Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta22127.05.20203

9392-2019 (02 02 00)

Hyvinvointitoimialan talouden ja toiminnan seuranta ajalta 1.1.-30.4.2020 sekä ensimmäinen osavuosikatsaus ja talouden ennuste vuodelle 2020

Tiivistelmä: -

Sosterla § 221

Talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist ja controllerit Jaakko Jokinen, Jyrki Sundman, Samuli Koskinen sekä asiantuntijalääkäri Jane Marttila 20.5.2020:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan normaalisti raportointijaksolta 1.1. – 31.3.2020. Koronavirustilanteen takia ensimmäinen raportti laaditaan poikkeuksellisesti 1.1. – 30.4.2020 tilanteesta.

Hyvinvointitoimialan talousarvio vuodelle 2020 on nettomääräisesti 641,6 M€ mikä on noin 4 M€ euroa vähemmän kuin v. 2019 toteutuma. Ennusteen perusteella näyttää siltä, että nettomenot ylittävät talousarvion noin 24,7 M€. Kasvua edellisen vuoden tilinpäätökseen nähden on noin 3,2%. Vuodelle 2020 suunnitellut sopeuttamistoimenpiteet ovat valmistelussa mutta kuluvalle vuodelle kaavaillut kustannussäästöt näyttävät epätodennäköisiltä. Lisäkustannuksia syntyy COVID-19-pandemiaan varautumisesta (tarvikehankinnat, palveluiden ostot jne.) sekä tulonmenetyksiä kiireettömän hoidon ja palveluiden alasajosta. Suojainkustannukset tulevat olemaan merkittävä kuluerä v. 2020 ja lisäksi arvioidaan, että tulot jäävät noin 3,4 M€ alle talousarvion. Suuri epävarmuus liittyy myös Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuteen koska kiireetöntä hoitoa on vähennetty merkittävästi ja vastaavasti myös varautumiseen liittyviä kuluja on syntynyt.

Palvelualuekohtaista tarkastelua

Terveyspalvelut

Osavuosikatsaukseen 1/2020 tehdyn ennusteen mukaan terveyspalvelut tulee ylittämään talousarvion n. 8,8 M€. COVID-19 -viruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutus vuoden 2020 talouteen riippuu poikkeustilanteen kestosta ja laajuudesta. Toistaiseksi (tilanne 13.5.2020) tilanne on ollut melko rauhallinen ja osoittaa osittain jo hiipumisen merkkejä. Ennusteessa on oletettu, että poikkeustilanne jatkuu tasaisena ja maltillisena kesän loppuun, jonka jälkeen tilanne lähtee normalisoitumaan asteittain. Joulukuussa tilanteen arvioidaan olevan jo normaalilla tasolla.

Poikkeustilanteen vuoksi toimintaa on jouduttu supistamaan ja ajamaan osittain alas. Mm. suun terveydenhuollon kiireetön toiminta on toistaiseksi keskeytetty ja osa perusterveydenhuollon toimipisteistä on suljettu. Asiakkaiden ja käyntien määrät ovat laskeneet reilusti. Poikkeustilanteen vaikutusten vuoksi asiakasmaksujen arvioidaan toteutuvan n. 4,5 M€ talousarviota pienempinä. Suurin vaikutus poikkeustilanteella on ollut perusterveydenhuollon avohoidon asiakasmaksuihin (-2,7 M€) ja erikoissairaanhoidon laitoshoidon asiakasmaksuihin (-1 M€). Maksutuottoja lukuun ottamatta toimintatuotot näyttäisivät toteutuvan lähes talousarvion mukaisesti.

Henkilöstökustannukset näyttäisivät toteutuvan lähes talousarvion tasolla ja ylittävän talousarvion vain 0,3 M€. Kasvua on ollut poikkeustilanteen vuoksi erilliskorvauksissa, sijaisten palkoissa ja tilapäisessä työvoimassa. Kuukausipalkat ovat toteutuneet alkuvuoden aikana lähes viime vuoden tasolla, mutta syksyn aikana niihinkin on odotetavissa pientä lisäystä (mm. henkilöstösuunnitelman mukaiset lisäykset terveysasemille, mielenterveys- ja päihdeyksikkö). Tämä on pyritty ottamaan huomioon ennusteessa.

Palvelujen ostojen ennustetaan toteutuvan n. 0,8 M€ talousarviota suurempina. Asiakaspalvelujen ostot näyttäisivät toteutuvan talousarviota matalammalla tasolla, mutta muiden palvelujen ostot ylittävät talousarvion (+2,2 M€). Ylitys johtuu pääasiassa työvoima- ja henkilöstövuokrauksesta ja muiden terveyspalveluiden kustannusten kasvusta.

Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden kustannusten arvioidaan ylittävän talousarvion 1,3 M€. Ylitys aiheutuu pääasiassa diabetes-, tutkimus- ja hoitotarvikkeiden kustannusten kasvusta. Diabetes-tarvikkeiden kustannukset ovat nousseet tasaisesti joka vuosi. Lisäksi poikkeustilanne on aiheuttanut reilun kustannusnousun huhtikuussa. Näyttäisi siltä, että myös toukokuun kustannukset tulevat olemaan reilusti normaalitasoa suuremmat. Tutkimus- ja hoitotarvikkeiden kustannusten kasvu johtuu isoilta osin poikkeustilanteen vuoksi tehdyistä hankinnoista.

Myös muiden toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion. Ylitys (n. 2 M€) johtuu pääasiassa vuokrakustannusten reilusta kasvusta. Vuonna 2019 toteutuneet vuokrakustannukset olivat n. 9 M€ ja alkuvuoden toteumien perusteella ne tulevat kuluvana vuonna olemaan n. 11 M€. Osa muutoksesta selittyy uusilla tiloilla (esim. Karinakodin palliatiivinen osasto), mutta suurin osa johtuu vuokrakustannusten kohdistusperusteiden muutoksesta. Vuokria on yritetty toimialan sisällä kohdistaa tarkemmin, joka näyttäisi alkuvuoden toteumien perusteella aiheuttavan vuokrakustannusten kasvua terveyspalveluissa.

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Osavuosikatsauksessa ajalta 1-4/2020 (OVK I) ennustetaan 2020 talousarvion 99,9 miljoonan euron nettotuloksen ylittyvän 9,6 miljoonaa euroa. Ylitys johtuu pääasiassa menojen ennustetusta ylityksestä. Menojen 2020 talousarvio on 110,8 miljoonan euron ja sen ennustetaan ylittyvän 9,2 miljoonaa euroa. Ennustetut menot vuodelle 2020 ovat noin 120,0 miljoonaa euroa. Tulojen 2020 talousarvio on 10,9 miljoonaa euroa, ennustettu tulokertymä vuodelle 2020 on 10,6 miljoonaa euroa.

Henkilöstökustannukset 2020 ovat ennusteen mukaan 41,2 miljoonan talousarviossaan. Henkilöstökustannukset eli palkat ja palkkiot sivukuluineen kasvavat vuoden 2019 tilinpäätöksestä noin 3 miljoonaa 2019 ja 2020 henkilöstösuunnitelmien toteutuksen vaikutuksesta. Asiakaspalveluiden ostot ylittävät talousarvion 2020 noin 8,7 miljoonaa euroa. Asiakaspalveluiden kulut ovat ennusteen mukaisesti 66,1 miljoonaa euroa talousarvion ollessa 57,4 miljoonaa euroa. Tilinpäätökseen 2019 verrattuna asiakaspalveluiden kustannukset nousevat noin 1,8 miljoonaa euroa.

Asiakaspalveluiden talousarvion ylitys tulee suurimmaksi osaksi lastensuojeluiden ostopalveluista (7,1 miljoonaa). Vertailtaessa näitä ostopalveluita tilinpäätökseen 2019, ennustetaan niiden kulujen laskevan noin 0,7 miljoonaa. Tilinpäätöksen 2019 asiakaspalvelukulujen ylitys tulee suurimmaksi osaksi oman perhehoidon lisäämisestä tulevista kustannuksista, 1,0 miljoonaa perhehoidon palkkioista ja 0,5 miljoonaa lapsiperhesosiaalityöhön liittyvien asiakaspalveluiden kuluista. Perhehoitoon liittyen muihin palveluihin kirjataan perhehoidon kulukorvauksia, jotka ovat ennusteen mukaan talousarvion mukaiset mutta nousseet 0,5 miljoonaa. Panostus perhehoitoon on osa valittua strategiaa ja sen toteuttaminen näkyy myös kustannuksissa.

Muiden palveluiden talousarvio 2020 on noin 9,0 miljoonaa euroa ja tämä ylitetään ennusteen mukaan noin 0,3 miljoonalla. Suhteessa tilinpäätökseen 2019 ylitys on noin 0,7 miljoonaa euroa. Tästä ylityksestä noin 0,5 miljoonaa euroa liittyy perhehoidon kulukorvauksien kasvuun ja noin 0,1 miljoonaa henkilöstön koulutukseen. Henkilöstön koulutuskulujen nousu johtuu perhehoidon oman valmennuskyvyn toteuttamiseen, omaa henkilöstöä koulutetaan valmentajiksi ostopalveluvalmennuksen tilalle.

Aineet, tarvikkeet ja tavarat-kululajin kulut toteutuvat ennusteen mukaan kuten talousarviossa, kulut ovat noin 1,8 miljoonaa euroa. Kululajin kustannukset tilinpäätöksessä 2019 oli noin 1,2 miljoonaa euroa. Ennustettu kasvu tilinpäätökseen nähden johtuu pääosin maksuttoman ehkäisyn ehkäisyvalmisteiden ja hoitotarvikkeiden kasvusta, noin 0,3 miljoonaa ja 0,1 miljoonaa.

Kotitalouksille ja yhteisöille annettavien avustuksien talousarvio on 5,1 miljoonaa euroa, josta 0,8 miljoonaa yhteisölle jaettavia avustuksia. Avustuksien ennustettu kertymä 2020 on 5,3 miljoonaa euroa, talousarvion 0,2 miljoonan euron ylitys johtuu lastensuojelun avustuksien ennustetusta kertymästä. Lastensuojelun avustukset ylittävät talousarvion mutta suhteessa 2019 tilinpäätökseen avustukset ovat 0,3 miljoonaa euroa pienemmän. Kokonaisuudessaan avustuksien ennustettu kertymä on 0,1 miljoonaa korkeampi kuin tilinpäätöksessä 2019.

Muiden kulujen osalta talousarvio ja ennuste 2020 ovat 5,0 miljoonaa euroa.

Tulojen osalta ainoa merkittävä muutos on pakolaisten valtion korvauksissa, joiden ennustetaan alittavan 2020 talousarvion 0,4 miljoonaa euroa. Maakunnallisen virka-ajan ulkopuolisen sosiaalisen päivystyksen osallistuvilta kunnilta Turun perimät maksut arvioidaan ylittävän talousarvion 0,1 miljoonalla eurolla.

Vanhus- ja vammaispalvelut

Ennusteen mukaan vanhus- ja vammaispalvelut ylittää talousarvion 6 % (netto). Toimintakulut ylittyisivät talousarvioon nähden 6 % ja vuoden 2019 tilinpäätökseen verrattuna 3 %. Toimintatuotot kasvaisivat talousarvioon verrattuna 4 % ja tilinpäätökseen verrattuna 2 %.

Tuotoissa COVID-19 vaikutuksen arvioidaan alentavan tuottoja 300 000 euroa. Ennusteen mukaan oletetaan epidemian laantuvan ja toiminnan palaavan kesän jälkeen normaaliin. Tuottojen menetykset syntyvät erilaisten toimintojen keskeytyksistä sekä poikkeuksellisista järjestelyistä. Muun muassa omaishoidon lakisääteinen tilapäishoito ja kuntouttava päivätoiminta ovat olleet keskeytyksessä ja saunapalvelut ovat järjestetty poikkeustavoin.

Tuottojen kasvun tekijöitä ovat vuokratuottojen ja avustusten kasvu. Sotaveteraaneille myönnettävä valtionkonttorin avustuksen arvioidaan kasvavan 400 000 euroa. Tämä johtuu lainsäädännön muutoksesta vuonna 2019 sotaveteraanien kotiin vietävien palveluiden osalta. Vanhuspalvelujen rakennemuutos siirtää palveluita tehostettuun palveluasumiseen, jonka perusteella vuokratuottojen oletetaan kasvavan 1,4 M€.

Toimintakulujen kehityksessä näkyy siirtyminen omasta tuotannosta ostopalveluihin.

Henkilöstökulujen ennustetaan olevan -10 % talousarvioon nähden. Henkilöstökuluja laskee siirtyminen sijaisten rekrytoinnissa työvoimavuokrauksen käyttöön sekä asumispalveluissa avoinna olevien vakanssien täyttämisen haasteet. Avoinna olevat vakanssit on kyllä täytetty, mutta ne on täytetty työvoimavuokrauksen kautta.

Työvoimavuokrauksen käytön ennustetaan olevan n. 9,3M€. Nettokustannusvaikutuksen arvioidaan olevan 3,6 M€. COVID-19 -pandemian vaikutusta on haasteellista ennustaa. Poikkeustilanteen myötä muilta toimialoilta on siirtynyt runsaat 120 henkilöä vanhus- ja vammaispalveluihin. Palkkojen ja palkkioiden kustannusvaikutus arvioidaan näillä näkymin kestävän kesäkuun puoleen väliin asti. Sen arvioidaan olevan 539 500 € ilman eläke- ja muita kuluja.

Palveluiden ostojen arvioidaan ylittävän talousarvion 14,3 M€. Tästä 9,3 M€ syntyy ennusteen mukaan työvoimavuokrauksesta. COVID-19 vaikutuksena arvioidaan syntyvän n. 0,7 M€ lisähankinnat. Muita ostoja COVID-19 myötä ennustetaan olevan noin 0,1 M€. Muita merkittäviä muutoksia palveluiden ostoissa on vammaispalveluiden uudet vaativaa hoitoa tarvitsevat asiakkaat sekä vanhuspalveluiden tehostetun asumispalvelun tarpeen lisääntyminen sekä erilaisten sovelluspalveluiden lisääntynyt käyttö muun muassa kotihoidossa.

Avustukset yksityisille kasvaa ennusteen mukaan talousarvioon nähden 4,4 M€. Ennusteessa asumispalveluiden palveluseteleiden käytön arvioidaan ylittyvän talousarvion 2,1 M€. Tilinpäätöstietoihin 2019 kasvua olisi 0,6 M€. Lisäksi ennusteeseen vaikuttaa omaishoidon tuen lisääntyminen sekä vammaispalveluiden henkilökohtaisen avun lisääntyminen.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

COVID-19-viruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) elektiivistä toimintaa on ajettu alas, mm. ortopedisiä leikkauksia on siirretty tuonnemmaksi. VSSHP:n toiminta on kutistunut myös sen vuoksi, että potilaat ovat oma-aloitteisesti peruttaneet aikojaan. VSSHP:n arvio alijäämästä oli kuntaneuvotteluissa 20.4.2020 n. 50M€ ja arvion mukaan tästä vain noin 10 M€ pystytään kattamaan toimintaa sopeuttamalla.  Viikolla 21 Yle Turku uutisoi, että VSSHP:n alijäämä voi olla jopa 67 M€ v. 2020, mutta virallista tietoa asiasta ei ole saatu.

Poikkeustilanteen vuoksi tekemättä jääneet toimenpiteet siirtyvät VSSHP:n arvion mukaan n. 80%:sti vuodelle 2021. Lisäksi osa toimenpiteistä toteutuu viivästyksen vuoksi kalliimpina, koska asiakkaiden tilanne saattaa muuttua vaikeammaksi hoidon viivästyessä. Käytännössä tämä tarkoittaa kustannusten nousua vuodelle 2021.

Turun osalta VSSHP:n suoriteperusteinen laskutus tullee vuonna 2020 toteumaan talousarvioita pienempänä. Poikkeustilanteen vaikutus vuoden 2020 laskutukseen riippuu poikkeustilanteen kestosta ja laajuudesta. Toistaiseksi (tilanne 13.5.2020) epidemiatilanne on ollut melko rauhallinen ja osoittaa osittain jo hiipumisen merkkejä. OVK1 ennustetta laadittaessa on oletettu, että poikkeustilanne jatkuu tasaisena ja maltillisena kesän loppuun, jonka jälkeen tilanne lähtee normalisoitumaan asteittain. Joulukuussa tilanteen arvioidaan olevan jo normaalilla tasolla.

