Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta43911.11.20204

10705-2019 (02 08 00)

Lastensuojelun ympärivuorokautiset ostopalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Lastensuojelun ympärivuorokautisista ostopalveluista on pyydetty dynaamiseen toimittajarekisteriin valituilta palveluntuottajilta tarjoukset ajalle 1.1.2021 - 31.12.2024, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella (1) vuoden optiolla ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025 ja 1.1.2026 - 31.12.2026. Tarjouskilpailu toteutettiin seudullisesti. Tarjouspyynnön kohteena olleesta 5 palvelukokonaisuudesta on saatu yhteensä 218 toimintayksikkökohtaista tarjouksia. Tarjouksia on voinut jättää niihin osakokonaisuuksiin, joiden osalta palveluntuottaja on hyväksytty dynaamiseen toimittajarekisteriin. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudella on noin 240 miljoonaa euroa.

Sosterla § 439

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

 

Hyvinvointitoimiala, lastensuojelun johtaja Eira Virolainen, sosiaalityön johtaja Minna Virta ja palvelupäällikkö Markku Hirvelä, Konsernihallinnon lakipalvelut lakimies Sanni-Sofia Nieminen sekä Konsernihallinnon hankintapalvelut, projektipäällikkö Sari Holmberg 16.10.2020:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi lastensuojelun ympärivuorokautisten ostopalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 17.6.2020 § 268 ja dynaamiseen toimittajarekisteriin valitut palveluntuottajat kokouksessaan 2.9.2020 § 324.

 

Konsernihallinnon hankintapalvelut on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt dynaamiseen toimittajarekisteriin valituilta palveluntuottajilta tarjouksia lastensuojelun ympärivuorokautisista ostopalveluista ajalle 1.1.2021 - 31.12.2024, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella (1) vuoden optiolla ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025 ja 1.1.2026 - 31.12.2026.

 

Hankinta toteutetaan seutuhankintana. Kilpailutuksessa ovat mukana Auran kunta, Kaarinan kaupunki, Kosken (tl) kunta, Laitilan kaupunki, Liedon kunta, Loimaan kaupunki, Marttilan kunta, Naantalin kaupunki, Paimion kaupunki, Paraisten kaupunki, Perusturvakuntayhtymä Akseli (Masku,

Mynämäki, Nousiainen), Pöytyän kunta, Raision kaupunki (Rusko), Salon kaupunki, Sauvon kunta, Someron kaupunki, Taivassalon kunta, Uudenkaupungin kaupunki ja Kemiönsaaren kunta.

 

Osallistumispyynnön hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) liitteen E mukaisena palveluhankintana on julkaistu 24.6.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED-tietokannassa http://ted.europa.eu. Osallistumispyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Osallistumispyyntöä korjattiin ja se julkaistiin uudelleen 19.7.2020.

 

Tarjouspyyntö lähetettiin 15.9.2020 sisäisenä kilpailutuksena toimittajarekisteriin valituille palveluntuottajille.

 

Tarjouspyynnön kohteena olivat seuraavat palvelukokonaisuudet:

1) Toimeksiantosuhteinen perhehoito

a) perustason tukipalvelu

b) vaativan tason tukipalvelu

2) Luvanvarainen ammatillinen perhehoito

3) Ympärivuorokautinen laitoshoito

4) Erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito

a) Lapsi- ja nuorisopsykiatrinen osaaminen

- perustason palvelu

- vaativan tason palvelu

b) Päihdeosaaminen

- perustason palvelu

- vaativan tason palvelu

c) Neuropsykiatrinen osaaminen / vammaistyön tuntemus

d) Käytöshäiriöisten lasten kuntoutus

e) Erityinen huolenpito

f) Koulukotitoiminta

5) Perhekuntoutus

 

Toimittajarekisteriin valittujen tuli antaa tarjous toimintayksikkökohtaisesti siihen osakokonaisuuteen tai niihin osakokonaisuuksiin, joihin heidät on valittu osallistumispyyntövaiheessa. Tarjouspyyntö tuli antaa Tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

 

Palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää kilpailutukseen liittyviä kysymyksiä ja vastaukset niihin sekä korjattu tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 25.9.2020. Tarjouksia saatiin määräaikaan 5.10.2020 klo 11.00 mennessä 218 toimintayksiköltä.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä ehdokkaalle ja tarjoukselle asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon ja hyväksytään osa-alueittain seuraavia poikkeuksia lukuun ottamatta:

 

-Palveluntuottajalla oli mahdollisuus tarjota toimeksiantosuhteisen perhehoidon (perustasoa (1a) tai vaativaa tasoa (1b). Vaativan tason tarjoaminen edellytti myös perustason tarjoamista.

-Palveluntuottajalla oli mahdollisuus tarjota läpsijä/tai nuoriso-psykiatrisen laitoshoidon osalta vain joko perus (4 a 1) tai vaativan tason (4 a 2) palvelua.

-Palveluntuottajalla oli mahdollisuus tarjota päihdeosaamisen osalta vain joko perus (4 b 1) tai vaativan tason (4 b 2) palvelua.

 

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

 

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

 

Liittyen Sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemään hankintapäätökseen 2.9.2020 § 324, todetaan että toimittajarekisteriliitteessä on ollut väärä y-tunnus Palveluntuottajan Sospro, Nuorisokoti Ermin (yläkerta ja alakerta) osalta. Nämä yksiköt kuuluvat Sospro Kanta-Hämeeseen, jolloin oikea y-tunnus on 1055737-1.

 

Tarjousten arviointi ja vertailu:

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi toteutetaan kahdessa vaiheessa hakemusten ja tarjousten arvioinnin ja vertailun osalta.

 

1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

2. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

 

1.Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa tarjouksia tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin. Tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset hylätään.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

 

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

 

Seuraavat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana:

 

-Palvelukokonaisuus 4 A 2 Erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito / Lapsi- ja nuorisopsykiatrinen osaaminen / perustaso

oTarjouspyynnön s.6 on todettu seuraavaa: Toimittajarekisteriin valittujen tulee antaa tarjous toimintayksikkökohtaisesti siihen

osakokonaisuuteen tai niihin osakokonaisuuksiin, joihin heidät on valittu.

Sospro Kanta-Häme Oy / Erityislastenkoti Kaarna (1055737-1) on valittu palveluntuottajaksi osakokonaisuuteen 4 A 2 Erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito / Lapsi- ja nuorisopsykiatrinen osaaminen / vaativa taso. Tarjoaja ei ole jättänyt tarjousta tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti palvelukokonaisuuteen 4 A 2 vaan on jättänyt sen osakokonaisuuteen 4 A 1. Tarjous on hylättävä tarjouspyyntöä vastaamattomana.

 

-Palvelukokonaisuus 5 Laitosmuotoinen perhekuntoutus

oTarjouspyynnön s. 49 on todettu seuraavaa: Tarjoaja sitoutuu siihen, että hoitovuorokauden tarjottu perushinta on 3 henkilön

perushinta (joko 1 aikuinen ja 2 lasta tai 2 aikuista ja yksi lapsi).

SOS Lapsikyläsäätiö Kaarinan (0813692-2) tarjoama hintaa ei ole tarjottu tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Tarjous on hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.

 

2.Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa tarjousten vertailu ja valinta tehtiin palvelukokonaisuuksittain ja niiden osakokonaisuuksittain. Kokonaistaloudellisimman edullisuuden perusteena on hankintayksikön kannalta paras hinta-laatusuhde. Hyväksytyt tarjoukset laitettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaiseen järjestykseen tarjouspyynnössä esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti.

