kuljetuspalveluiden talousarviota alhaisempi ennuste (n. 1,7 M€). 

Ennuste perustuu nykytilanteen arvioon. Ennustetta heikentää vallitseva epävarmuus niin työmarkkinoilla kuin yhteiskunnassa yleensä.

VSSHP

Turun talousarvio VSSHP:n kustannuksille on 257 M€ ja VSSHP:n oma talousarvio Turun maksuosuudesta on 263,8 M€. Turun maksuosuuden ennustetaan olevan 267 M€, joten se ylittää kaupungin talousarvion 10 M€. Ennuste ylittää myös VSSHP:n tekemän talousarvion 3,5M€. Ylitys johtuu VSSHP:lle siirtyvistä uusien poliklinikoiden liikkeenluovutuksen myötä syntyvistä kustannuksista. Toisaalta nämä kustannukset säästyvät terveyspalveluiden palvelualueelta. Lisäksi somaattisen ja psykiatrisen sairaanhoidon menojen ennustetaan ylittävän Turun alkuperäisen talousarvion. Ennuste perustuu aiempien vuosien sekä alkuvuoden toteutuneisiin suoritteisiin ja kustannuksiin.

Turun maksuosuus oli vuonna 2021 VSSHP:n toteutuneita kustannuksia pienempi johtuen VSSHP:n ylijäämästä ja sairaanhoitopiirin covid-avustuksista. Turun maksuosuuden ennuste 267 M€ perustuu toteumaan, mikä VSSHP:n lasku Turun kaupungille olisi ollut ilman poikkeusvuotta ja ylijäämää. VSSHP:n saamia mahdollisia covid-avustuksia ei ole arvioitu ennusteeseen.

Somaattisen sairaanhoidon arvioidaan toteutuvan 1,2 M€ VSSHP:n talousarviota suurempana. Somaattisen sairaanhoidon toteumiin vaikuttaa mm. polikliinisten toimintojen liikkeenluovutukset 1.5.2021 lukien VSSHP:lle. Poliklinikka-käyntien kustannuksiin arvioidaan nousua 2,5 M€ vuoteen 2021 verrattuna.

Psykiatrisen sairaanhoidon arvioidaan toteutuvan 0,7 M€ VSSHP:n talousarviota suurempana. Psykiatrisen sairaanhoidon kustannukset ovat kasvaneet tasaisesti usean vuoden ajan (+3%) johtuen mm. pidempikestoisista ja haastavimmista hoitojaksoista. Vuonna 2021 perustetun uuden mielenterveys- ja päihdepalveluiden yksikön tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä psykiatrisen erikoissairaanhoidon tarvetta, minkä vuoksi kustannusten ja suoritteiden nousun arvioidaan olevan maltillisempaa aiempiin vuosiin verrattuna.

EPLL:n (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) kustannusten arvioidaan toteutuvan VSSHP:n talousarvion mukaisesti. Sen sijaan päivystyksen poliklinikkakäyntien suoritteiden ja kustannusten arvioidaan ylittävän talousarvion 1,5M€. Suoritteiden ja kustannusten toteuma alkuvuodelta on ollut vastaavalla tasolla edellisvuoteen verrattuna. Päivystyksen suoritteiden ja kustannusten odotetaan kuitenkin laskevan jatkossa terveyskeskusten hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman käynnistyttyä.

Kalliinhoidon tasausmaksun ja erityisvelvoitemaksun oletetaan toteutuvan VSSHP:n talousarvion mukaisesti. Kanta-palveluiden käyttömaksut arvioidaan olevan 0,48 M€.

Hallinto ja kaupungin sisäiset toimintamenot

Sisäiset palvelut tulevat palvelukokonaisuuksien talousarvioihin keskitetysti. Tilapalvelut on tarkastanut sisäisten vuokrien veloituksen ja tarkistus tuottaa 0,9 M€ budjettiylityksen sisäisiin menoihin. Budjettiylitys ja mahdollisesti myöhempien päätösten mukaisen lisämääräraha tullaan kohdistamaan palvelualueille todellisen käytön mukaan, mutta tässä vaiheessa esitetään yhteisten palvelujen poikkeamana.  Lisäksi eläkemenoperusteisiin eläkemaksuihin on tulossa 0,8 M€ budjettiylitys ulkoisiin menoihin.

Kokonaistilanne ja korona

Kokonaisuutena hyvinvointitoimialan talousarvion ensimmäisen osavuosikatsauksen osalta voidaan todeta, että Covidkustannusten toteuma on vaikeasti ennustettava ja niitä vastaavien valtionavustusten laskentaperuste on päättämättä. Ennusteessa on lähdetty siitä, että valtio korvaa Covid-kustannukset, kuten vuonna 2021.

Toimintatuloihin ennustetaan noin 7,7 M€ ylitystä. Toimintamenojen osalta menot tulevat ylittymään arviolta 31,7M€. Nettona poikkeama talousarviosta on 24 M€.

Suhteessa vuoden 2021 tilipäätökseen toimintatuottoja ennusteessa on 26 M€ vähemmän ja toimintamenoja 11,7M€, eli toimintakatteen ennustetaan heikkenevän 37M€

Ennuste sisältää 13 M€ toimintamenoja, jotka ovat Covid-19 kustannuksia ja niitä vastaavia valtionavustuksia.

Tässä vaiheessa vuoden 2022 Covid-19 kustannusten arvioiminen on haasteellista. Tammi-maaliskuussa on tilastoitu Covid-19 kustannuksia 3,6 M€. Vuonna 2021 Covid-19 kustannuksia tilastoitiin koko vuonna 26,5 M€ ja valtio korvasi rokottamista, testausta ja hoitoa laskennallisen kaavan mukaan 36 M€. Lisäksi vuonna 2021 tilastoitiin 2,4 M € rajavalvonnan kustannuksia, joista osan valtio on korvannut ja loppuvuoden korvaushakemus avautunee alkuvuodesta 2022.

Vuonna 2021 valtio korvasi VSSHP:lle Covid-poikkeustilanteesta aiheutuneita kustannuksia, minkä seurauksena VSSHP hyvitti Turkua. Vuoden 2022 osalta vastaavasta korvauksesta ei ole ollut puhetta eikä ennusteessa ole huomioitu tällaisia hyvityksiä.

Työmarkkinatilanne vaikuttanee 2022 vuoden talousarvion toteutumiseen. Tässä vaiheessa vaikutusten arvioiminen ei kuitenkaan ole ollut mahdollista.

Lisäksi alkuvuonna euroalueella ennätyslukemiin noussut inflaatio vaikuttaa materiaali- ja palveluhankintojen osalta erilaisina toimittajien hinnankorotusvaatimuksina. Hinnankorotuksia on huomioitu ennusteessa siltä osin, kun niistä on tähän mennessä sovittu.  

Liite 1OVK1 2022 palvelualueittain

Liite 2OVK1 2022 menot - tulot - netto

Liite 3Hyvinvointipalveluiden kuukausiseuranta maaliskuu

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 20.4.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedoksi ensimmäisen osavuosikatsauksen sekä toiminnan- ja talouden seurannan ajalta 1.1.-31.3.2022.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 181
Liite 1:OVK1 2022 palvelualueittain
Liite 2:OVK1 2022 menot - tulot - netto
Liite 3:Hyvinvointipalveluiden kuukausiseuranta maaliskuu 2022