SIIVOUKSEN

PALVELUSETELIN

SÄÄNTÖKIRJA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vuosi 2019

            

PSOP-tukea saa osoitteesta www.turku.fi/psop (esim. hakeutumisohjeet) ja psop@turku.fi

sekä puhelinnumerosta 040 620 3502

 

 

 

 

 

Palveluntuottaja, jos vielä ilmoitus kunnalle tekemättä, niin siitä tietoa löytyy sivuilta XXXXXXX            


 

SISÄLLYSLUETTELO

1.   Soveltamisala   2

2.   Määritelmät   2

3.   Asiakkaan asema ja oikeusturvakeinot   3

3.1.   Asiakkaan asema   3

3.2.   Asiakkaan oikeusturvakeinot   3

4.   Palveluntuottajaa koskevat yleiset velvoitteet   4

5.   Sähköiseen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmään liittyvät toimintatavat   5

5.1.    Yleistä   5

5.2.    Palveluntuottajaksi hakeutuminen ja palveluntuottajien valvonta   5

5.3.    Tietojen anto ja ylläpito   6

5.4.   Palveluvaraus   6

5.5.    Tapahtumakirjaus   6

5.6.   Maksatus   7

6.   Kunnan velvoitteet ja oikeudet   7

7.   Palvelun laatuvaatimukset   8

7.1.   Palvelun yleiset vaatimukset   8

7.2.   Henkilöstö   8

8.   Palvelun tavoite, asiakkaat ja sisältö   8

9.   Palvelusetelin myöntäminen ja arvo   9

10.   Sopimusehdot palveluntuottajan ja asiakkaan väliseen sopimukseen   10

10.1.   Palvelukerran peruutus   10

10.2.   Palvelun virhe ja viivästyminen   11

10.3.   Palvelun viivästyminen ja virheen seuraamukset   11

10.3.1.   Oikaisu ja hyvitys   11

10.3.2.   Sopimuksen purku   11

10.3.3.   Vahingonkorvaus   11

10.4.   Reklamaatio, palaute ja seurantaraportti   12

11.   Palveluiden laskutus asiakkaalta   12

12.   Laadun hallinta ja valvonta   13

12.1   Palveluntuottajan omavalvonta   13

12.2.   Vuosittain päivitettävät liitteet   13

13.   Rekisterinpito ja salassapito   14

13.1.   Rekisterinpito, roolit ja vastuut   14

13.2.   Salassapito   14

13.3.   Tietosuoja ja käsittelytoimenkuvaus   15

14.   Hinnastot ja hinnastojen muutos   15

14.   Verotus   15

15.1.   Tuloverotus   15

15.2.   Arvonlisäverotus   15

15.   Sääntökirjan muuttaminen   16

16.   Hyväksymisen peruutus ja toiminnan muutokset   16

17.   Palvelusetelin myöntäjän riippumattomuus   17

18.   Sitoumuksen voimassaoloaika   17

19.   Noudatettava sovellettava lainsäädäntö   17

LIITTEET:   17

1.Soveltamisala

 

Tätä sääntökirjaa noudatetaan, kun kunta järjestää siivouspalvelua asiakkailleen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) mukaisesti. Sääntökirjassa kunta asettaa palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille.

 

Kunta velvoittaa hyväksymänsä palveluntuottajat noudattamaan sääntökirjan määräyksiä.

 

2.Määritelmät

 

Määritelmät tässä sääntökirjassa:

 

1.Palvelusetelillä tarkoitetaan siivouspalveluun oikeutetulle kunnan asukkaalle myöntämää sitoumusta (viranomaispäätös palvelusetelin myöntämisestä ja sähköisessä palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmässä oleva palveluseteli), jonka mukaan se korvaa palveluntuottajan palvelusetelissä mainitun palvelun kustannukset palvelusetelin arvon mukaisesti. Palveluseteleistä löytyy lisätietoa myös turku.fi/psop –sivuilta.

 

2.Siivouspalvelulla tarkoitetaan sosiaalihuoltoasetuksen 9 § 2 mom. mukaista tukipalvelua. Palvelusetelillä annettu asunnon perussiivous sisältää niiden asuintilojen siivouksen, jotka ovat asiakkaan päivittäisessä käytössä. Palvelun sisältö on määritelty tarkemmin palvelukuvauksessa.

 

3.Asiakkaalla tarkoitetaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettua asiakasta.

4.Tulosidonnaisella palvelusetelillä tarkoitetaan palveluseteliä, jonka arvo (subventio) määräytyy kunnan määrittelemien asiakkaan jatkuvien ja säännöllisten tulojen mukaan.

 

5.Omavastuuosuudella tarkoitetaan sitä osuutta yksityisen palveluntuottajan tuottaman palvelun hinnasta, jota kunnan myöntämän palvelusetelin arvo ei kata ja joka jää asiakkaan maksettavaksi.

 

6.Palveluntuottajalla tarkoitetaan yksityistä palveluntuottajaa, joka täyttää kyseiselle toiminnalle yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa (922 /2011) asetetut vaatimukset. Kunta hyväksyy sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaisesti palveluntuottajan siivouksen palvelusetelituottajaksi.

 

7.Lisäpalveluilla tarkoitetaan asiakkaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaan kuulumattomia palveluita, jotka asiakas hankkii omaehtoisesti ja myös maksaa itse.

 

8.Sähköisen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän (myöhemmin PSOP) avulla hakeudutaan palveluseteliyrittäjäksi. Järjestelmä tukee palvelusetelien käyttöä, palveluntuottajien vertailua ja toteumien kirjaamista. Järjestelmä muodostaa toteutuneista ja kirjatuista tapahtumista tilitysaineiston automaattisesta. Palveluntuottaja saa toteutuneen ja hyväksytyn tilitysaineiston perusteella maksun kunnalta antamistaan palveluista. Järjestelmän nettisivut ovat osoitteissa www.parastapalvelua.fi (yleistä tietoa), parastapalvelua.fi (varsinainen järjestelmä).   

         

9.Palvelusetelijärjestelmässä kunta ei tule sopimusosapuoleksi, kun palvelusta sovitaan, vaan kyseessä on kuluttajan asemassa olevan asiakkaan ja palveluntuottajan välinen sopimus.

 

3.Asiakkaan asema ja oikeusturvakeinot

 

3.1.   Asiakkaan asema

 

Kunta voi myöntää palvelusetelin palvelun hankkimiseksi asiakkaalle, joka täyttää palvelun saamisen kriteerit.

 

Asiakkaan on annettava palvelusetelin myöntämistä varten tarvittavat tulotiedot. Asiakkaalle on annettava tieto siitä, mistä muualta ja mitä häntä koskevia tietoja voidaan hankkia asiakkaan suostumuksesta riippumatta. Asiakkaalle on varattava tilaisuus tutustua muualta hankittuihin tietoihin (esimerkiksi työeläketieto) ja antaa tarpeellinen selvitys asiasta.

 

Kun asiakas on päättänyt ottaa hänelle myönnetyn palvelusetelin käyttöönsä, hänen tulee ottaa yhteyttä kunnan hyväksymään palveluntuottajaan. Asiakkaan tulee antaa saamansa palveluseteli palveluntuottajalle tai ilmoittaa palveluntuottajalle siinä oleva numerosarja, jonka perusteella palveluntuottaja löytää asiakkaan PSOPista. Asiakas tekee palveluntuottajan kanssa sopimuksen palvelun hankkimisesta. Tätä sopimussuhdetta koskevat sopimuksen sisällön mukaan määräytyvät kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännökset sekä oikeusperiaatteet.

 

Asiakas voi antaa läheiselleen valtuuden katsoa tietojaan PSOPista täyttämällä puolesta asioinnin –valtakirjan ja toimittamalla sen palvelusetelin myöntäneelle viranhaltijalle.

Asiakas on oikeutettu käyttämään palveluseteliä vain kunnan hyväksymän palveluntuottajan tuottamaan, tämän sääntökirjan tarkoittamaan siivouspalveluun.

 

Asiakas maksaa palvelun palvelusetelin ylittävältä osalta (omavastuuosuuden) sekä hankkimiensa lisäpalveluiden maksut palveluntuottajalle heidän keskinäisen sopimuksensa mukaisesti.

 

Mikäli kunta lopettaa palvelusetelijärjestelmän, niin asiakkaan palveluntarve ja palvelunsaantiin liittyvät asiat arvioidaan asiakaskohtaisesti.

 

3.2.   Asiakkaan oikeusturvakeinot

 

Asiakasta koskevat sosiaalihuollon asiakaslain mukaiset oikeudet, kuten asiakkaan mielipiteen, itsemääräämisoikeuden ja osallistumisen huomioiminen; asiakkaan hyvä kohtelu; molemminpuolinen tietojen antovelvollisuus ja tietojen asianmukainen käsittely sekä asiakkaan oikeusturvakeinojen käyttö.

 

Asiakas voi hakea muutosta tulosidonnaisen palvelusetelin arvoa koskevaan päätökseen oikaisuvaatimuksella, joka osoitetaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Muutoksenhakuohjeet annetaan päätöksessä.

Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus saamastaan kohtelusta sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Asiakas voi myös olla yhteydessä palveluun liittyvistä epäkohdista sosiaaliasiamieheen ja/tai tehdä kantelun valvontaviranomaisille, kuten aluehallintovirastolle (AVI).

 

Asiakas voi antaa palveluntuottajalle ja kunnalle palautetta palvelun laadusta sekä muista palveluun liittyvistä seikoista.

 

Asiakkaan pitää ilmoittaa palveluntuottajalle palvelun viivästymisestä tai havaitsemastaan virheestä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi viivästyksen tai virheen. Reklamaatiot on esitettävä suoraan palveluntuottajalle mahdollisuuksien mukaan PSOPin välityksellä. Asiakas voi myös soittaa, kirjoittaa tai sanoa kasvotusten huomautettavasta asiasta palveluntuottajalle.

 

Palveluntuottajan tulee antaa palautteeseen tai reklamaatioon vastaus viivytyksettä ja viimeistään kahden viikon kuluessa PSOPin välityksellä ja/tai kirjallisesti.

 

Asiakas voi viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi asiakkaan ja palveluntuottajan välisen erimielisyyden (esimerkiksi palvelun viivästys, virhe tai palvelun aiheuttama vahinko). Tällöin sopimusriidassa käytetään tulkinta-apuna kuluttajariitalautakunnassa muodostunutta aikaisempaa ratkaisukäytäntöä. Myös muut kuluttajaviranomaiset, kuten kuluttajavirasto, kuluttaja-asiamies ja kuluttajaneuvonta, ovat asiassa toimivaltaisia. Asiakas voi myös nostaa asiasta kanteen käräjäoikeudessa.

 

Erimielisyystilanteissa asiakkaan tulee ensisijaisesti ottaa yhteys palvelutuottajaan asian selvittämiseksi ja sopimiseksi.

 

Asiakkaalla on oikeus vaihtaa palveluntuottajaa.

 

4.Palveluntuottajaa koskevat yleiset velvoitteet

 

Palveluntuottajan tulee olla merkitty ennakkoperintärekisteriin.

Palveluntuottajan tulee täyttää yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa asetetut vaatimukset.

 

Siivouksen palvelusetelituottajan tulee olla tehnyt kunnalle ilmoitus sosiaalipalvelujen tuottamisesta (vähimmäisvaatimus).

 

Palveluntuottajalla tulee olla voimassa vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärän voidaan, palvelutoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen, arvioida riittävän toiminnasta aiheutuvien vahinkojen korvaamiseen. Lisäksi muut toiminnan edellyttämät vakuutukset kuten TyEL ja/tai YEL tulee olla voimassa (YEL-todistusta ei tarvitse esittää hakeutuessa).

 

Palveluntuottajan palvelun tulee olla sisällöltään ja laadultaan vähintään tämän sääntökirjan mukainen.

 

Palvelun markkinoinnin tulee olla hyvän tavan mukaista ja täyttää kuluttajansuojalain vaatimukset.

 

Siivouksen palvelusetelituottaja ei pääsääntöisesti voi hankkia palveluita alihankintana. Palveluntuottaja vastaa alihankkijan työstä kuin omastaan, ja alihankkijoita koskevat samat vaatimukset kuin palveluntuottajaa. Palveluntuottajan tulee tarkistaa alihankkijansa osalta, että alihankkija täyttää vaatimukset.

Mikäli asiakas jättää peruuttamatta sovitun palvelun tai ei ole paikalla sovitusti, niin palveluntuottajan on informoitava palveluseteliasiakastaan siitä, että asiakkaan on itse korvattava aiheutuneet kustannukset joko täysimääräisenä tai heidän keskinäisen sopimuksensa mukaisesti. Kunta ei maksa peruuntuneista käynneistä.

 

Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan tämän sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä toteutettavan siivouksen palveluntuottajaksi. Palveluntuottaja sitoutuu sääntökirjaan myös kunnan muuttaessa sääntökirjan ehtoja, jollei ole asiasta muuta ilmoittanut. Mikäli palveluntuottaja ei sitoudu uusiin ehtoihin, niin palveluntuottaja tullaan poistamaan PSOPista (palveluntuottajarekisteristä).

 

Palveluntuottajan on noudatettava palveluntuottajaa ja sen toimintaa koskevaa lainsäädäntöä sekä kaikkia viranomaismääräyksiä ja ohjeita.

 

5.Sähköiseen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmään liittyvät toimintatavat

 

5.1.    Yleistä

 

 

Palveluntuottajalla tulee olla internet-yhteydellä varustettu tietokone tai muu päätelaite käytössään. Palveluntuottajan tietojen tarkastaminen, ajantasaisten lakisääteisten dokumenttien valvonta sekä tapahtumakirjaukset tehdään suoraan järjestelmässä. Palveluntuottaja on itse vastuussa tietojensa ajantasaisuudesta ja oikeellisuudesta.

 

Palveluntuottajan ohjevideot löytyvät www.parastapalvelua.fi sivuilta (sekä https://www.youtube.com/channel/UCwhFeEgCBtBIuQGYeFK1AEA), jossa opastetaan ja neuvotaan yksityiskohtaisemmin PSOPin käyttämistä. Kunnan verkkosivuilla osoitteessa turku.fi/psop löytyy aina esittely kyseisestä palvelusetelistä, palvelukohtaiset hakuohjeet palvelusetelituottajaksi, sekä viimeisin versio palvelukohtaisesta sääntökirjasta.

 

5.2.    Palveluntuottajaksi hakeutuminen ja palveluntuottajien valvonta

 

Palveluntuottajaksi voi hakeutua vain PSOP-järjestelmän kautta osoitteessa parastapalvelua.fi.

 

Verohallinnon Katso-tunniste

 

Hakeutuminen palveluntuottajaksi vaatii Verohallinnon Katso-tunnisteen. Palveluntuottaja tunnistautuu Katso-tunnisteella PSOP-järjestelmään ja luo itselleen pääkäyttäjätunnuksen. Myös oleelliset muutokset jo hyväksytyssä palvelussa vaativat Katso-tunnistusta, jotta päivitetyn hakemuksen voi lähettää kunnalle hyväksyttäväksi.

 

Tunnistautuminen tulee muuttumaan. Suomi.fi-tunnistus alkaa vuoden 2019 aikana. Suomi.fi-tunnistus ja Katso-tunnistus toimivat rinnakkain vuoden 2019 loppuun asti.

 

Tilaajavastuun Luotettava Kumppani-palvelu

 

Mikäli palveluntuottaja on liittynyt Suomen Tilaajavastuu Oy:n Luotettava Kumppani-palveluun, tapahtuu palveluntuottajan kelpoisuuteen liittyvä tarkastus automaattisesti järjestelmässä Tilaajavastuu-liittymän avulla. Mikäli palveluntuottaja ei ole Tilaajavastuun Luotettava Kumppani-palvelun jäsen, tulee palveluntuottajan lisätä voimassaolevat ja ajantasaiset vaaditut liitteet hakemukseen niille nimetyille paikoille. Liitteet voi toimittaa vain PSOPiin. Kun kaikki hakeutumiseen liittyvät tiedot, pyydetyt liitteet ja hinnastot ovat asianmukaisesti täydennetty, hakemus lähetetään järjestelmässä kunnalle Katso-allekirjoituksella varmennettuna.

 

Kunta valvoo palveluntuottajien hyväksynnän edellytyksiä ja voimassaolevia vaadittuja liitteitä vuosittain. Ajantasaiset ja voimassaolevat liitteet tulee päivittää järjestelmään oma-aloitteisesti. Mikäli palveluntuottaja on liittynyt Suomen Tilaajavastuu Oy:n Luotettava Kumppani-palveluun, tapahtuu myös palveluntuottajan lakisääteinen valvonta automaattisesti näiden liitteiden osalta. Kunta voi periä lakisääteiseen valvontaan koskien palveluntuottajalta tietojen manuaalisesta tarkistamisesta maksun.

 

Yritykset, jotka ovat liittyneet Luotettava Kumppani-palveluun, voidaan nostaa palveluntuottajavertailussa etusijalle, tai näiden näkyvyyttä parantaa muuten järjestelmässä.

 

 

5.3.    Tietojen anto ja ylläpito

 

Palveluntuottajan tulee käyttää järjestelmässä virallista nimeään. Rekisteröityjen aputoiminimien käyttö on sallittua, mikäli aputoiminimi on sellainen, joka palveluntuottajalla on yleisesti käytössä ja jolla palveluntuottaja tunnetaan. Jos palveluntuottaja on aluehallintoviraston sosiaalipalveluiden rekisterissä, niin nimi tulee olla myös aluehallintoviraston sosiaalipalvelujen rekisteriin merkitty. Numeroiden ja erikoismerkkien käyttöä palveluntuottajan nimissä tulee välttää, elleivät ne kuulu viralliseen nimeen.

 

Palveluntuottajan tulee ylläpitää oma-aloitteisesti yritystään, toimipaikkojaan ja palveluaan koskevat tiedot ajan tasalla PSOPissa.

 

Palveluntuottaja voi antaa hakeutumisen yhteydessä lisätietoja toiminnastaan kuten kohderyhmän- ja henkilöstön kielitaitotiedon. Tietojen lisääminen on suotavaa, koska ne edesauttavat asiakasta palveluntuottajan valinnassa.

 

Asiakkaat näkevät PSOPista palveluntuottajan yhteystiedot, em. lisätiedot ja hinnaston, joiden perusteella asiakkaat voivat etsiä ja vertailla palveluntuottajia..

 

Mikäli palveluntuottaja laiminlyö tietojen ajan tasalla pitämisen, niin palveluntuottaja voidaan poistaa palveluntuottajarekisteristä, jolloin palveluntuottaja ei voi ottaa vastaan uusia palveluseteliasiakkaita tai veloittaa nykyisiä palveluseteleitään.

 

Sääntökirjassa mainitut vuosittain päivitettävät liitteet on liitettävä järjestelmään 30.4. mennessä.

 

5.4.   Palveluvaraus

 

Asiakkaan ottaessa yhteyttä palveluntuottajaan, tulee palveluntuottajan tarkastaa asiakkaan oikeus kysyttyyn palveluun. Palveluntuottajan tulee pyytää asiakkaalta palvelusetelin tunniste, jonka avulla palveluntuottaja voi tarkastaa asiakkaan tiedot, ja palvelusetelin sisällön. Mikäli palveluntuottaja sopii asiakkaan kanssa palvelusta ilman, että asiakkaan oikeus palveluun on tarkistettu ja palvelutapahtuman jälkeen käy ilmi, että oikeutta ei ollut olemassa, niin kunta ei korvaa palveluntuottajalle aiheutuneita kustannuksia. Palveluntuottajan tulee tehdä asiakkaan palvelusetelin tunnisteella palveluvaraus ennen kuin antaa palvelua asiakkaalle ensimmäistä kertaa.

 

5.5.    Tapahtumakirjaus

 

Palvelutapahtumat tulee kirjata mahdollisimman pian toteutuneen tapahtuman jälkeen ja vähintään viikoittain. Jos tapahtumakirjauksia ei tehdä säännöllisesti tai kirjauksissa on jatkuvasti palveluntuottajasta johtuvaa viivettä, niin palveluntuottaja voidaan kehotuksen jälkeen poistaa palvelusetelituottajien rekisteristä.

 

Palveluntuottajalle maksettava korvaus muodostuu toteutuneiden ja hyväksyttyjen palvelutapahtumien mukaisesti. Siivouksen tapahtumakirjauksissa ei ole ylitysoikeutta. Palveluseteliin on merkitty tuntimäärä; 2 t/kk. Rintamaveteraanien ja sotainvalidien tuntimäärä voi olla enemmän ja heidän kohdallaan noudatetaan siis setelissä mainittua tuntimäärää.

 

Deadline

Kaikki kuukauden tapahtumat tulee olla kirjattuna PSOP-järjestelmään viimeistään seuraavan kuun 6. päivänä. Mikäli palvelutapahtuma kirjataan järjestelmään vasta kuun 7. päivänä tai tämän jälkeen, myöhästyy se maksatuksesta, ja tapahtuma tulee mukaan vasta seuraavan kuukauden maksatusaineistoon.

 

 

5.6.   Maksatus

 

PSOP-järjestelmä kerää hyväksytyistä ja ennen deadlinea kirjatuista palvelutapahtumista automaattisesti maksatusaineiston. Kunta tilittää kerran kuukaudessa automaattisesti palveluntuottajalle toteutuneiden palvelujen mukaisen korvauksen. Palveluntuottaja voi muokata laskutustietojaan järjestelmässä myös toimipaikka- tai palvelukohtaiseksi, sekä lisätä suorituksen kohdistamista varten oman viitenumeron.

 

Tilitysajo tapahtuu kuukauden 6. ja 7. päivän välisenä yönä ja maksatus palveluntuottajalle tapahtuu tilitysajon päivästä 30 vuorokauden kuluttua, kunnan maksuehdon mukaisesti. Palveluntuottaja saa järjestelmästä omaa kirjanpitoaan varten tarvittavat tiedot tulossa olevasta suorituksesta. Palveluntuottaja voi määrittää järjestelmässä, mihin sähköpostiosoitteeseen haluaa maksuaineiston pdf-tiedostomuodossa.

 

Mikäli palvelusetelin arvo on suurempi kuin palveluntuottajan hinta, maksetaan palveluntuottajalle silti enintään hänen järjestelmässä hyväksytty hintansa.

 

Reklamaatiot vaativat aina vastauksen palveluntuottajalta ja kunta voi olla maksamatta palveluntuottajalle korvausta palvelutapahtumasta, johon liittyy käsittelemätön reklamaatio.

 

6.Kunnan velvoitteet ja oikeudet

 

Kunta toimii palvelujen järjestäjänä hyväksymällä palveluntuottajiksi ne palveluntuottajat, jotka täyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 5 §:n 1. mom:n kohtien 1–4 vaatimukset sekä kunnan asettamat muut vaatimukset ja ehdot. Palvelutuottajarekisteri on nähtävissä PSOPissa (Palvelusetelilain 4 §:n 3 mom:ssa tarkoitettu luettelo).

 

Kunta ottaa palveluntuottajan hyväksyntää koskeva asia käsittelyyn yhden (1) kuukauden kuluessa palveluntuottajan lähetettyä PSOPin välityksensä hakeutumisensa palveluseteliyrittäjäksi. Kunnan on tehtävä päätös palveluntuottajan hyväksymisestä tai hylkäämisestä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun palveluntuottaja on jättänyt ilmoituksensa pyydettyine liitteineen PSOPiin. Jos joitakin liitteitä ei ole liitetty PSOPiin, niin hakemus käsitellään siinä vaiheessa, kun kaikki pyydetyt liitteet on lisätty hakeutumiseen ja kuitenkin 3 kuukauden sisällä, jolloin hakemus joko hylätään tai hyväksytään.

 

Kunta voi lopettaa palvelujen järjestämisen palvelusetelillä, jolloin palveluntuottajia koskevat hyväksymispäätökset lakkaavat.

 

Kunta päättää siitä, kuka on oikeutettu saamaan palvelusetelin kyseiseen palveluun.

 

Kunnan on selvitettävä asiakkaalle tämän asema palveluseteliä käytettäessä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja arvioitu suuruus.

 

Kunnalla on oikeus saada asiakkaalta tiedot, jotka vaikuttavat palvelusetelin myöntämiseen ja arvoon.

 

Kunta ei vastaa palveluntuottajan palvelujen saajalle aiheuttamista vahingoista, eikä se myöskään vastaa peruuntuneista palvelutapahtumista aiheutuneista kustannuksista.

 

Kunta ei sitoudu osoittamaan asiakkaita palveluntuottajalle.

 

7.Palvelun laatuvaatimukset

 

7.1.   Palvelun yleiset vaatimukset

 

Palveluntuottajan palvelun tulee olla sisällöltään ja laadultaan vähintään tämän sääntökirjan mukainen. Palveluntuottaja on määritellyt ja dokumentoinut laatuvaatimuksensa sekä keskeiset laatutavoitteensa suhteessa tarjottavaan palveluun ja toimintaansa nähden. Palveluntuottajalla on omavalvontasuunnitelma, joka on päivätty ja allekirjoitettu.

 

Toimintansa aloittavalla palveluntuottajalla tulee olla toimintasuunnitelma ja jo toiminnassa olleella palveluntuottajalla tulee olla toimintakertomus.

 

Palveluntuottajan tulee ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden olosuhteet, yksilölliset tarpeet ja toimintakyky sekä ikä.

 

Palvelun tulee täyttää sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisesti oikeuden hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun.

 

Palveluntuottajan tulee noudattaa huolellisuutta tietojen käsittelyssä ja huolehtia esimerkiksi siitä, että salassa pidettäviä tietoja käsitellään oikein. Palveluntuottajan tulee käsitellä asiakirjoja siten kuin tietosuojalaissa (1050/2018), EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa (EU 679/2016) ja laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (159/2007) sekä muussa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä säädetään.

 

Palveluntuottajan tulee ottaa yhteys palvelusetelin myöntäneeseen viranhaltijaan, jos asiakkaan kuntoisuudessa tapahtuu oleellisia muutoksia.

 

Palveluntuottajan on otettava uusi asiakas vastaan mahdollisimman pian palvelun tilaamisesta.

 

7.2.   Henkilöstö

 

Henkilökunnalla tulee olla riittävä siivousalan koulutus tai muu tehtävään tarvittava osaaminen.

 

Palveluntuottajan on huolehdittava henkilöstönsä ammattitaidon säilymisestä ja kehittämisestä sekä riittävästä täydennyskoulutuksesta.

 

Henkilökunnan tulee sitoutua yhteistyöhön asiakkaan, asiakkaan omaisten ja läheisten kanssa.

 

Henkilökunnan tulee olla suomen kielen taitoista. Ruotsinkielisellä asiakkaalla on oikeus saada palvelua valintansa mukaan joko suomen tai ruotsin kielellä.

 

Yhteyshenkilön/vastuuhenkilön vaihtumisesta on tehtävä muutos PSOPiin.

 

8.Palvelun tavoite, asiakkaat ja sisältö

 

Siivouspalvelun tavoitteena on ikääntyneiden, pienituloisten turkulaisten auttaminen kodin perussiivouksessa tilanteessa, jolloin asiakkaan toimintakyky on joko tilapäisesti tai pysyvästi alentunut niin, että kodin perussiivouksen tekemisessä on vaikeuksia.

 

Pariskuntien ja yhteistaloudessa asuvien osalta arvioidaan toimintakyky ja tilanne siten, että kokonaisuus tulee huomioiduksi.

 

Siivouksen palveluseteli on tarkoitettu myös sotainvalidien ja rintamaveteraanien kotien perussiivoukseen ja ikkunoiden pesuun.

 

Siivouksen palveluseteleitä voidaan myöntää myös muissa kuin edellä mainituissa tilanteissa tukemaan perheiden päivittäistä elämää.

 

Siivoussetelillä tuotettava siivouspalvelu on asunnon perussiivousta, johon sisältyy niiden asuintilojen siivous, jotka ovat asiakkaan päivittäisessä käytössä (eteinen, keittiö, makuuhuone, olohuone, wc-/kylpyhuone).

 

Keittiö

-Pesualtaiden ja työtasojen puhdistus

-Keittiön kaakeleiden nihkeäpyyhintä

-Kosketuspintojen nihkeäpuhdistus (sis. pöydät ja tuolit)

-Kodinkoneiden näkyvien pintojen pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Roska-astiat pestään tarvittaessa

-Roskat ja lehdet viedään ao. roskalaatikoihin

-Lattian nihkeä/kostea pyyhintä.

Olo- ja makuuhuone

-Vapaiden taso- ja pystykosketuspintojen nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Peilien ja ovilasien pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Tarvittaessa sohvat ym. kangaspäällysteiset huonekalut imuroidaan

-Mattojen tuuletus/mattojen imurointi

-Lattioiden nihkeä/kostea pyyhintä.

-Vuodevaatteiden vaihtaminen tarvittaessa

WC

-Vapaiden taso- ja pystykosketuspintojen nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Peilin pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Pesualtaan, suihkun ja wc-istuimen puhdistus

-Lattian nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Roska-astioiden tyhjennys ja pesu tarvittaessa

Pesuhuone ja sauna

-Vapaiden tasopintojen ja pystykosketuspintojen nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Suihkun ja pystypintojen pesu roiskekorkeuteen asti

-Lattian ja lattiakaivon pesu

-Saunan lauteiden, lattian ja lattiakaivon pesu

 

Siivous tehdään palveluseteliyrittäjän työvälineillä ja siivousaineilla

 

9.Palvelusetelin myöntäminen ja arvo

 

Siivouksen palvelusetelin myöntämisestä ja arvosta annetaan asiakkaalle päätös ja tehdään palveluseteli PSOPiin. Siivouksen palvelusetelit myönnetään enintään vuodeksi kerrallaan. Jos asiakas ei täytä siivouksen saamisen kriteereitä tai hänellä ei ole tulojensa puolesta mahdollista saada siivousseteliä käyttöönsä, niin asiakkaalle tehdään kielteinen päätös asiasta.

 

Siivouksen palvelusetelin arvot ovat asiakkaan tuloista riippuen joko 15 tai 20 €/t (Arvot vuonna 2019). Siivousta myönnetään kaksi tuntia kuukaudessa (= 2 x 60 minuuttia), paitsi sotainvalidien ja rintamaveteraanien osalta palvelun määrä määräytyy esim. asunnon koon perusteella.

