Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta28812.08.20207

1804-2020 (02 08 00)

Pansio-Pernon terveysasemapalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Pansio-Pernon terveysasemapalvelut on kilpailutettu ns. ranskalaisella urakalla ajalle 1.11.2020 - 31.10.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.11.2023 - 31.10.2024 (optio). Tarjouksia saatiin yhteensä kolmelta palveluntuottajalta. Puitesopimus esitetään tehtäväksi Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n kanssa. Palveluja ostetaan varsinaisella sopimuskaudella noin 1,95 milj. eurolla.

Sosterla § 288

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas ja avosairaanhoidon ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen sekä strategisen hankinnan osuus projektipäällikkö Sari Holmberg 24.6.2020:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi Pansio-Pernon terveysaseman ostopalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 13.5.2020 § 207.

Strateginen hankinta on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia Pansio-Pernon terveysasemapalveluista ns. ranskalaisella urakalla ajalle 1.11.2020 - 31.10.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.11.2023 - 31.10.2024 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.11.2020 alkaen.

Avoin hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana julkaistiin 15.5.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta julkaistiin 15.5.2020 ilmoitus myös EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspalvelussa julkaistiin hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset 3.6.2020.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 16.6.2020 klo 11:00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

-       iLääkärit Suomi Oy

-       Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

-       Pihlajalinna Terveys Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, ettei osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia oteta huomioon.

Palveluja tulee tarjota suomen ja ruotsin kielellä.

Kilpailutus tehtiin käänteisenä ns. ranskalaisena urakkana. Palvelu tulee tuottaa hintaan 115,50 euroa (veroton) / palvelun valinnut asukas / vuosi. Sopimushinta on kiinteä sopimuskauden kaksi (2) ensimmäistä vuotta.

Palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Palvelun hinnan tarkistus voidaan siten tehdä yhden (1) kerran sopimuskauden aikana. Esitys hinnan muutoksesta on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti vähintään kolme (3) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa. Hintojen tarkistamisen perusteena ovat henkilökustannusten ja yleisen kustannustason muutokset 1.11.2020 jälkeen. Henkilöstökustannusten muutosta arvioidaan Tilastokeskuksen palkansaajien Terveydenhuoltopalveluiden toimialakohtaisen ansiotasoindeksin muutoksen perusteella. Muiden kustannusten muutosta arvioidaan elinkustannusindeksin muutoksen perusteella.

Henkilöstökustannusten muutoksen painoarvo on 70 % ja muiden kustannusten muutoksen painoarvo on 30 %.  Korotus ei kuitenkaan voi ylittää 3,5 prosenttia. Yleisen kustannustason henkilöstökustannusten tarkistamisen arvioinnissa käytetään viimeisiä saatavissa olevia valtakunnallisia tilastokeskuksen tilastotietoja. Hinnan muutosta laskettaessa

- elinkustannusindeksin osalta tarkastellaan muutosta vuoden 2020 marraskuun indeksin ja viimeisen saatavissa olevan, ajankohdalla 1.9.2022, indeksin välillä.

- terveydenhuoltopalveluiden toimialakohtaisen ansiotasoindeksin osalta tarkastellaan muutosta vuoden 2020 4.vuosineljänneksen (1.10-31.12.2020) ja viimeisen saatavissa olevan, ajankohdalla 1.9.2022, indeksin välillä.

Mikäli Tilaaja päättää käyttää optio-oikeuttaan ajalle 1.11.2023 - 31.10.2024, sopimushinta on sama kuin varsinaisen sopimuskauden viimeisen vuoden hinta.

Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.

Palvelu hankitaan kokonaisuutena, jonka tuottamiseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Hankinnasta tehdään erillinen puitesopimus valitun palveluntuottajan kanssa. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat osoittavat täyttävänsä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Tarjouskilpailu ratkaistiin annettujen tarjousten perusteella. Annetuista tarjouksista valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin. Arviointiperusteina oli palvelun laatu, jonka painoarvo oli 100%. Laadun osalta vähimmäisvaatimukset täyttävä palvelun taso sai 0 pistettä ja enimmäispistemäärä oli 100 pistettä. Vertailuperusteina arvioitiin tarjotun palvelun laatua neljällä eri osa-alueella:

  1. Palveluiden järjestämissuunnitelma (enintään 40 p)
  2. Palvelun oikea-aikaisuus ja sen varmistaminen (enintään 30 p)
  3. Henkilöstörakenne suhteessa väestön tarpeisiin ja palvelujen toteuttamiseen; osaaminen, kokemus (enintään 20 p)
  4. Työntekijöiden koulutus ja hyvinvointi (enintään 10 p)

Laadun arvioimiseksi Palveluntuottajan tuli liittää tarjoukseensa yllä mainituista osa-alueista pyydetyt selvitykset. Selvitysten vähimmäissisältö ja vertailuperusteet kuvattiin tarjouspyynnön liitteessä 6 Vertailuperusteet. Laadun arvioi Tilaajan arviointiryhmä.

Oheismateriaali 1Tarjouspyynnön liite 6 Vertailuperusteet

Tarjousten vertailussa parhaat pisteet sai Mehiläinen Terveyspalvelut Oy. Pansio-Pernon terveysasemapalveluiden palveluntuottajaksi esitetään suoritetun vertailun perusteella valittavan hyväksytyn tarjouksen jättänyt palveluntuottaja Mehiläinen Terveyspalvelut Oy tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Palveluja ostetaan varsinaisella sopimuskaudella noin 1,95 milj. eurolla, vuosittaisten kustannusten ollessa noin 650 000 euroa.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 6.8.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Pansio-Pernon terveysasemapalvelujen puitesopimus solmitaan ajalle 1.11.2020 - 31.10.2023 Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n kanssa tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoiLääkärit Suomi Oy
aoMehiläinen Terveyspalvelut Oy
aoPihlajalinna Terveys Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 288
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu