SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: toimialajohtaja Riitta Liuksa
Tilivelvollisen viranhaltijan arvio talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta |
Erikoissairaanhoidon ja myös koko toimialan osalta tulevaisuuden ennakointia vaikeuttaa sote-lainsäädännön pitkittynyt käsittely eduskunnassa. Keskeisin toimintaympäristön muutos sairaanhoitopiirin käytön osalta on ollut EPLL:n käytön ennakoimaton lisäys. Mielenterveyspalveluiden lisääntynyt tarve näkyy eri-ikäisten lisääntyneenä hoidon ja terveyspalveluiden tarpeena, mutta myös esimerkiksi kustannuspaineina lastensuojelussa. Tarpeeseen on pyritty vastaamaan lisäämällä matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita vuoden 2018 aikana. Alkuvuodesta 2018 turkulaisia koetellut erityisen pitkäkestoinen influenssakausi näkyi lisääntyneenä sairaalapalveluiden tarpeena ja sairaanhoitopiirin kustannuspaineina usean kuukauden ajan, ja loppuvuodesta kustannuksia lisäsi VRE-epidemia. Sairaanhoitopiirin siirtoviivemaksujen vähentämiseksi sekä potilas- ja työturvallisuuden parantamiseksi osastojen henkilöstömäärää on vahvistettu, minkä lisäksi on käytetty erikoissairaanhoidon ostopalveluita korvaamaan sairaalahoitoa. Rekrytointiongelmat ovat lisänneet painetta työvoimavuokraukselle palvelujen turvaamiseksi, kun samanaikaisesti myös väestönkasvu on lisännyt peruspalveluiden kysyntää esimerkiksi terveysasemilla. Myös sote-uudistukseen valmistautuminen on lisännyt paineita kilpailukyvyn varmistamiseksi mahdollisessa tulevassa markkinatilanteessa suoran valinnan palveluissa. Kaupungin työllisyystilanne on parantunut merkittävästi. Muuttoliike kaupunkiin on vaikeuttanut kaupungin aiemmin muita suuria kaupunkeja parempaa vuokra-asuntotilannetta. Palvelujen tarpeeseen suotuisa kehitys ei ole vaikuttanut, vaan mm. lapsiperheiden palveluja tarvitaan edellisvuoden tasossa, osin perheiden tilanteet ovat entisestään vaikeutuneet. Lainsäädännön muutokset lisäsivät ehkäisevän terveydenhuollon tehtäviä (uudet rokotusvelvoitteet) ja opiskeluterveydenhuollon ja toisen asteen psykologien tehtäviä (toisen asteen koulutusreformi). Sosiaalialan henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukentuminen on vaikeuttanut merkittävästi sosiaalityöntekijöiden saatavuutta. Perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelualueella valmisteltiin vuoden 2019 käyttöön otettavaa toiminnallista ja organisaatiouudistusta. Muutoksella tähdätään vaikuttavampaan ja tuottavampaa asiakastyöhön sekä parempaan valmiuteen sote-uudistuksen mahdollisesti toteutuessa. Toimialan talous toteutui merkittäväsi heikommin kuin mitä osattiin ennakoida kolmannessa osavuosikatsauksessa. Ennustepoikkeamat ovat olleet erityisen suuria erityisesti perhe- ja sosiaalipalveluissa sekä vanhus- ja vammaispalveluissa. Palvelualueiden toiminnalliset tavoitteet mm. palvelurakenteen muutokselle eivät toteutuneet suunnitellusti tai muutos oli riittämätön talousarvioon nähden. Lisäksi on hankittu lisäpaikkoja vanhusten asumispalveluihin ja lisätty henkilöstöä sairaalaan mm. siirtoviivetilanteen helpottamiseksi. Palveluiden ja asiakaspalveluiden ostojen seuraamiseen ja arviointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota ja järjestelmien tulee tukea kokonaistalouden hallintaa. Talousarvion toteuttaminen ja ennustettavuuden parantaminen on tärkein toiminnallinen tavoite hallinnon osalta vuonna 2019.
