Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta31502.09.20203

9392-2019 (02 02 00)

Hyvinvointitoimialan talouden ja toiminnan seuranta ajalta 1.1.-31.7.2020 sekä toinen osavuosikatsaus ja talouden ennuste vuodelle 2020

Tiivistelmä: -

Sosterla § 315

Vs. talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama 24.8.2020:

Tiivistelmä

Hyvinvointitoimialan talousarvioin ennustetaan ylittyvän huomattavasti vuoden 2020 aikana Covid-19 epidemiaan liittyvien toiminnan muutosten ja siitä syntyvien kustannusten myötä. Toiminnallisia muutoksia, joita sopeuttamisohjelmassa on laadittu ja jotka ovat osin edenneet, ei ole siinä määrin saatu toimeenpanoon, että kustannuskehitystä olisi voitu hillitä.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.-30.6.2020. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta.

Hyvinvointitoimialan kaksi strategista tavoitetta vuodelle 2020

Tavoite 1: Painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön

Tavoite 2: Lisätään korjaavien palveluiden vaikuttavuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta

Näiden toteuttamiseksi palvelualueilla on strategisia hankkeita, sopeuttamisohjelmia, joiden kautta tavoitteisiin pyritään, mutta tavoiteasetanta vuodelle 2020 on puolivuotisraportin annon yhteydessä todettava haasteelliseksi. Toiminta peruspalveluissa on ollut maaliskuusta lähtien poikkeustilassa Covid-19 epidemiaan varautumisen ja siitä aiheutuneiden toimenpiteiden takia. Tilannetta summaten voi todeta, että osin strategisia tavoitteita kohti on päästy, mutta haaste on ollut ennaltaehkäisevä työ, joka on pitkälti työtä, jota jouduttiin vähentämään tai palvelua, joka jouduttiin lopettamaan poikkeuslain aikana. Strategiset tavoitteet sisältävät monia toiminnan muutosta edellyttäviä toimenpiteitä, jotka edellyttävät aikaa muutoksen varmistamiseen. Vuosi 2020 on tässä mielessä haasteellinen, sillä johdon ja esimiesten työajasta huomattava osa on mennyt Covid-19 epidemiaan liittyvän varautumisen toimenpiteiden ja muuttuvan tilannekuvan mukaisen toiminnan ja palvelun varmistamiseen.

Liite 1Strategisen sopimuksen raportti tammi-kesäkuu 2020

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Osa toiminnallisista tavoitteista jää tänä vuonna mahdollisesti Covid-19 epidemiaan varautumisen ja siitä syntyneiden toimenpiteiden takia. Normaalia toimintaa ajettiin keväällä alas. Tämä ei tarkoittanut sitä, että olisimme voineet sopeuttaa nopeasti toimintaa, sillä poikkeustilanne synnytti varautumissuunnitelman mukaista uutta toimintaa ja paikoin palvelu on ollut ruuhkautunutta. Vaikka toiminnalliset tavoitteet jäävät epidemiaan varautumisen edelleen jatkuessa saavuttamatta, on toimialan toiminta ollut poikkeustilanteessa vähintäänkin hyvää.

Liite 2Operatiivisen sopimuksen raportti tammi-kesäkuu 2020

Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen

Taloudellisesti vuosi 2020 tulee olemaan erittäin haasteellinen. Toimialan talousarvio vuodelle 2020 on nettomääräisesti 641,6 M€ ja tehdyllä määrärahamuutoksella 641,8 M€. Ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä nettomenojen arvioitiin ylittyvän talousarvion 24,7 M€ ja nyt ennustamme sen ylittyvän 34,1 M€. Ennusteen perusteella kasvua edellisen vuoden tilinpäätökseen on 4,6%.

Toiminnan tulot tulevat jäämään alle talousarvion arviolta 1,3 M€ (OVK I 3,4 M€). Pääasiallisena syynä tähän on poikkeuslain aikana tapahtunut osittainen palvelujen alasajo, minkä takia asiakas- ja palvelumaksuja on jäänyt saamatta.