 

Sotainvalidien ja rintamaveteraanien siivouksen palveluseteli on asiakkaalle maksuton (omavastuuton) sekä on tuloista riippumaton.

 

Jos siivouksen palveluseteleiden käyttöä tullaan laajentamaan myös muille kuin ikääntyneille, niin perusperiaatteet ovat kuitenkin samat kuin edellä mainitut.

 

Jos asiakasmaksulainsäädännössä palvelu on säädetty asiakkaalle maksuttomaksi tai muuten siivous tukitoimena annetaan asiakkaalle ilman omavastuuosuutta, niin palvelusetelin arvo kattaa palvelun hinnan.

 

 

10.Sopimusehdot palveluntuottajan ja asiakkaan väliseen sopimukseen

 

Palveluntuottaja tekee asiakkaan tai hänen laillisen edustajansa kanssa kirjallisen sopimuksen siivouksesta. Asiakkaan omavastuu merkitään asiakkaan sopimukseen.

 

Sopimukseen tulee merkitä palveluntuottajan ja asiakkaan vastuut sekä velvollisuudet.

 

Sopimukseen tulee kirjata myös se, että palveluntuottajan tulee liittää asiakkaan laskuun PSOPista tulostamansa asiakkaan omavastuueritty. Omavastuuerittely annetaan asiakkaalle myös silloin, kun asiakkaan saama palvelu on omavastuutonta, koska erittelystä näkyy annettujen palveluiden ajankohdat.

Palvelusopimus tehdään pääsääntöisesti asiakkaan kunnalta saaman palvelusetelipäätöksen voimassaolon ajaksi.

 

Määräaikainen sopimus päättyy ilman irtisanomista sopimukseen merkittynä päättymispäivänä, tai se voidaan irtisanoa molemmin puolin. Irtisanomisaika on kaksi (2) viikkoa, ja irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Tämä koskee yksittäisiä asiakastapauksia.

 

Jos palveluntuottaja on tekemässä toiminnanmuutosta (esim. toiminnan supistaminen tai lopettaminen), joka koskee useaa asiakasta, on tästä tehtävä ensin ilmoitus kunnalle. Ilmoitus on tehtävä myöhemmin selvitetyin määräajoin.

 

 

10.1.   Palvelukerran peruutus

 

Palveluntuottaja voi yksipuolisesti peruuttaa sovitun palvelukerran viimeistään seitsemän (7) päivää ennen palvelun tuottamiseen sovittua alkamisaikaa.

 

Muissa tilanteissa palveluntuottaja tiedottaa palvelun toteuttamisen esteestä asiakkaalle heti, kun se on palveluntuottajan tiedossa, ja sopii uudesta ajasta asiakkaan kanssa.

 

Asiakas voi peruuttaa ennalta sovitun avustuskerran ilman veloitusta ilmoittamalla palveluntuottajalle peruutuksesta viimeistään 24 tuntia ennen sovittua avustuskertaa.

 

Asiakkaan tulee ilmoittaa yllättävästä tapahtumasta, kuten sairaalahoitoon joutumisesta, johtuvasta avustuskerran peruuntumisesta välittömästi tai heti, kun se on mahdollista.

 

Palvelun peruutukseksi ei katsota vähäisiä ja asiakkaan sekä palveluntuottajan yhdessä sopimia muutoksia palvelun toteuttamisen paikassa ja aikatauluissa.

10.2.   Palvelun virhe ja viivästyminen

 

Jos palvelu poikkeaa siitä, mitä palvelun sisällöstä ja laadusta on sovittu, siinä on virhe. Palveluntuottajalla on todistustaakka siitä, että palvelu on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti.

 

Palvelussa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka palveluntuottaja on antanut palvelun sisällöstä, hinnasta, taikka palveluksen laatua koskevista seikoista, joiden voidaan olettaa vaikuttaneen asiakkaan päätöksentekoon. Palvelussa on niin ikään virhe, jos palveluntuottaja ei ole antanut asiakkaalle tietoa sellaisesta seikasta, josta tämän olisi pitänyt olla selvillä ja josta tämä perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon.

 

Palvelun toteuttamisen aikatauluraameista sovitaan yksilöllisessä palvelusopimuksessa. Palvelu on viivästynyt, jos palvelua ei toteuteta sovitussa aikataulussa.

 

10.3.   Palvelun viivästyminen ja virheen seuraamukset

 

10.3.1.   Oikaisu ja hyvitys

 

Palveluntuottajalla on oikeus oikaista palvelun virhe ja viivästyksestä (esim. palveluntuottajan myöhästymisestä) aiheutunut haitta omalla kustannuksellaan, jos palveluntuottaja tarjoutuu tekemään sen viipymättä asiakkaan ilmoittaessa virheestä tai viivästyksestä ja asiakas suostuu oikaisuun. Virhe- ja viivästystilanteissa asiakkaalla on aina oikeus vaatia palveluntuottajalta sopimuksen täyttämistä.

 

Jollei virhettä tai viivästystä voida oikaista tai sitä ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti viivästyksestä tai virheestä, asiakkaalla on oikeus saada hyvitystä tai asiakas voi teettää saamatta jääneen palvelun toisella palveluntuottajalla sopimusrikkomuksen tehneen palveluntuottajan kustannuksella.

 

10.3.2.   Sopimuksen purku

 

Asiakas saa purkaa sopimuksen ilman irtisanomisaikaa palveluntuottajan virheen tai viivästyksen vuoksi, jos sopimusrikkomus on olennainen. (Esimerkiksi työntekijä ei saavu lainkaan työpaikalle, eikä palveluntuottaja ilmoita tästä asiakkaalle tai järjestä välittömästi korvaavaa apua; työntekijä laiminlyö olennaisesti sovitun avun toteuttamisen; työntekijä esiintyy työpaikalla päihtyneenä, rikkoo turvallisuusmääräyksiä tai tekee palvelua suorittaessaan rikoksen, tai sopimusrikkomukset ovat toistuvia).

 

10.3.3.   Vahingonkorvaus

 

Asiakkaalla on oikeus korvaukseen välittömästä vahingosta, jonka hän kärsii palveluntuottajan viivästyksen tai virheen vuoksi. Palveluntuottaja ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingoista, jos palveluntuottaja osoittaa, että viivästys johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.

 

Asiakkaalla on oikeus saada korvausta palvelun viivästymisen tai virheen aiheuttamista välillisistä vahingoista vain silloin, kun viivästys tai virhe johtuu palveluntuottajan puolella olevasta huolimattomuudesta.

 

Asiakas on aina velvollinen toimimaan siten, etteivät viivästyksen tai virheen aiheuttamat vahingot lisäänny aiheettomasti hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä seurauksena.

 

10.4.   Reklamaatio, palaute ja seurantaraportti

 

Palveluntuottajan tulee vastata reklamaatioon viivytyksettä ja viimeistään kahden viikon sisällä kirjallisesti tai PSOPin välityksellä, jos reklamaatio on annettu PSOPin välityksellä. Asiakkaalle tulee pääsääntöisesti lähettää vastine myös kirjallisesti.

 

Asiakas voi antaa palveluntuottajalle ja kunnalle palautetta palvelun laadusta sekä muista palveluun liittyvistä seikoista. Palautteeseen tulee, asiakkaan pyynnöstä, vastata viivytyksettä. PSOPiin kirjattuun palautteeseen tulee vastata PSOPin välityksellä, jos asiakas haluaa palautteeseensa vastauksen. Asiakkaalle tulee pääsääntöisesti lähettää vastine myös kirjallisesti.

