Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13216.03.20227

13356-2018 (02 08 00, 06.03, 05 15 00)

Hinnantarkistusesitys 19.11.2021 alkaen - Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut - Attendo Oy, Attendo Poutarinne

Tiivistelmä: -

Sosterla § 132

Palvelupäälliikö Visa Jokela, johtava sosiaalityöntekijä Pasi Lehti ja palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen 24.2.2022:

Attendo Oy konserni tytäryhtiöineen, Mielenterveyspalvelut ilmoittaa korottavansa takautuvasti 19.11.2021 alkaen tehostetun asumisensa ja palveluasumisensa vuorokausihintoja Poutarinteen yksikössä. Hinnankorotus liittyy Turun kaupungin Sosiaali- ja terveyslautakunnan 20.11.2019 (§417) hyväksymän hankintasopimuksen sisältämiin ja 1.1.2020 - 31.12.2021 voimassa olleisiin hintoihin.

Ko. hankinta on tehty seutuhankintana ja hankintaan ovat osallistuneet Kaarinan, Raision, Naantalin, Paimion ja Laitilan kaupungit sekä Liedon kunta. Hankintasopimuksen ehdot ja sisältö ovat kaikkia palvelutuottajia sitovia kaikkien em. organisaatioiden osalta.

Attendo Oy on esittänyt korottavansa hintojaan seuraavasti:

Liite 1Attendo Oy Poutarinne hinnankorotusesitys (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)

Liite 2Attendo Oy Poutarinne Avin tarkastuskertomus 14.6.2021 (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)

Liite 3Puitesopimus Attendo Oy Sosterla 20.11.2019 (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)

Attendo Oyn mukaan hintojen korottaminen perustuu Lounais-Suomen aluehallintoviraston tarkastuksensa perusteella tekemään henkilöstömitoituksen korotusvaatimukseen.

Attendo Oy vetoaa korotusten osalta hankintasopimuksessa mainittuun kohtaan:

”Hintojen tarkistamisen perusteena ovat viranomaismääräykset, jotka olennaisesti muuttavat palvelun sisältöä. Sopimuksemme mukaisesti hintaa voidaan tässä tapauksessa tarkistaa muutosta vastaavasti. Todettakoon vielä, että Tilaaja on puoltanut kyseessä olevia muutoksia viranomaisen suuntaan.”

Tilaajaosapuolen vastaukset Attendo Oyn tekemään hintojen korotusilmoitukseen:

Hankintasopimus mahdollistaa hintojen korottamisen optiokauden alusta lukien kustannusindeksin perusteella. Hankintasopimus määrittelee selkeästi, että hintojen korotuksen märän tulee olla sidottu Tilastokeskuksen tuottamaan kustannusindeksin muutokseen siten, että korotukseen lasketaan 70 % muuttuneiden henkilöstökustannusten ja 30 % muuttuneiden elinkustannusten mukaisesti. Korotus voi olla enintään 3,5 % sopimuksen mukaisista hinnoista.

Yksityisen sektorin henkilökustannusten muutos 2020/3 – 2021/12 on Tilastokeskuksen mukaan 2,2 %. Kuluttajahintaindeksin muutos vuosina 2020 - 2021 on Tilastokeskuksen mukaan 2,2 %, joten hintojen tarkistamisen kustannustasoon perustuva korotus voi olla maksimissaan 2,2 %.

Hankintasopimus ei mahdollista takautuvaa hintojen korottamista ja ilmoitus hintojen korottamisesta on tullut antaa 9 kuukautta ennen korotuksen voimaanastumista.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on valvovana viranomaisena todennut Attendo Oy:n Poutarinteen yksikön osalta, että sen hetkinen henkilöstömitoitus ei ole ollut riittävää. Sopimuksellisesti Attendo Oy ei ole toiminut antamansa tarjouksen ja solmimansa sopimuksen mukaisesti toimimalla alimitoitetulla resurssoinnilla. Poutarinteen yksiköstä on keväällä 2021 irtisanoutunut useita työntekijöitä sekä myös yksikön vastaava sairaanhoitaja. Henkilöstömitoituksen on todettu olevan vajaata sekä tilaajan 28.4.2021 kuten myös Lounais-Suomen aluehallintovaraston 14.6.2021 tekemissä valvontakäynneissä. Lounais-Suomen aluehallintovirasto ei ole huomauttanut Attendo Oy:tä palvelun sisällöstä vaan sen resurssoinnista.

Palveluntuottajalla ei ole ollut missään vaiheessa tarvetta muuttaa tarjoamansa palvelun sisältöä, se on edelleen palveluasumista ja tehostettua palveluasumista. Kyse on ollut ainoastaan siitä, mikä on asiakkaiden hoivassa tarvittavien henkilöiden määrä.

Tukitoimintoihin osalta Attendo Poutarinne ei ole täyttänyt sopimuksen mukaisesti vaadittavaa henkilöstömäärää. Myös tästä Lounais-Suomen aluehallintovirasto on huomauttanut Attendo Oy:tä. Tilaajan ominaisuudessa Turun kaupungin hyvinvoinnin palvelukokonaisuus ja seutuhankintaan osallistuneet muut organisaatiot ovat edellyttäneet, että Attendo Oy toteuttaa toiminnassaan sopimuksen ja sen liitteissä mainitut ehdot itsenäisesti ilman erillistä huomautusta.

Sopimuksen voimaan astumisen jälkeen palvelutuottaja on yksiselitteisesti ollut velvollinen noudattamaan myös valvontaviranomaisen antamia ohjeita ja määräyksiä palveluun varattujen resurssien osalta. Hankintasopimuksessa ja siihen liittyvissä palvelukuvauksissa on edellytetty palveluntuottajaa toteuttamaan palvelua niin, että henkilökunnan määrä on mitoitettu asiakkaiden määrän ja tarpeiden mukaan. AVI on tarkastuksessaan todennut, että tämä vaade ei ole toteutunut ja vastuu resurssien riittämättömyydestä on yksistään palveluntuottajalla ja Attendo Oy on allekirjoituksellaan sitoutunut näihin sopimuksen ehtoihin.

Edellä mainittujen asioiden perusteella toteamme, että Attendo Oy ei ole toiminut hinnankorotusesityksensä ja siihen liitettyjen perustelujen osalta voimassa olevan hankintasopimuksen mukaisella tavalla.

Turun kaupungin hyvinvoinnin palvelukokonaisuus ja seutuhankinnassa mukana olleet muut organisaatiot ilmoittavat, että ne pitävät Attendo Oyn 12.1.2022 tekemää ilmoitusta hintojen korottamisesta hankintasopimuksen vastaisena, eikä ilmoitusta tai sen sisältämiä uusia hintoja hyväksytä.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 4.3.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Attendo Oy Poutarinteen yksikön osalle esittämänsä ostopalvelujen hinnantarkistuksen optiovuodelle 1.1.2022 - 31.12.2022 (alkaen takautuvasti 19.11.2021) hankintasopimuksen vastaisena.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAttendo Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 132
Liite 1:Attendo Oy Poutarinne hinnankorotusesitys (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)
Liite 2:Attendo Oy Poutarinne Avin tarkastuskertomus 14.6.2021 (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)
Liite 3:Puitesopimus Attendo Oy Sosterla 20.11.2019 (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)