Talousarviokortin toteumien (suoritteet ja eurot) perusteella arvioituna näyttää siltä, että Turun osuus somaattisesta sairaanhoidosta toteutunee n. 4% (n. -5 M€) VSSHP:n talousarviota pienempänä. Tammi-maaliskuu on toteutunut sekä suoritteiden että kustannusten osalta lähes talousarvion mukaisesti, mutta huhtikuun toteumissa on jo havaittavissa poikkeustilanteen aiheuttamaa laskua suoritteissa ja kustannuksissa. 

Somaattisesta sairaanhoidosta poiketen, Turun osuus psykiatrisen sairaanhoidon suoritteista ja kustannuksista ovat talousarviokortin mukaan toteutuneet talousarviota korkeammalla tasolla. Poikkeustilanne näyttäisi lisäävät psykiatrisen sairaanhoidon käyttöä. Toteutumien perusteella arvioituna Turun osuus psykiatrisen sairaanhoidon kustannuksista toteutunee n. 10% VSSHP:n talousarviota suurempana (n. +4 M€).

EPLL:n osalta ensihoidon arvioidaan toteutuvan VSSHP:n talousarvion mukaisesti, mutta Turun osuus päivystyksen kustannuksista näyttäisi toteutuvan n. 5% VSSHP:n talousarviota pienempänä (n. -1 M€).

Kalliin hoidon tasausmaksun, Erityisvelvoitemaksun, arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Kanta-arkiston maksun arvioidaan toteutumien perusteella toteutuvan hieman suurempana kuin vuonna 2019.

VSSHP:n talousarvion mukaan Turun osuus VSSHP:n kustannuksista vuonna 2020 on 243,0 M€. Turun kaupungin oman talousarvion summa on 241,8 M€. Turun osuus VSSHP:n kustannuksista alkuvuoden toteutumien perusteella arvioidaan olevan yhteensä 240,8 M€. VSSHP:n mahdollisen alijäämän vuoksi Turulle saattaa tulla lisälaskua em. arvion lisäksi. Mahdollisen lisälaskun todennäköisyyttä tai suuruutta ei pysty tässä vaiheessa arvioimaan. Epäselvää on myös, muuttuuko esim. kuntayhtymien alijäämien kattamisvelvoite ja jos niin mikä vaikutus sillä on kuntalaskutukseen. Kaavamaisesti laskien Turun alentunut käyttö tarkoittaisi talousarvion alittumista jopa 16 M€, mutta sairaanhoitopiiri on ottanut esille kuntaneuvotteluissa, että osa laskutusalenemasta voisi olla varautumismaksua tms., jotta sairaanhoitopiirin talous ja kassatilanne ei heikkenisi mahdottoman paljon.

Yhteenvetona voidaan todeta, että talousarvion toteutumiseen liittyy paljon epävarmuustekijöitä (työvoiman saatavuus, epidemian kesto ja laajuus sekä mahdollinen toinen aalto, valtiovallan toimet ja rajoitukset jne.) ja ennuste on laadittu käytettävissä olevan tiedon perusteella. Pienetkin muutokset laskentaoletuksissa voivat olla vaikutuksiltaan merkittäviä ja niistä raportoidaan tarvittaessa normaalin kuukausiraportoinnin yhteydessä.

Talousarvion mahdollisiin muutostarpeisiin palataan seuraavan osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä. Elo-syyskuussa on käytettävissä tarkemmat tiedot kustannusten kehittymisestä sekä COVID-19-epidemian vaikutuksista toimintaan ja talouteen.

Liite 1Toiminnan- ja talouden seurantaraportti ajalta 1.1.-30.4.2020

Liite 2Hyvinvointitoimialan ennuste ja yhteenveto palvelualueittain

Liite 3Hyvinvointitoimialan ennuste kustannuslajeittain

Liite 4Hyvinvointitoimialan käyttöomaisuushankintojen ennuste

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 20.5.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee toiminnan- ja talouden seurantaraportin sekä ensimmäisen osavuosikatsauksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 221
Liite 1:Toiminnan- ja talouden seurantaraportti ajalta 1.1. - 30.4.2020
Liite 2:Hyvinvointitoimialan ennuste ja yhteenveto palvelualueittain
Liite 3:Hyvinvointitoimialan ennuste kustannuslajeittain
Liite 4:Hyvinvointitoimialan käyttöomaisuushankintojen ennuste