Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 106 | 03.03.2022 | 7 |
4335-2020 (02 08 00, 00 01 02)
Terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman tilannekatsaus
Tiivistelmä:
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoon-pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman. Sosiaali- ja lautakunnalle esitetään toimenpidesuunnitelman tilannekatsaus.
Sosterla § 106
Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas, terveyspalvelut, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, ylihoitaja Jaana Piispanen 21.2.2022:
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman. Kaupunginhallitus hyväksyi toimenpidesuunnitelmasta syntyvät lisäkustannukset vuosille 2021-2022 siten, että toimenpidesuunnitelman kokonaiskustannus on 4,84M€, josta vuonna 2021 lisämäärärahatarve on noin 0,84 M€ ja vuoden 2022 talousarvioesitykseen lisättiin toimenpidesuunnitelman mukaisesti käytettäväksi 4 M€ (KH 5.10.2021 § 455). Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2022 talousarvioesityksen ja toimenpideohjelman rahoituksen 15.11.2021 § 258.
Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne on esitetty taulukossa 1.
Taulukko 1. Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne
Tavoite | Tarkempi sisältö | Tilanne | |
1. Saatavuuden parantuminen | |||
Ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden (hoidon tarpeen arviointi) ostopalvelut | Toiminnassa 12/2021 alkaen, palveluntuottajana Pihlajalinna. Tässä vaiheessa ohjataan Keskustan terveysaseman puhelut. Määräaikainen sopimus 30.6.2022 saakka (SOSTERLA 10.11.2021 § 399 dnro 13037-2021). Esitys tehty toiminnan jatkoa koskevasta kilpailutuksesta. | ||
Käyttö (puhelumäärät): tammikuu 2022 5174 helmikuu 2022 (1.2.–13.2.) 2308 | Toimintakulut: | ||
| Lääkärivastaanotot | (1) | |
Käyttö (käyntien lukumäärät): | Toimintakulut: | ||
(2) | |||
Käyttö (käyntien lukumäärät): marraskuu 2021 124 joulukuu 2021 173 tammikuu 2022 51 (+ 87 etä) helmikuu 2022 (1.-15.2.) 32 | Toimintakulut: yht. 24 284 € | ||
| Palveluseteli | Päätös tehty ja sääntökirja hyväksytty SOSTERLA 15.12.2021 § 485. Palveluntuottajana on rekisteröitynyt Terveystalo (SOSTERLA 2.2.2022 § 47), joka ei kuitenkaan pysty aloittamaan helmikuussa 2022. | |
Digipalvelut | Reseptiklinikka | Toiminnassa 12/2021 alkaen, palveluntuottajana SoloHealth Oy (SOSTERLA 10.11.2021 § 398). Tässä vaiheessa ohjataan ilman lääkäriä olevien väestöjen reseptiuusinnat. Määräaikainen sopimus voimassa kesäkuuhun 2022 saakka, hankintaesitys tehty toiminnan jatkosta 31.12.2022 saakka (SOSTERLA 16.2.2022 § 74 ja 3.3.2022 §). | |
Käyttö (reseptien lukumäärät): joulukuu 2021 (9.-31.12.) 3806 tammikuu 2022 3336 helmikuu 2022 (1.2.-15.2.) 1269 | Toimintakulut: yht. 60 980 € | ||
| Etävastaanottopalvelut | Omassa toiminnassa käytössä Flowmedikin ratkaisu (aiemmin Videovisit). Tässä vaiheessa käyttö varsin vähäistä, toteutuneena esimerkkinä elintapaohjaukset. Valmistelu käynnissä laajemman etävastaanottopalvelun hankinnan osalta. | |
2. Työn hallinnan ja työhyvinvoinnin parantuminen | |||
Työn prosessit | Tiimityömalli (sis. hoidon jatkuvuuden vahvistaminen) | Sisältää yhtenäiset kriteerit hoitokäytännöille, yhtenäiset toimintamallit terveysasemille, yhtenäisesti suunnitellut työtilat, hukan minimoiminen työn eri prosesseista työntekijöiden kanssa tehtävänä yhteistyönä. Sisältää myös pormestariohjelman linjauksen ns. omalääkärijärjestelmästä: oma pysyvä tiimi. Tiimimallin käyttöönotto toteutettu, jatkuva työstäminen ja koulutukset terveysasemilla käynnissä. Työskentelytapojen muutoksen pysyvyyteen on panostettu johtamalla muutosta mm. jatkuvan vuoropuhelun avulla. | |
Työnjaon ja lähijohtamisen rakenteet | Lähijohtamisen vahvistaminen | Terveysasemien vastaavien lääkärien johtamisrooliin käytettävää työaikaa lisätty. Kaksi uutta lähijohtajaa (aoh) aloittanut määräaikaisesti aiempien lisäksi. Lähijohtajien näyttötutkintoja meneillään johtamisosaamisen vahvistamiseksi. | |
| Työnjako | Tehtävien uudelleenarvioinnin myötä saatu tekijöitä avustaviin rooleihin terveysasemilla. Työnjaon määrittäminen kuuluu myös tiimityömallin kokonaisuuteen (ks. edellä). | |
| Tiedolla johtaminen | Seurantatyökalut ja mittarit määritelty, kehittäminen jatkuu. | |
Työhyvinvoinnin parantuminen | Henkilöstön osallistaminen | Terveysasemilla työntekijät mukana tiimimallin kehittämisessä ja soveltamisen suunnittelussa käytäntöön.
| |
Muut työhyvinvoinnin elementit | Perehdys- ja sparrausohjelma työntekijöille on käynnistynyt mm. päivittämällä perehdytysmateriaalia ja toteuttamalla taustakysely viimeksi tulleille työntekijöille. Osaamisen ohjelma kaikille työntekijöille: Koulutuksia käynnissä tavallisen koulutusohjelman mukaisesti ja toimipaikkakoulutuksina. Laajempi koulutussuunnitelma käynnissä (hyvän hoidon tiimimalli). Työn alla on työhyvinvointiohjelman paletti, josta lähijohtajat voivat valita tarvittavia välineitä työhönsä. SAP-osaamisprofiili-osa-alueen käyttöönotto osana Take-keskusteluita. Lähijohtajien johtamiskoulutuspaketti tulossa. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittäminen jatkuu. Työaikajoustot ja etätyö: Osa-aikaisuuden mahdollisuuksia hyödynnetty jonkin verran. Etätyötä mahdollisuus käyttää rajatusti. Liukuva työaika käytössä mahdollisuuksien ja työnkuvan mukaan. | ||
3. Muun kehittämisen jatkaminen sopeuttamisohjelman mukaisesti | |||
Sopeuttamisohjelman toimenpiteen 17 mukaiset toimet | Terveysasemien toimintamalliuudistus
Terveyskeskuskonseptin uudistus (elämänkaarimallin mukaiset sotekeskukset) | Toimintamalliuudistus: ks. edellä tiimityömalli ja yhtenäiset toimintamallit, hoidon jatkuvuuden vahvistaminen (osio 2)
Terveyskeskuskonseptin uudistus toteutettu: mielenterveys- ja päihdeyksikön perustaminen 1.1.2021 alkaen, geriatristen ja kuntouttavien palveluiden yksikön perustaminen 1.1.2021 alkaen sekä lasten ja nuorten polikliiniset palvelut –yksikön perustaminen 1.1.2022 alkaen | |
Terveysasemien palveluverkkoselvitys
Uuden rahoitus- ja järjestämistavan [tuottamistavan] pilotti
Digivastaanotto | Erillinen valmistelu (SOSTERLA 16.2.2022 § 89, 3.3.2022 §) | ||
Pormestariohjelman mukaiset toimet | Palvelun laadun määrittely ja tuottamisen tavat | Siirtynyt osaksi hyvinvointialueen valmistelua | |
| Selvitys ruotsinkielisten palveluiden saattamisesta yhteen kokonaisuuteen | Ks. erillinen valmistelu/Terveysasemien palveluverkkoselvitys, SOSTERLA 16.2.2022 § 89 | |
| Omalääkärimalli | Ks. edellä osio 2, kohta tiimityömalli (hoidon jatkuvuuden vahvistaminen) |
Lokakuun 2021 alusta käynnistynyt toimenpideohjelma on edennyt taulukossa 1 esitetyllä tavalla ja lähes kaikilta osin tavoitteiden mukaisesti. Saatavuuden parantumiseen tähtäävien hankintojen tarkoitus on ollut saada hoitovelan purkamisen lisäksi terveysasemien oman toiminnan tilannetta rauhoitettua siten, että työaikaa on mahdollista käyttää aiempaa paremmin kiireettömien vastaanottojen toteuttamiseen ja toimintamallien kehittämiseen. Terveysasemien toimintamalliuudistus on tuonut käyttöön tiimityömallin, jossa tausta-ajatuksena on potilaan yhteydenoton nopea arviointi ja tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle ohjaaminen siten, että potilas pääsee vastaanotolle nopeasti.
Jonotilanne kiireettömään hoitoon 1.2.2022 (ns. T3-aika eli kolmas vapaa lääkäriaika):
Keskustan terveysasema 37 päivää
Kirkkotien terveysasema 23 päivää
Mäntymäen terveysasema 41 päivää
Pansion terveysasema 11 päivää
Runosmäen terveysasema 27 päivää
Varissuon terveysasema 16 päivää
Hyvän hoidon tiimimallissa potilas voi päästä nopeastikin vastaanotolle, jos tiimissä arvioidaan hänen sitä tarvitsevan, joten T3-ajalla ei voida mitata suoraan mallin toimivuutta.
Joka terveysasemalla on tiimit rakennettuna, ja nyt tiimityömallin toteutusta ja tiimien hyödyntämistä vahvistetaan mm. kuukausittain vaihtuvien teemojen avulla. Toimintamallimuutos on kuitenkin suuri; se vaatii aikaa ja hiomista vielä koko kevään ajan. Tästä huolimatta voidaan varovaisen toiveikkaasti odottaa, että erittäin vaikeasta tilanteesta ollaan nyt vähitellen pääsemässä kohti parempaa. Korona-ajan raskas työ on kuitenkin vaatinut veronsa, ja toipuminen vie aikaa. Osa-aikaisten tekijöiden määrä on lisääntymässä osin siksi, että monet kokevat voimavaransa riittämättömäksi täysiaikaisen työn tekemiseen. Hoitamattomien lääkärivakanssien väestöjen reseptien hoitaminen ulkopuolisen digitaalisen reseptiklinikan avulla on osoittautunut merkittäväksi työkuormaa vähentäväksi toimenpiteeksi, ja se on edelleen lisännyt myös potilaiden tyytyväisyyttä.
Terveysasemalle tulevien puhelujen määrissä on tapahtunut selvää vähenemistä, mitä selittää ennen kaikkea rokotuspuheluiden väheneminen. Koronapuheluita sen sijaan oli tammikuussa paljon enemmän kuin joulukuussa. Terveysasemien muiden puheluiden, myös kiireellisten, lukumäärä on ollut varsin vakio.
Taulukko 1. Puheluiden lukumäärät eri linjoille elokuun 2021 ja tammikuun 2022 välisenä aikana
| Puhelujen lukumäärät eri linjoille | |||||||
| kiireettömät | joista | kiireelliset | joista | korona- | rokotus-puhelut | YHTEENSÄ | JOISTA |
elo.21 | 18 038 |
| 7 720 |
| 7 014 | 17 146 | 49 918 |
|
syys.21 | 16 482 |
| 7 863 |
| 3 520 | 4 059 | 31 924 |
|
loka.21 | 21 945 |
| 8 261 |
| 2 754 | 7 648 | 40 608 |
|
marras.21 | 22 987 |
| 8 768 |
| 5 225 | 29 733 | 66 713 |
|
joulu.21 | 16 070 | 2 453 | 7 191 | 2 121 | 6 252 | 17 293 | 46 806 | 4 574 |
tammi.22 | 15 801 | 3 111 | 6 752 | 2 315 | 8 055 | 4 771 | 35 379 | 5 426 |
Kuvio 1. Puhelut yhteensä elokuu 2021 – tammikuu 2022
Kiireelliset puhelut on saatu nyt hoidettua saman päivän aikana, ja myös muita puheluita on pystytty enenevästi hoitamaan samana päivänä. Puhelujonosta on edelleen jouduttu poistamaan puheluita, joskin aiempaa selvästi vähemmän. Tässä syynä ovat ennen kaikkea sairauspoissaolot, joiden takia täysin häiriöttömään tilanteeseen ole vielä päästy.
Edellä kerrotun takia tulisi vakavasti harkita edelleen hoidon tarpeen arviointipuheluiden ostopalvelutoiminnan jatkamisen lisäksi sen lisäämistä. Tähänastinen osahankinta on osoittautunut hyvin toimivaksi yhteistyömalliksi, mutta myös tiimityömallin toteutumiselle keskeinen menestystekijä on, että hoitajia on riittävästi työskentelemään tiimeissä ja niihin liittyvässä vastaanottotyössä. Hoidon tarpeen arviointi, joka pääsääntöisesti tapahtuu puhelimitse, vaatii tällä hetkellä niin suuren hoitajatyöpanoksen, että hoidon tarpeen arviointipuheluiden lisähankinnasta huolimatta tiimityö ei toteudu vielä parhaalla mahdollisella tavalla. Niinpä toinen syy vakavasti harkita nykyisen puhelinpalvelusopimuksen jatkamista nykyistä hankintaa laajempana on, että hoitotyön osuutta tiimimallissa päästäisiin vahvistamaan tarkoituksenmukaisesti.
Terveysasemien henkilöstötilanne on kokonaisuutena kohentunut tasaiseen tahtiin, mutta puutoksia edelleen esiintyy. Erityisesti hoitajien rekrytointitilanne on edelleen aiempaa vaikeampi, mutta avointen hoitajavakanssien tilanne elää koko ajan, ja vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmassa hyväksytyt hoitajavakanssien vakinaistamiset helpottavat rekrytointia.
Lääkärien osalta marraskuussa 2021 omien terveysasemien 85 lääkärivirasta 24 vakanssista (28 %) puuttui tekijä, mutta tilanne on korjaantunut siten, että helmikuussa 2022 tekijä puuttuu enää yhdeksästä lääkärivirasta (11 %). Syksylle 2022 näkymä on vielä tätä parempi, ja myös sijaisia on sovittuna jo vuodelle 2023 asti. Parhaillaan on käynnissä myös virkahaku vakituisten viranhaltijoiden määrän lisäämiseksi. Ostolääkäreitä terveysasemilla on tällä hetkellä vain kaksi, mikä on iso muutos parempaan verrattaessa tilannetta aiempiin vuosiin.
Lääkeuusintojen ulkopuolinen hankinta on niin ikään osoittautunut toimivaksi tavaksi turvata ilman lääkäriä olevien väestöjen lääkereseptien uusinnat. Palvelukonsepti on prosessina toimiva ja turvallinen; siinä voidaan vähentää ylimääräistä kuormitusta niiltä lääkäreiltä, jotka terveysasemilla työskentelevät. Tämän lisäksi ulkoisesta prosessista ei koidu haittaa hoitosuhteille, koska kyse on aiemmin aloitetuista lääkehoidoista, jotka vaativat vain uusimista. Prosessissa on sovittu tarkoin niistä tilanteista, joissa ei voida edetä pelkällä lääkeuusinnalla, vaan tarvitaan vastaanottokäynti.
Palvelusetelin käyttö ei ole toteutunut vielä odotetusti. Tähän liittyviä taustatekijöitä käydään parhaillaan läpi ja asia tuodaan tarvittaessa erilliseen päätöksentekoon.
Tähänastiset toimenpiteet ovat pysyneet euromääräisesti erinomaisesti niille asetetuissa talousarvioraameissa ja itse asiassa jopa jääneet varsin runsaasti alle varatun rahoituksen, koska sopimusten käyttöönotto on ollut laskettua hitaampaa ja toisaalta vastaanottokäyntien lisäostot ovat toteutuneet huomattavasti alle ennakoidun.
Merkittävä tekijä toimenpiteiden onnistumisessa on ollut johtamisen vahvistamisella, koska isot muutokset eivät toteudu itsestään. Johtamista on vahvistettu sekä terveysasemilla että niiden johdossa, ja myös johtamisen kehittämistyö jatkuu edelleen.
Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 21.2.2022:
Ehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tilannekatsauksen tiedoksi.
PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti merkitä tilannekatsauksen tiedoksi. Lisäksi lautakunta edellytti erillistä raportointia toimenpiteistä ja kustannuksista, joilla lisätään henkilöstön työhyvinvointia ja palkitsemista työhön sitoutumisesta.
Päätös asiassa tehtiin äänin 7-5.
Puheenjohtajan Seittenrannan kannattamana tekemän päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät Rantanen, Seittenranta, Alvesalo, Granroth, Kesäläinen, Lampi ja Eriksson.
Seilan Nurmion kannattamana tekemän ehdotuksen ” Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tilannekatsauksen tiedoksi ja edellyttää virkahenkilöstön valmistelemaan terveysasemien hoitoon pääsyn turvaamiseksi varatun summan alittavan osan käytettäväksi henkilöstön hyväksi siten, että talousarvioon toimenpiteisiin suunniteltua alittava euromääräinen osa käytetään henkilöstön palkitsemiseen sitoutumisesta, työhön tulosta. Esimerkiksi rekrytointilisä, bonus tai muu rahallinen palkkio työstä terveysasemalla.” puolesta äänestivät Seila, Nurmio, Hersi, Sumelius ja Kumpuoja.
Valtonen oli poissa kokouksesta.
Jakelu
tpvXXXXX