Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta11503.03.202216

2251-2022 (02 08 00)

Terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden ostopalvelujen kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden ostopalvelujen kilpailutusta esitetään tehtäväksi ajalle 1.7.2022 (tavoite)- 30.6.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla. Vuosittaiset kustannukset ovat enintään 1,4 miljoonaa euroa.

Sosterla § 115

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, vs. palvelualuejohtaja Jane Marttila ja ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, ylihoitaja Jaana Piispanen 14.2.2022:

Terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelma hyväksyttiin sosiaali- ja terveyslautakunnassa 29.9.2021 § 346. Toimenpidesuunnitelmasta aiheutuvat lisäkustannukset vuosille 2021 ja 2022 hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 5.10.2021 § 455. Toimenpidesuunnitelman ensimmäisenä tavoitteena on saatavuuden parantaminen, jossa ensisijaisena toimenpiteenä on puhelinkontaktien ja hoidon tarpeen arviointien lisähankinta, jotta terveydenhuoltolain välitön yhteydensaanti toteutuu.

Terveysasemien puhelinruuhka vaikeuttaa asiakkaiden yhteydensaantia terveydenhuoltoon, henkilökuntamäärä ei riitä puheluihin vastaamiseen lakisääteisessä ajassa. Hoitajien työaikaa menee huomattavasti puheluiden hoitamiseen, mutta heidän työpanostaan tarvitaan terveysasemille vastaanottotyöhön. Tilanteen parantamiseksi on hyväksytyn toimenpidesuunnitelman ja sen synnyttämien lisäkustannusten vahvistamisten jälkeen selvitetty palveluntarjoajien mahdollisuutta tarjota kyseistä palvelua.

Palvelua hankittiin suorahankintana (hankintalain E-liitteen kansalliset kynnysarvot alittavana sosiaali- ja terveyspalveluiden pienhankintana) Pihlajalinna Terveys Oy:ltä 30.6.2022 saakka Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä 10.11.2021 § 399. Palvelun tarve jatkuu edelleen, jolloin se on tarpeen kilpailuttaa. Palvelua ostetaan ulkopuoliselta palveluntuottajalta omien resurssien lisäksi siinä määrin kuin lisäresurssia tarvitaan palvelun tuottamiseen. Uuden kilpailutettavan hankinnan osalta kyse on hankintalain E-liitteen mukaisesta kansalliset kynnysarvot ylittävästä sosiaali- ja terveyspalveluiden hankinnasta.

Hankinnan vuosittaiset kustannukset ovat enintään 1,4 miljoonaa euroa.

Esitämme, että terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden ostopalvelujen kilpailutus ajalle 1.7.2022 – 30.6.2023 kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla käynnistetään ja että tarjouspyyntö sekä muut asiakirjat valmistellaan yhdessä konsernihallinnon hankintapalvelujen kanssa. Palvelua hankintaan ulkopuoliselta palveluntuottajalta omien resurssien lisäksi siinä määrin kuin lisäresurssia tarvitaan palvelun tuottamiseen.

Sosiaali- terveysjohtaja Riitta Liuksa 18.2.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden ostopalvelujen kilpailutus ajalle 1.7.2022 – 30.6.2023 kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla käynnistetään ja että tarjouspyyntö sekä muut asiakirjat valmistellaan yhdessä konsernihallinnon hankintapalvelujen kanssa. Palvelua hankitaan ulkopuoliselta palveluntuottajalta omien resurssien lisäksi siinä määrin kuin lisäresurssia tarvitaan palvelun tuottamiseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 8 – 3, 2 poissa.

Esittelijän päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät Hersi, Seittenranta, Alvesalo, Granroth, Kesäläinen, Lampi, Eriksson ja Rantanen.

Seilan Nurmion kannattama tekemän ehdotuksen ” Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, ettei terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden ostopalveluja kilpailuteta ajalle 1.7.2022 – 30.6.2023 kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla. Vaan Ostopalveluun suunnitellut maksimissaan 1,4 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset käytetään oman ajanvaraus- ja neuvontapalvelun korjaamiseen.” puolesta äänestivät Seila, Nurmio ja Kumpuoja.

Niemi ja Valtonen olivat poissa kokouksesta.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX