Päihdehuollon tilatarveselvitys

 

 

Toimitilapäällikkö Nora Hildén ja tilacontroller Johanna Aarnio 23.4.2019:

 

Turun kaupungin päihdehuollon tilatarveselvitys (liite 1), joka on laadittu yhteistyössä hyvinvointitoimialan kanssa, käsittää Sillankorvan (Konsankuja 12) sekä Sirkkalan päiväkeskuksen (Mäntymäen sairaalarakennus 25, Mäntykoti). Tilatarveselvitys on valmistunut 16.4.2019.

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymässä (12.11.2018 § 212) vuoden 2019 talousarviossa on kirjaus, että tehdään Sillankorvan korvaavien tilojen tarveselvitys ja hankesuunnitelma.

 

Sillankorva on nykysijainnillaan poikkeusluvalla, joka päättyy vuoden 2023 lopussa. Tavoitteena on poikkeusluvan päättymisen jälkeen yhdistää Sillankorva ja Sirkkalan päiväkeskus saman katon alle. Toimintojen yhdistäminen tuo synergiaetuja sekä tilojen ja henkilöstön käytössä.

 

Päihdehuollon tilatarveselvitys on tehty Turun tarpeita silmällä pitäen. Muiden kuntien tarpeet on huomioitu akuutin yöpymisen osalta. Kokonaisuus käsittää tilapäismajoituksen ja asumiskokeilun (Sillankorvan nykyiset toiminnot) sekä Sirkkalan päiväkeskuksen nykyiset toiminnot. Uusina toimintoina on esitetty asumispäivystys sekä tuettu asuminen, jolloin tilahankkeen kautta muodostuisi päihdehuollon monipalvelukeskus.

 

Päihdehuollon tilatarveselvitysvaiheen aikana on tunnistettu kolme eri ratkaisuvaihtoehtoa, joissa lähtökohtana on ollut Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen toimintojen yhdistäminen samoihin tiloihin:

1.Päihdehuollon monipalvelukeskus, uudisrakennus

2.Päihdehuollon monipalvelukeskus Mäntykodissa, peruskorjaus

3.Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen nykyiseten toimintojen korvaavat tilat, uudisrakennus

 

Päihdehuollon uuden yksikön tulee olla helposti saavutettavissa ja sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella noin 2 km Kauppatorista. Lisäksi asiakaskunta huomioiden on hyvä, ettei samassa pihapiirissä ole asutusta. Näistä syistä päihdehuollon tilatarveselvityksessä ei ole tutkittu muita sijoituspaikkoja kuin Mäntymäen sairaala-aluetta, joka mahdollistaa kaikki esitetyt vaihtoehdot.

 

Toiminnan näkökulmasta päivätoiminnan asiakasmääriä ei ole syytä kasvattaa nykyisestä (60–70 asiakasta). Tilapäismajoituksen ja asumiskokeilun paikkamääriä on tavoitteena nostaa nykyisestä 32:sta yhteensä 48:een paikkaan, koska nykyiset paikkamäärät eivät vastaa tarvetta.

 

Päihdehuollon monipalvelukeskus

 

Uudisrakennuksena toteutettavaan päihdehuollon monipalvelukeskukseen sijoittuisi Sillankorvan (tilapäismajoitus ja asumiskokeilu) ja Sirkkalan päiväkeskuksen toimintojen lisäksi uusina toimintoina esitettävät asumispäivystys sekä tuettu asuminen.

 

Asumispäivystyksessä kyse on kriisimajoituksesta. Asumispäivystys tarjoaa majoituksen määräajaksi, jonka aikana selvitetään mm. tarvittava asumismuoto ja mahdolliset asiakkaan tarvitsemat palvelut. Asumispäivystyksen paikkoja olisi yhteensä 5. Tuettu asuminen on tarkoitettu pääosin kuntoutuville asiakkaille. Tukiasunnossa harjoitellaan ja ylläpidetään arjessa tarvittavia taitoja esim. ruuanlaitto ja pyykinpesu. Tuetussa asumisessa olisi 20 paikkaa.

 

Palveluprosessien uudistaminen edellyttää tilojen sijoittamista kolmeen toimintakokonaisuuteen. Perusideana on matala kynnys siirtyä ensimmäisen toimintakokonaisuuden päihtyneiden palveluista päivätoiminnan kautta toisen toimintakokonaisuuden asumiskokeiluun ja lopulta kolmanteen toimintakokonaisuuteen, eli tuettuun asumiseen.

 

Ensimmäinen toimintakokonaisuus vastaa nykyisen Sirkkalan päiväkeskuksen palveluja ja Sillankorvan päihtyneiden tilapäismajoitusta. Toinen toimintakokonaisuus asumiskokeilu vastaa Sillankorvan päihteettömien osastoa, ja kolmas toimintakokonaisuus koostuu asumispäivystyksen huonetiloista ja tuetun asumisen asuntokokonaisuudesta.

 

Monipalvelukeskus Mäntykodissa

 

Peruskorjaus Mäntykotiin mahdollistaisi monipalvelukeskuksen perusidean toteutumisen, mutta mm. tilapäismajoitusta ei pystytä toteuttamaan tavoitellun (28 paikkaa) mukaisesti (toteutuisi 21 paikkaa). Myöskään asumiskokeilupaikkoja ei pystytä toteuttamaan tavoitellun (20 paikkaa) mukaisesti (toteutuisi 7). Tilat mahdollistavat päiväkeskuksen sijoittumisen kokonaisuudessaan. Mäntykotiin pystytään toteuttamaan asumispäivystyksen ja tuetun asumisen toiminnot lähes tavoitellun tilaohjelman mukaisesti.

 

Mäntykodin peruskorjauksen yhteydessä pitää uusia mm. ilmanvaihto-, lämpö-, vesi, automaatio- ja sähkötekniikka. Suurin yksittäinen kustannus tulee muodostumaan alapohjan, välipohjien ja ulkoseinien bitumikorkin ja asfalttipien poistosta.

 

Mäntykoti ei ole kaupungin omistama kiinteistö, vaan hanke olisi kaupungin näkökulmasta vuokrahanke.

 

Henkilöstön lisäystarve on sama kuin monipalvelukeskus -vaihtoehdossa. Vaikka paikkamääriä eri palvelukokonaisuuksissa on vähemmän, tilojen haasteelllisuus aiheuttaa suhteessa suuremman henkilöstötarpeen.

 

Sillankorvan ja Sirkkalan korvaavat tilat

 

Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen toimintoja ei ole tarkoituksenmukaista yhdistää nykyvolyymillä, vaan tarve toiminnan laajentamiseen on mm. tilapäismajoituksen paikkamäärien osalta. Pääpiirteissään Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen yhdistäminen tilojen näkökulmasta noudattaa monipalvelukeskuksen ensimmäisen (päivätoiminta ja tilapäismajoitus) ja toisen (asumiskokeilu) toimintakokonaisuuden sisältöä. Tällöin saadaan nykyaikaiset tilat, jotka tukevat toimintaa ja vastaavat sen nykyvaatimuksiin. Asumispäivystys ja tuettu asuminen eivät ole tässä vaihtoehdossa mukana.

 

Kustannusvaikutukset

 

 

Kaikki edellä mainitut kustannukset ja vuokrat tarkentuvat hankesuunnittelun myötä.

 

Monipalvelukeskus Mäntykodissa -vaihtoehdossa kustannusarviossa on huomioitu investointikustannuksen lisäksi rakennuksen markkina-arvo.

 

Hyvinvointitoimilan nykyiset sisäiset vuokrat Sillankorvassa ovat noin 77 200 €:a vuodessa ja Sirkkalan päiväkeskuksen sisäinen vuokra Mäntykodissa on noin 108 000 €:a vuodessa.

 

Päihdehuollon tilahankkeen valmistelussa tulee huomioida laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta (1326/2018), joka on voimassa 31.12.2022 asti. Lailla rajoitetaan kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveyspalvelujen laajoja ja pitkäaikaisia sopimuksia yksityisen palvelujen tuottajan kanssa, pitkäaikaisia rakennusten ja toimitilojen vuokra- tai muuta käyttöoikeutta koskevien sopimusten tekemistä sekä suuria rakennusinvestointeja. Lain 4 §:ssä rajoitetaan kunnan ja kuntayhtymän mahdollisuuksia tehdä suuria rakennusinvestointeja 1.7.2016–31.12.2020 välisenä aikana. Laki kieltää kuntia ja kuntayhtymiä tekemästä kokonaiskustannuksiltaan yli viiden miljoonan euron investointeja sosiaali- ja terveydenhuollon toimitiloihin ja rakennuksiin ilman sosiaali- ja terveysministeriön poikkeuslupaa.

 

Tilapalvelukeskus pyytää sosiaali- ja terveyslautakuntaa sekä kaupunkiympäristölautakuntaa lausumaan ja hyväksymään osaltaan päihdehuollon tilatarveselvityksestä XX.XX.2019 mennessä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyn jälkeen tilapalvelukeskus saattaa tilatarveselvityksen kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston hyväksyttäväksi.

 

Liite 1   Turun kaupungin päihdehuollon tilatarveselvitys

 

 

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

 

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä liitteenä 1 olevan päihdehuollon tilatarveselvityksen. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää todeta lausuntonaan, että päihdehuoltoa koskeva tilahankkeen hankesuunnitelma tulee laatia päihdehuollon monipalvelukeskus –vaihtoehdon mukaisesti.