|
Turkulaisten lähetemäärän kasvu sairaanhoitopiirin sairaaloihin on taittunut vuonna 2018. Kun vuoden 2017 lukuihin lisätään Turun oman psykiatrian lähetteet ennen fuusiota, oli kasvu verrattuna ed. vuoteen 0,5 %. Somaattisen erikoissairaanhoidon käytön kustannusten kasvu oli 4 % (5,9 M€) vuonna 2018 (sis. TYKS ja Turunmaa). EPLL:n käytön kustannukset ovat nousseet vuodesta 2017 13,6 % (3,5 M€). Osavuosikatsauksen yhteydessä myönnetyn 14,4 M€:n lisämäärärahan jälkeen sairaanhoitopiirin tilinpäätös ylitti talousarvion 1,4 %:lla (3,2 M€). Terveyspalveluiden vertailukelpoisten tilinpäätöslukujen poikkeamat talousarvioon nähden ovat toimintamenojen osalta +3,1 %, tulojen osalta +0,8 % sekä nettoluvun osalta +3,6 %. Toimintakatteen euromääräinen ylitys on merkittävä, 3,3 M€. Ylitys koostuu useasta tekijästä: Sairaanhoitopiirin siirtoviivemaksujen välttämiseksi on lisätty sairaalan henkilökuntaa ja vaativan laitoskuntoutuksen ostoja. Vaikeaoireisten muistihäiriöpotilaiden kuntoutusosaston toiminta on nyt täysimittaista. Ikäihmisten toimintakykyä lisäävien kuntouttavien toimien johdosta lääkinnällisen kuntoutuksen resursseja on suunnattu mm. kotihoitoon ja asumispalveluihin. Hoitotarvikkeiden ja diabetestarvikkeiden ostot ylittävät talousarvion 0,9 M€:lla (16,2 %). Palveluiden ostojen ylityksestä (2,7 M€) merkittävin osa kohdistuu työvoiman vuokraukseen (1,3 M€). Muita merkittäviä ylityksiä oli laboratorio- (0,7 M€) ja kuvantamispalveluissa (0,7 M€), muiden terveyskeskusten käytössä (0,6 M€). Asiakaspalveluiden ostoja on kohdistunut mm. lääkinnällisen kuntoutuksen, lastenneurologian sekä saattohoidon ostopalveluihin. Suun terveydenhuollon palveluseteleiden käyttö on suurempaa kuin v. 2017. Toimintatuotoissa tulotavoitteeseen oli mahdollista päästä, koska pakolaisten ja paluumuuttajien erityiskustannuskorvauksia tuli jonkin verran edellistä vuotta ja osavuosikatsauksessa ennustettua enemmän. Perhe- ja sosiaalipalveluiden talousarvio ylittyi tulojen osalta 2,6 M€ (+27,2 %) ja menojen osalta 8,02 M€ (+8,1 %). Vuoden 2018 tilinpäätöksen netto suhteessa talousarvioon oli -5,5 M€ (+6,0 %). Perhe- ja sosiaalipalveluiden budjettiylitys johtuu asiakaspalvelujen ostojen kustannusten kasvusta, joka tapahtui huostaan otettujen ostopalveluja lukuun ottamatta kaikkien asiakasryhmien palveluissa. Ostopalvelujen kustannukset vuodelle 2018 budjetoitiin annetun ohjeluvun ja lastensuojelun ja asumis- ja päihdepalvelujen rakennemuutostavoitteiden mukaisesti. Valtaosassa ostopalveluja budjetti alitti vuoden 2017 käytön. Tavoiteltuja palvelurakenteen painopistemuutoksia ei saavutettu, mikä johti osaltaan budjettiylitykseen. Kustannusten ja palvelujen käyttöä seurattiin palvelualueella edellisvuosia tiiviimmin, mutta kustannusten ennustamisessa epäonnistuttiin tästä huolimatta. Henkilöstökustannukset toteutuivat budjetoitua pienempänä. Palvelualueen muut toimintakustannukset pysyivät budjetoidussa. Tulot toteutuivat ennakoitua suurempina erityisesti valtionkorvauksissa.
Lastensuojelussa avohuollon ja sosiaalihuoltolain mukaisten palvelujen saatavuuden parantaminen rakennemuutostavoitteiden mukaisesti on lisännyt myös näiden kustannuksia. Hieman aikaisempaa pienempi osuus turkulaisista lapsista tarvitsi lastensuojelun palveluja, mutta yksittäisten lasten, nuorten ja perheiden tilanteet voivat olla hyvin vaikeita. Perheille kotiin annettavia tukitoimia on lisätty ja perhekuntoutusta on tavoitteellisesti käytetty vaikeissa lastensuojelutilanteissa. Osin tämän seurauksena uusia huostaanottoja on n. 30 % edellisvuotta vähemmän (67 v.2017, 47 v. 2018). Lapsia oli huostassa vuonna 2018 hieman edellisvuotta vähemmän. Huostaan otettujen sijoitukset ovat palvelualueen suurin ostopalvelukustannus. Myös tässä talousarvio ylittyi 2,4 M€, mutta kustannusten kasvu pysähtyi vuoden 2017 tasolle. Kiireellisten sijoitusten tarve väheni edellisvuodesta, mutta kustannukset kasvoivat nuorten vaikeiden tilanteiden vuoksi. Lastensuojelussa kustannuksia kasvatti raskaimman palvelutarpeen ja siten myös ostopalvelujen painottuminen nuoriin; vuonna 2018 huostaan otetuista puolet oli 15-17-vuotiaita, ostopalveluihin sijoitetuista yli 60 %. Vuosi oli myös valtakunnallisesti lastensuojelussa vaikea ja vapaita sijoituspaikkoja oli ajoittain vaikea löytää. Tämä aiheutti mm. omien vastaanottokotien normaalia pitempiaikaista käyttöä ja lisäsi siten tarvetta myös kiireellisten sijoitusten ostopalveluihin. Omia vastaanotto- ja lastenkoteja käytettiin tehokkaasti ja niiden toimintaa kehitettiin mm. vahvistamalla psykiatrian osaamista. Oma perhekuntoutus käynnistyi ja korvasi osaltaan ostopalveluja. Lapsiperheiden kotipalvelua myönnettiin tarvetta vastaavasti, järjestämistapana on palveluseteli. Kotipalvelun määrärahaa lisättiin vuodesta 2017, mutta se ylittyi tuntuvasti. Kotipalvelun kysyntä on kasvanut jatkuvasti sen käyttöönotosta vuonna 2015, mutta kasvu pysähtyi vuoden 2018 aikana.
Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien ostettujen asumispalvelujen asiakasmäärä on lisääntynyt edellisvuodesta noin sadalla. Palvelurakennetavoitteiden mukaisesti tuetun asumisen osuus on lisääntynyt, palvelujen käyttö ei kuitenkaan palveluasumisessa ja tehostetussa palveluasumisessa ole vastaavasti vähentynyt. Talousarvio vuodelle 2018 perustui tähän painopistemuutokseen. Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalvelujen ostopalvelujen kustannukset ylittivät budjetin yhteensä n. 2,9 M€. Vuoden aikana on keskitetty asumispalvelulähetteiden käsittelyä asiakkaan oikean hoitopaikan varmistamiseksi, toteutettu kahden yksikön asiakkaiden palvelutarpeen uudelleenarviointi sekä kehitetty mielenterveyskuntoutujien vahvaa asumisen tukea asuinyhteisö Orvokissa.
Työllisyystilanne parani koko vuoden 2018, mutta toimeentulotuen käyttöön sillä ei ollut vaikutusta. Täydentävän toimeentulotuen käyttö pysyi vuoden 2017 tasossa ja ehkäisevän toimeentulotuen käyttö kasvoi n. 15 % vuodesta 2017. Erityisesti lisääntyi tuen hakeminen rästivuokriin.
Vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualueen talousarvion menot ylittyivät yhteensä 4,8 m€ (2,5 %). Myös tulot ylittyivät (1,2 miljoonaa euroa) joten nettoylitys oli 3,6 miljoonaa euroa ts. 2,2% talousarvioon nähden.
Vuoden 2018 talousarvioraamissa ei pystytty ennakoimaan väestön ikääntymisestä tai vammaisten palvelujen palveluiden lisäystarpeista johtuvaa menolisäystä. Kun keskitettyjen menoerien (esim. vuokrien) siirron vaikutus aiheuttamisperiaatteen mukaisille kustannuspaikoille eliminoidaan, voidaan nähdä, että vuoden 2018 menokehys oli täysin samalla tasolla kuin vuoden 2017 tilinpäätös.
Menoylityksestä vanhuspalveluihin kohdistui 1,45 miljoonaa euroa (1 % vanhuspalveluiden talousarviosta). Vanhuspalveluissa suurin talousarvioylitys kohdentui kotihoidon henkilöstömenoihin. Kotihoitoon lisättiin henkilöstöä kesällä johtuen aluehallintoviranomaisen tekemästä työsuojelutarkastuksesta, jossa ilmeni henkilöstön merkittävää psykososiaalista kuormittuneisuutta. Lisäksi kotihoidon kotiuttamistoimintaan lisättiin henkilöstöä. Tällä toimenpiteellä haluttiin lisätä erityisesti sairaanhoitopiiristä tapahtuvia suoria kotiutuksia ja näin vähentää siirtoviivemaksuja.
Vanhusten asumispalveluiden oman tuotannon menot jäivät selvästi talousarvion alle. Säästöä syntyi ennen kaikkea palvelujen ostoista.
Vanhusten asumispalvelujen palvelusetelit ylittivät talousarvion 0,6M€, kasvua edellisvuoteen oli 1,1 miljoonaa euroa. Yksityisiltä palveluntuottajilta hankittuja asumispalveluja lisättiin vuoden 2018 aikana useampaan otteeseen. Kasvua asumispalvelujen ostopalveluissa ja palveluseteleissä oli yhteensä 1,45 miljoonaa euroa edellisen vuoden tilinpäätökseen verrattuna. Tavoitteena myös tällä toimenpiteellä oli vaikuttaa vähentävästi siirtoviivemaksuihin.
Koska kysymys on pitkäaikaishoidon laajennuksesta, tulevat hoitopaikat olemaan käytössä useamman vuoden. Tämä aiheuttaa merkittäviä ylityspaineita myös vuoden 2019 talousarvioon.
Vammaispalveluiden talousarvion menoylitys oli 3,4 miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoden tilinpäätökseen nähden oli 3,2 miljoonaa, palvelutarpeen kasvuun ei siis oltu talousarviossa juurikaan pystytty varautumaan. Tästä huolimatta kehitysvammaisten asumispalveluiden asiakasmäärä kuitenkin lisääntyi noin 20 henkilöllä, lisäksi henkilökohtaisen avun asiakkaiden määrä ja myönnetyn palvelun määrä / asiakas lisääntyivät.
Väestön ikääntymisestä johtuvia asiakaspalvelujen kasvupaineita pyritään helpottamaan ikääntyneiden palveluohjausta kehittämällä, ottamalla uusia digitaalisia työmenetelmiä käyttöön, keventämällä palvelurakennetta sekä panostamalla asiakastyön optimaaliseen suunnitteluun ja sähköisen asioinnin käyttöönottoon työvuorojärjestelyssä. On kuitenkin ennakoitavissa, että yksin nämä tehostamistoimenpiteet eivät tule palvelutarpeen lisäystä kattamaan. |
Lausekkeet | Toimenpideselvitys |
Selvitetään hyvinvointitoimialalla maksuttoman ehkäisyn tarjoamista alle 25-vuotialle turkulaisille. | Selvitys tehtiin sosiaali- ja terveyslautakunnalle, käsittelyssä 19.9.2018 § 251. Valtuusto velvoitti TA2019 käsittelyssä ottamaan alle 25-vuotiaiden maksuttoman ehkäisyn käyttöön syksyllä 2019 |
Valmistellaan kattava toimialojen rajat ylittävä syrjäytymisen ja alueellisen eriytymisen ehkäisyn toimenpideohjelma, jolla parannetaan kaupungin asuinalueiden välisen tasa-arvon toteutumista. Toimenpideohjelman ohella kartoitetaan Turun alueen asunnottomien tilanne ja laaditaan samassa yhteydessä suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi. | Syrjäytymisen ehkäisyn ja asunnottomuuden vähentämisen toimenpideohjelmat taustaselvityksineen on valmisteltu syksyllä 2018 ja tuotu kaupunginvaltuuston käsittelyyn 28.1.2019. |
Talousarvion toteutuminen (kv)
Määrärahat palvelualueittain (kh)
Palvelu- tai tulosalue 1.000 € | Toiminta- tulot | Toiminta- menot | Toimintakate | Toteutuma 2018 | Poikkeama | Toteutuma 2017 |
Terveyspalvelut | 20 800 | 114 117 | -93 317 | -96 666 | -3 348 | -88 433 |
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 9 452 | 99 567 | - 90 115 | -95 561 | -5 446 | -82 691 |
Vanhus- ja vammaispalvelut | 34 650 | 193 120 | -158 469 | -162 737 | -4 268 | -142 194 |
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | - | 217 366 | -217 366 | 234 960 | -3 164 | -212 327 |
Toimialan hallinto ja yhteiset palvelut | 3 403 | 32 683 | -29 281 | -25 370 | 3 911 | -62 206 |
Työvoiman käyttö (kv)
| TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
|
Henkilötyövuodet (htv) | 4.567,4 | 4314,0 | 4.260,0 | 4307,4 |
|
Palkat ja palkkiot (1.000 €) | 169 098 | 161 514 | 158 996 | 162 082 |
|
Lisätietoja: Henkilöstön määrä kasvoi terveyspalveluiden, perhe- ja sosiaalipalveluiden sekä vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualueilla. Henkilöstömenot kokonaisuutena alittivat budjetoidun toimialatasolla mutta palkkioissa on mukana esim. henkilökohtaisen avun (vammaispalvelut) kustannukset, jotka ylittyivät selvästi. Henkilöstömenot sisältävät KVTES:n mukaisen kertaerän, yhteensä 1,2M€, jonka maksamiseen ei ollut varauduttu toimialalla koska summa vähennettiin alkuperäisestä talousarviosta ja varaus keskitettiin konserniin. |
Tilojen ja alueiden käyttö (kh)
Käytössä olevat tilat ja alueet | TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
|
Tilat yhteensä (m²) | 164 801 | 147 461 | 147 323 | 148 168 |
|
Sisäisen vuokran perusteena olevat tilat (m²) | 163 931 | 146 524 | 146 323 | 146 968 |
|
Muut tilat (m) | 870 | 937 | 1 000 | 1 200 |
|
Alueet yhteensä (ha) | - |
|
|
|
|
Sisäinen vuokra yhteensä (€) | 28 487 446 | 27 047 495 | 26 096 117 | 26 429 436 |
|
Lisätietoja: Tilojen käyttö lisääntyi hieman edellisestä vuodesta mutta muutos on vähäinen.
|
Strategiset tavoitteet (kv)
Tavoite 1: | Strateginen linjaus: 2.1.2 | Muut toteutettavat linjaukset: | |||
| TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
|
Avohuollon lastensuojelun asiakkaana olevien 0-17-vuotiaiden määrä ja osuus ikäryhmästä *määritelmä muuttunut vuonna 2015 | 1519 / 5,3 % | 1600 / 5,5 % | osuus ikäryhmästä laskee | 1530/5,3% |
|
Neuvolapalveluiden, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sähköisen asioinnin lisääminen |
| ||||
-neuvolaikäisten puolesta- asiointisopimusten osuus | 13 % | 28,8 % | 50 % | 4499/37,8% |
|
-peruskouluikäisten puolesta-asiointisopimusten osuus | 0,3 % | 5,4 % | 50 % | 1335/9,2% |
|
Lihavien lasten ja nuorten osuus |
| ||||
-4- vuotiaat | .. | .. | laskee | .. |
|
-8 lk. | .. | .. | laskee | .. |
|
Suun terveydenhuolto: dmf-indeksi (karieksen esiintyvyys tutkitussa populaatiossa) |
| ||||
-5-vuotiaat | 0,43 | .. | 0,3 | .. |
|
-12-vuotiaat | 1,17 | .. | 1,2 | .. |
|
Rokotuskattavuus (neuvolat) -3-vuotiaiden rokottamattomien osuus ikäluokasta | 2,4 % | 0,39 % | 0 % | 2,18 % |
|
Kumppanuus kolmannen sektorin kanssa lisääntyy ja tiivistyy: |
| ||||
1.Tilojen luovutuksen yhteistyösopimusten määrä | 31 | 33 | kasvava | 42 |
|
2.Vakiintuneiden yhteistyökumppaneiden kanssa tehdyt avustusyhteistyösopimukset (min. 2 vuoden ajaksi) | - | 15 | tavoite tarkentuu | 15 |
|
3.Toiminnallisten kumppanuussopimusten määrä (sis. STEA:lle ja OPM:lle ym. ulko-puolisille rahoittajille annetut lausunnot ja aiesopimukset) | 27 | 35 | kasvava | 51 |
|
Kotona asuvien +75-vuotiaiden osuus ja lukumäärä | 90,7 % | 90,7 % (15 664) | 90,6 % (15 646) | 90,9 % (15 814) |
|
Säännöllisten palveluiden piirissä olevien 75-vuotta täyttäneiden määrän muutos/75-vuotta täyttäneiden turkulaisten määrän muutos. | -54 / 543 | 74 / 86 |
| -135/163 |
|
-kotihoito | -16 | 36 | laskeva | -114 |
|
-omaishoidon tuki | -7 | 43 | nouseva | 17 |
|
-ympärivuorokautinen pitkäaikaishoito (sis. Kaskenlinnan palliatiivisen hoidon asiakkaat) | -31 | -5 | laskeva | -21 |
|
Omaishoidon tukeminen, Omaishoidon tukea saavien määrä (poikkileikkaus) |
| ||||
-0-17 | 158 | 171 | tasainen | 190 |
|
-18-74 | 463 | 483 | tasainen | 519 |
|
-75 vuotta täyttäneet | 536 | 562 | kasvava | 579 |
|
Tilapäishoidon hoitojaksojen määrä | 2064 | 3727 | kasvava | 4060 |
|
Hoitojakson pituus ympärivuorokautisen hoidon piirissä, yhteensä |
| ||||
-palliatiivisessa | 975,2 | 1077,4 | laskeva | 332 |
|
-asumispalveluissa | 1238,7 | 1132,2 | laskeva | 1099 |
|
Tavoitteen kuvaus: Ajoissa annetut ja hyvin kohdennetut peruspalvelut ovat hyvää ehkäisevää työtä. Oikea-aikainen ja oikean tasoinen palvelu vähentää korjaavien ja erityispalveluiden tarvetta.
