Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta3529.01.20208

4725-2019 (00 04 02, 01 01 01)

Vanhus- ja vammaispalveluiden työvoimavuokrauksen jatkaminen Sarastia Rekry Oy:n kanssa

Tiivistelmä: -

Sosterla § 35

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen, avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen, vs. asumispalvelujen johtaja Soile Lahtonen – Kiviranta, controller Samuli Koskinen ja palveluesimies Päivi Kaisti 17.1.2020:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 24.4.2019 kokouksessaan henkilöstövuokrauksen kuuden kuukauden kokeilusta vanhuspalveluissa alkaen 19.8.2019 yhteistyössä silloisen Seuturekryn kanssa. Seuturekryn toiminta on jatkunut nimellä Sarastia Rekry 1.5.2019 alkaen. Sarastia Rekry on suhteessa Turun kaupunkiin hankintalain tarkoittamassa sidosyksikön tai in house – yksikön asemassa. Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään. Turun kaupunki voi näin ollen hankkia palveluita Sarastia Rekry Oy:ltä ilman kilpailutusta.

Tärkein syy hankkia henkilöstöä työvoimavuokrauksen avulla on ollut paheneva hoitoalan työvoimapula. Sijaisten, erityisesti lyhytaikaisten sijaisten oma rekrytointi on jatkuvasti hankaloitunut saatavilla olevien sijaisten vähyyden vuoksi. Sijaisten rekrytointi aiheuttaa hoitoyksiköiden esimiehille runsaasti työtä.

Kokeilu Sarastia Rekryn kanssa on onnistunut päätavoitteessaan. Sarastia Rekry on täyttänyt hoitotyön sijaisten tilauspyynnöt erinomaisesti. Sijaistilausten täyttöasteet ovat olleet kotihoidossa marraskuussa 91 % ja vanhusten asumispalveluissa 86 %. Sarastia Rekry Oy:llä on tällä hetkellä yhteensä 1243 sijaista Turun kaupungin sijaisrekisterissään, joista nyt noin 902 sijaista tekee aktiivisesti sijaisuuksia Turun kaupungin vanhuspalveluissa. Sijaisten saatavuus on ollut odotettua parempaa.

Ostetun palvelun toiminnallinen hyöty näkyy etenkin oman palvelutuotannon turvaamisena siten, että näin vanhuspalvelut on pystynyt tarjoamaan asiakkailleen hoitosuunnitelman ja toimialan palvelulupauksen mukaiset palvelut. Näin mahdollistetaan myös hoitajamitoitusten lakisääteiset velvoitteet. Riittävä henkilömäärää takaa myös sen, että käytännön hoitotyössä pystytään huolehtimaan niin potilas- kuin työturvallisuuden toteutumisesta vanhuspalveluiden eri yksiköissä.

Sarastia Rekryllä työskentelevät keikkahoitajat ovat olleet tyytyväisiä työskentelyynsä ja työehtoihinsa. Vetovoimana työskentelyssä on ollut muun muassa joka perjantai maksettava palkka.

Sarastia Rekryn kautta sijainen ostetaan vain todelliseen tarpeeseen. Henkilöstövuokrauksen tavoitteena on toimintatavan muutos, jolla tavoitellaan tehokkuutta työnantajavelvoitteiden poistuessa lyhytaikaisten sijaisten osalta sekä vähentämällä rekrytointiin kuluvaa työaikaa. Rekrytoinnista ja työnantajan velvoitteiden hoitamiseen liittyvistä asioista vapautuvaa esimiesten työaikaa suunnataan toiminnan kehittämiseen ja työn johtamiseen. Erityisiä esimiestyön haasteita liittyy työkyvyn ylläpitämiseen ja työhyvinvointiin liittyviin tehtäviin. Esimiestyön kohdentamisella nykyistä enemmän toiminnan johtamiseen, sekä sijaisten hyvällä saatavuudella, odotetaan olevan myös vaikutusta sairauspoissaolojen vähenemiseen pitkällä aikavälillä.

Kotihoidon ja asumispalveluiden esimiehille ja laskutuksen tarkastukseen osallistuvalle henkilökunnalle tehtiin kysely kokeilun onnistumisesta marraskuussa 2019. Kyselyssä arvioitiin Sarastia Rekryn toimintaa, asiakaspalvelua ja sijaisten saatavuutta. Kyselyn perusteella esimiehet ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Sarastia Rekryn sijaispalveluun. Sarastia Rekryn käyttöönotto on vähentänyt rekrytointiin kuluvaa työaikaa (N39) päivittäin 30–90 minuuttia (59 % vastaajista) ja 25 % vastaajista arvioi työaikaa säästyvän yli 90 minuuttia päivittäin. Kyselyn mukaan säästyvä työaika on käytetty toiminnan- ja henkilöstön johtamiseen, kehittämiseen ja työhyvinvoinnin tukemiseen tavoitteen mukaisesti.

Kotihoito on käyttänyt 31.12.2019 mennessä 46 339 tuntia ja asumispalvelut 52 206 tuntia eli yhteensä 98 545 tuntia vuokratyövoimaa Sarastia Rekryn kautta. Sarastia Rekryn käytön toimintakulut ovat kotihoidossa olleet 1 098 675 euroa ja asumispalveluissa 1 154 505 euroa ajalla 19.8.–31.12.2019. Toimintamenot olivat ajalla 19.8.–31.12.2019 yhteensä 2 222 371 euroa. Sarastia Rekry laskuttaa tilaajaa aina vain toteutuneista tunneista, jolloin sijaisten sairauslomien kustannukset jäävät Sarastia Rekrylle.

Sarastia Rekryn vuokratuntihinta perustuu erillisiin hinnastoihin jotka muuttuvat tilattavien tuntimäärien (volyymihinnastot A-E) mukaan. Sarastia Rekry on arvioinut, että vuoden 2019 tilattujen tuntien määrä tulee yltämään hinnastoon B (70 000 tuntia), jolloin Sarastia Rekry hyvittää Turun kaupungille arviolta 31 000 euroa.

Turun kaupungin aloittaessa henkilöstövuokrauksen 19.8.2019 vuokratyövoiman käytöstä maksettiin hinnaston A (alle 70 000 tuntia) mukaisesti. Nykyisten tilausmäärien perusteella Sarastia Rekry on arvioinut, että yhteistyön jatkuessa Turun kaupunki siirtyy 1.1.2020 hinnastoon E (190 000 tuntia), jolloin vuokratuntihinta laskee huomattavasti.  Lähihoitajan vuokratuntihinnan ero A ja E hinnaston välillä on yli 2 euroa tunti.

Sijaisten palkkakustannukset ovat aikajaksolla 1.8. – 31.12 olleet työnantajakuluineen arviolta 1 250 183 euroa vähemmän edelliseen vuoteen 2018 verrattuna.

Toiminnan vertaaminen edeltävään vuoteen 2018 on kustannusten näkökulmasta ongelmallista, koska sijaisten saatavuus on merkittävästi parantunut Sarastia Rekryn vuokratyövoiman avulla. Vuoden 2018 kustannuksista puuttuvat niiden sijaisten palkkakustannukset, joita ei ole saatu rekrytoitua vanhuspalveluiden palvelutuotannon tarpeita vastaavasti.

Arvio vuoden 2020 kustannusvaikutuksesta on 232 659 euroa, kun toiminnan kustannuksia on verrattu vuoteen 2018. Laskennassa on otettu huomioon työnantajakustannukset sekä sairauspoissaolot, joista muodostuu säästöä oman toiminnan kustannuksista (Taulukko 1).

Kustannusvaikutusta vuodelle 2020 voidaan arvioida myös siten, että vaikutus lasketaan perustuen henkilötyövuosiin ja niiden palkkakustannuksiin. Arvio henkilötyövuosien määrästä perustuu vuokratyövoimana käytettyihin työtunteihin (keskiarvo käytetyistä vuokratyötunneista kuukaudessa). Näin arvioiden kustannusvaikutus vuodelle 2020 olisi yhteensä 713 006 euroa. Laskennassa on huomioitu oman tuotannon työantajakustannukset sekä sairauspoissaolot (Taulukko 2.).

Oheismateriaali 1Taulukot 1 ja 2

Oman tuotannon kokonaiskustannuksia tulee tarkastella myös pidemmällä aika välillä ja laajemmin. Omien sijaisten vähentyminen tulee näkymään myös monissa välillisissä kustannuksissa, joista on vaikea antaa euromääräistä säästöarviota. Näitä kustannuksia ovat muun muassa työterveyshuolto, koulutuskustannukset, henkilöstöpalveluiden ja palkkahallinnon kustannukset sekä muut työnantajan velvoitteista muodostuvat kustannukset, kuten erilaisiin henkilöstö- ja työhyvinvoinnin prosesseihin liittyvät työt ja kustannukset.

Hyvä sijaisten saatavuus vaikuttaa oleellisesti työhyvinvointiin. Oman henkilökunnan tarve joustaa ja tehdä tuplavuoroja ja muuta ylityötä vähenee kun sijaisia on tarvittaessa saatavissa. Oman henkilökunnan ylitöiden vähentyminen näkyy todennäköisesti pidemmällä aikavälillä myös henkilökunnan sairauspoissaoloissa.

Hoitoalalla on selkeästi näkyvissä suuntaus, jossa osa työvoimasta haluaa päättää itse ajan ja paikan jossa työskentelee. Tämä muutos näkyy siten, että vakituisiin työsuhteisiin ei enää samalla tavalla hakeuduta kuin aiemmin. Esimerkiksi Kotihoidossa on tällä hetkellä avoimia vakansseja, joihin rekrytoidaan aktiivisesti työntekijöitä hyödyntäen Kuntarekryn rekrytointipalvelua. Henkilöstövuokrauksen kautta tuleva henkilökunta paikkaa siis osaltaan myös kokoaikaisen vakituisen henkilöstön puutoksia.

Nykyinen yhteistyösopimus päättyy helmikuussa 2020. Vanhuspalvelut esittävät, että lautakunta antaa valtuudet neuvotella sopimuksen jatkosta sekä hyväksyä uuden lyhytaikaisten sijaisten hankintaa koskevan sopimuksen ajalle 20.2.2020 – 28.2.2021. Sopimuksen esitetään kattavan myös vammaispalvelujen ympärivuorokautisia asumispalveluita tuottavat yksiköt.  Sarastia Rekryn vuokratyövoimalla sijaistettavan henkilökunnan määrä ei kuitenkaan tule tämän muutoksen johdosta kasvamaan, sillä kotiinkuntoutumistoiminta lopettaa vuokratyövoiman käytön.

Kyseessä on sisällöllisesti ja kestoltaan laajakantoinen taikka muutoin vaikutuksiltaan merkittävä vuokratyövoimasopimus, joka tulee käsitellä yhteistoimintalain (449/2007) 14 §:n mukaisessa yhteistoimintaelimessä. Vuokratyövoiman käyttöä vanhus- ja vammaispalveluissa on käsitelty seuraavissa yhteistoimintaelinten kokouksissa: Vammaispalvelut 17.12.2019, kotihoito ja asumispalvelut 23. ja 24.1.2020, vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualue 7.1.2020 ja hyvinvointitoimiala 21.1.2020.

Sopimuskauden aikana tulee aktiivisesti kehittää rekrytointitoimintaa ja tapoja kaupungin omassa tuotannossa vastaamaan nykyisen työelämän haasteita.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 20.1.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä sopimuksen tarvittavien lyhytaikaisten sijaisten hankinnasta Sarastia Rekry Oy:ltä ajalle 20.2.2020 – 28.2.2021.

Sopimusasiakirjojen voimassaoloaika alkaa, kun sopimusasiakirjat ovat asianmukaisesti ja toimivaltaisesti hyväksytty ja tämä sopimus on allekirjoitettu.

Toimialajohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX