Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta45011.12.201922

1080-2019 (02 08 00, 06.03)

Hammashoitolaitteiden huolto- ja korjaustyöt - Hankinnan keskeyttäminen ja uuden kilpailutuksen käynnistäminen

Tiivistelmä:

Hammashoitolaitteiden huolto- ja korjaustöistä on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022. Hammashoitolaitteiden huolto- ja korjaustöiden hankintamenettelyä esitetään keskeytettäväksi ja aloitettavaksi uusi hankintamenettely. Palveluja ostetaan vuosittain noin 230 000 eurolla.

Sosterla § 450

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström ja strategisen hankinnan osuus hankinta-asiantuntija Maiju Moisiolinna 29.11.2019:

Strateginen hankinta on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia hammashoitolaitteiden huolto- ja korjaustöistä ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022. Hyvinvointitoimiala hankkii hammashoitokoneyksiköiden ja pienlaitteiden määräaikaishuoltoja, kiireellisiä korjauksia sekä tarvittaessa uusien koneiden asennuksia.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana julkaistiin 16.8.2019 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Tarjouspyynnön lisäkysymysten jättöaikaan mennessä ei kysymyksiä saapunut.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että Tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Arviointiperusteina ovat huoltotöiden yhteenlaskettu hinta ja palvelun laatu. Hinnan painoarvo on 60 % ja laadun 40 %. Osatarjouksia ei oteta huomioon, eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa verottomina kiinteinä tuntihintoina sisältäen huoltotyön, matka- ja majoituskulut, päivärahan yms.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu tai hintavertailu.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen puitesopimus valitun palveluntuottajan kanssa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon.

Hankinnan keskeyttäminen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 2 §:n 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintamenettely ehdotetaan keskeytettäväksi hankintaa tekemättä. Hankintapäätöksen valmistelemisen yhteydessä on käynyt ilmi, ettei tarjouspyynnössä ole riittävästi huomioitu lainsäädännön asettamia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden huollolle. Koska lainsäädännön ja aluehallintoviraston mukaan laitevalmistajien antamia ohjeita on noudatettava laitteiden säätämisen, ylläpitämisen ja huoltamisen yhteydessä, ei ko. laitteiden huoltamista voida kilpailuttaa geneerisenä kokonaisuutena, vaan jokaisen laitevalmistajan laitteiden osalta on varmistuttava tarjoajan kyvykkyydestä säätää, ylläpitää ja huoltaa ko. laitteita lainsäädännön ja kunkin valmistajan ohjeistuksen edellyttämällä tavalla. Hankintayksikkö on asettanut tarjouspyynnössä geneerisen vaatimuksen tarjoajan kyvykkyydestä huoltaa kaikkia kaupungin käytössä olevia hammashoitolaitteita, minkä johdosta tarjouspyynnössä ei ole riittävästi varmistuttu potilasturvallisuudesta huomioiden lääkinnällisiä laitteita koskevan lainsäädännön asettamat vaatimukset.

Hankintayksiköllä on edellä mainituin syin todellinen ja perusteltu tarve keskeyttää hankinta. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä on toimittu tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 5.12.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että hammashoitolaitteiden huolto- ja korjaustöiden hankintamenettely keskeytetään ja uusi hankintamenettely käynnistetään uudella hankintailmoituksella.

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoDentalhuolto Leiniö Oy
aoPlandent Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX