Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta10603.03.20227

4335-2020 (02 08 00, 00 01 02)

Terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman tilannekatsaus

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoon-pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman. Sosiaali- ja lautakunnalle esitetään toimenpidesuunnitelman tilannekatsaus.

Sosterla § 106

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas, terveyspalvelut, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, ylihoitaja Jaana Piispanen 21.2.2022:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman. Kaupunginhallitus hyväksyi toimenpidesuunnitelmasta syntyvät lisäkustannukset vuosille 2021-2022 siten, että toimenpidesuunnitelman kokonaiskustannus on 4,84M€, josta vuonna 2021 lisämäärärahatarve on noin 0,84 M€ ja vuoden 2022 talousarvioesitykseen lisättiin toimenpidesuunnitelman mukaisesti käytettäväksi 4 M€ (KH 5.10.2021 § 455). Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2022 talousarvioesityksen ja toimenpideohjelman rahoituksen 15.11.2021 § 258.

 

Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne on esitetty taulukossa 1.

 

Taulukko 1. Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne

 

Tavoite

Tarkempi sisältö

Tilanne

1. Saatavuuden parantuminen

Lisäkapasiteetin hankinta

Ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden (hoidon tarpeen arviointi) ostopalvelut

Toiminnassa 12/2021 alkaen, palveluntuottajana Pihlajalinna. Tässä vaiheessa ohjataan Keskustan terveysaseman puhelut. Määräaikainen sopimus 30.6.2022 saakka (SOSTERLA 10.11.2021 § 399 dnro 13037-2021). Esitys tehty toiminnan jatkoa koskevasta kilpailutuksesta.

Käyttö (puhelumäärät):
joulukuu 2021 (8.12.–31.12.) 3035

tammikuu 2022 5174

helmikuu 2022 (1.2.–13.2.) 2308

Toimintakulut:
yht. 100 753 €

 

Lääkärivastaanotot

(1)
Päivälääkärisopimuksen mukaiset jononpurkuvastaanotot 50 vastaanottoa/vk toiminnassa, palveluntuottajana Pihlajalinna (SOSTERLA 8.1.2020 § 19, dnro 14354-2018). Sopimus voimassa 31.12.2022 saakka + 1 vuoden optio. Optiovuoden käyttöönotto tulossa päätöksentekoon.

Käyttö (käyntien lukumäärät):
lokakuu 2021 168

marraskuu 2021 228

joulukuu 2021 175

tammikuu 2022 210

helmikuu 2022 (
1.-15.2.) 111

Toimintakulut:
yht. 41 232 €

(2)
Lääkärivastaanottojen lisähankinta Pihlajalinnalta (SOSTERLA 20.10.2021 § 381, dnro 10796-2021). Sopimus oli voimassa ensin 31.12.2021 ja jatko 28.2.2022 saakka, jolloin palvelusetelin on ollut tarkoitus korvata lisähankinnat. Vuodenvaihteessa oli sopimuskatkos, jolloin myös käyntejä vähemmän. Vastaanottokäyntejä ollut tarjolla vähemmän kuin tarvetta olisi ollut.

Käyttö (käyntien lukumäärät):

marraskuu 2021 124

joulukuu 2021 173

tammikuu 2022 51 (+ 87 etä)

helmikuu 2022 (1.-15.2.) 32

Toimintakulut:

yht. 24 284

 

Palveluseteli

Päätös tehty ja sääntökirja hyväksytty SOSTERLA 15.12.2021 § 485. Palveluntuottajana on rekisteröitynyt Terveystalo (SOSTERLA 2.2.2022 § 47), joka ei kuitenkaan pysty aloittamaan helmikuussa 2022.

Digipalvelut

Reseptiklinikka

Toiminnassa 12/2021 alkaen, palveluntuottajana SoloHealth Oy (SOSTERLA 10.11.2021 § 398). Tässä vaiheessa ohjataan ilman lääkäriä olevien väestöjen reseptiuusinnat. Määräaikainen sopimus voimassa kesäkuuhun 2022 saakka, hankintaesitys tehty toiminnan jatkosta 31.12.2022 saakka (SOSTERLA 16.2.2022 § 74 ja 3.3.2022 §).

Käyttö (reseptien lukumäärät):

joulukuu 2021 (9.-31.12.) 3806

tammikuu 2022 3336

helmikuu 2022 (1.2.-15.2.) 1269

Toimintakulut: yht. 60 980 €

 

Etävastaanottopalvelut

Omassa toiminnassa käytössä Flowmedikin ratkaisu (aiemmin Videovisit). Tässä vaiheessa käyttö varsin vähäistä, toteutuneena esimerkkinä elintapaohjaukset. Valmistelu käynnissä laajemman etävastaanottopalvelun hankinnan osalta.