 

Palautetta tulee käyttää palveluntuottajan toiminnan laadun ja asianmukaisuuden arviointiin ja palvelun kehittämiseen. Järjestelmä kerää asiakkaan antaman palautteen, jonka perusteella määrittyy palveluntuottajan laatuindeksi.

 

Seurantaraportti

 

Paperinen seurantaraportti voidaan ottaa käyttöön pistokoeluontoisesti. Jos palveluntuottajan toiminnassa havaitaan poikkeamia tapahtumakirjauksissa tai saadun asiakaspalautteen vuoksi on aiheellista, niin kunta voi ottaa käyttöön myös paperisen seurantaraportin, johon asiakas kuittaa jokaisen käyntikerran. Palveluntuottaja palauttaa raportin kuun lopussa raportissa mainitulle kunnan työntekijälle.

 

11.Palveluiden laskutus asiakkaalta

 

Palveluntuottaja laskuttaa asiakasta setelin arvon ylittävältä osalta sekä asiakkaan ostamat lisäpalvelut keskinäisen sopimuksensa mukaisesti. Palveluntuottajan tulee liittää PSOPista tulostettu omavastuuerittely asiakkaan laskun liitteeksi.

Asiakkaalla on palvelussa esiintyneen virheen tai viivästyksen perusteella oikeus (velvollisuus) pidättyä hyväksymästä palveluntuottajan palvelusuoritusta siltä osin kuin palvelua ei ole suoritettu asianmukaisesti. Näissä tapauksissa asiakkaan tulisi ottaa yhteys myös palvelusetelin myöntäneeseen viranhaltijaan, jotta kyseistä palvelutapahtumaa ei hyväksytä maksuun PSOPissa.

 

Jos asiakas ei hyväksy palvelusuoritusta, palveluntuottajalla on mahdollisuus antaa vastine kunnalle. Jos kunta hyväksyy vastineen, niin palvelusetelin arvo suoritetaan palveluntuottajalle.

 

Palveluseteliä voi käyttää vain palvelusetelipäätöksessä ja PSOPissa oleviin siivouspalveluihin.

 

Palveluntuottaja voi laskuttaa asiakasta heidän keskinäisen sopimuksensa mukaisesti, mikäli asiakas jättää sovitun palvelun peruuttamatta tai ei ole paikalla sovitusti.

 

Kunta ei maksa peruuntuneista käynneistä.

 

Asiakkaan laskuihin ei lisätä laskutus- käyntikerta-, väline- yms. lisiä.

 

Jos laskutetaan kilometrikorvauksia, niin enimmäiskorvaus on 0,43 €/km.

 

12.Laadun hallinta ja valvonta

 

Kunta, aluehallintovirasto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira toimivat yksityisten sosiaalipalvelujen sekä yksityisen terveydenhuollon lupa- ja valvontaviranomaisina.

 

Kunta valvoo hyväksymiensä palveluntuottajien palvelujen laatua ja varmistaa, että palvelujen laatu täyttää palvelusetelilain sekä sääntökirjan mukaiset kriteerit.

 

Palveluntuottaja hyväksyy sekä PSOPin välityksellä että muut kunnan tekemät asiakas- ja asiakaspalautekyselyt palveluseteliä käyttäville asiakkailleen.

 

Kunnalla on oikeus tarkistaa palveluntuottajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.

 

12.1   Palveluntuottajan omavalvonta

 

Palveluntuottajalla tulee olla dokumentoidut laatuvaatimukset, keskeiset laatutavoitteet ja omavalvontasuunnitelma (Valviran lomake), jonka tulee olla palvelujen laadunhallinnan ja palvelutoiminnan kehittämisen väline.

 

Omavalvonnan menettelytapojen ja toimintaperiaatteiden on toteuduttava palveluntuottajan kaikessa toiminnassa.

 

Palveluntuottajan on seurattava palvelun toteutumista, laatua ja asiakas- / potilasturvallisuutta jatkuvasti.

 

Palveluntuottajan on varmistettava, että omavalvontasuunnitelma on käyty läpi henkilökunnan ja alihankkijoiden kanssa ja että sitä noudatetaan.

 

Palveluntuottajan tulee informoida kuntaa tarjoamiensa palvelujen laadunvalvonnasta, joka sisältyy osaksi omavalvontasuunnitelmaa.

 

Palveluntuottaja dokumentoi keräämänsä manuaalisen asiakaspalautteen. Palautetta palveluntuottajan tulee hyödyntää toimintansa kehittämisessä. Palveluntuottaja luovuttaa kunnalle tiedot suorittamistaan asiakaspalautekyselyistä.

 

Palveluntuottajan tulee raportoida niistä palvelusetelillä tuotettua palvelua koskevista valituksista, kanteluista, hoitovahinkoilmoituksiin johtaneista syistä ja reklamaatioihin johtaneista syistä sekä niiden seurauksena tehdyistä toimenpiteistä. Raportti tulee liittää toimintakertomukseen.

 

 

Palveluntuottajan tulee oma-aloitteisesti ilmoittaa kunnalle toiminnan ja palvelun muutoksista. Ks. Hyväksymisen peruutus ja toiminnan muutokset –kohta.

12.2.   Vuosittain päivitettävät liitteet

 

Palveluntuottajan tulee liittää seuraavat asiakirjat vuosittain huhtikuun loppuun mennessä PSOPiin:

veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen voimassaolosta

vakuutusyhtiön todistus riittävän vastuuvakuutuksen voimassaolosta, jos olette antaneet valtakirjan tiedon saa tilaajavastuusta

 

Jos palveluntuottaja on liittynyt Luotettava Kumppani -ohjelmaan, niin tällöin liitteitä ei tarvitse erikseen liittää, vaan ajantasaiset tiedot saadaan PSOPiin automaattisesti.    Vastuuvakuutuksen osalta palveluntuottajan on tullut antaa valtakirja Tilaajavastuu.fi:lle, jotta tiedot päivittyvät tilaajavastuuraportille. Jos valtakirjaa ei ole annettu, niin liite tulee lisätä PSOPiin ao. kohtaan.

 

Lisäksi palveluntuottajan tulee liittää vuosittain huhtikuun loppuun mennessä PSOPiin

ajantasainen omavalvontasuunnitelma ja

toimintakertomus/toimintaseloste, joka sisältää mm. seuraavat koko Turun toimintayksikköä koskevat tiedot

säännöllisten ja tilapäisten asiakkaiden lukumäärät palvelukokonaisuuksittain

keskeisten laatutavoitteiden toteutuminen/asiakastyytyväisyysseurannan tulokset

reklamaatiot, valitukset ja kantelut: niiden syyt sekä niiden johdosta tehdyt toimenpiteet

 

Lisäksi kunta voi erikseen pyytää palveluntuottajaa liittämään tapauskohtaisesti erillisiä dokumentteja PSOPiin.

 

13.Rekisterinpito ja salassapito

 

13.1.   Rekisterinpito, roolit ja vastuut

 

Kunta on palvelusetelillä järjestettävässä palvelussa muodostuvien asiakastietojen EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa (2016/679) tarkoitettu rekisterinpitäjä ja palveluntuottaja toimii henkilötietojen käsittelijänä rekisterinpitäjän lukuun.

 

Palveluseteliyrittäjän tulee henkilörekisterin käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä huomioida, että kaikissa käsittelyvaiheissa noudatetaan huolellisuutta siten, ettei kenenkään yksityisyys tule vaarannetuksi eikä loukatuksi.

 

13.2.   Salassapito

 

Palveluseteliyrittäjä huolehtii siitä, ettei palveluja annettaessa ja toiminnassa muutoin tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista, ja että salassapidossa muutoinkin noudatetaan Suomessa voimassa olevia säädöksiä.

 

Palveluntuottajan ja sen alihankkijan työntekijät palvelussuhteen laadusta riippumatta sekä opiskelijat ovat vaitiolovelvollisia asiakkaiden asioista. Vaitiolovelvollisuus on voimassa myös sopimuksen päätyttyä.

 

Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että asiakkaan tietoja pääsevät käsittelemään PSOPissa ja muutoin vain ne henkilöt, joiden työtehtävien kannalta se on välttämätöntä ja jotka ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen. Palveluntuottaja on velvollinen ottamaan huomioon salassapitoa koskevat määräykset alihankintasopimuksia tehdessään.

 

Palveluntuottajan tulee järjestää henkilökunnalle säännöllisesti tietoturva- ja tietosuojakoulutusta.

 

Kunta sitoutuu pitämään salassa palveluntuottajan liike- ja ammattisalaisuudet.


 

13.3.   Tietosuoja ja käsittelytoimenkuvaus

 

Henkilötietojen käsittelyä ja tietosuojaa on tarkemmin käsitelty liitteissä; Käsittelytoimen kuvaus, liite 2 ja Tietosuojasopimus, liite 3. Palveluntuottajan on laadittava tietosuoja-asetuksen 30 artiklan mukainen seloste omista käsittelytoimistaan. Tämä henkilötietojen käsittely on kuvattu liitteessä 2. Mikäli tämä liite ja Tietosuoja-liite ovat ristiriidassa, niin henkilötietojen käsittelyn osalta sovelletaan ensisijaisesti liitettä 3.

 

Palveluseteliyrittäjä sitoutuu liitteiden sisältöön sitoutuessaan tämän sääntökirjan muihinkin ehtoihin.

 

 

14.   Hinnastot ja hinnastojen muutos

 

Palveluntuottajan hinnat ovat voimassa 31.12.2019 asti.

 

Seuraavaa vuotta koskevat hinnastot on tehtävä PSOPiin 31.10. mennessä.

 

Hinnastot tehdään toistaiseksi voimassaoleviksi.

 

Palveluntuottajan, joka hyväksytään 1.8.2019 jälkeen, hinnasto on voimassa 31.12.2020 asti.

 

Hinnanalennuksista tulee tehdä uudet hinnastot PSOPiin kuukausi ennen hintojen muutosta.

 

Yrityskauppojen yms. yhteydessä tulee asiakkaiden saada palvelunsa vanhoilla hinnoilla vuoden loppuun, paitsi jos uudet hinnat ovat alhaisemmat.

 

14.Verotus

 

15.1.   Tuloverotus

 

Palveluseteli on saajalleen veroton etuus. Verottomuus edellyttää, että palveluseteli on myönnetty selvästi määriteltyihin palveluihin, se on henkilökohtainen eikä sitä voi siirtää toiselle henkilölle.

 

Palveluseteliä käytettäessä asiakkaan omavastuu ei oikeuta kotitalousvähennykseen tuloverotuksessa.

 

15.2.   Arvonlisäverotus

 

Arvonlisäverolain 37 §:n mukaan veroa ei suoriteta sosiaalihuoltona tapahtuvasta palvelujen ja tavaroiden myymisestä.

 

Arvonlisäverottomuudesta löytyy lisätietoa mm. Verohallinnon ohjeesta (604/40/2011).

 


 

15.Sääntökirjan muuttaminen

 

Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin ja ehtoihin. Sääntökirjan muutoksista ilmoitetaan sähköpostitse PSOPista saadun yhteystiedon mukaisesti.

 

Mikäli palveluntuottaja ei halua tulla sidotuksi muuttuneisiin sääntöihin, sen tulee ilmoittaa siitä kunnalle kirjallisesti kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä (Turun kaupunki/hyvinvointitoimiala, kirjaamo, PL 670, 20101 Turku). Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan muuttuneita ehtoja sääntökirjan voimassaolon alkamisajankohdasta lähtien.

 

Päivitetty sääntökirja on myös luettavissa turku.fi/psop –sivuilla.

 

16.Hyväksymisen peruutus ja toiminnan muutokset

 

Kunnan tulee peruuttaa palveluntuottajan hyväksyminen välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli joku tai useampi asia realisoituu:

 

hyviä palvelukäytäntöjä ei noudateta

laissa ja tässä sääntökirjassa hyväksymiselle asetetut edellytykset eivät enää täyty

palveluntuottaja ei noudata sääntökirjan ehtoja kunnan kirjallisesta kehotuksesta huolimatta

Jos tapahtumakirjauksia ei tehdä säännöllisesti tai kirjauksissa on jatkuvasti palveluntuottajasta johtuvaa viivettä, niin palveluntuottaja voidaan kehotuksen jälkeen poistaa palvelusetelituottajien rekisteristä.

palveluntuottaja on tullut maksukyvyttömäksi, ei ole kyennyt hoitamaan laskujaan eräpäivään mennessä, on aloittanut akordimenettelyn, on asetettu selvitystilaan tai on välittömässä vaarassa tulla asetetuksi selvitystilaan

palveluntuottaja tai joku sen johtoon kuuluva henkilö on tuomittu syyllisenä elinkeinotoimintaan liittyvässä rikoksessa

yritys on asetettu liiketoimintakieltoon

 

Kunnan tulee peruuttaa palveluntuottajan hyväksyminen, jos palveluntuottaja pyytää hyväksymisensä peruuttamista.

 

Kunta voi perua palveluntuottajan hyväksymisen, jos palveluntuottajaa ei ole kunnan seurantaraporttien perusteella käytetty kertaakaan vuoden aikana.

 

Yhteyshenkilön ja yhteystietojen vaihtuminen ja palveluhinnaston muutokset tulee tehdä PSOPin välityksellä. Toiminnan muutoksesta, keskeyttämisestä ja lopettamisesta sekä vastuuhenkilön vaihtumisesta tulee tehdä kirjallinen ilmoitus, joka toimitetaan hyvinvointitoimialan kirjaamoon, hyvinvointitoimiala@turku.fi tai PL 670, 20101 Turku sekä psop@turku.fi sähköpostiin.

 

Jos muutos koskee enintään 5 asiakasta, ilmoitus on tehtävä 2 kuukautta ennen muutoksen toteuttamista.

 

Jos muutos koskee 6 - 20 asiakasta, ilmoitus on tehtävä 3 kuukautta ennen muutoksen toteuttamista.

 

Jos muutos koskee yli 20 asiakasta, ilmoitus on tehtävä 6 kuukautta ennen muutoksen toteuttamista.

 

Asiakkuuksien yhteismäärässä tulee huomioida kaikki palvelut, joita palveluntuottaja palvelusetelipalvelulla tuottaa. Esim. omaishoidon tuen palvelusetelillä 10 asiakasta, siivouksen palvelusetelillä 5 asiakasta ja lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelillä 6 asiakasta -> on yhteensä 21 asiakasta ja tällöin ilmoitus on tehtävä 6 kuukautta ennen muutoksen toteuttamista.

 

Lisäksi palveluntuottajan tulee toiminnan muutoksen ilmoitusta kunnalle tehdessään lisätä PSOPissa hinnaston lisätietokenttään. ”Emme ota vastaan uusia asiakkaita”

 

Kunta tekee peruuttamisen ja perumisen PSOPissa viranhaltijapäätöksen tekemisen jälkeen.

 

17.Palvelusetelin myöntäjän riippumattomuus

 

Kunnan puolesta palvelusetelin myöntämisestä päättänyt henkilö ei voi olla hoidosta tai sosiaalipalvelusta vastaavana henkilönä tai hallinnollisessa luottamusasemassa palveluntuottajalla. Palvelusetelin myöntäneellä henkilöllä ei myöskään saa olla merkittävää omistusta, eikä hän saa käyttää merkittävää päätösvaltaa palveluntuottajassa tai palveluntuottajan kanssa samaan konserniin kuuluvassa yhteisössä (yli 10 prosenttia osakkeista, osuuksista tai äänivallasta). Omistusrajoitus ei koske palveluntuottajaa, jonka osakkeilla käydään kauppaa arvopaperipörssissä.

 

18.Sitoumuksen voimassaoloaika

 

Tämä sääntökirja on voimassa 1.8.2019 alkaen toistaiseksi.

19.Noudatettava sovellettava lainsäädäntö

 

Palveluun sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.

 

LIITTEET:

Liite 1. Liiteluettelo

Liite 2Käsittelytoimien kuvaus

Liite 3Tietosuojasopimus

Liite 4 Siivouksen palvelusetelin toimintaperiaate lyhyesti


LIITELUETTELO               Liite 1

 

 

Kaikki alla mainitut liitteet tulee olla liitettynä hakeutumiseen ENNEN SEN lähettämistä kunnalle.

Katso myös hakeutumisohje liitteiden liittämisestä

   

 

Turun hyvinvointitoimialalta saatu vanhuspalveluiden johtavan sosiaalityöntekijän lausunto, jossa on todettu siivouspalvelunne ilmoituksen varaiseksi tukipalveluksi/sosiaalipalveluksi

TAI

Aluehallintoviraston (Valviran) todistus kuulumisesta yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin

 

 

 

 

liitedokumentti

 

Luotettava Kumppani-palvelu välittää seuraavat liitteet

-Veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

 

-Työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty

 

Jos ei kuulu Luotettava Kumppani-palveluun tulee em. liitteet liittää

 

 

tulee järjestelmästä

 

 

 

 

tai

 

 

 

 

liitedokumentit

 

Vakuutusyhtiön todistus vastuuvakuutuksen voimassaolosta (jos palveluntuottaja on antanut valtakirja Tilaajavastuulle vakuutusyhtiön tietojen hankkimiseksi)

TAI

Jos palveluntuottaja ei ole antanut valtakirjaa, niin em. todistus tulee liittää PSOPiin

 

 

tulee järjestelmästä

 

tai

 

 

liitedokumentti

 

Omavalvontasuunnitelma   

 

 

liitedokumentti

 

Toimintakertomus (toiminnassa pidempään ollut yritys), jossa Turun toimintayksikköä koskevat tiedot

TAI

Toimintasuunnitelma (aloittava yritys) (kuvaa toiminnan sisältöä/suunniteltua laajuutta ja siitä ilmenee, mitä sosiaalihuoltolain (1301/2014) 14 §:n mukaisia sosiaalipalveluja tarjotaan, kenelle ja millä henkilökunnalla)

 

 

liitedokumentti

 

TAI

 

liitedokumentti

 

 

 

 

HYVÄKSYNNÄN JÄLKEEN PÄIVITETTÄVÄT LIITTEET

 

Laadun hallinta ja valvonta -kohdassa on todettu vuosittain päivitettävät liitteet, jotka tulee päivittää 30.4. mennessä.

 

Kunta voi pyytää liitteiden päivitystä tai muita liitteitä tarvittaessa myös muulloin



 

 

SIIVOUSSETELIN PALVELUNKUVAUS          Liite 4

   

Kaupungin työntekijä myöntää setelin

 

Palveluseteli on Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asiakkaalleen myöntämä sitoumus maksaa hyväksymänsä palveluseteliyrittäjän tuottamasta palvelusta ennalta määritelty kustannus (palvelusetelin arvo/subventio). Viranhaltija tekee päätöksen siivouksen saamisesta ja tekee palvelusetelin palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmään (myöhemmin PSOP). Asiakkaalle kerrotaan PSOPista ja ohjataan sen käyttöön. Asiakkaalle annetaan tai lähetetään päätös ja PSOPista tulostettu palveluseteli. Palvelusetelistä näkyy sen voimassaoloaika. Asiakas voi saada myös listan kunnan hyväksymistä palveluseteliyrittäjistä hintatietoineen, jos asiakas ei halua tai hänen ei ole mahdollista käyttää PSOPia.

 

Siivoussetelillä tuotettava siivouspalvelu on asunnon perussiivousta, johon sisältyy niiden asuintilojen siivous, jotka ovat asiakkaan päivittäisessä käytössä (eteinen, keittiö, makuuhuone, olohuone, wc-/kylpyhuone).

 

Sotainvalidien ja rintamaveteraanien palvelut on erikseen määritelty palvelusetelille.

 

Siivous tehdään palveluseteliyrittäjän työvälineillä ja siivousaineilla.

 

Palvelun maksu koostuu palvelusetelistä ja asiakkaan omarahoitteisesta osuudesta. Asiakkaan omavastuuosuus määräytyy palveluseteliyrittäjän palvelustaan ilmoittaman hinnan ja palvelusetelin arvon mukaan.

 

Kunta maksaa palveluseteliyrittäjälle vain siivoussetelin saaneiden asiakkaiden siivouksesta.

 

Asiakas ostaa palvelun

 

Asiakkaalle myönnetään 2 tunnin (2 x 60 minuuttia) palveluseteliä kuukautta kohden, joilla hän voi ostaa palvelun haluamaltaan Turun hyvinvointitoimialan hyväksymältä palveluseteliyrittäjältä. Asiakas ottaa yhteyttä palveluntuottajaan esim. puhelimitse. Asiakkaan tulee joko antaa palveluseteli palveluntuottajalle tai kertoa setelissä oleva numerosarja palveluntuottajalle. Numerosarjan avulla palveluntuottaja löytää asiakkaan PSOPista. Asiakas voi täydentää setelillä saatavaa palvelua omarahoitteisilla lisäpalveluilla.

 

Asiakas ja palveluseteliyrittäjä tekevät siivouksen tekemisestä sopimuksen, jossa sovitaan mm. tuotettavan palvelun konkreettisista yksityiskohdista. Sopimisen puitteina tulee kuitenkin olla sääntökirjassa mainitut asiat ja asiakkaalle annetussa palvelusetelissä mainitut asiat.

 

Jos asiakas on palvelusetelillä hankkimaansa palveluun tyytymätön, niin yrittäjän ja asiakkaan välisen sopimussuhteeseen sovelletaan kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännöksiä ja oikeusperiaatteita.

 

Palvelusetelillä myönnettävästä palvelusta ei saa kotitalousvähennystä. Jos asiakas ostaa samalta palveluseteliyrittäjältä lisäpalveluja omalla kustannuksellaan, kyse ei tältä osin ole samasta työsuorituksesta ja kotitalousvähennyksen osalta sovelletaan tällöin ao. verolainsäädäntöä.

 

Palveluseteli on henkilökohtainen, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi, antaa toiselle tai käyttää muussa osoitteessa kuin setelissä mainitussa. Palveluseteliä voi käyttää vain siivouspalvelun ostamiseen ja se toteutetaan asiakkaan vakinaisessa asunnossa.

 

Asiakkaalla on oikeus vaihtaa palveluntuottajaa.

 

Palveluseteliyrittäjä tuottaa palvelun

 

Palveluseteliyrittäjän tulee olla Turun kaupungin hyvinvointitoimialan hyväksymä. Palveluseteliyrittäjä tekee sopimuksen asiakkaan kanssa.

 

Palveluseteliyrittäjä kirjaa PSOPiin tehdyn työn. Kunta voi edellyttää palveluseteliyrittäjää pitämään manuaalista seurantaa siivouksesta, jotka asiakas kuittaa tehdyksi.

 

Asiakkaan omavastuuosuuden ja lisäpalveluista perittävän maksun yrittäjä laskuttaa suoraan asiakkaalta. Palveluntuottaja antaa laskun liitteenä PSOPista tulostamansa omavastuuerittelyn.

 

Palveluseteliyrittäjä vastaa palvelunsa laadusta.