Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta25617.06.20203

6664-2020 (00 01 02, 06 00 00)

Palvelutarpeen selvittelyn ja palveluihin ohjauksen keskittäminen hyvinvointitoimialalla

Tiivistelmä: -

Sosterla § 256

Arviointitoiminnan johtaja Kirsi Kiviniemi 11.6.2020:

Kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeuttamisohjelman yhtenä kehittämiskohteena hyvinvointitoimialalla on palvelutarpeen arvioinnin keskittäminen. Ohjelmaan kirjattuja toimenpiteitä ovat

  1. Kehitetään ja otetaan käyttöön keskitetty palvelutarpeen arvioinnin yksikkö, johon sisällytetään nykyiset arviointia ja palvelupäätöksiä tekevät ryhmät.
  2. Järjestämissuunnitelmassa määritellään keskitetyn palvelutarpeen arviointimallin (KomPAssi) laajentaminen työikäisten ja vammaisten palveluohjaukseen).

Toimenpide nro 1 kehittämistyö käynnistyi palvelutarpeen arvioinnin nykytilan tarkastelulla. Tarkastelu keskittyi ensi vaiheessa vanhuspalvelujen kokonaisuuteen sisältyvään palvelutarpeen arviointiin. Alustavasti tarkastelua tehtiin myös päihde- ja mielenterveysasiakkaiden palvelutarpeen arvioinnin ja asumispalveluihin ohjautumisen toimintamallista.

Nykytila-analyysissa tunnistettiin nykyiseen toimintamalliin liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Matalan kynnyksen neuvonta- ja ohjauspalveluja on kehitetty maakunnallisena yhteistyönä (KomPAssi-hanke) ja toimintamallin käyttö on vakiintunut. Kansallistenkin tavoitteiden mukaisesti ikäihmisen asioiden selvittelyn ja avunsaannin pitäisi edetä yhden yhteydenoton perusteella palvelutarpeen selvittelyyn ja siihen, että ihminen saa tarvitsemansa avun ja palvelun.

Nykytilan tarkastelun perusteella on tunnistettavissa, että käytössä olevaa palvelutarpeen arvioinnin toimintamallia voidaan kutsua hajautetuksi palvelutarpeen arvioinnin toimintamalliksi, koska asiakkaat ohjautuvat palvelukohtaisiin palvelutarpeen arvioinnin yksiköihin jo ennen kuin heidän palvelutarpeen kokonaisuutensa on selvitetty. Tarkastelussa tuli esille, että käytössä olevia sähköisiä toiminnanohjausjärjestelmiä olisi mahdollista hyödyntää tehokkaammin ja sitä kautta työntekijöiden työprosessit olisivat sujuvampia eikä aikaa kuluisi tehtäviin, jotka eivät tuota asiakkaalle hyötyä.

Keskitetyllä asiakkaan palvelutarpeen selvittelyn toimintamallilla tavoitellaan asiakkaiden yhdenvertaisuutta, työprosessien sujuvuutta sekä tehtyjen palvelupäätösten ja käytettyjen eurojen läpinäkyvyyttä. Toimintamalli edellyttää merkittävien asiakasryhmien tunnistamista ja palveluketjujen ja -kokonaisuuksien määrittelyä. Nämä reunaehdot ohjaavat niin palvelutarpeen selvittelyn ammattilaisten toimintaa ja päätöksentekoa kuin palvelutuotantoa. Tiedonhallinnan ja tiedolla johtamisen näkökulmasta on tärkeää määritellä seurattavat indikaattorit ja tunnusluvut, jotta toimintakäytäntöjä voidaan edelleen kehittää.

Liite 1Palvelutarpeen selvittelyn ja palveluihin ohjauksen keskittäminen - luonnos

Seuraavana askeleena kehittämisessä on linjata, mihin palveluihin ohjaudutaan keskitetyn palvelutarpeen selvittelyn kautta. Edelleen kehittämisen kokonaisuus on projektoitava keskeisiin osakokonaisuuksiin. Viestintä ja henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön tulee olemaan olennainen osa kehittämistyön johtamista.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.6.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee palvelutarpeen selvittelyn ja palveluihin ohjauksen keskittämisen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 256
Liite 1:Palvelutarpeen selvittelyn ja palveluihin ohjauksen keskittäminen -luonnos