Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16522.04.20204

4446-2020 (02 05 00)

Etävastaanotoista perittävä asiakasmaksu

Tiivistelmä:

Vallitsevasta Covid-19-epidemiasta johtuen videovälitteiset etävastaanotot on käynnistetty maksuttomina. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että etävastaanotosta peritään 1.9.2020 alkaen voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaiset asiakasmaksut.

Sosterla § 165

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Petri Salo 15.4.2020:

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelujen käyttäjältä, jollei palvelua ole säädetty maksuttomaksi. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää maksun suuruuden lain antamissa puitteissa. Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Tarkemmat säännökset lain täytäntöönpanosta on annettu asetuksella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992). Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa on määritelty tietyille palveluille enimmäismaksu, tai maksu on säädetty perittäväksi asiakkaan maksukyvyn mukaan. Maksujen enimmäismäärät ja tulorajat tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin ja työeläkeindeksin muutoksen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että etänä annettavat terveydenhuollon palvelut ovat pääsääntöisesti verrannollisia perinteisiin vastaanottokäynteihin. Etäpalveluissa potilasta tutkitaan ja hoidetaan esimerkiksi videovälitteisesti internetyhteyden kautta. Etäpalvelun soveltuvuus on arvioitava erikseen kunkin potilaan kohdalla. Tarvittaessa potilas on ohjattava tavalliselle vastaanotolle.

Turun kaupungin terveyspalveluiden palvelualueella on käynnistetty useassa yksikössä kevään 2020 aikana videovälitteisten etävastaanottojen käyttö. Käyttöönottoa on nopeuttanut vallitseva Covid-19-epidemia ja tarve rajoittaa fyysisiä kontakteja. Johtuen edellä mainitusta etävastaanotto on epidemia-aikana rinnastettu vastaanottokäynnin korvaavaan puheluun, minkä vuoksi palvelua on tarjottu asiakkaille maksutta.

Epidemia-ajan jälkeen videovälitteisten etävastaanottojen on tarkoitus jatkua osana normaalia palvelutuotantoa, ja ne vastaavat toimintoina silloin perinteistä vastaanottoa. Terveyspalvelujen asiakasmaksuhinnastoon esitetään sisällytettäväksi maksu videovastaanotoista samoilla asiakasmaksuilla kuin lähivastaanottona tuotettavista vastaanotoista 1.9.2020 alkaen, jolloin etävastaanotosta on saatu riittävästi käyttökokemuksia.

Etävastaanottokäyntien maksuttomuus Covid-19-epidemian aikana ei suoraan vähennä asiakasmaksutuottoja, koska etävastaanottokäyntejä ei ole aiemmin tehty eikä niistä ole niin ollen myöskään kerätty asiakasmaksuja. Mikäli etävastaanottojen asiakasmaksut otettaisiin käyttöön välittömästi, tämä toisi mahdollisuuden lisätä asiakasmaksutuottoja. Maksujen perimättä jättämisestä aiheutuu kustannusvaikutuksia niiltä osin kuin asiakasmaksutuotto jää epidemia-ajalta saamatta, arviolta noin 50 000 eur verran.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 16.4.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että etävastaanotoista peritään Turun kaupungin voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaiset asiakasmaksut 1.9.2020 alkaen.

PäätösAsia palautettiin puheenjohtajan esityksestä yksimielisesti uudelleen valmisteltavaksi.

Jakelu

palXXXXX