Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta20313.05.20201

10680-2018 (05 15 00, 02 08 00)

Päihdehuollon avo-, vieroitus- ja selviämisasemapalvelut

Tiivistelmä:

Päihdehuollon avo-, vieroitus- ja selviämisasemapalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.9.2020 - 31.8.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiolla, ajalle 1.9.2022 - 31.8.2024. Kilpailutus toteutettiin seutuhankintana. Tarjouspyynnön kohteena olleesta palvelusta on saatu seitsemältä (7) palveluntuottajalta yhteensä 10 toimintayksikkökohtaista tarjousta. Tarjouksissa on voinut jättää osatarjouksia kokonaisuuksiin 1-5. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi osakokonaisuuksittain yhteensä kuuden (6) palveluntuottajan kanssa koskien yhdeksää (9) toimintayksikköä. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 14 800 000 euroa.

Sosterla § 203

Hyvinvointitoimiala, vt. palvelupäällikkö Pasi Lehti sekä konsernihallinnon strateginen hankinta, projektipäällikkö Jaana Friman 29.4.2020:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 19.02.2020 § 83.

Strateginen hankinta on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia päihdehuollon avo-, vieroitus- ja selviämisasemapalveluista ajalle 1.9.2020 – 31.8.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiokaudella, ajalle 1.9.2022 - 31.8.2024. Palvelujen on oltava käytettävissä 1.9.2020 alkaen.

Hankinta toteutettiin seutuhankintana. Kilpailutuksessa oli mukana Raision kaupunki, Kaarinan kaupunki, Laitilan kaupunki, Loimaan kaupunki ja Pöytyän kunta.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 20.2.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Samalla sivustolla julkaistiin 13.3.2020 hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset. Hankinnasta tehtiin korjausilmoitus 13.3.2020 ja korjattu tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin Hilma ilmoituskanavassa 17.3.2020. Korjausilmoitukset julkaistiin samoina päivinä internetissä Turun kaupungin sivulla osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Tarjouspyynnön kohteena oli yhteensä viisi (5) osakokonaisuutta: avovieroitus, avokuntoutus, ryhmäavokuntoutus, laitosvieroitus ja selviämisasemapalvelut.

Tarjous tuli antaa toimintayksikkökohtaisesti Tarjouspalvelu.fi-portaalissa.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 3.4.2020 klo 11.00 mennessä seitsemältä (7) palveluntuottajalta ja ne koskivat yhteensä 10 toimintayksikköä.

Tarjoukset jättivät seuraavat palveluntuottajat toimintayksiköittäin:

Silta-Valmennusyhdistys ry:n tarjous on annettu hankintalain 92 §:n mukaisena ryhmittymänä, jonka osapuolia ovat Silta-Valmennusyhdistys ry (päävastuullinen) ja Valo-Valmennusyhdistys ry.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään osakokonaisuuksittain;

Osa 1: Avovieroitus

Osa 2: Avokuntoutus

Osa 3: Ryhmäavokuntoutus

Osa 4: Laitosvieroitus

Osa 5: Selviämisasemapalvelut

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Palveluntuottajan tulee tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa osakokonaisuuksittain verottomina hintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

Sopimushinnat ovat kiinteitä koko sopimuskauden ajan 31.8.2022 asti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa.Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Tilaaja ostaa päihdehuollon avo-, vieroitus- ja selviämisasemapalveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet ei edellytä muuta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluhankinnoissa hankintayksikön on otettava huomioon kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö. Palvelun käyttäjien yksilöllisten ja pitkäaikaisten sekä toistuvien hoito- tai sosiaalipalvelujen turvaamiseksi hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet ja kuuleminen siten kuin muualla laissa säädetään (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 108 §). Asiakkaiden tarvitsemat palvelut arvioidaan Turussa moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä sosiaalityön palveluissa laadittavan asiakassuunnitelman yhteydessä.

Perustellusta syystä erityistapauksessa voidaan palveluja ostaa myös hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 110 §).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

1)​ ​ ​ Tarjoajan kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tai ovat sitoutuneet täyttämään sopimuskauden alkuun mennessä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

2)​ ​ ​ Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

3)​ ​ ​ Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Tarjousten vertailu ja valinta tehdään osakokonaisuuksittain. Arviointiperusteena on palvelujen halvin hinta. Laatutekijät olivat tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa.

Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä palveluntuottajia valitaan

mikäli hyväksyttyjä tarjouksia ei ole vähemmän.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu (salassa pidettävä, julkisuuslain 24 § 1 momentti 20 kohta)

Liite 2Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Tarjouksen jättäneistä kaikki toimintayksikköä ilmoittivat toimintansa pääkieleksi suomen kielen sekä yksi (1) toimintayksikkö toiseksi pääkielekseen myös ruotsin kielen. Palvelua suomen ja ruotsin kielellä ilmoittivat tarjoavansa seitsemän (7) toimintayksikköä. Toimintayksiköistä kolme (3) tarjoaa palvelua myös englannin kielellä ja yksi (1) serbian kielellä.

Kaikki tarjoajat ilmoittivat palvelujen olevan käytettävissä viimeistään 1.9.2020.

Kaikki tarjoukset olivat hyväksyttäviä. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi avovieroituksen osalta esitetään valittavaksi 3, avokuntoutuksen osalta 5, ryhmäavokuntoutuksen osalta 5, laitosvieroituksen osalta 3 ja selviämisasemapalveluiden osalta 2 kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 14 800 000 euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 7.5.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että päihdehuollon avo-, vieroitus- ja selviämisasemapalvelujen puitesopimukset solmitaan osakokonaisuuksittain ajalle 1.9.2020 – 31.8.2022 liitteessä 1 mainittujen palveluntuottajien kanssa liitteen mukaisin hinnoin sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet eivät edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimuksen allekirjoittaminen edellyttää, että tarjoajan toimittaa Tilaajalle voimassa olevan aluehallintoviranomaisen luvan palvelun tuottamisesta tai päätöksen ilmoituksenvaraisen palvelun rekisteröimisestä. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen hankintapäätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Hankintapäätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
tiedseutukunnat
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 203
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu (salassa pidettävä, julkisuuslain 24 § 1 momentti 20 kohta)
Liite 2:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu