Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta24110.06.20203

4462-2019 (00 01 05, 00 00 01)

Kuntoutuksen palvelujärjestelmän kehittäminen ja hallinta -projektin tilannekatsaus

Tiivistelmä:

Kuntoutuskeskus kokoaa kaikki ikääntyneen henkilön kuntoutuspalvelut saman sateenvarjon alle ja tarjoaa yhtenäisen, asiakkaan tarpeisiin muokkautuvan kuntoutuspalvelukokonaisuuden. Kaikki ikääntyneen kuntoutusta toteuttavat terapeutit asumispalveluista, kotikuntoutuksesta ja ryhmistä kootaan yhteen resurssipooliin ja niiden rinnalle rakennetaan moniammatillinen henkilöstö toteuttamaan moniammatillista kuntoutusta. Tämä vähentää arviointia ja arviointiin kuluvaa resurssia sekä poistaa toistuvat jonotukset ketjutettujen palvelujen välissä. Kuntoutuksesta tulee oikea-aikaista ja nykyistä vaikuttavampaa.

Sosterla § 241

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, ylilääkäri Taru Falenius 29.5.2020:

Kaupungin sopeuttamisohjelman tavoitteiden saavuttamisen kannalta on olennaista, että korjaavien palvelujen organisointiin liittyvien rakenteellisten muutosten lisäksi palveluiden tarvetta voidaan vähentää. Tämä tapahtuu tukemalla asukkaiden toimintakykyä niin, että pysyvää palvelutarvetta ei synny tai vaihtoehtoisesti palvelutarpeeseen voidaan vastata kevyempien palvelujen turvin.

Väestötason vaikutusten tavoittelu edellyttää vahvaa panostamista ikääntyneen henkilön toimintakykyä parantaviin kuntoutuspalveluihin. Ikääntyneille tarjottavan kuntoutuksen resurssit ja volyymit ovat olleet Turussa väestöön nähden niukkoja, mikä selittää osaltaan kaupungin raskasta palvelurakennetta. Kehittämisen tarve sekä kuntoutukseen suunnatun resurssin lisäämisen tarve on nähty pitkään; erilaisia kehittämishankkeita sekä pilotteja on vuosien aikana ollut useampia. Vaikka piloteissa on pystytty osoittamaan toiminnan vaikuttavuutta (mm. kuntouttavat arviointijaksot sekä Kaskenlinnan kuntoutuskeskuksen toiminta), väestöön nähden niukat resurssit ovat kaventaneet saadun hyödyn varsin marginaaliselle asiakasryhmälle, eikä laajempia vaikutuksia väestötasolla ole voitu edes tavoitella.

Kuntoutuspalvelujen uudistamiseen liittyen on käynnistetty valmistelu laaja-alaisen kuntoutuskeskuskonseptin käyttöönottoon (SOSTERLA 8.1.2020 § 5). Tavoitteena on tukea asiakkaiden omatoimisuutta ja vähentää kalliiden korjaavien ja erityispalvelujen käyttöä. Tämä tukee sopeuttamisohjelmalle asetettujen taloudellisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Lisäksi kuntoutuksen palvelujärjestelmässä suunniteltujen toimenpiteiden myötä mahdollistuu toimintamalli, joka pureutuu ikääntyvän väestön toimintakyvyn laskuun ja vaikuttaa siihen ennakoivasti, joten myös välillisten vaikutusten odotetaan olevan suuria.

Palvelukokonaisuus

Uuden kuntoutuskeskuskonseptin mukainen palvelukokonaisuus ja tarkempi tavoitetila on kuvattu sosiaali- ja terveyslautakunnan edellisen käsittelyn 8.1.2020 § 5 liitteessä. Tiivistetysti voidaan todeta, että kuntoutuskeskus kokoaa kaikki ikääntyneen kuntoutuspalvelut saman sateenvarjon alle. Kaikki ikääntyneen kuntoutusta toteuttavat terapeutit asumispalveluista, kotikuntoutuksesta ja ryhmistä kootaan yhteen resurssipooliin. Rinnalle rakennetaan moniammatillinen henkilöstö toteuttamaan moniammatillista kuntoutusta.

Tavoitteena on yksi lähetekanava ja yksi ketterä ja asiakkaan tarpeisiin muokkautuva palvelukokonaisuus. Uuden konseptin myötä usean ketjutetun palvelun sijaan päästään yhtenäiseen kuntoutusprosessiin. Tämä vähentää arviointia ja tähän kuluvaa resurssia sekä poistaa toistuvat jonotukset ketjutettujen palvelujen välissä. Kuntoutuksesta tulee oikea-aikaista ja nykyistä vaikuttavampaa.

Projektin eteneminen 2020 aikana

Vuoden 2020 aikana tehdään toimenpiteitä, jotka tukevat kuntoutuskeskuskonseptin toteuttamiseksi tarvittavaa toiminnallista muutosta.Palvelujen integroinnin mahdollistavana alustana toimii Kaskenlinnan kuntoutuskeskus. Vuodelle 2021 on suunniteltu toimenpiteitä, jotka edellyttävät talousarviokäsittelyä sekä mahdollista organisaatiorakenteen muutosta. Palvelukokonaisuuden uudelleenjärjestämisen lisäksi projektissa on tehty asettamispäätöksen mukaista kattavaa muuta kehittämistyötä. Tämä työ on esitelty erillisessä liitteessä.

Liite 1Kuntoutuksen palvelujärjestelmän kehittäminen ja hallinta -projektin raportti, kevät 2020

Vuoden 2020 aikana tehdyt tai tehtävät toimenpiteet:

Ikääntyneen kuntoutuksen vaikuttavuuden turvaaminen ja resursointi

Kun kuntoutuskeskuskonseptin mukaiseen palvelukokonaisuuteen kuuluvia prosesseja sujuvoitetaan edellä kuvatusti, samalla vapautuu jo olemassa olevaa resurssia kuntoutuksen nykyistä vaikuttavampaan toteutukseen. Myös asumispalveluissa toimivien terapeuttien työpanosta voidaan painottaa osittain varhaisempaan vaiheeseen. Näillä toimenpiteillä ei kuitenkaan pystytä kattamaan huomattavaa kuntoutusvajetta kokonaisuudessaan. Tämän takia palvelukokonaisuuden toteuttamiseksi ja vaikuttavuuden aikaansaamiseksi tarvitaan myös henkilöstöresurssin lisäystä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan edellisessä käsittelyssä esitettiin, että kuntoutuskeskuksen tarvittava henkilöstö toteutetaan jollain seuraavista:

a.    uusia vakansseja luomalla

b.    henkilöstösiirroilla

c.    osittain henkilöstösiirroilla ja osittain uusilla vakansseilla.

Tehdyn valmistelutyön perusteella projektin ohjausryhmä on linjannut, että kokonaisuus toteutetaan osittain henkilöstösiirroilla ja osittain uusilla vakansseilla. Henkilöstösiirtojen valmistelun osalta edetään vuodelle 2020 suunniteltujen toimien mukaisesti. Siirtyvän henkilöstön osalta ei synny juurikaan kustannusvaikutuksia.

Kuntoutuskeskuskokonaisuuteen siirtyy olemassa olevasta henkilöstöresurssista seuraavat (lääkinnällisen kuntoutuksen henkilöstö matriisina):

Uusien vakanssien osalta nyt esitetään portaittaista etenemistä sosiaali- ja terveyslautakunnan edellisessä käsittelyssä esitettyyn henkilöstökokonaisuuteen. Vuoden 2021 henkilöstösuunnitelmaan esitetään seuraavia uusia tehtäviä:

Uuden henkilöstön arvioidut vuositason palkkakustannukset ovat noin 1,1 M€. Palvelukokonaisuus tuottaa kotiin vietävän kuntoutuksen lisäksi edelleen asumispalvelujen kuntoutuksen sekä ikääntyneille järjestettävän ryhmäkuntoutuksen. Uusien vakanssien työpanos suuntautuu kotikuntoutukseen ja varhaisen vaiheen kuntoutukseen. Syntyneet kustannukset katetaan pitkällä tähtäimellä ennen kaikkea vaikuttamalla ikääntyneen väestön toimintakykyä parantavasti, mitä kautta päästään edellä kuvattuihin tavoitteisiin. Seuraavassa on esitetty konkreettisempia esimerkkejä vaihtoehtoiskustannuksista. On kuitenkin huomattava, että kustannussäästö tai hoidon tarpeen leikkautuminen tapahtuu viiveellä kuntoutuksen vaikuttavuuden lisääntymisen myötä, joten kuntoutuksen vaikuttavuuteen panostaminen on investointi.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee projektin tilannekatsauksen, vuonna 2020 tehtävät toimenpiteet sekä vuodelle 2021 suunniteltujen toimenpiteiden viemisen osaksi vuoden 2021 talousarviovalmistelua tiedokseen.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 3.6.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä projektin tilannekatsauksen, vuonna 2020 tehtävät toimenpiteet sekä vuodelle 2021 suunniteltujen toimenpiteiden viemisen osaksi vuoden 2021 talousarviovalmistelua tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 241
Liite 1:Kuntoutuksen palvelujärjestelmän kehittäminen ja hallinta -projektin raportti, kevät 2020