Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta20022.05.20192

10320-2018 (02 08 00, 05 05 00)

Kotihoidon asiakkaiden kauppapalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Kotihoidon asiakkaiden kauppapalveluiden hankinnasta on pyydetty tarjoukset ajalle 1.10.2019 - 31.10.2021, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella. Tarjouksia saatiin yhteensä kaksi (2) kappaletta. Puitesopimus esitetään solmittavaksi yhden (1) palveluntuottajan kanssa. Kotihoidon asiakkaiden kauppapalveluita ostetaan sopimuskaudella, mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna, noin 170 000 eurolla.

Sosterla § 200

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen, kotihoidon palvelupäällikkö Anne Ojanto, palvelupäällikkö Leena Rinne ja palveluohjauksen päällikkö Eira Helin sekä strategisen hankinnan osuus hankinta-asiantuntija Tapani Järvinen 10.5.2019:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2018 § 248, että kotihoidon asiakkaiden kauppapalvelujen kilpailuttaminen ajalle 1.7.2019 – 31.10.2021 yhden (1) vuoden optiolla käynnistetään yhdessä strategisen hankinnan kanssa. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 13.3.2019 § 89, että kotihoidon asiakkaiden kauppapalvelujen nykyistä sopimusta Osuuskunta Turun Moniosaajien kanssa jatketaan ajalle 1.7.2019 – 30.9.2019, jotta uusi nyt kilpailutettava sopimuskausi alkaisi vasta kotihoidon henkilökunnan kesälomien jälkeen.

Strateginen hankinta on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kotihoidon asiakkaiden kauppapalveluista ajalle 1.10.2019 -31.10.2021, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella.

Hankintailmoitus julkaistiin 4.4.2019 kansallisen kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä. Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjouksia saatiin määräaikaan 30.4.2019 klo 11.00 mennessä kaksi (2) kappaletta seuraavilta palveluntuottajilta:

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hyvinvointitoimialan vanhuspalveluiden kotihoito järjestää niille asiakkailleen kauppapalvelua, jotka ikääntymisen, sairauden, vamman tai muun syyn vuoksi eivät ole kykeneviä hankkimaan ruoka- ja päivittäistarvikkeita. Palveluntuottaja vastaanottaa kauppakassitilauksia, keräilee tilausten tuotteet tilausten mukaan ja toimittaa tuotteet asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja. Kauppapalvelun piirissä on kuukausittain noin 350 asiakasta ja kauppakasseja toimitetaan noin 1400 kappaletta kuukaudessa. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin asiakas- tai toimitusmääriin, vaan toimitettavien kauppakassien määrä perustuu asiakkaiden tilauksiin.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa verottomana kauppapalveluun kuuluvan tilauksen toimituksen hintana (€/toimitus) sekä tarjouspyynnön liitteenä olleen esimerkkituotekorin hintana (€/tuotekori).

Tuotekorin tuotteiden hintojen ja hinnaston hintojen tulee olla sidottu Tilastokeskuksen Kuluttajahintaindeksiin (Hyödykeryhmä 01.1 Elintarvikkeet ja 01.2.1 Kahvi, tee ja kaakao sekä 01.2.2 Kivennäisvedet, virvoitusjuomat, hedelmä- ja vihannesmehut, julkistus 19.2.2019) tasoon. Tämän jälkeen tapahtuvat hintojen muutokset voivat olla korkeintaan tämän indeksin muutoksen mukaisia. Hintatasoa seurataan säännöllisesti. Palveluntuottajan on ilmoitettava Tilaajalle hintojen korottamisesta vähintään kolmekymmentä (30) kalenteripäivää ennen niiden voimaanastumista

Kauppapalvelun hintojen tarkistus voidaan tehdä mahdolliselle optiokaudelle. Optiovuoden osalta palveluntuottaja voi esittää tilaajalle perustellusta syystä kauppapalvelun hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Esitys hinnan muutoksesta on esitettävä tilaajalle kirjallisesti hyvissä ajoin ennen optiokauden alkamista, kuitenkin viimeistään 30.4.2021 mennessä.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että annetuista hyväksytyistä tarjouksista valitaan se, joka on kokonaishinnaltaan halvin. Palveluntuottajia valitaan yksi (1), jonka kanssa palvelun tuottamisesta tehdään sopimus. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjoukset täyttävät niille asetetut vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Palvelu hankitaan kokonaisuutena, jonka tuottamiseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin, siten että enimmäispisteet ovat 100, hinta on vertailuperuste ja vertailuhinta koostuu kahdesta osasta:

1.     Kauppapalvelu hinta, enimmäispisteet 30.

Halvin tarjottu hinta saa vertailussa enimmäispisteet 30.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x enimmäispisteet).

2.     Tuotekorin hinta, enimmäispisteet 70.

Halvin tarjottu hinta saa vertailussa enimmäispisteet 70.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x enimmäispisteet).

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä

Liite 1Tarjousten vertailutaulukko ilman liikesalaisuustietoja

Liite 2Tarjousten vertailutaulukko kaikilla tiedoilla (salassapidettävä)

Tarjousten vertailussa parhaat pisteet sai Osuuskunta Turun Moniosaajat.

Kotihoidon asiakkaiden kauppapalvelua ostetaan vuosittain noin 55 000 eurolla.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 16.5.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että kotihoidon asiakkaiden kauppapalvelun palveluntuottajaksi ajalle 1.10.2019 - 31.10.2021 valitaan Osuuskunta Turun Moniosaajat, tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Mahdollisen option käyttöönotosta päätetään erikseen.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoHoiva Mehiläinen Oy
aoOsuuskunta Turun Moniosaajat
tiedAhonen Sari
tiedHelin Eira
tiedHolmberg Sari
tiedJärvinen Tapani
tpvMäkelä Anja
tiedOjanto Anne
tiedRinne Leena
tiedVainio Sirpa
tiedVuorinen Anne
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 200
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko ilman liikesalaisuustietoja
Liite 2:Tarjousten vertailutaulukko kaikilla tiedoilla (salassapidettävä)