Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta46525.11.20201

647-2020 (02 08 00)

Intraoraaliskannerit

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Keskushammashoitolan ja opetushammashoitolan tarpeisiin on pyydetty tarjoukset kahdesta (2), sekä optiona kahdesta (2) liikuteltavasta intraoraaliskanneriyksiköstä ohjelmistoineen ja oheislaitteineen. Kahden liikuteltavan intraoraaliskanneriyksikön hankinta ohjelmistoineen ja oheislaitteineen on arvoltaan 61 608,32€ (alv 0%).

Sosterla § 465

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimialan suun terveydenhuollon johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström, opetushammashoitolan ylihammaslääkäri Taina Raunio sekä konsernihallinnon hankintapalveluiden hankinta-asiantuntija Johanna Perälä 12.11.2020:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi intraoraaliskanneriyksiköiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 2.9.2020 § 328.

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella menettelyllä tarjouksia kahdesta liikuteltavasta intraoraaliskanneriyksiköstä ohjelmistoineen ja oheislaitteineen. Tarjouspyyntö sisältää option kahden (2) intraoraaliskanneriyksikön lisähankinnasta alkuperäisin ehdoin. Option käyttöönotosta päätetään erikseen.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana julkaistiin 3.9.2020 TED-tietokannassa sekä HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Annettuun määräaikaan 8.10.2020 klo 11.00 mennessä saatiin neljä (4) tarjousta. Tarjouksen intraoraaliskanneriyksiköistä antoivat:

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohteena oleva kokonaisuus, laitteille asetetut ehdottomat vaatimukset ja pisteytettävät laatukriteerit sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Ehdollisia tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Tarjouspyynnössä pyydettiin hintaa kahdelle liikuteltavalle intraoraaliskanneriyksikölle, jotka sisältävät kaiken tarvittavan laitteiston (pois lukien kannettavan tietokoneyksikön), tarvittavat lisenssit sekä suunnittelu- ja käyttöohjelmistot protetiikkaan ja oikomishoitoon. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että hinnan tulee sisältää pyörillä varustetun siirrettävän pöydän tietokoneelle ja skanneriyksikölle sekä lisenssien, sovellusten, ylläpidon ja käyttötuen kustannukset (sis. päivitykset ja muut mahdolliset ylläpitoon liittyvät kustannukset) sekä rajattoman pilvipalvelun neljän (4) vuoden ajalle. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin ja arviointiperusteina ovat hinta 60 ja laatu 40.

Sopimushinnat ovat kiinteitä neljä (4) ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen toimittaja voi esittää tilaajalle perustellusta syystä hintojen muutosta palvelujen yleistä kustannuskehitystä vastaavasti, mutta muutosta voi esittää ainoastaan lisenssi- ja käyttöoikeussopimuksen osalta. Hintojen muutosta voi esittää vain joka toinen vuosi. Hintojen tarkistamisen perusteena ovat yleisen kustannustason muutokset ja niitä arvioidaan Tilastokeskuksen palvelujen tuottajahintaindeksin (yhteensä) vuotuisen muutoksen perusteella. Hinnanmuutos saa kuitenkin olla enintään viisi (5) prosenttia.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

1)   Tarjoajien kelpoisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Kaikki neljä (4) tarjoajaa täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

2)   Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että Toimittaja sitoutuu esittelemään tarjottua laitetta koekatselmuksessa ja, että koekatselmuksessa esiteltävän laitteen tulee olla sama kuin tarjottu laite ja samalla sisältökokonaisuudella.

Dental Systems Oy ja Digital Dental Care Oy tarjosivat tarjouksissaan 3 Shape TRIOS 3 -intraoraaliskannerilaitetta, mutta koekatselmuksessa esitelty laite oli 3 Shape TRIOS 4 -intraoraaliskanneri. Dental Systems Oy:n ja Digital Dental Care Oy:n tarjoukset hylätään tämän vuoksi tarjouspyynnön vastaisina.

Hammasväline Oy:n ja Plandent Oy:n tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaiset ja otettiin mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun. 

3)   Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Arviointiperusteina ovat hinta ja laatu seuraavasti:

Hinta, enimmäispisteet 60.

Halvin tarjottu kahden intraoraaliskanneriyksikkökokonaisuuden hinta € / kpl, vertailussa enimmäispisteet 60. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x 60).

Laatu, enimmäispisteet 40.

Erillisen laatupisteytyksen mukaisesti, vertailussa enimmäispisteet 40.

Liite 1Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailutaulukko

Esitämme, että Plandent Oy:ltä hankitaan kaksi intraoraaliskanneriyksikköä ohjelmistoineen ja oheislaitteineen tarjotuin hinnoin ja tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin hankinnan arvon ollessa yhteensä 61 608,32€ (alv 0%).

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 19.11.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että Plandent Oy:ltä hankitaan kaksi intraoraaliskanneriyksikköä ohjelmistoineen ja oheislaitteineen tarjotuin hinnoin ja tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin hankinnan arvon ollessa yhteensä 61 608,32€ (alv 0%).

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoDental Systems Oy
aoDigital Dental Care Oy
aoHammasväline Oy
aoPlandent Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 465
Liite 1:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailutaulukko