Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta41720.11.20193

13356-2018 (02 08 00, 06.03, 05 15 00)

Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2020 - 31.12.2021, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla, ajalle 1.1.2022 - 31.12.2022 ja 1.1.2023 - 31.12.2023. Kilpailutus toteutettiin seutuhankintana. Tarjouspyynnön kohteena olleesta kuudesta palvelumuodosta on saatu 47 palveluntuottajalta yhteensä 69 toimintayksikkökohtaista tarjousta. Tarjouksissa on voinut jättää osatarjouksia kokonaisuuksiin 1 - 6. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi palvelumuodoittain yhteensä 40 palveluntuottajan kanssa koskien 60 toimintayksikköä. Palveluja ostetaan vuosittain noin 25 milj. eurolla.

Sosterla § 417

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, vt. toimistopäällikkö Pasi Lehti sekä Strateginen hankinta, hankinta-asiantuntija Emilia Aho ja projektipäällikkö Jaana Friman 12.11.2019:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 4.9.2019 § 297.

Strateginen hankinta on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluista ajalle 1.1.2020 – 31.12.2021, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella yhden vuoden optiokaudella, ajalle 1.1.2022 - 31.12.2022 ja 1.1.2023 - 31.12.2023. Palvelujen on oltava käytettävissä 1.1.2020 alkaen tai uusien yksiköiden osalta viimeistään 1.7.2020.

Hankinta toteutettiin seutuhankintana. Kilpailutuksessa olivat mukana Paimion kaupunki, Raision kaupunki, Liedon kunta, Naantalin kaupunki, Kaarinan kaupunki, Laitilan kaupunki ja Perusturvakuntayhtymä Akseli.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 5.9.2019 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Samalla sivustolla julkaistiin 2.10.2019 hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset. Hankinnasta tehtiin korjausilmoitukset 16.9.2019 sekä 2.10.2019. Ne julkaistiin Hilma ilmoituskanavassa 16.9.2019 ja 2.10.2019. Korjausilmoitukset julkaistiin samoina päivinä internetissä Turun kaupungin sivulla osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Tarjouspyynnön kohteena oli yhteensä kuusi eri palvelumuotoa: mielenterveyskuntoutujien tuettu asuminen, palveluasuminen ja tehostettu palveluasuminen sekä päihdekuntoutujien tuettu asuminen, palveluasuminen ja tehostettu palveluasuminen.

Tarjous tuli antaa toimintayksikkökohtaisesti Tarjouspalvelu.fi-portaalissa.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 21.10.2019 klo 11.00 mennessä 47 palveluntuottajalta ja ne koskivat yhteensä 69 toimintayksikköä.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään osa-alueittain (mielenterveys- ja/tai päihdekuntoutujat) ja palvelumuodoittain (tuettu asuminen, tavallinen palveluasuminen ja/tai tehostettu palveluasuminen):

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

Lisäksi tarjouspyynnössä edellytettiin, että palveluntuottajan tehdessä asiakkaan kanssa asuinhuoneiston vuokraamisesta annetun lain tarkoittaman vuokrasopimuksen, asiakkaalta perittävä vuokra ei saa ylittää valtioneuvoston vuosittain hyväksymiä enimmäisasumiskustannuksia. Tilaaja tarkistaa asiakkaalta perittävän vuokran suuruuden kunkin vuokrasopimuksen yhteydessä.

Tarjouspyynnössä edellytettiin myös, että asiakkaille tarjottavien aterioiden tulee täyttää Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuositukset. Lisäksi asiakkaalta perittävän ateriapaketin hinta saa olla korkeintaan 12,80 € sekä erillisen aamupalan hinta 2,0 €, lounaan ja päivällisen 4,0 €, väli- ja iltapala 1,4 €. Aamupala, välipala ja iltapala tulee olla mahdollista saada ns. tarvikkeina, mikäli se on yksilöllisen tarpeen ja esimerkiksi asiakkaan kuntoutumisen näkökulmasta perusteltua. Tällöin on sen hinta 70 % aterian normaalista hinnasta. Palveluntuottaja sitoutuu lisäksi avustamaan tarpeen vaatiessa asiakasta ruoan valmistuksessa. Asiakaslaskutuksen tulee perustua tilattuihin aterioihin.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa osa-alueittain ja palvelumuodoittain verottomina asiakaskohtaisina palveluasumisen hintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla siten, että tuetun asumisen palvelumuodoista ilmoitettiin kolme eri vuorokausihintaa eritasoiselle tuelle: kevyt tuki, perustuki ja vahva tuki. Tavallisen palveluasumisen ja tehostetun palveluasumisen palvelumuodoista ilmoitettiin palvelun vuorokausihinta per asiakas. Tarjotut hinnat eivät sisällä vuokrien ja aterioiden kustannuksia, jotka palveluntuottaja perii asiakkaalta erikseen.

Niiden toimintayksiköiden osalta, jotka eivät ole toiminnassa tarjoukseen varatun määräajan päättyessä, palvelujen hinnat tuli ilmoittaa 1.1.2020 tasolla.

Sopimushinnat ovat kiinteitä 31.12.2021 asti, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hintojen muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa.Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Tilaaja ostaa päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet ei edellytä muuta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluhankinnoissa hankintayksikön on otettava huomioon kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö. Palvelun käyttäjien yksilöllisten ja pitkäaikaisten sekä toistuvien hoito- tai sosiaalipalvelujen turvaamiseksi hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet ja kuuleminen siten kuin muualla laissa säädetään (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 108 §). Asiakkaiden tarvitsemat palvelut arvioidaan Turussa moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä sosiaalityön palveluissa laadittavan asiakassuunnitelman yhteydessä.

Perustellusta syystä erityistapauksessa voidaan palveluja ostaa myös hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 110 §).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

1)   Tarjoajan kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tai ovat sitoutuneet täyttämään sopimuskauden alkuun mennessä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

2)   Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tehostetun palveluasumisen (palvelumuoto 3) osalta tarjoajan tuli jättää tarjous tehostetun palveluasumisen ja vaativan tehostetun palveluasumisen osalta. Seuraavat tarjoajat eivät antaneet tarjoushintaa seuraaviin osioihin:

Seuraavat tarjoukset on hylättävä tarjouspyyntöä vastaamattomina:

Mielenterveyskuntoutujat, tehostettu palveluasuminen

Päihdekuntoutujat, tehostettu palveluasuminen

Muut tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

3)   Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Tarjousten vertailu ja valinta tehdään osioittain ja palvelumuodoittain Arviointiperusteina ovat palvelujen hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %.

Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä palveluntuottajia valitaan

mikäli hyväksyttyjä tarjouksia ei ole vähemmän.

Mikäli useampia tarjouksia päätyy vertailussa samaan tulokseen, ratkaistaan sijoitusjärjestys arvalla. Arvonnat suoritettiin arvontapöytäkirjan mukaisesti.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu osa-alueittain ja palvelumuodoittain

Liite 2Arvontapöytäkirja

Tarjouksen jättäneistä kaikki toimintayksiköt ilmoittivat toimintansa pääkieleksi suomen kielen sekä kaksi toimintayksikköä toiseksi pääkielekseen myös ruotsin kielen. Useat ilmoittivat toimintayksikössään käytettävän suomen kielen lisäksi hoitotyössä ruotsin kieltä (12 yksikköä) sekä muita mahdollisia kieliä (31 yksikköä).

Kaikki tarjoajat ilmoittivat palvelujen olevan käytettävissä viimeistään 1.1.2020 alkaen sekä uudet toimintayksiköt viimeistään 1.7.2020.

Mielenterveyskuntoutujien tuetusta asumisesta saatiin 48 hyväksyttävää tarjousta, palveluasumisesta 36 hyväksyttävää tarjousta ja tehostetusta palveluasumisesta 33 hyväksyttävää tarjousta. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi mielenterveyskuntoutujien tuetun asumisen osalta esitetään valittavaksi 33, palveluasumisen osalta 30 ja tehostetun palveluasumisen osalta 29 kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Päihdekuntoutujien tuetusta asumisesta saatiin 22 hyväksyttävää tarjousta, palveluasumisesta 13 hyväksyttävää tarjousta ja tehostetusta palveluasumisesta 10 hyväksyttävää tarjousta. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi päihdekuntoutujien tuetun asumisen osalta esitetään valittavaksi 19, palveluasumisen osalta 12 ja tehostetun palveluasumisen osalta 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 25 milj. euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 14.11.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet eivät edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Samalla lautakunta päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan ja hyväksytään heti.

Jakelu

aoasianosaiset
tiedseutukunnat
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 417
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu osa-alueittain ja palvelumuodoittain
Liite 2:Arvontapöytäkirja