Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16206.04.20221

14226-2021 (01 01 01, 03.04)

Oikaisuvaatimus hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden suun terveydenhuollon palvelupäällikön virkavaalista

Tiivistelmä: -

Sosterla § 162

Johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström 30.3.2022:

Turun kaupungin terveyspalveluiden vs. palvelualuejohtaja Jane Marttila on 24.1.2022 päättänyt suun terveydenhuollon palvelupäällikön virkavalinnasta (vak. nro 390541) johtavan hammaslääkärin Marina Merne-Grafströmin esityksestä.

Päätöksestä Sirja Peltoniemi on tehnyt oikaisuvaatimuspyynnön 1.3.2022 saapuneella sähköpostilla. Oikaisupyynnön tekijä vaatii nimityspäätöksen kumoamista ja paikan uudelleen avaamista. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan virkaan ei valittu ansioituneinta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta palautti kokouksessaan 16.3.2022 asian uudelleen valmisteltavaksi, jotta oikaisuvaatimuksen tekijälle annetaan mahdollisuus lausua ja täydentää oikaisuvaatimustaan kaikkien valintapäätökseen liittyvien seikkojen osalta. Oikaisuvaatimuksen tekijälle on siten lähetetty vielä 22.3.2022 ansiovertailu (15.12.2021) salatulla sähköpostilla ja hänelle on varattu mahdollisuus täydentää tekemäänsä oikaisuvaatimusta 29.3.2022 asti. Siten on varmistettu, että oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut riittävä aika tutustua asiakirjoihin. Oikaisuvaatimuksen tekijä on lähettänyt täydennyksen oikaisuvaatimukseen, jossa hän tuo esille, että vetoaa samoihin asioihin, jota hän toi esille alkuperäisessä oikaisuvaatimuksessaan.

Liite 1Oikaisuvaatimus 1.3.2022 ja sen täydennys 29.3.2022

Palvelupäällikön virka oli haettavana suun terveydenhuollon ohjauspalveluissa 26.11. -13.12.2021.  

Kuntarekry:ssä avoimena olleen tehtävän kelpoisuusvaatimuksena oli tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, alan tuntemus sekä riittävä johtamistaito.

Lisäksi edellytettiin:

Valitun on ennen valinnan vahvistamista esitettävä hyväksyttävä todistus työhöntulotarkastuksesta.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 5 §:n 1 momentin mukaan, sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset. Hakemukseen on liitettävä selvitys hakijan kelpoisuudesta. Saman lain 6 §:n mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Haastattelussa syvennyttiin hakuilmoituksessa mainittujen edellytysten ja vaatimusten täyttymisen arviointiin hakijoiden osalta. Kaikille haastatelluille esitettiin samat haastattelijoiden ennakkoon laatimat kysymykset. Kysymykset käsittelivät koulutustaustaa, valmiuksia tehtävään, haastateltavan esille tuomia omia luonteenpiirteitä työtehtävissä, tiimitaitoja, motivaatiota ja tulevaisuuden ajatuksia. Jokaiselle neljälle haastateltavalle oli varattu aikaa 60 min, joista 45 min käytettiin haastatteluihin. Haastatteluun osallistuivat johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström, ylihammaslääkäri Taina Raunio, vt ylihammaslääkäri Anu Kallio ja osastonhoitaja Pia Kanervala. Ensimmäinen haastattelu pidettiin 22.12.2021.

Ensimmäisen haastattelun perusteella valittiin kaksi ehdokasta samanaikaisesti tapahtuvaan jatkohaastatteluun 14.01.2022. Kysymysten valmisteluun ja haastatteluun osallistuivat tällöin vs. terveyspalveluiden palvelualuejohtaja Jane Marttila, johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström, ylihammaslääkäri Taina Raunio, vt ylihammaslääkäri Anu Kallio ja osastonhoitaja Pia Kanervala. Haastateltavia pyydettiin valmistelemaan vapaamuotoinen esittely itsestään. Lisäksi heitä pyydettiin keskustelemaan aiheesta ”Hyvinvointialueen palveluverkko” ja ”Miten olla hyvä esimies palvelupäällikön virassa?”. Lopuksi ratkaistavana oli hypoteettinen työtehtävä, jonka aihealueena oli koronarokotteeseen kuuluva ongelma.

Liite 2Palvelupäällikkö ansiovertailu (Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentti 29 kohta)

Liite 3Palvelupäällikön virantäyttö

Liite 4Päätöspöytäkirjan oheismateriaali (Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentti 29 kohta)

Oheismateriaali 1Haastattelu I Palvelupäällikön haastattelukysymykset

Oheismateriaali 2Haastattelu II Palvelupäällikkö haastattelukysymykset

Työryhmä päätyi kokonaisharkinnan perusteella yksimielisesti esittämään valittua palvelupäällikön virkaan. Kelpoisuusvaatimuksena palvelupäällikön tehtävään on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, alan tuntemus sekä riittävä johtamistaito. Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi vuonna 2015 ja virkaan valittu terveystieteiden maisteriksi vuonna 2016. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä opiskelee kohti terveystieteiden maisterin ja sairaanhoitajan tutkintoa. Molemmilla hakijoilla on suuhygienistin tutkinto, oikaisuvaatimuksen tekijä oli valmistunut vuonna 2007 ja virkaan valittu vuonna 2011. Suuhygienistin tutkinto ei ollut hakukelpoisuusehto, mutta osoittaa alan tuntemusta molemmilla hakijoilla. Molemmat, oikaisuvaatimuksen tekijä ja valittu, ovat kerryttäneet esimieskokemusta ja johtamistaitoa toimiessaan osastonhoitajina; oikaisuvaatimuksen tekijä 1v 10kk ja valittu 2v 11kk. Valittu on toiminut lisäksi palvelupäällikön tehtävissä sijaisena 1.9.2021 alkaen edelleen.

Haastatteluissa oikaisuvaatimuksen tekijä toi esille virkahaun taustaksi johtamispuolen kiinnostuksen, valittu enemmän työtehtävään liittyvän toiminnan kehittämispuolen. Valitulla ilmeni haastattelussa enemmän näkemystä toimintaympäristön vaatimuksista, tiimityöstä sekä tulevaisuuden näkymistä. Valitun taidot korostuivat haastattelussa niin henkilöstöhallinnon, muutosjohtajuuden kuin toiminnan kehittämisenkin osalta. Valitun tuntemus ja osaaminen julkisen puolen suun terveydenhuollosta sekä sen kehitysnäkymistä oli arviointitoimikunnan arvioimana hakijoiden paras. Hänen koulutus- ja työkokemuksensa tukee tehtävässä vaadittua osaamista. Oikaisuvaatimuksen tekijällä koulutus ja työkokemus ovat viran pätevyysvaatimusten mukaiset ja hänellä on myös kokemusta julkisen puolen suun terveydenhuollon toiminnasta.

Toisessa haastattelussa valitun julkisen puolen osaaminen myös palvelupäällikön tehtävänkuvaan liittyen ja ajankohtaisiin ratkaistaviin asioihin tuli selkeästi ilmi. Valitulla on ollut merkittävä kehittämistehtävä mm. toiminnan parantamisen monihuonemalliin liittyen, jossa hänen osaaminen näyttäytyi esitettyjen asioiden valossa hyvänä. Lisäksi hän osoitti tietämystä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vaikutuksista.

On jäänyt epäselväksi miksi oikaisuvaatimuksen tekijän sähköpostikysely lisätiedoista ei ole tavoittanut lautakunnan päätöksiä tai valinta-asiaa hoitavia virkamiehiä. Oikaisuvaatimuksen tekijä on pyytänyt lisätietoja sähköpostilla rekrytointipalveluiden toimihenkilön henkilökohtaiseen sähköpostiin eikä se ole päätynyt hallinnolliseen järjestelmään (Joutsenet). Valintapäätöksessä on hakijoille ilmoitettu kirjaamon osoite oikaisuvaatimukselle. Oikaisuvaatimuksen tekijän myöhempi yhteydenotto on päätynyt suun terveydenhuoltoon 1.3.2022 Turun kaupungin palautepalvelun yleisen palautteen kautta, jonka edelleen ohjauksen perusteella hänelle on viivytyksettä vastattu. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole missään vaiheessa ollut yhteydessä suoraan suun terveydenhuoltoon.