Selitys poikkeamalle: Vanhempien tekemät sähköiset lasten puolesta-asiointi sopimukset ovat lisääntyneet hyvin, mutta ei tavoitetta vastaavasti. Peruskoululaisia koskevat puolesta-asiointi sopimukset ovat lisääntyneet, mutta tuntuvasti hitaammin.
Rokotuskattavuuden seurantatapaa on tarkennettu ja vuodelle 2018 on saatu edellisvuotta luotettavampi tieto. Rokotuskattavuuteen pikkulasten osalta vaikuttaa nopeasti yleinen rokotekeskustelu.
Lasten ja nuorten sekä alle 75 vuotta täyttäneiden aikuisten omaishoidontuen asiakasmäärät kasvoivat, vaikka tavoitteena oli tasainen kehitys.
|
Tavoite 2: Lisätään korjaavien palveluiden vaikuttavuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta | Strateginen linjaus: 2.1.3 | Muut toteutettavat linjaukset: | |||
| TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
|
Jatkohoitojonojen lyheneminen sairaanhoitopiiristä |
| ||||
-siirtoviivepäivien määrä /kk | 161 | 276 | < 50 % | 398 |
|
-korotetun maksun osuus siirtoviivepäivistä | 36 % | 46 % | < 20 % | 54 % |
|
Palveluiden vaikutus: palvelu parantanut asiakkaan elämäntilannetta ja ollut hyödyllinen (vastausten ka asteikolla 1-5) |
| ||||
-Vammaispalvelut | 4,0 | 4,3 |
| 4,4 |
|
-Vanhusten avopalvelut | 4,2 | 4,3 | kasvava | 4,2 |
|
-Vanhusten asumispalvelut | 4,0 | 4,1 | kasvava | 4,0 |
|
-Sairaalapalvelut | 4,2 | 4,3 | kasvava | 4,4 |
|
-Polikliiniset palvelut | 4,4 | 4,7 | kasvava | 4,5 |
|
-Avohuollon sosiaalityö | 3,9 | 4,4 | kasvava | 4,5 |
|
-Neuvolapalvelut | .. | .. | kasvava | 3,9 |
|
-Koulu – ja opiskeluterveydenhuolto | .. | .. | kasvava | 3,4 |
|
-Kasvatus- ja perheneuvola, psykologipalvelut | .. | .. | kasvava | 4,6 |
|
-Sijaishuolto (kaupungin lastenkodit ja vastaanottokodit) | 3,5 | 3,8 | kasvava | 4,0 |
|
Laitoshoidossa olevia ympärivuorokautisessa hoidossa olevista |
| ||||
- +75 vanhusten määrä ja %-osuus | 633 / 39,6 % | 502 / 31,3 % | vähenevä | 478 / 30,2 % |
|
- kehitysvammaisten %-osuus | 7,7 % | 4,1 % | 6,0 % | 4,0 % |
|
Korvattujen potilasvahinkojen määrä (vuoden 2016 korvatut vahingot vs. viiden viimeisen vuoden 2011-2015 ka) | 8 / 10 | 12 / 11 | laskeva | 9 /9,6 |
|
Tavoitteen kuvaus: Korjaavat palvelut tuotetaan tehokkaasti ja vaikuttavasti. Asiakas saa tarvettaan vastaavat palvelut oikea-aikaisesti.
Selitys poikkeamalle: Siirtoviivepäivien toiminnallista ja euromääräisiä tavoitteita ei saavutettu vuonna 2018 aikana johtuen alkuvuoden influenssaepidemiasta, loppuvuoden VRE-epidemiasta, koko vuoden jatkuneesta EPLL:n lisääntyneestä käytöstä sekä sopivien jatkohoitopaikkojen riittämättömyydestä.