2. Työn hallinnan ja työhyvinvoinnin parantuminen

Työn prosessit

Tiimityömalli (sis. hoidon jatkuvuuden vahvistaminen)

Sisältää yhtenäiset kriteerit hoitokäytännöille, yhtenäiset toimintamallit terveysasemille, yhtenäisesti suunnitellut työtilat, hukan minimoiminen työn eri prosesseista työntekijöiden kanssa tehtävänä yhteistyönä. Sisältää myös pormestariohjelman linjauksen ns. omalääkärijärjestelmästä: oma pysyvä tiimi.

Tiimimallin käyttöönotto toteutettu, jatkuva työstäminen ja koulutukset terveysasemilla käynnissä. Työskentelytapojen muutoksen pysyvyyteen on panostettu johtamalla muutosta mm. jatkuvan vuoropuhelun avulla.

Työnjaon ja lähijohtamisen rakenteet

Lähijohtamisen vahvistaminen

Terveysasemien vastaavien lääkärien johtamisrooliin käytettävää työaikaa lisätty. Kaksi uutta lähijohtajaa (aoh) aloittanut määräaikaisesti aiempien lisäksi. Lähijohtajien näyttötutkintoja meneillään johtamisosaamisen vahvistamiseksi.

 

Työnjako

Tehtävien uudelleenarvioinnin myötä saatu tekijöitä avustaviin rooleihin terveysasemilla. Työnjaon määrittäminen kuuluu myös tiimityömallin kokonaisuuteen (ks. edellä).

 

Tiedolla johtaminen

Seurantatyökalut ja mittarit määritelty, kehittäminen jatkuu.

Työhyvinvoinnin parantuminen

Henkilöstön osallistaminen

Terveysasemilla työntekijät mukana tiimimallin kehittämisessä ja soveltamisen suunnittelussa käytäntöön.

 

Muut työhyvinvoinnin elementit

Perehdys- ja sparrausohjelma työntekijöille on käynnistynyt mm. päivittämällä perehdytysmateriaalia ja toteuttamalla taustakysely viimeksi tulleille työntekijöille.

Osaamisen ohjelma kaikille työntekijöille: Koulutuksia käynnissä tavallisen koulutusohjelman mukaisesti ja toimipaikkakoulutuksina. Laajempi koulutussuunnitelma käynnissä (hyvän hoidon tiimimalli). Työn alla on työhyvinvointiohjelman paletti, josta lähijohtajat voivat valita tarvittavia välineitä työhönsä. SAP-osaamisprofiili-osa-alueen käyttöönotto osana Take-keskusteluita.

Lähijohtajien johtamiskoulutuspaketti tulossa.

Sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittäminen jatkuu.

Työaikajoustot ja etätyö: Osa-aikaisuuden mahdollisuuksia hyödynnetty jonkin verran. Etätyötä mahdollisuus käyttää rajatusti. Liukuva työaika käytössä mahdollisuuksien ja työnkuvan mukaan.

3. Muun kehittämisen jatkaminen sopeuttamisohjelman mukaisesti

Sopeuttamisohjelman toimenpiteen 17 mukaiset toimet

Terveysasemien toimintamalliuudistus

 

Terveyskeskuskonseptin uudistus (elämänkaarimallin mukaiset sotekeskukset)

Toimintamalliuudistus: ks. edellä tiimityömalli ja yhtenäiset toimintamallit, hoidon jatkuvuuden vahvistaminen (osio 2)

 

Terveyskeskuskonseptin uudistus toteutettu: mielenterveys- ja päihdeyksikön perustaminen 1.1.2021 alkaen, geriatristen ja kuntouttavien palveluiden yksikön perustaminen 1.1.2021 alkaen sekä lasten ja nuorten polikliiniset palvelut –yksikön perustaminen 1.1.2022 alkaen

Sopeuttamisohjelman toimenpiteen 33 mukaiset toimet

Terveysasemien palveluverkkoselvitys

 

Uuden rahoitus- ja järjestämistavan [tuottamistavan] pilotti

 

Digivastaanotto

Erillinen valmistelu (SOSTERLA 16.2.2022 § 89, 3.3.2022 §)

Pormestariohjelman mukaiset toimet

Palvelun laadun määrittely ja tuottamisen tavat

Siirtynyt osaksi hyvinvointialueen valmistelua

 

Selvitys ruotsinkielisten palveluiden saattamisesta yhteen kokonaisuuteen

Ks. erillinen valmistelu/Terveysasemien palveluverkkoselvitys, SOSTERLA 16.2.2022 § 89

 

Omalääkärimalli

Ks. edellä osio 2, kohta tiimityömalli (hoidon jatkuvuuden vahvistaminen)

 

 

Lokakuun 2021 alusta käynnistynyt toimenpideohjelma on edennyt taulukossa 1 esitetyllä tavalla ja lähes kaikilta osin tavoitteiden mukaisesti. Saatavuuden parantumiseen tähtäävien hankintojen tarkoitus on ollut saada hoitovelan purkamisen lisäksi terveysasemien oman toiminnan tilannetta rauhoitettua siten, että työaikaa on mahdollista käyttää aiempaa paremmin kiireettömien vastaanottojen toteuttamiseen ja toimintamallien kehittämiseen. Terveysasemien toimintamalliuudistus on tuonut käyttöön tiimityömallin, jossa tausta-ajatuksena on potilaan yhteydenoton nopea arviointi ja tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle ohjaaminen siten, että potilas pääsee vastaanotolle nopeasti.

