Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13824.04.20195

4410-2019 (00 01 02)

Hyvinvointitoimialan lausunto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä vuonna 2020

Tiivistelmä: -

Sosterla § 138

Asiantuntijalääkäri Jane Marttila, controller Jutta Nieminen 17.4.2019:

Sairaanhoitopiirin perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirin talousarviota valmisteltaessa jäsenkunnille ja Turun yliopistolle on varattava tilaisuus esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan kehittämisestä. Sairaanhoitopiiri pyytää esityksiä 10.5.2019 mennessä. Lausunnolla oleva sairaanhoitopiirin esitys pohjaa VSSHP:n strategialle vuosille 2019 - 2020, jonka strategiset painopisteet liittyvät seuraaviin:

Liite 1Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lausuntopyyntö 1.4.2019

Strategian edistämiseksi sairaanhoitopiiri on käynnistänyt nyt tuottavuusohjelman. Tähänastisella, vuodesta 2012 toteutetulla vakauttamisohjelmalla on sairaanhoitopiirin näkökulmasta jo saavutettu merkittäviä tavoitteita, kuten aiempaa parempi talousarvion pitävyys, lähes 8 M€ välitön taloudellinen säästö Yksi sairaala -hankkeen avulla sekä tuloksellisuus sairaanhoitopiirien tuottavuusvertailussa ja hoitoonpääsyvertailussa.

Koska toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, hoitomenetelmät kehittyvät ja kysyntä kasvaa, tulee sairaanhoitopiirin edelleen muokata tavoitteitaan ja tuottavuuttaan, jotta saatavilla oleva rahoitus riittäisi kaiken välttämättömän ja tarpeellisen erikoissairaanhoidon tuottamiseksi. Taustalla on näyttö siitä, että Varsinais-Suomessa on edelleen merkittävästi tehottomuudesta johtuvaa kustannuspoikkeamaa ja toisaalta myös erikoissairaanhoidon käyttöä yli laskennallisen tarpeen. Alueen kunnille tämä on tuttua ja myös osa ongelman syy-seuraussuhteesta on kuntien näkökulmasta nähtävissä: koska sairaanhoitopiirin kustannuskehitys on ollut merkittävästi suurempaa kuin kuntien muu kustannuskehitys ja maksukyky, on erikoissairaanhoitoon ohjautunut raha ollut käytännössä suoraan pois oman perustason toiminnan kehittämisestä. Tämä on johtanut vääjäämättä tehottomuuteen myös kuntien omassa toiminnassa, koska puuttuvaa perustason toimintaa on jouduttu korvaamaan erikoissairaanhoitoon tehdyillä lähetteillä.

Tämän vuoksi onkin erityisen tervetullutta, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri pitää nyt tarpeellisena tarkastella palvelurakennetta ja toimintamalleja laajasti ja perusteellisesti koko julkisessa terveydenhuollossa tuottavuuspotentiaalin lunastamiseksi ja kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Tämän tulisi tapahtua perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon toimintoja, rakenteita ja työnjakoa yhdessä eri toimijoiden kanssa tarkastellen ja siten, että perustason tarpeet eivät jää alisteisiksi erityistason tarpeille. Lisäksi palveluketjuja kehitettäessä ei tulisi unohtaa sosiaalihuoltoa eli vanhusten ja vammaisten palveluja, perustason mielenterveys ja päihdepalveluja, sekä lasten ja nuorten palveluja. Sairaanhoitopiirin esityksessä onkin ansiokkaasti esitetty 3-kohtainen toimenpide-ehdotus tuottavuusohjelman toteuttamiseksi. Toimenpiteinä esitetään seuraavia: 1) Sairaanhoitopiirin toiminnan suurimman tuottavuuspotentiaalin selvittäminen ja niiden toimenpiteiden määrittäminen, joilla voitaisiin jo lyhyellä aikavälillä pienentää jäsenkuntien maksuosuuksien kasvuvauhtia merkittävästi. 2) Koko maakuntaa koskeva, kuntien kanssa yhteistyössä tehtävä pitkäjänteinen toimenpideohjelma, joka kehittää terveyspalveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta, keskeisinä elementteinä maakuntatasoisten hoitoketjujen rakentaminen, erikoissairaanhoidon käytön vähentäminen, palveluverkon yhteensovittaminen sekä päällekkäisyyksien purkaminen. 3) Sairaanhoitopiirin oman muutosjohtamisen kyvykkyyden vahvistaminen tuottavuuspotentiaalin realisoimiseksi mm. toiminnallisilla muutoksilla (huomioiden digistrategian tavoitteet) ja mahdollisilla uudelleen organisoinneilla.

Esitetyt toimenpide-ehdotukset ovat erittäin kannatettavia ja tervetulleita. Niiden tulee pohjautua vahvistettavan järjestämissuunnitelman linjauksiin. Huomionarvoista on erityisesti se, että kehitettäviä kohteita tarkastellaan aiempaa kokonaisvaltaisemmin ja yksittäisiä tavoitteita/toimijoita/toimialueita/organisaatioita laajemmin. Esitys on erinomainen jatkumo hiljattain kariutuneen sote-uudistuksen muutossuunnittelulle ja sisältää samoja tavoitteita, kuitenkin nykyisten rakenteiden mukaisesti asemoituina. Toimenpideohjelman toteuttamisessa tulee hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivityksessä mainittava terveydenhuollon foorumi, joka nojaa paitsi järjestämissuunnitelmaan itseensä, se myös hyödyntäisi sairaanhoitopiirin nyt esittämää toimenpideohjelmaa. Yhdessä tehtävä suunnitelma ja sen toteuttamiseen tähtäävä ohjelma on välttämätön, jotta kustannuskehitys voidaan kääntää nykyisestä vuosittain kasvavasta korkeintaan neutraaliksi. Keskustelua toiminnan muutoksista tulee käydä nimenomaan terveyden- ja sosiaalihuollon foorumeissa. Muutoksista tulee sopia yhdessä sairaanhoitopiirin ja kuntien kesken siten että yhdessä sovitut toimenpiteet ovat sekä koko palveluketjun kannalta että kokonaistaloudellisesti järkeviä. Erityisesti tulee huomioida, että jäsenkuntien maksuosuuksien kasvua ei hillitä siirtämällä hoitovastuuta ja samalla kustannusrasitusta yksipuolisesti kuntien omaksi toiminnaksi, vaan yhdessä palveluketjua kehittäen.

