Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta24210.06.20204

6379-2020 (05 17 00, 00 01 00)

Välimuotoisen asumisen lisääminen vanhuspalveluissa

Tiivistelmä: -

Sosterla § 242

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja muutosjohtaja Antti Parpo 2.6.2020:

Turun kaupungin vanhuspalveluissa on valmistelu rakenteellisia muutoksia, joilla kehitetään ja nykyaikaistetaan palvelujärjestelmää. Samalla muutokset ovat osa kaupunginvaltuuston 11.11.2019, § 161 päättämiä sopeutustoimenpiteitä. 

Vanhuspalvelujen rakenteellisten muutoksen tavoitteena on lisätä uudenlaisia ns. välimuotoisia asumisen ratkaisuja kotihoidon ja perinteisen tehostetun palveluasumisen väliin. Välimuotoisen asumisen kehittämistyön tavoitteena on mm.

Välimuotoisen asumisesta ei ole sisällöllisesti vakiintunutta määritelmää. Ympäristöministeriön vuonna 2020 julkaisemassa Ikääntyneiden välimuotoisen asumisen tilanne ja tulevaisuuden tarpeet –raportissa välimuotoisesta asumisesta todetaan seuraavaa:

”Välimuotoiseksi asumiseksi kutsutaan niitä asumisratkaisuja, jotka eivät kuulu tavallisessa asunnossa asumiseen eivätkä laitosasumiseen. Välimuotoinen asuminen tarkoittaa asumisratkaisuja, jotka ovat ikääntyneille tarkoitettuja, ikäspesifejä asumisratkaisuja. Näissä asumisratkaisuissa asuminen ja palvelut ovat erillään; asumista kuvaa huoneenvuokralain mukainen vuokrasuhde tai asunto on omistusasunto. Lisäksi ikääntynyt määrittää itse, mitä palveluja hän haluaa vastaanottaa. Ikääntyneelle on tehty hoito- ja palvelusuunnitelma. Suomessa näitä asumisratkaisuja ovat mm. senioriasunnot ja vanhusten vuokratalot, yhteisölliset asumisratkaisut, tavallinen ja tehostettupalveluasuminen sekä muistisairaiden ryhmäasuminen.” (Välikangas 2009, 10–11.)

Oleellinen ero välimuotoisen asumisen ja tavanomaisen palveluasumisen välillä on välimuotoisen asumisen sisältyvä vaatimus asiakkaalle tehdystä hoito- ja palvelusuunnitelmasta. Palveluasumista tarjotaan myös itse maksaville asiakkaille ilman, että kunta on todennut hoito- ja palvelusuunnitelmassa asiakkaalla palvelutarpeen ja myöntänyt oikeuden julkisesti järjestettyyn sosiaali- ja terveydenhuollon palveluun.

Turussa välimuotoista asumista toteutetaan jo mm. Ruusukorttelissa ja Lehmusvalkamassa. Molemmissa asumiskeskittymissä asukkaille voidaan tarjota hoito- ja palvelusuunnitelmassa todettua kotihoidon palvelua. Hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen kummassakaan asumisyksikössä ei ole kuitenkaan välttämättömyys. Kumpikin asumiskeskittymä on osoitettu asukkaille, joilla ei ole itsenäistä asumista haittaavaa edennyttä muistisairautta.

Vanhuspalvelujen kehittämiseksi Turussa on tavoitteena saada lisää n. 700 välimuotoisen asumisen paikkaa. Tavoitteen toteuttaminen edellyttää uudisrakentamista. Hyvinvointitoimiala on kartoittanut yhdessä kaupunkiympäristötoimialan kanssa mahdollisuudet käynnistää välimuotoisen asumisen laajentamishankkeet.

