Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta34116.09.20202

10393-2019 (02 08 00, 05 04 00)

Kehitysvammaisten henkilöiden palveluasuminen

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2021 - 31.12.2025, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuoden optiolla ajalle 1.1.2026 - 31.12.2026. Tarjouspyynnön kohteena olleesta viidestä (5) palvelumuodosta on saatu 18 palveluntuottajalta yhteensä 32 toimintayksikkökohtaista tarjousta. Tarjouksissa on voinut jättää osatarjouksia osakokonaisuuksiin 1-5. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi palvelumuodoittain yhteensä 16 palveluntuottajan kanssa koskien 30 toimintayksikköä. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 72 000 000 euroa.

Sosterla § 341

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja strategisen hankinnan osuus projektipäällikkö Jaana Friman 27.8.2020:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 13.5.2020 § 206.

Strateginen hankinta on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluista ajalle 1.1.2021 - 31.12.2025, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuoden optiolla ajalle 1.1.2026 - 31.12.2026. Palvelujen on oltava käytettävissä 1.1.2021 tai uusien yksiköiden osalta viimeistään 31.12.2022.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 15.5.2019 TED-tietokannassa sekä HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Samalla sivustolla julkaistiin 9.6.2020 hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset. Hankinnasta tehtiin korjausilmoitus, joka julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 15.6.2020. Korjausilmoitukset julkaistiin samoina päivinä internetissä Turun kaupungin sivulla osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Tarjouspyynnön kohteena oli yhteensä viisi (5) eri palvelumuotoa: Tuettu asuminen, Palveluasuminen, Tehostettu palveluasuminen, Vaativa tehostettu palveluasuminen sekä Erittäin vaativa tehostettu palveluasuminen.

Tarjous tuli antaa toimintayksikkökohtaisesti Tarjouspalvelu.fi-portaalissa.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 23.6.2020 klo 11.00 mennessä 18 palveluntuottajalta ja ne koskivat yhteensä 32 toimintayksikköä.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että kun palveluntuottaja tekee asiakkaan kanssa asuinhuoneiston vuokraamisesta annetun lain tarkoittaman vuokrasopimuksen, asiakkaalta perittävä vuokra ei saa ylittää valtioneuvoston vuosittain hyväksymiä enimmäisasumiskustannuksia. Enimmäisasumismenojen katto on määritelty Valtioneuvoston asetuksessa eläkkeensaajan asumistuen määräytymisperusteista. Vuokra ei voi ylittää Kelan eläkkeensaajan asumistuen määrittelyssä käytettyä enimmäisvuokran hyväksyttyä neliöhintaa. Vuokran lisäksi asiakkaalta voidaan periä arvioitua kulutusta vastaavat vesi- ja sähkömaksut.

Tarjouspyynnössä myös edellytettiin, että asiakkaille tarjottavien aterioiden tulee täyttää Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuositukset. Lisäksi aterioiden vuorokausihinta saa olla korkeintaan 13,80€ / asiakas (alv 0 %) sisältäen aamupalan, lounaan, päiväkahvin/välipalan, päivällisen ja iltapalan. Aamupalan hinta 1,80 €, lounaan 5,00 € ja päivällisen 4,00 €, väli- ja iltapala 1,50 €. Aterialaskutuksen tulee perustua tilattuihin aterioihin. Ateriapäivän hinta on arvioitu Tilaajan viime vuosina tekemien kilpailutusten pohjalta, huomioiden ko. hankinnan pienet tai keskisuuret yksikkökoot.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa osakokonaisuuksittain verottomina asiakaskohtaisina palveluasumisen hintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Osakokonaisuudessa 1 ilmoitettiin palvelun tuntihinta käyntiä kohden ja osakokonaisuuksissa 2,3,4 ja 5 ilmoitettiin palvelun vuorokausihinta per asiakas. Tarjotut hinnat eivät sisällä vuokrien ja aterioiden kustannuksia, jotka palveluntuottaja perii asiakkaalta erikseen.

Niiden toimintayksiköiden osalta, jotka eivät ole toiminnassa tarjoukseen varatun määräajan päättyessä, palvelujen hinnat tuli ilmoittaa 1.1.2021 tasolla.

