Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta49216.12.202017

12793-2020 (10 03 02, 05 15 00)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto päihdehuollon uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta

Tiivistelmä:

Konsernihallinnon tilapalvelut pyytää sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoa päihdehuollon uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta. Hanketta on valmisteltu vuodesta 2017 alkaen, rakennuksen käyttöönotto on suunnitelman mukaan marraskuu 2023. Tässä esitetään, että vuokrahankkeen sijaan tulisi harkita hankkeen toteuttamista kiinteistöyhtiön kautta ja että hankkeen valmistelussa tulisi ottaa huomioon yhteistoimintamahdollisuudet uuden päihde- ja mielenterveysyksikön kanssa.

Sosterla § 492

Perhe ja sosiaalipalvelujen palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen ja hallintoylihoitaja Reija Ekdal 8.12.2020:

Konsernihallinnon tilapalvelut on pyytänyt 27.11.2020 mennessä päihdehuollon uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta lausuntoja sosiaali- ja terveyslautakunnalta ja kaupunkiympäristölautakunnalta. Lausunnosta tulee käydä ilmi, hyväksyykö lautakunta osaltaan hankesuunnitelman. Hyväksyessään hankesuunnitelman käyttäjätoimiala sitoutuu hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin. Lautakuntakäsittelyn jälkeen tilapalvelut saattaa hankesuunnitelman kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Liite 1Tilapalvelut lausuntopyyntö

Liite 2Turun kaupungin päihdehuollon hankesuunnitelma

Päihdehuollon uudisrakennuksen hankesuunnitelma perustuu Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston 2.9.2019 § 58 hyväksymään tilatarveselvitykseen. Kaupunkikehitysjaosto päätti käynnistää päihdehuollon tilahankkeen hankesuunnitelman valmistelun kaupungin vuokrahankkeena siten, että uudisrakennus sijoittuu Mäntymäen sairaala-alueelle. Sosiaali- ja terveyslautakunta edellytti lausunnossaan hankesuunnittelua monipalvelukeskus-konseptin mukaisesti 15.5.2019 § 167.

Hyväksytyn vaihtoehdon mukaan nykyisten Turun kaupungin päihdeyksiköiden Sillankorvan (Konsankuja 12) ja Sirkkalan päiväkeskus (Mäntymäen sairaalarakennus 25, Mäntykoti, Luolavuorentie 2) tilat tulee yhdistää ja laajentaa toimintaa asumispäivystyksellä sekä tuetulla asumisella. Sillankorva on nykysijainnillaan poikkeusluvalla, joka päättyy vuoden 2023 lopussa. Päihdehuollon tilatarveselvitys on tehty Turun tarpeita silmällä pitäen. Muiden kuntien tarpeet on huomioitu vain akuutin yöpymisen osalta.

Monipalvelukeskus koostuu kolmesta toimintakokonaisuudesta

Toteutustapa

Kaupunkikehitysjaoston päätöksen mukaisesti Päihdehuoltokeskuksen uudisrakennus toteutetaan hankintalain mukaisesti vuokrahankkeena. Hankesuunnitteluryhmä ehdottaa, että hanke toteutetaan perustettavan kaupungin 100 % omistaman kiinteistöyhtiön lukuun. Hankkeelle tulee hakea sosiaali- ja terveysministeriön lupa rajoituslain mukaisesti hankesuunnittelun hyväksymisen jälkeen. Yhtiön kanssa tehdään vuokrasopimus huomioiden rajoituslain reunaehdot, minkä jälkeen yhtiö rakennuttaa hankkeen kaupungin osoittamalle tontille noudattaen lakia julkisista hankinnoista.

Valmistelussa on selvitetty mahdollisuutta saada hankkeelle ARA -rahoitusta. Hanke on esitelty ARA:n edustajille ja heidän ennakkonäkemyksensä on, että tälle hankkeelle ei voida myöntää ARA -avustusta. Avustus olisi kohdistunut vain tuetun asumisen osuuteen: 20 asuntoa, noin 550 m2, kustannus kokonaisuudesta noin 1,5-2 M€. ARAn investointiavustuksen määrä olisi voinut olla 25 %-50 % hankkeen kustannuksista eli tässä hankkeessa karkeasti arvioiden noin 350 000 – 1M€.

ARA perusteli asiaa sillä, että tilapäismajoituksen ja päiväkeskustoimintojen sijaitseminen samassa kiinteistössä ja toisaalta asuntojen sijoittuminen hyvin laitosmaiseen ympäristöön eivät tue tavoitteita päihdekuntoutujan pääsemiseksi kiinni normaaliin elämään. ARA:n edustajat arvioivat, että rahoituksen saaminen tuetun asumisen osuudelle voisi olla mahdollista, mikäli nämä erotettaisiin hankkeesta kokonaan omaksi, muualle toteutettavaksi kokonaisuudeksi. Tämä ei kuitenkaan vastaa hyväksyttyä tarveselvitystä.

Laajuus ja kustannusvaikutukset

Hankkeen laajuus

Hankkeen huoneala yhteensä noin 2900 m2 ja bruttoala noin 3400 m2

Tavoitehintakustannusarvio

Arvonlisäveroton hinta-arvio 9 650 000 € / n. 2840 € / bruttom2

Vuokra-arvio

24,08 €/m2/kk; n.70 200 €/kk n. 850 000 €/vuosi

Tiloista maksettavat vuokrat 
Sillankorva Konsankuja 1277 200 €/vuosi
Sirkkalan päiväkeskus90 400 €/vuosi
yhteensä167 600 €/vuosi

Henkilökunnan mitoitus ja kustannusvaikutus

Henkilöstömenot yhteensä noin 1 570 000 euroa / vuosi

Henkilöstökustannukset tällä hetkellä yhteensä 793 000 euroa / vuosi

Lisähenkilöstön kustannus yhteensä 780 000 euroa / vuosi

Kustannusvaikutuksena voidaan ostopalveluiden vähennyksenä saada arviolta miljoona euroa (200 000 € tukiasuminen 20:lle + 800 000 ympärivuorokautinen palveluasuminen 25:lle).

Vakituisia työntekijöitä uudessa yksikössä tulee olemaan yhteensä 33 + 1 seurakunnan ohjaaja, muita 5 (mm. harjoittelijat, vapaaehtoistyöntekijät) ja keittiössä 2, yhteensä 41. Lisähenkilöstöä nykyiseen määrään verrattuna on 19. Nämä tarpeet on huomioitava vuosien 2023 ja 2024 henkilöstösuunnittelussa.

Tavoiteaikataulu

Mielenterveys- ja päihdeyksikön tilatarpeen huomioiminen hankesuunnittelussa

Terveyspalvelujen palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas:

Turkuun perusteilla olevalle mielenterveys- ja päihdeyksikölle (ns. erityistason sotekeskus) ei ole vielä löydetty tarvetta vastaavia tiloja. Tilatarve kohdistuu eri puolille kaupunkia isoimpien terveysasemien mukaisesti (tällä hetkellä Mäntymäki, Keskusta, Runosmäki, Kirkkotie, Varissuo, Pansio). Toimintatiloja ei ole toistaiseksi tarjolla Mäntymäkeen, Runosmäkeen eikä Kirkkotielle. Keskustan, Varissuon ja Pansion alueella on potentiaalisia tiloja, mutta niiden käyttömahdollisuuden selvittely on vielä kesken. Myös tulevan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen jälkeen on tärkeää, että mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat helposti saavutettavia lähellä kunkin asuinaluetta. Palveluiden saavutettavuus vaatii tällä asiakasryhmällä erityistä huomiota, sillä mielenterveys- ja päihdepotilaiden mahdollisesti alentunut toimintakyky ja elämänhallinta saattavat estää palveluiden piiriin hakeutumisen, jos vastaanotolle pääsemisen eteen on ponnisteltava esimerkiksi pitkän matkan tai monimutkaisten kulkuyhteyksien muodossa.

Mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminta ja siitä seuraten tilatarve tulee todennäköisesti olemaan runsainta Mäntymäessä, sillä siellä on tilastojen mukaan ollut terveysasemista eniten mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä vastaanottokäyntejä vuonna 2019. Mäntymäen läheisyydessä asuvien turkulaisten riittävien mielenterveys- ja päihdepalveluiden turvaamiseksi on siis tarpeen löytää tarpeeksi tiloja. Tilatarve kohdistuu yksilövastaanottoon soveltuviin huoneisiin, näitä isompaan ryhmähuoneeseen ja toiminnan vaatimiin oheistiloihin (esim. wc-tilat ja sosiaalitilat).

Mielenterveys- ja päihdeyksikköön tulee kuulumaan myös päivätoimintakeskus. Sille sopivaa tilaa ei ole vielä löydetty, mutta myös sen tulee sijaita helposti saavutettavassa paikassa, kuten keskustassa tai Mäntymäessä.

Mikäli esitetyssä suunnitelmassa otettaisiin huomioon myös tulevan mielenterveys- ja päihdeyksikön tarpeet, tämä voisi tuoda toiminnallista synergiaa palvelujen kesken.

Rajoittamislain asettamat reunaehdot

Vuokrahankkeet:

Tällä hetkellä  voimassa olevan lain mukaan kunnan ja kuntayhtymän tulee sisällyttää 1.1.2020 jälkeen tehtäviin ja vuoden 2023 jälkeen voimassa oleviin sopimuksiin yksityisen palvelun tuottajan kanssa ja rakennusten ja toimitilojen vuokra- tai muuta käyttöoikeutta koskeviin sopimuksiin sopimusehto, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisessä järjestämisvastuussa olevalla on oikeus irtisanoa sopimus vuoden 2024 tai 2025 aikana päättymään kahdentoista kuukauden kuluttua irtisanomisesta ilman, että irtisanomisesta syntyy korvausvelvollisuutta. STM:n tulkinnan mukaan tavalliselle vuokrahankkeelle ei voi hakea poikkeuslupaa, eikä STM:llä ole toimivaltaa tällaista lupaa myöntää.

Jos kokonaiskustannuksiltaan yli 5 MEUR vuokrasopimukseen lisätään vuokrakauden päätteeksi ostovelvoite, joka velvoittaa kuntaa lunastamaan vuokrakohteen vuokrakauden päättyessä, STM tulkitsee tämän rinnastuvan kunnan omistukseen tehtävään investointiin. Tällöin hankkeelle voidaan hakea STM:ltä poikkeuslupaa, jos lupa saadaan - ei irtisanomisehtoa tarvitse käyttää.

Kunnan oma investointi

Tällä hetkellä voimassa olevan lain mukaan kunta tai kuntayhtymä ei saa tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon rakennuksiin kohdistuvia investointeja koskevia sitoumuksia, joiden arvonlisäverottomat kokonaiskustannukset ylittävät viisi miljoonaa euroa. Edellisen estämättä kunta tai kuntayhtymä voi hakea poikkeuslupaa edellä tarkoitettua investointia koskevan sitoumuksen tekemiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää poikkeusluvan, jos investointi on palvelujen saatavuuden turvaamiseksi välttämätön ja kiireellinen.

Kunnan tai kuntien / kuntayhtymien omistama yhtiö:

Tällä hetkellä voimassa olevan lain mukaan kunnan omistama yhtiö ei voi hakea poikkeuslupaa, eikä tällä hetkellä voimassa olevassa laissa ole myöskään kunnan yhtiöiden investointeja rajoittavia säännöksiä.

Hallitus on kuitenkin antanut 10.9.2020 eduskunnalle esityksen laiksi, jolla täsmennetään rajoittamislakia tältä osin. Esityksen mukaan kuntien tai kuntayhtymien yksin tai yhdessä omistamat yhtiöt rinnastuvat kuntaan, kun sovelletaan rajoittamislain säännöksiä. Näin ollen kunnan omistaman yhtiön tulee hakea poikkeuslupaa hankkeelle, jonka arvonlisäverottomat kokonaiskustannukset ylittävät 5 MEUR. STM voi myöntää poikkeusluvan, jos investointi on palvelujen saatavuuden turvaamiseksi välttämätön ja kiireellinen.

Hallituksen esitys (HE 126/2020) on tällä hetkellä valiokuntakäsittelyssä. On huomattava, että hallituksen esitykseen saattaa tulla valiokuntakäsittelyssä vielä muutoksia. Uuden lain arvioidaan tulevan voimaan vielä kuluvan vuoden aikana.

STM:lle voi lähettää hakemuksen jo ennen lain voimaantuloa, ja STM voi pyytää asiasta lisätietoja. STM ei voi luonnollisesti kuitenkaan ratkaista poikkeuslupaa koskevaa asiaa, ennen kuin uusi laki on tullut voimaan.

Esitys sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunnoksi päihdehuollon tilojen uudisrakennuksen hankesuunnitelmaan

Päihdehuollon monipalvelukeskusta on valmisteltu vuodesta 2017 lähtien. Tarve perustuu Sillakorvan ensisuojan ja Sirkkalan päiväkeskuksen tilojen korvaamistarpeeseen. Sillankorvan tilapäinen rakennuslupa päättyy 11/2023. Sirkkalan päiväkeskuksen tilat Mäntymäen rakennuksessa 25 ovat edelleen epätarkoituksenmukaiset  ja korvaaminen on edelleen perusteltua. Kokonaisuutta laajennetaan suunnitelmassa tuetun asumisen 20 paikan asumiskokonaisuudella. Tämä korvaa kokonaisuudessaan ostopalveluja. Monipalvelukeskus on osa sopeuttamisohjelman mielenterveys- ja päihdepalvelujen päihdepalveluja koskevia toimenpiteitä. Mikäli esitetyssä suunnitelmassa otettaisiin huomioon myös tulevan mielenterveys- ja päihdeyksikön tarpeet, tämä voisi tuoda toiminnallista synergiaa palvelujen kesken.

Tarveselvityksen mukaisesti hanketta on valmisteltu vuokrahankkeena, mutta tältä osin sote -uudistuksen rajoituslaki tuottaa haasteen. Käytännössä ei voida esittää vuokrahanketta ilman, että kaupunki sitoutuu ostamaan kohteen vuokrakauden päätyttyä. Jossain tilanteessa tämä voi tulla eteen vain parin vuoden kuluttua kohteen valmistumisesta ja vuokrauksesta. Tila- ja lakipalvelut esitys, että hanke toteutetaan kiinteistöosakeyhtiön tai keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön kautta, on kannatettava.

Vs. talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama 9.12.2020:

EhdotusSosiaali terveyslautakunta hyväksyy osaltaan hankesuunnitelman ja päättää antaa edellä olevan lausunnon päihdehuollon uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta konsernihallinnon tilapalveluille.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKonsernihallinto, tilapalvelut


Liitteet:

Sosterla § 492
Liite 1:Tilapalvelut lausuntopyyntö
Liite 2:Turun kaupungin päihdehuollon hankesuunnitelma