 

Lastensuojelun ympärivuorokautisten ostopalveluiden palvelukokonaisuuksien dynaamiseen toimittajarekisteriin ajalle 1.1.2021 - 31.12.2024 hyväksytyt palveluntuottajat ovat nähtävissä liitteessä 1-3. Niissä on nähtävissä myös tarjousten laatuvaatimukset ja hinta-laatusuhteen painotukset, palveluntuottajien pisteet sekä järjestys.

Liite 1-13 vertailutaulukot                                   Dynaamisen toimittajarekisterin tarjoajien valinta palvelukokonaisuuksittain ja osakokonaisuuksittain.

Sijaishuoltopaikan valinta

 

Sijaishuoltopaikan valinnassa tulee kiinnittää erityistä huomiota huostaanoton perusteisiin ja lapsen tarpeisiin sekä lapsen sisarussuhteiden ja muiden läheisten ihmissuhteiden ylläpitämiseen ja hoidon jatkuvuuteen. Lisäksi tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon lapsen kielellinen, kulttuurinen sekä uskonnollinen tausta. Laitoshuoltoa järjestetään, jos lapsen sijaishuoltoa ei voida järjestää lapsen edun mukaisesti riittävien tukitoimien avulla perhehoidossa tai muualla, Sijaishuoltopaikan valinta ei siten tapahdu yksinomaan kokonaistaloudellisen hinta/laatu suhteen mukaisen järjestyksen mukaan, sillä lapsen sijoitusprosessissa huomioidaan lastensuojelulain 50 § (8.4.2011/316) kohdassa määritellyt asiat. Palvelun hankinnan prosessi on kuvattu tarkemmin osallistumis- ja tarjouspyynnön liitteessä 6.

 

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 240 miljoonaa euroa.

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 6.11.2020:

 

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

 

Seuraavat tarjoukset hylätään tarjouspyyntöä vastaamattomina:

 

Sospro Kanta-Häme Oy / Erityislastenkoti Kaarna (1055737-1) hylätään palvelukokonaisuuden 4 A 2 osalta ja SOS Lapsikyläsäätiö Kaarina (0813692-2) palvelukokonaisuuden 5 osalta.

Palveluntuottajan Sospro, Nuorisokoti Ermin (yläkerta ja alakerta) y-tunnus kirjataan oikein (1055737-1).

 

Lastensuojelun ympärivuorokautisten ostopalveluiden palvelukokonaisuuksien dynaamiseen toimittajarekisteriin ajalle 1.1.2021 - 31.12.2024 valitaan liitteissä 1-13 mainitut palveluntuottajat. Palveluntuottajien kokonaistaloudellinen järjestys on myös nähtävissä näissä liitteissä.

 

Sijaishuoltopaikan valinta ei tapahdu yksinomaan kokonaistaloudellisen hinta/laatu suhteen mukaisen järjestyksen mukaisesti, sillä lapsen sijoitusprosessissa huomioidaan myös lastensuojelulain 50 § (8.4.2011/316) kohdassa määritellyt asiat. Palvelun hankinnan prosessi on kuvattu tarkemmin osallistumis- ja tarjouspyynnön liitteessä 6.

 

Palvelua hankitaan tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tar-jousten mukaisin ehdoin. Turun kaupunki ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään- tai arvoon.

 

Mahdollisen option käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen sekä oikaisuohjeen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedKemiönsaaren kunta
tiedKosken Tl kunta
tiedLaitilan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedLoimaan kaupunki
tiedMarttilan kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedPaimion kaupunki
tiedParaisten kaupunki
tiedPerusturvakuntayhtymä Akseli
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSalon kaupunki
tiedSauvon kunta
tiedSomeron kaupunki
tiedTaivassalon kunta
tiedUudenkaupungin kaupunki
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 439
Liite 1:Liite 1-13 vertailutaulukot Dynaamisen toimittajarekisterin tarjoajien valinta palvelukokonaisuuksittain ja osakokonaisuuksittain