Sopimushinnat ovat kiinteät 31.12.2022 asti, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hintojen muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Muutetut hinnat tulevat voimaan 1.1.2023. Tämän jälkeen hinnat ovat kiinteät 31.12.2024 asti, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hintojen muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti siten, että muutetut hinnat tulevat voimaan 1.1.2025. Tämän jälkeen hinnat ovat kiinteät sopimuskauden loppuun asti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Tilaaja ostaa kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet ei edellytä muuta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluhankinnoissa hankintayksikön on otettava huomioon kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö. Palvelun käyttäjien yksilöllisten ja pitkäaikaisten sekä toistuvien hoito- tai sosiaalipalvelujen turvaamiseksi hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet ja kuuleminen siten kuin muualla laissa säädetään (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 108 §). Asiakkaiden tarvitsemat palvelut arvioidaan Turussa moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä sosiaalityön palveluissa laadittavan asiakassuunnitelman yhteydessä.

Perustellusta syystä erityistapauksessa voidaan palveluja ostaa myös hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 110 §).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

1)   Tarjoajan kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tai ovat sitoutuneet täyttämään sopimuskauden alkuun mennessä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

2)   Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tuetun asumisen osalta tarjoajan tulee tarjouspyynnön mukaisesti olla palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta tarjouspyynnön kohteena olevasta kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluiden tuottamisesta. Riittävänä kokemuksena pidetään tarjouksen jättöhetkellä vähintään vuoden mittaista tarjouspyynnön kohteena olevaa vastaavaa toimintaa Suomessa (Tarjouspyyntö, sivu 32). Arviointiryhmän arvion mukaan Multitaito Oy:llä ei voida katsoa olevan tarjouspyynnön mukaista kokemusta kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluiden tuottamisesta.

Tehostetun palveluasumisen osalta tarjoajalta edellytetään, että asiakkaiden asuinhuoneen tulee olla vähintään 20–25m2 riippuen siitä, tarvitseeko asiakas apuvälineitä tai lisävarusteita. (Liite 1c, kohta 4 ”Tilat”) Arviointiryhmän arvion mukaan Serenuskoti Oy:n asuinhuoneet eivät täytä tarjouspyynnön mukaista kokovaatimusta.

Seuraavat tarjoukset on hylättävä tarjouspyyntöä vastaamattomina:

Tuettu asuminen

Tehostettu palveluasuminen

Muut tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

3)   Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Tarjousten vertailu ja valinta tehdään osioittain ja palvelumuodoittain. Arviointiperusteina ovat palvelujen hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %.

Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä palveluntuottajia valitaan

mikäli hyväksyttyjä tarjouksia ei ole vähemmän.

Mikäli useampia tarjouksia päätyy vertailussa samaan tulokseen, ratkaistaan sijoitusjärjestys arvalla. Arvonnat suoritettiin arvontapöytäkirjan mukaisesti.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu osa-alueittain ja palvelumuodoittain

Liite 2Arvontapöytäkirja

Tarjouksen jättäneistä kaikki toimintayksiköt ilmoittivat tuottavansa palvelua suomen kielellä sekä kolme (3) toimintayksikköä tuottavansa palvelua myös ruotsin kielellä. Useat toimintayksiköt ilmoittivat tuottavansa palvelua myös muilla mahdollisilla kielillä.

Kaikki tarjoajat ilmoittivat palvelujen olevan käytettävissä viimeistään 1.1.2021 sekä uudet toimintayksiköt viimeistään 31.12.2022.

Tuetusta asumisesta saatiin 20 hyväksyttävää tarjousta, palveluasumisesta 18 hyväksyttävää tarjousta, tehostetusta palveluasumisesta 20 hyväksyttävää tarjousta, vaativasta tehostetusta palveluasumisesta 22 hyväksyttävää tarjousta ja erittäin vaativasta tehostetusta palveluasumisesta 15 hyväksyttävää tarjousta. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi tuetun asumisen osalta esitetään valittavaksi 10, palveluasumisen osalta 15 ja tehostetun palveluasumisen osalta 25, vaativan tehostetun palveluasumisen osalta 15 sekä erittäin vaativan tehostetun palveluasumisen osalta 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 72 000 000 euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 10.9.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet eivät edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 341
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu osa-alueittain ja palvelumuodoittain
Liite 2:Arvontapöytäkirja