Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta38814.10.20201

10705-2019 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus lastensuojelun ympärivuorokautisista ostopalveluista koskevasta hankintapäätöksestä 02.09.2020 § 324

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 02.09.2020 § 324 liittyen lastensuojelun ympärivuorokautisiin ostopalveluihin on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Sosterla § 388

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Konsernihallinto, lakipalvelut, avustava lakimies Sanni-Sofia Nieminen 30.09.2020:

Asian tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt hankintayksikön itse kehittämällä hankintamenettelyllä, dynaamisella toimittajarekisterillä, osallistumishakemuksia Lastensuojelun ympärivuorokautisista ostopalveluista ajalle 1.1.2021 - 31.12.2024, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella (1) vuoden optiolla ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025 ja 1.1.2026 - 31.12.2026. Hakeutuminen toimittajarekisteriin toteutettiin seudullisesti.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 24.6.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED-tietokannassa http://ted.europa.eu. Osallistumispyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Osallistumispyynnössä ilmoitettiin, että koko hankintamenettely toteutetaan neljässä vaiheessa hakemusten ja tarjousten arvioinnin ja vertailun osalta.

Osallistumispyyntövaihe (osallistumishakemukset):

1. Ehdokkaiden kelpoisuuden arviointi

2. Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyyntövaihe (tarjoukset):

3. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

4. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Osallistumishakemuksia saatiin määräaikaan 5.8.2020 klo 11.00 mennessä 286 toimintayksiköltä.

Tunkki Oy Nuorisokodit (jäljempänä myös ’’Tunkki Oy’’) osallistumispyyntö esitettiin hylättäväksi osallistumispyynnön vastaisena, koska Tunkki Oy:n osallistumishakemus saapui osallistumispyynnössä ilmoitetun jättöajan jälkeen myöhässä.

Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta on hankintapäätöksellään 2.9.2020 § 324 päättänyt seuraavaa:

’’Seuraavat osallistumishakemukset hylätään osallistumispyyntöä vastaamattomina: 

Toimittajarekisteriin valitaan liitteessä 1 mainitut palveluntuottajat. Lastensuojelun ympärivuorokautisten ostopalveluiden tarjouspyynnöt lähetetään palvelukokonaisuuksittain ajalle 1.1.2021 - 31.12.2024 näille palveluntuottajille. Tarjoukset tuodaan sosiaali- ja terveyslautakuntaan hyväksyttäviksi marraskuussa.’’

Tunkki Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 23.09.2020.

Oikaisuvaatimus perusteineen 

Tunkki Oy vaati oikaisua hankintayksikön tekemän hankintapäätöksen, jonka perusteella hankintayksikkö on hylännyt Tunkki Oy:n osallistumishakemuksen myöhässä saapuneena.

Tunkki Oy viittaa oikaisuvaatimuksessaan hankintayksikön sähköisestä kilpailutusjärjestelmästä saamaan sähköpostiin, jossa on todettu esimerkiksi seuraavaa: ’’Hankintayksikkö Turun kaupunki on julkaissut hankinnasta 10705-2019 Lastensuojelun ympärivuorokautiset ostopalvelut ajalle 1.1.2021 (tavoite) - 31.12.2024 (1v+ 1v optiot) HUOM! OSALLISTUMISHAKEMUSTEN JÄTTÖAIKA PÄÄTTYNYT korjatun tarjouspyynnön. Tarjousten määräaika on 13.8.2024 9:11.’’.

Tunkki Oy vaatii, että sen aikaisemmin lähetetty osallistumishakemus käsitellään, koska hakemus toimitettiin määräajassa.

Kuultavien lausunnot 

Hankintayksikkö on ilmoittanut hankintaoikaisun vireille tulosta hankinnan palvelukokonaisuus 3:n, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu, asianosaisille 29.9.2020. Hankintayksikkö ei ole varannut asianosaisille tilaisuutta antaa lausuntoa asiassa, koska hankintayksikön näkemyksen mukaan lausunnon antaminen on hallintolain (434/2003) 34 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan muusta syystä ilmeisen tarpeetonta, kun otetaan huomioon hankintaoikaisuvaatimuksen sisältö ja vaatimukset.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 113 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on pyydettävä hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä toimittajia määräaikaan mennessä esittämään tarjouksensa. Tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava siten, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 113 §:n 2 momentin mukaan t arjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen ( hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Asian arviointi

Lastensuojelun ympärivuorokautisten ostopalveluiden hankinta toteutetaan hankintayksikön itse suunnittelemalla dynaamisella toimittajarekisterillä, jonka tarkempi kuvaus on esitetty osallistumispyyntöjen eri liitteillä. Hankinta toteutetaan kaksivaiheisena: ensimmäisessä vaiheessa ehdokkaat jättivät osallistumishakemuksen ja toisessa vaiheessa ensimmäisessä vaiheessa hyväksytyille tarjoajille lähetetään varsinainen tarjouspyyntö. Tunkki Oy:n hankintaoikaisuvaatimus koskee hankinnan ensimmäisessä vaiheessa tapahtunutta osallistumishakemuksen hylkäämistä myöhästyneenä.

Turun kaupungin hankintapalvelut on julkaissut lastensuojelun ympärivuorokautisten ostopalveluiden hankinnan hankintailmoituksen hankintailmoitukset.fi -ilmoituskanavalla 24.6.2020. Hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä on todettu seuraavaa liittyen osallistumishakemusten jättöaikaan liittyen:

’’IV.1.11) Hankintamenettelyn keskeiset piirteet

Kyseessä ei ole dynaaminen hankintajärjestelmä vaan dynaaminen toimittajarekisteri, joka on hankintalain 12 luvun mahdollistama Tilaajan itse suunnittelema hankintamenettely. Tarkempi kuvaus on esitetty liitteillä.

Osallistumisaika päättyy 5.8.2020 klo 11:00 poiketen tässä osallistumispyynnössä ilmoitetusta ajasta (3.6.2024). Osallistumisajan jälkeen jätettyjä osallistumishakemuksia ei huomioida.’’

Tunkki Oy:n osallistumishakemus saapui osallistumispyynnössä ilmoitetun määräajan jälkeen myöhässä 12.8.2020 klo 12.32, minkä takia osallistumishakemusta ei otettu huomioon osallistumispyyntöjen hyväksymisessä, koska se oli osallistumispyynnön vastainen.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus ja velvollisuus hylätä osallistumishakemus, kun se on saapunut osallistumispyynnössä esitetyn määräajan jälkeen.

Tunkki Oy viittaa hankintaoikaisuvaatimuksessaan hankintayksiköltä saamaansa sähköpostiin, jossa on todettu, että ’’tarjousten määräaika on 13.8.2024 9:11’’. Kyseinen sähköposti on sähköisen kilpailutusjärjestelmän lähettämä automaattinen sähköpostiviesti, joka on lähtenyt tarjoajille, kun hankintayksikkö on ottanut hankinnan korjaustilaan valmistellessaan toisen vaiheen mukaisen tarjouspyynnön julkaisua. Kyseisessä sähköpostissa on kuitenkin todettu erittäin selkeästi seuraavaa: ’’ HUOM! OSALLISTUMISHAKEMUSTEN JÄTTÖAIKA ON PÄÄTTYNYT’’. Em. ilmoitus siitä, että hankinnan ensimmäisen vaiheen osallistumishakemusten jättövaihe on päättynyt, on esitetty selkeästi, eikä Tunkki Oy:lle ole voinut jäädä epäselväksi kyseinen asia.

Hankintayksikölle ei ole em. perustein menetellyt julkisista hankinnoista annettujen oikeusohjeiden vastaisesti, kun se on jättänyt Tunkki Oy:n osallistumishakemuksen huomioimatta osallistumispyyntövaiheessa. 

Johtopäätökset

Koska vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus ja velvollisuus hylätä myöhässä saapunut osallistumishakemus hankinnan osallistumispyyntövaiheessa, ei Tunkki Oy Nuorisokodit ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöstä 02.09.2020 § 324 Tunkki Oy Nuoriskotien esittämällä tavalla.

Edellä esitetyillä perusteilla sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee hylätä Tunkki Oy Nuorisokotien hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1Tunkki Oy Nuoriskotien hankintaoikaisuvaatimus 23.09.2020

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 8.10.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että Tunkki Oy Nuorisokotien hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 388
Liite 1:Tunkki Oy Nuoriskotien hankintaoikaisuvaatimus 23.09.2020