 

Jonotilanne kiireettömään hoitoon 1.2.2022 (ns. T3-aika eli kolmas vapaa lääkäriaika):

 

Keskustan terveysasema 37 päivää

Kirkkotien terveysasema 23 päivää

Mäntymäen terveysasema 41 päivää

Pansion terveysasema 11 päivää

Runosmäen terveysasema 27 päivää

Varissuon terveysasema 16 päivää

 

Hyvän hoidon tiimimallissa potilas voi päästä nopeastikin vastaanotolle, jos tiimissä arvioidaan hänen sitä tarvitsevan, joten T3-ajalla ei voida mitata suoraan mallin toimivuutta.

 

Joka terveysasemalla on tiimit rakennettuna, ja nyt tiimityömallin toteutusta ja tiimien hyödyntämistä vahvistetaan mm. kuukausittain vaihtuvien teemojen avulla. Toimintamallimuutos on kuitenkin suuri; se vaatii aikaa ja hiomista vielä koko kevään ajan. Tästä huolimatta voidaan varovaisen toiveikkaasti odottaa, että erittäin vaikeasta tilanteesta ollaan nyt vähitellen pääsemässä kohti parempaa. Korona-ajan raskas työ on kuitenkin vaatinut veronsa, ja toipuminen vie aikaa. Osa-aikaisten tekijöiden määrä on lisääntymässä osin siksi, että monet kokevat voimavaransa riittämättömäksi täysiaikaisen työn tekemiseen. Hoitamattomien lääkärivakanssien väestöjen reseptien hoitaminen ulkopuolisen digitaalisen reseptiklinikan avulla on osoittautunut merkittäväksi työkuormaa vähentäväksi toimenpiteeksi, ja se on edelleen lisännyt myös potilaiden tyytyväisyyttä.

 

Terveysasemalle tulevien puhelujen määrissä on tapahtunut selvää vähenemistä, mitä selittää ennen kaikkea rokotuspuheluiden väheneminen. Koronapuheluita sen sijaan oli tammikuussa paljon enemmän kuin joulukuussa. Terveysasemien muiden puheluiden, myös kiireellisten, lukumäärä on ollut varsin vakio.

 

Taulukko 1. Puheluiden lukumäärät eri linjoille elokuun 2021 ja tammikuun 2022 välisenä aikana

 

Puhelujen lukumäärät eri linjoille

 

kiireettömät

joista
ostot

kiireelliset

joista
ostot

korona-
puhelut

rokotus-puhelut

YHTEENSÄ

JOISTA
OSTOT

elo.21

18 038

 

7 720

 

7 014

17 146

49 918

 

syys.21

16 482

 

7 863

 

3 520

4 059

31 924

 

loka.21

21 945

 

8 261

 

2 754

7 648

40 608

 

marras.21

22 987

 

8 768

 

5 225

29 733

66 713

 

joulu.21

16 070

2 453

7 191

2 121

6 252

17 293

46 806

4 574

tammi.22

15 801

3 111

6 752

2 315

8 055

4 771

35 379

5 426

 

 

Kuvio 1. Puhelut yhteensä elokuu 2021 – tammikuu 2022

 

 

 

 

Kiireelliset puhelut on saatu nyt hoidettua saman päivän aikana, ja myös muita puheluita on pystytty enenevästi hoitamaan samana päivänä. Puhelujonosta on edelleen jouduttu poistamaan puheluita, joskin aiempaa selvästi vähemmän. Tässä syynä ovat ennen kaikkea sairauspoissaolot, joiden takia täysin häiriöttömään tilanteeseen ole vielä päästy.

 

Edellä kerrotun takia tulisi vakavasti harkita edelleen hoidon tarpeen arviointipuheluiden ostopalvelutoiminnan jatkamisen lisäksi sen lisäämistä. Tähänastinen osahankinta on osoittautunut hyvin toimivaksi yhteistyömalliksi, mutta myös tiimityömallin toteutumiselle keskeinen menestystekijä on, että hoitajia on riittävästi työskentelemään tiimeissä ja niihin liittyvässä vastaanottotyössä. Hoidon tarpeen arviointi, joka pääsääntöisesti tapahtuu puhelimitse, vaatii tällä hetkellä niin suuren hoitajatyöpanoksen, että hoidon tarpeen arviointipuheluiden lisähankinnasta huolimatta tiimityö ei toteudu vielä parhaalla mahdollisella tavalla. Niinpä toinen syy vakavasti harkita nykyisen puhelinpalvelusopimuksen jatkamista nykyistä hankintaa laajempana on, että hoitotyön osuutta tiimimallissa päästäisiin vahvistamaan tarkoituksenmukaisesti.

 

Terveysasemien henkilöstötilanne on kokonaisuutena kohentunut tasaiseen tahtiin, mutta puutoksia edelleen esiintyy. Erityisesti hoitajien rekrytointitilanne on edelleen aiempaa vaikeampi, mutta avointen hoitajavakanssien tilanne elää koko ajan, ja vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmassa hyväksytyt hoitajavakanssien vakinaistamiset helpottavat rekrytointia.

 

Lääkärien osalta marraskuussa 2021 omien terveysasemien 85 lääkärivirasta 24 vakanssista (28 %) puuttui tekijä, mutta tilanne on korjaantunut siten, että helmikuussa 2022 tekijä puuttuu enää yhdeksästä lääkärivirasta (11 %). Syksylle 2022 näkymä on vielä tätä parempi, ja myös sijaisia on sovittuna jo vuodelle 2023 asti. Parhaillaan on käynnissä myös virkahaku vakituisten viranhaltijoiden määrän lisäämiseksi. Ostolääkäreitä terveysasemilla on tällä hetkellä vain kaksi, mikä on iso muutos parempaan verrattaessa tilannetta aiempiin vuosiin.

 

Lääkeuusintojen ulkopuolinen hankinta on niin ikään osoittautunut toimivaksi tavaksi turvata ilman lääkäriä olevien väestöjen lääkereseptien uusinnat. Palvelukonsepti on prosessina toimiva ja turvallinen; siinä voidaan vähentää ylimääräistä kuormitusta niiltä lääkäreiltä, jotka terveysasemilla työskentelevät. Tämän lisäksi ulkoisesta prosessista ei koidu haittaa hoitosuhteille, koska kyse on aiemmin aloitetuista lääkehoidoista, jotka vaativat vain uusimista. Prosessissa on sovittu tarkoin niistä tilanteista, joissa ei voida edetä pelkällä lääkeuusinnalla, vaan tarvitaan vastaanottokäynti.

 

Palvelusetelin käyttö ei ole toteutunut vielä odotetusti. Tähän liittyviä taustatekijöitä käydään parhaillaan läpi ja asia tuodaan tarvittaessa erilliseen päätöksentekoon.

 

Tähänastiset toimenpiteet ovat pysyneet euromääräisesti erinomaisesti niille asetetuissa talousarvioraameissa ja itse asiassa jopa jääneet varsin runsaasti alle varatun rahoituksen, koska sopimusten käyttöönotto on ollut laskettua hitaampaa ja toisaalta vastaanottokäyntien lisäostot ovat toteutuneet huomattavasti alle ennakoidun.

 

Merkittävä tekijä toimenpiteiden onnistumisessa on ollut johtamisen vahvistamisella, koska isot muutokset eivät toteudu itsestään. Johtamista on vahvistettu sekä terveysasemilla että niiden johdossa, ja myös johtamisen kehittämistyö jatkuu edelleen.

 

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 21.2.2022:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tilannekatsauksen tiedoksi.

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti merkitä tilannekatsauksen tiedoksi. Lisäksi lautakunta edellytti erillistä raportointia toimenpiteistä ja kustannuksista, joilla lisätään henkilöstön työhyvinvointia ja palkitsemista työhön sitoutumisesta.

Päätös asiassa tehtiin äänin 7-5.

Puheenjohtajan Seittenrannan kannattamana tekemän päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät Rantanen, Seittenranta, Alvesalo, Granroth, Kesäläinen, Lampi ja Eriksson.

Seilan Nurmion kannattamana tekemän ehdotuksen ” Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tilannekatsauksen tiedoksi ja edellyttää virkahenkilöstön valmistelemaan terveysasemien hoitoon pääsyn turvaamiseksi varatun summan alittavan osan käytettäväksi henkilöstön hyväksi siten, että talousarvioon toimenpiteisiin suunniteltua alittava euromääräinen osa käytetään henkilöstön palkitsemiseen sitoutumisesta, työhön tulosta. Esimerkiksi rekrytointilisä, bonus tai muu rahallinen palkkio työstä terveysasemalla.” puolesta äänestivät Seila, Nurmio, Hersi, Sumelius ja Kumpuoja.

Valtonen oli poissa kokouksesta.

Jakelu

tpvXXXXX