Vanhusten avopalvelujen ja asumispalvelujen vaikuttavuusarviot heikkenivät hieman edellisvuodesta.
|
Strategiset tavoitteet (kh)
Toimialojen yhteiset tavoitteet: Hyvinvointi ja aktiivisuus
Nuorisotyöttömyyden vähentäminen ja pitkäaikaistyöttömien aktivointi | Strateginen teema: Yrittävä ja osaava kaupunki Strateginen linjaus: 3.1.4 | Muut toteutettavat linjaukset: 2.2.7 | ||||
Arviointikriteerit: | TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
| |
Nuorisotyöttömien osuus | 13,36 % | 11,98 % | 11,5 % | 12,52% |
| |
Työllisyysmäärärahan vaikuttavuus: Henkilöitä aktivointi- ja työkykypalveluiden piirissä Kokonaisasiakasmäärä Uusien asiakkaiden määrä |
1574 2679 2713 |
2043 2901 2221 |
4000 7500 4500 | 2094 3071 2302 |
| |
Työmarkkinatuen kuntaosuudella olevien ohjaus aktivointitoimiin |
1164 |
1336 |
1300 | 1375 |
| |
Aktivointiaste * | 59 % | 70 % | 50 % | 68% |
| |
Tavoitteen kuvaus: Nuorisotyöttömien osuuden vähentäminen ja kunnan maksuosuuden vähentäminen toimenpiteillä, jotka toteutetaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa huomioiden opiskelu ja toimintakyky. * aktivointiaste on aktivointi- ja työkykypalveluissa olevat jaettuna asiakasmäärällä. Selitys poikkeamalle: Vaikka nuorten työttömien suhteellinen osuus kasvoi vuodessa n. 0,5 %-yksikköä, niin nuorten työttömien määrä laski vuodessa -7,5 % (117 henkilöä). Nuorten suhteellista osuutta kasvatti se, että pitkäaikaistyöttömien osuus laski vuodessa huomattavasti, -22 % (989 henkilöä). Työmarkkinatuen kuntaosuutta maksettiin v. 2018 noin 2,1 M€ vähemmän verrattuna v. 2017, laskua vuodessa -9 %. Työllisyyskokeilussa siirrettiin työvoimatoimistosta alle 25 v työttömät ja yli 12 kk yhtäjaksoisesti työttömänä olleet turkulaiset (yhteensä 7297 henkilöä) kunnan ja TE-hallinnon yhteispalveluun. Näistä asiakkaista osan tiedot on kirjattu URA-järjestelmään ja osa kaupungin järjestelmään. Taulukossa olevat asiakasmäärät ovat kaupungin järjestelmiin kirjatut henkilöt. |
Terveiden elämäntapojen edistäminen | Strateginen teema: Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Strateginen linjaus: 2.1.1 | Muut toteutettavat linjaukset: 2.1.2, 2.3.1, 2.3.7 | ||||
Arviointikriteerit: | TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
| |
Ylipainoisten lasten ja nuorten osuus: -4 vuotiaat -5 lk -8 lk |
.. .. .. | Lukujen saatavuutta selvitetään 16,5 % |
osuus laskee osuus laskee osuus laskee | Kysely tot 2019 |
| |
Turkulaisten koululaisten fyysinen toimintakyky (Move). Vertailu kansalliseen viitearvoon: 5 lk tytöt ja pojat -20 m viivajuoksu
-vauhditon viisiloikka
-ylävartalon kohotus
-Etunojapunnerrus
-Heitto-kiinniottoyhdistelmä | Turku/Suomi
tytöt 33/32 % pojat 37/36 % tytöt 36/30 % pojat 46/42 % tytöt 44/38 % pojat 47/42 % tytöt 26/22 % pojat 25/20 % tytöt 38/36 % pojat 36/37 % | Turku/Suomi
tytöt 31/36 % pojat 38/39 % tytöt 34/32 % pojat 52/44 % tytöt 32/40 % pojat 43/44 % tytöt 30/22 % pojat 23/20 % tytöt 40/38 % pojat 37/39 % |
toimintakyky kasvaa | Tulokset saadaan vk 6 |
| |
Hyton terveysasemilla asioineet DM 2-pysyväisdiagnoosin (tyypin 2 diabetes) omaavien turkulaisten määrä | 8158 | 9358 | Määrä laskee | 3910 |
| |
Terveytensä vähintään hyväksi kokevien turkulaisten osuus (turkulaiset vrs. kansallinen taso) | 62,6/62 | Kyselyä ei 2017 | Osuus kasvaa | Tulokset saadaan 3/2019 |
| |
Tavoitteen kuvaus: Tavoitteena turkulaisten perheiden kannustaminen terveiden elämäntapojen omaksumiseen. Toimenpitein lisätään lasten ja nuorten liikkumista ja aktiivisuutta sekä vähennetään ylipainoa. |
Vanhemmuuden tuki
| Strateginen teema: Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Strateginen linjaus: 2.1.1 ja 2.1.2 | Muut toteutettavat linjaukset: 2.1.1 | ||||
Arviointikriteerit: | TOT 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
| |
Lastensuojelun piirissä olevien 0-17 v osuus ikäryhmästä | 7 % | 6,8 % | Osuus pysyy alle Kuusikko-kuntien keskiarvon | 6,6 % |
| |
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman toimenpiteiden toteutuminen | Hyvinvointisuunnitelma valmistelussa | Toimeenpano suunnitelman mukaisesti | Toimeenpano suunnitelman mukaisesti | Suunnitelma tehty mutta vaatii päivittämistä |
| |
Tavoitteen kuvaus: Vanhemmuutta tukemalla luodaan edellytyksiä perheiden itsenäiselle selviämiselle ja ehkäistään ongelmien kasautumista ja muuttumista vaikeammaksi. Perhe kokonaisuutena ja vanhemmuus huomioidaan kaikissa palveluiden järjestämisessä.