Liite 1Vanhuspalveluiden kehittäminen

Kartoituksen perusteella valmistelussa on priorisoitu kolme hanketta, jolla vanhuspalvelujen rakennemuutosta voidaan edistää: ’

1.     Liinahaan alue (seniorien perhehoitokylä n. 40 asukkaalle)

2.     Murkionkatu Vuokkokodin naapuritontti (yhteisöllinen asuminen. 100+ asukkaalle)

3.     Ruusukorttelin laajennus (yhteisöllinen asuminen n. 300+ asukkaalle)

Ruusukorttelin välimuotoisena asumisen laajentamisen yhteydessä varaudutaan myös vaikeavammaisten asumispalvelujen laajentamiseen n. 18 asukkaalle.

Esitetyt hankkeet sijoittuvat Turun kaupungin yhtiön TVT-asunnot Oy:n omistamille tonteille.

Hankkeet tukevat TVT-asunnot Oy:n omia suunnitelmia. Lähtökohtana on, että TVT-asunnot omistavat kiinteistön ja vuokraavat asunnot suoraan asukkaille. Kaupungin tehtävänä on laatia asukkaille hoito- ja palvelusuunnitelma sekä ohjata asukkaat uusiin asumismuotoihin.

Nyt esitettyjen hankkeiden lisäksi tarvitaan jatkosuunnitelmia välimuotoisen asumisen edelleen laajentamiseksi. Välimuotoisen asumisen laajentaminen voi toteutua myös yksityisen rakennuttajan ja yksityisen palvelutuottajan toimesta. Yksityinen palvelutuottaja voi toteuttaa välimuotoista asumista joustavasti, mikäli välimuotoinen palvelu rajataan kotihoidon tuella toteutettavaksi ja kotihoidon palvelu palveluseteleillä rahoitettavaksi.

Välimuotoisen asumisen palvelumallit uudiskohteissa esitetään toteuttavaksi seuraavin palvelukonseptein edellytyksellä, että asiakkaalle on laadittu kaupungin toimesta hoito- ja palvelusuunnitelma:

1.     Yhteisöllinen ja esteetön asuminen kotihoidon tuella omassa asunnossaan

2.     Yhteisöllinen ja esteetön asuminen kotihoidon tuella yhteisöasunnossa (2-4 asukasta)

3.     Yhteisöllinen ja esteetön asuminen kotihoidon tuella (hoivapalvelu tarvittaessa saatavilla 8 tuntia vrk:ssa)

4.     Yhteisöllinen ja esteetön asuminen kotihoidon tuella (hoivapalvelu tarvittaessa saatavilla 12 tuntia vrk:ssa)

5.     Perhehoito yksityisissä perhehoitoyksiköissä tai seniorien perhehoitokylässä

Kotihoitoa intensiivisempi palvelu yhteisöllisessä asumisessa voidaan toteuttaa, mikäli kotihoito sijoittaa työntekijöiden toimiston välimuotoisen asumisen yksikköön. Varsinaisen kotihoidon lisäksi kotihoidon yksikkö vastaa tällöin joustavasti tavanomaisen kotihoidon lisäksi asiakkaan lisäpalvelutarpeisiin. Yhteisöllisyyden varmistamiseksi tulee arvioida, tarvitaanko välimuotoiseen asumisen yksikköihin yhteisötyötekijää. Itsestään selvää on, että tavoitteeksi tulee asettaa kolmannen sektorin kanssa tehtävän yhteistyön toteuttaminen ikääntyneiden asumisen ja yhteisöllisyyden tukena.

Esitetyt palvelukonseptit tulee määritellä ja päättää erillisestä valmistelusta tarkemmin ja arvioida, tarvitaanko uusille palvelumuodoille uusi asiakasmaksuja tai asiakasmaksujen muutoksia. Seniorien perhehoitokylän osalta tulee määriteltäväksi mm. hoitajien palkkiot ja vuokratasot.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 2.6.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee katsauksen välimuotoisen asumisen lisäämiseksi vanhuspalveluissa tiedoksi ja päättää, että selvitystyötä jatketaan yhteistyössä kaupunkiympäristötoimialan ja TVT Oy:n kanssa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 242
Liite 1:Vanhuspalveluiden kehittäminen