Toiminnan menokehitys on ollut erittäin poikkeuksellista ja Covid-19 tilannekuva huomioon ottaen ja menojen ennustetaan edelleen ylittyvän (32,7 M€). Suoria kustannuksia epidemian varautumisesta ja hoidosta seurataan (toteuma heinäkuun loppuun mennessä oli 3 M€), mutta sen on todettu olevan liian alhainen suhteessa tehtyihin toimenpiteisiin ja siten palvelualueet edelleen tarkentavat kirjauskäytäntöään. Siten tässä vaiheessa ei pystytä tarkkaan sanomaan, onko OVK I ja OVK II nettomenojen ero (9,4 M€) kokonaan Covid-19 varautumisesta johtuvia kustannuksia. OVK I:n perusteella pitää kuitenkin todeta, että vahvoja toiminnallisia muutoksia tulee tehdä kustannusten hillitsemiseksi.

Menoista vain henkilöstökulut ovat pysyneet talousarvion raamissa ja niiden ennustetaan alittavan talousavion (4,5 M€). Syynä on huomattava henkilöstövuokrauksen käyttö sijaistuksissa. Muiden kulujen osalta menot ylittävät jo tässä vaiheessa vuotta kumulatiivisen ennusteen ja niiden ennustetaan ylittävän talousarvion. Palvelujen ostoissa menoylitystä ennustetaan tulevan 29,1 M€. Palvelujen ostoissa suurin epävarmuus liittyy Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP:n) maksuosuuteen, johon talousarviossa on varattu 241,8 M€ ja jonka ennustetaan tässä vaiheessa nousevan 3,2 M€. VSSHP:n ilmoittaman alijäämän tasoittamiseksi tehtäviä muutoksia maksuosuuteen tai sen aikatauluun ei vielä tiedetä tarkemmin eli ne eivät sisälly talousarvion ennusteeseen.

Aineisiin, tarvikkeisiin ja tavarahankintoihin on talousarviossa varattu 19,6 M€ ja näiden hankintojen ennustetaan ylittyvän 3M€:lla. Myös avustuksien arvioidaan ylittyvän 3,2 M€:lla, mikä liittyy omaishoidontukeen ja henkilökohtaiseen apuun. Vuokrakuluissa ennustetaan ylitystä 1,9 M€.

Suurin kustannusriski muodostuu ostopalveluista. Toiminnallisilla muutoksilla, joita sopeuttamisohjelmatkin sisältävät, voidaan osin hillitä ostopalveluja. Suurin riski menoarviossa on VSSHP:n syntynyt alijäämä, jonka kattamisen kustannukset tulisi pystyä huomioimaan. Edelleen epäselvää on, miten valtio mahdollisesti kompensoi kuntia Covid-19 epidemian hoitamisesta ja varautumisesta syntyneistä kustannuksista.

Liite 3Talousarvion ennuste palvelualueittain

Liite 4Henkilöstöresurssin käyttö

Liite 5Toiminnan seuranta ajalta tammi-heinäkuu 2020

Toiminnalliset muutokset ja talousarviomuutokset

Syksyllä hyvinvointitoimialalla toteutuu hallintopalveluista tietopalvelut ja kehittäminen -yksiköstä järjestelmätiimin osittainen liikkeenluovutus 2 M-IT Oy:lle. Tälle tiimille on investointihankkeisiin toimialalla varattu 1 M€. Liikkeen luovutuksen myötä investointihankkeita ei näihin enää tule ja siten investointivarausta tulee purkaa. Toimialan hallinto muuttaa vuoden lopulla Kärsämäkeen ja muuttoon liittyvissä hankinnoissa investointimäärärahaa arvioidaan tarvittavan tässä vaiheessa loppu vuodelle noin 141 248 euroa, joten investointimäärärahaa esitetään laskettavaksi 858 752 €.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2020 talousarviota tulee korottaa kuntaa velvoittavien menojen katteeksi. Tuloeriä esitetään laskettavaksi 1.339.562 € ja määrärahoja nostettavaksi 32.711.690 € eli nettomääräisesti 34.051.252 €.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 25.8.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee II-osavuosikatsauksen sekä toiminnan- ja talouden seurannan ajalta 1.1.-31.7.2020 tiedoksi.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että talousarvion käyttötalousosaa muutetaan tuloerää laskemalla 1.339.562 € ja määrärahaa korottamalla 32.711.690 € ja investointiosaa lasketaan 858 752 €.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 315
Liite 1:Strategisen sopimuksen raportti tammi-kesäkuu 2020
Liite 2:Operatiivisen sopimuksen raportti tammi-kesäkuu 2020
Liite 3:Talousarvion ennuste palvelualueittain
Liite 4:Henkilöstöresurssin käyttö
Liite 5:Toiminnan seuranta ajalta tammi-heinäkuu 2020