Koottu ansiovertailu on ollut oheismateriaalina lautakunnan kokouksessa. Suun terveydenhuollosta toimitettiin oheismateriaali asianosaiselle salattuna sähköpostina 3.3.2022 ja hänelle on myös varattu mahdollisuus tulla tutustumaan ansiovertailuasiakirjoihin rekrytointipalveluiden ohjeistaman toimintamallin mukaisesti. Siten oikaisuvaatimuksen tekijälle on varattu mahdollisuus tutustua hakuasiakirjoihin myös oikaisuvaatimusajan puitteissa.

Kuten edellä on todettu, oikaisuvaatimuksen tekijälle on lähetetty vielä 22.3.2022 ansiovertailu (15.12.2021) salatulla sähköpostilla ja hänelle on varattu mahdollisuus täydentää tekemäänsä oikaisuvaatimusta 29.3.2022 asti. Siten on varmistettu, että oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut riittävä aika tutustua asiakirjoihin. Hän on jättänyt oikeusvaatimuksen täydennyksen, mutta siinä esille tuodut asiat eivät poikkea ensimmäisestä oikaisuvaatimuksesta.

Haastateltaville oli varattu yhtä pitkät haastatteluajat. Oikaisuvaatimuksen tekijän kohdalla ei aika rajannut haastattelua ja kaikki suunnitellut kysymykset keskusteltiin läpi.

Ketään haastattelussa mukana olleista ei ollut jääviyssuhteessa kehenkään hakijoista. Valintamenettely ei poikennut tavanomaisesta, jossa myös saman organisaation palveluksessa olevat henkilöt ovat haku- ja valintakelpoisia.  

Palvelupäällikön valintapäätös on perusteltu kelpoisuuden ja työkokemuksen täyttymisen osalta lisäksi haastattelussa ilmenneiden asioiden perusteella suhteessa hakujulistuksen kriteereihin. Palvelupäällikön virkaan vaaditun korkeakoulututkinnon pätevyyden oikaisuvaatimuksen tekijä saavutti vuotta valittua aiemmin. Työvuosia suuhygienistinä oikaisuvaatimuksen tekijällä on valittua enemmän, mutta pidempi kokemus perustyössä ei tee hakijaa ansioituneemmaksi vähemmän kokemusta omaavaan verrattuna kokonaisarviossa. Valitun henkilön koulutuksen ja työkokemuksen perusteella voidaan todeta, että hänellä on hyvät edellytykset hoitaa menestyksellisesti palvelupäällikön virkaa.

Palvelupäällikön virkavalintapäätös on tehty organisaation edellyttämässä järjestyksessä eikä päätöstä tehtäessä ole ylitetty toimivaltaa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen. Päätös ei myöskään ole epätarkoituksenmukainen. Näin ollen Sirja Peltoniemen oikaisuvaatimus nimityspäätöksen kumoamisesta ja paikan uudelleen avaamisesta tulisi hylätä aiheettomana.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 4.4.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Sirja Peltoniemen oikaisuvaatimuksen palvelupäällikön virkavalinnasta edellä esitetyillä perusteilla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 162
Liite 1:Oikaisuvaatimus 1.3.2022 ja sen täydennys 29.3.2022
Liite 2:Palvelupäällikkö ansiovertailu (salassapidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 1 mom. 29 kohta)
Liite 3:Palvelupäällikön virantäyttö
Liite 4:Päätöspöytäkirjan oheismateriaali (salasspidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 1 mom. 29 kohta)