Turulla on tarve tarkastella turkulaisten sairaanhoitopiirin käyttöä kuukausittaisina usean vuoden aikasarjoina. Raportoitavan tiedon tulisi olla muokattavissa ja saatavissa suoraan VSSHP:n portaalista. Reaaliaikainen ja yksityiskohtaisempi raportointi turkulaisten erikoissairaanhoidon palvelujen käytöstä on edellytys sille, että toimenpiteitä voidaan kohdentaa sinne, missä niillä on eniten vaikutusta kustannusten kasvun hillitsemiseen. Sairaanhoitopiirin kustannuskehityksen arviointia hankaloittavat myös kesken vuotta tehdyt muutokset laskutuksessa ja tuotteistuksessa. Turun kaupungin hyvinvointitoimiala katsoo, että laskutuksessa tulee noudattaa jatkuvuutta ja muutokset toteutetaan tilikauden vaihtuessa.

Kehitysnäkymät toimintakustannusten kehitykselle ovat muuttumassa viime vuosien toteumista. Palkkakustannuksia tulevat nostamaan lomarahaleikkauksien päättyminen sekä työehtosopimusten edellistä kautta korkeammat palkankorotukset. Kokonaisuutena sairaanhoitopiiri arvio henkilöstökulujen kasvavan 2,5–2,7 %. Henkilöstökulujen kasvupaineen lisäksi rahoitusmarkkinoiden kehitysnäkymät johtavat kasvaviin korkokustannuksiin ja peruspääomalle muodostuu maksettavaksi korkoa viimeistään vuodesta 2020 alkaen.

Vakauttamisohjelmassa asetettiin tavoitteeksi jäsenkuntien maksuosuuksien keskimääräiseksi kasvuprosentiksi korkeintaan 3,8 % ja että kuntayhtymän alijäämät katetaan em. maksuosuuksien puitteissa. Talousohjelmassa jäsenkuntien maksuosuuksien kasvulle on asetettu 2-2,5 %:n tavoite. Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on korottanut sairaanhoitopiirin maksuosuutta vastaavalla osuudella kuin muutakin toimintaa, minkä vuoksi hyvinvointitoimialan ja sairaanhoitopiirin talousarviot ovat poikenneet toisistaan merkittävästi. Sairaanhoitopiirin maksuosuuden kasvu on kuitenkin ollut liian voimakas Turun kantokykyyn nähden, eikä voimassa olevan kehysluvun sisällä erikoissairaanhoidon kasvua voida rahoittaa.

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala katsoo, että jäsenkuntien maksuosuuksille tulee tavoitella korkeintaan 2 %:n kasvua ja että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin taseessa 31.12.2018 oleva kumulatiivinen ylijäämä 8,6 M€ tulee purkaa jo vuoden 2019 tilinpäätöksen yhteydessä hintojen alennuksena. 1.5.2017 toteutuneen psykiatrian liikkeenluovutuksen tulee myös näkyä toiminnan tehostumisena turkulaisten psykiatrisissa palveluissa ja sitä kautta Turun maksurasitusta hillitsevänä tekijänä. Lisäksi Turun kaupungin hyvinvointitoimiala katsoo, että talousarvion valmistelun pohjana tulee olla nollatuloksen budjetointi vuodelle 2020.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä on käynnissä erittäin laaja T3-sairaalan vajaan 200 M€:n investointi ja tarve psykiatriselle sairaalarakennukselle. Lisäksi digistrategiassa esitetyt valinnat digitalisaation toimeenpanossa (esim. UNA) edellyttävät merkittäviä ict-investointeja. Raskas investointiohjelma heijastuu kasvupaineena myös palvelujen hintoihin ja jäsenkuntien maksuosuuksiin. Turun kaupungin hyvinvointitoimiala katsoo, että investoinneista huolimatta pysytään talousohjelman esittämässä jäsenkuntien maksuosuuksien kasvutavoitteessa.

Sairaanhoitopiiri varautuu käsittelemään kuntien esityksiä seutukuntaneuvotteluissa 27.5- 29.5.2019, kuntaneuvottelussa 3.5.2019 tavoitteena on vuorovaikutteinen keskustelu yhteisestä kehittämisestä. Sairaanhoitopiirin toiminta on kuntien rahoittamaa joten kuntien näkemykset tulee huomioida nykyistä voimakkaammin toiminnan kehittämisessä ja suunnittelussa. Kuntaneuvottelu ja seutukuntaneuvottelut toivottavasti tarjoavat alustan aidolle vuorovaikutteiselle keskustelulle, tätä keskustelua on hyvä jatkaa järjestämissuunnitelman ehdotuksen mukaisesti yhteisessä terveydenhuollon foorumissa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 17.4.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle edellä olevan lausunnon Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä 2020.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 138
Liite 1:Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lausuntopyyntö 1.4.2019