Selitys poikkeamalle: Kuusikkokuntien tiedot lastensuojelun asiakkuuksista vuonna 2018 valmistuvat keväällä 2019. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma on tehty monialaisena yhteistyönä, mutta mm. lainsäädännön muutosten vuoksi vaatii päivityksen ennen päätöksentekoa. |
Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden vähentäminen | Strateginen teema: Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Strateginen linjaus: 2.1.1 | Muut toteutettavat linjaukset: 2.2.3, 3.1.4 | ||||
Arviointikriteerit: | TOT 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
| |
Itsensä yksinäiseksi tuntevien osuus % (ATH) -20-54 –vuotiaat (turkulaiset vrs kansallinen ka) -55-74 –vuotiaat (turkulaiset vrs. kansallinen ka) -+75-vuotiaat (turkulaiset vrs kansallinen ka) |
tiedot täydentyvät
tiedot täydentyvät tiedot täydentyvät |
Kyselyä ei tot. 2017
| Laskee
Laskee
Laskee | Tulokset saadaan 3/2019 |
| |
Ei yhtään läheistä ystävää % oppilaista -8-9lk (turkulaiset vrs. kansallinen ka) -Lukion 1. ja 2. vuosikurssit (turkulaiset vrs. kansallinen ka) -Ammatillisen oppilaitoksen 1. ja 2. vuoden opiskelijat (turkulaiset vrs. kansallinen ka) |
-
-
- |
8,0 % / 8,5 %
8,2 % / 7,2 %
6,4 % / 7,4 % |
Laskee
Laskee
Laskee | Kysely tot 2019 |
| |
Kiusaamiseen ei ole puututtu koulun aikuisten toimesta % (Kouluterveyskysely 2015)* -8. ja 9. luokan oppilaat (turkulaiset vrs. kansallinen ka) -Lukion 1. ja 2. vuosikurssin oppilaat (turkulaiset vrs kansallinen ka) |
-
- |
24,8 % / 25,6 % 35,1 % / 29,1 %
8,3 % / 10,5 % <30 % / 32,2 % | Laskee
Laskee | Kysely tot 2019 |
| |
Tavoitteen kuvaus Lasten ja työikäisten yhteisöllisyyden lisääminen ja ikäihmisten yksinäisyyden vähentäminen mm. palveluohjauksen keinoin. *=Kyselyssä 2017 kysymykset: Kertonut kiusaamisesta koulun aikuiselle ja Kiusaaminen on jatkunut tai pahentunut kertomisen jälkeen.
|
Toimialan omat tavoitteet
SoTe-uudistukseen valmistautuminen (2017-2018) | Strateginen teema: kaupunkilainen | Muut toteutettavat linjaukset: - | ||||
Hanke/projekti: | TP 2016 | TP 2017 | Tavoite 2018 | Toteutunut |
| |
Mittari: Valmistautumiseen liittyvät kehittämisprojektit ja toimenpiteet etenevät | Toimenpiteet käynnissä | Toimenpiteet käynnissä | Toimenpiteet käynnissä | Toimenpiteet edenneet suunnitellusti |
| |
Lisätietoa tavoitteesta/hyötytavoite: Hyvinvointitoimiala toteuttaa kehittämistoimenpiteitä, joilla turvataan SoTe-palveluiden kilpailukyky sekä varmistetaan rakennemuutosten eteneminen. Selitys poikkeamalle: |
* Laskennoissa käytetty väestöennustetta 6/2018.
Henkilöstön työhyvinvointi (kh)
Henkilöstöohjelman painopistealue | Ohjelman alatavoite | Kaupungin tavoite 2018 | Toimialan TA 2018 | Toteutunut |
| ||
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia | Työssä jaksamista tukeva työnantajapolitiikka | Sairauspoissaolot alle suurten
Työkyvyttömyyseläkkeelle | Sairauspoissaolot alle suurten
Työkyvyttömyyseläkkeelle | Sairauspoissaolot 2018 toteuma 5,2 %
Toteuma 2018: 14 henkilöä |
| ||
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Strategisesti ohjattujen kehityskeskusteluiden käyminen Täydennyskoulutuksen riittävyys ja oikeellisuus | Osaamisesta on keskusteltu vuosittain: Keskitettyyn järjestelmään rekisteröidyt kehityskeskustelut
Koulutus on tarvetta vastaavaa ja suunnitelmallista: Rekisteröityjen koulutuspäivien määrä / vakituinen työntekijä | Osaamisesta on keskusteltu vuosittain: Keskitettyyn järjestelmään rekisteröidyt kehityskeskustelut. Toteuma 2016: 45 %
Koulutus on tarvetta vastaavaa ja suunnitelmallista: Rekisteröityjen koulutuspäivien määrä / vakituinen työntekijä. Toteuma 2016: 3,8 pv | Yksilö- ja / tai ryhmäkeskustelu käyty, toteuma 2018 59 %
Koulutus on suunnitelmallista ja perustuu osaamisen kartoitukseen joka tehdään kehityskeskustelun yhteydessä Toteuma 4,2 pv |
| ||
Turku on vetovoimainen työnantaja | Taloudellisesti vastuullinen palveluiden tuottaminen | Työvoiman käyttö pysyy ennallaan tai laskee edellisestä vuodesta: htv
Turun vetovoimaisuus työnantajana näkyy työvoiman saatavuudessa: Hakemuksia / työpaikka (Kuntarekry) | Työvoiman käyttö pysyy ennallaan tai laskee edellisestä vuodesta: htv
Turun vetovoimaisuus työnantajana näkyy työvoiman saatavuudessa: Hakemuksia / työpaikka (Kuntarekry) Toteuma 2016: 16.9 | Työvoiman käyttö 2017 4317,8 2018 4307,4 vähennystä toteutunut 10,4 htv
Tiettyjen ammattiryhmienen kohdalla rekrytointivaikeuksia. Keskimäärin hakemuksia /työpaikka 11 |
|
Tiedoksi annettavat tunnusluvut (kh)
Tunnusluku | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Kysyntä/tarve |
| |||||
Vammaispalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko) | Turku 2,23 % / Kuusikko ka 2,18 % | Turku 2,07 % / Kuusikko ka 2,11 % | Turku 1,98 % / Kuusikko 2,02 % | Turku 1,93 % / Kuusikko 1,97 % | Turku 1,9 % / Kuusikko ka 1,9 % | Vuoden 2018 tiedot saadaan keväällä 2019 |
Kehitysvammapalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko) | Turku 0,47 % / Kuusikko ka 0,38 % | Turku 0,48 % / Kuusikko ka 0,37 % | Turku 0,46 % / Kuusikko ka 0,39 % | Turku 0,47 % / Kuusikko 0,40 % | Turku 0,49 % / Kuusikko ka 0,41 % | Vuoden 2018 tiedot saadaan keväällä 2019.. |
Toimeentulotuen piirissä olevat kotitaloudet (ei sis. pakolaisia tai paluumuuttajia) | 9199 | 9165 | 9454 | 9307 | 3633 | 3595 |
Tuottavuus/ taloudellisuus |
| |||||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus (M€) | 174,4 M€ | 184,8 M€ | 191,0 M€ | 193,1 M€ | 208,5 M€ | 217,4 M€ |
Terveydenhuollon ikävakioidut kustan-nukset (euroa/asukas: pth ja esh), suurten kaupunkien vertailu | 2 306 € | 2 337 € | 2 321 € | 2 345 € | 2 327 € | .. |
Perusterveydenhuollon kustannukset/ 0-6 vuotias lapsi | 492 € | 491 € | 376 € | 427 € | 450 € | .. |
65 vuotta täyttäneiden ikävakioidut sosiaali- ja terveyspalveluiden deflatoidut kustannukset väestöä kohti vuodessa (Kuusikko) | 7 171 € | 7 068 € | 6 995 € | 6 980 € | 6 598 € | Vuoden 2018 tiedot saadaan keväällä 2019. |
Asiakaskohtaiset kustannukset / vammaispalvelujen asiakkaat (Turku / Kuusikko-keskiarvo) | 3 092 € / 4 608 € | 3 559 € / 5 060 € | 3 966€ / 5 293 € | 4 185 € / 5 580 € | 4 320 € / 5 684 € | Vuoden 2018 tiedot saadaan keväällä 2019. |
Asiakaskohtaiset kustannukset/ kehitys-vammapalveluiden asiakkaat | Turku 33.830 €, Kuusikon ka 33.371 € | Turku 33.963 €, Kuusikon ka 35.585 € | Turku 35908, Kuusikon ka 34418 € | Turku 35824 € / Kuusikko 34279 € | Turku 34.032 € / Kuusikon ka 29.890 € | Vuoden 2018 tiedot saadaan keväällä 2019.. |
Peittävyys/kattavuus |
| |||||
Terveysasemien peittävyys | 40,5 % | 40,7 % | 40,9 % | 41,9 % | 42,2 % | 42,1 % |
Suun terveydenhuollon peittävyys | 29,7 % | 32,2 % | 31,0 % | 31,0 % | 31,9 % | 31,7 % |
Laatu/asiakastyytyväisyys |
| |||||
Tyytyväisyys asuinkunnan (indeksi): •sosiaalipalveluihin •terveyspalveluihin |
|
2,80 3,54 |
3,08 3,67 |
2,84 3,62 |
3,11 3,80 |
2,99 3,70 |
Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): •Terveyskeskuksen lääkäripalvelut (vertailukunnat ka 49%) •Terveyskeskuksen vuodeosasto (vertailukunnat ka 11%) •Sairaalapalvelut (vertailukunnat ka 54%) •Hammaslääkäripalvelut (vertailukunnat ka 37%)
•Äitiys‐ ja lastenneuvola (vertailukunnat ka 31%) •Perheneuvola (vertailukunnat ka 16%) •Sosiaalityö (vertailukunnat ka 15%) •Toimeentulotuki (vertailukunnat ka 12%) •Vanhusten kotihoito (vertailukunnat ka 11%) •Vanhusten asumis‐ ja laitoshoitopalvelut (vertailukunnat ka 13%) •Vammaispalvelut (vertailukunnat ka 10%) |
.. ..
.. ..
..
.. ..
..
..
..
.. |
53% 11%
55% 29%
24%
11% 10%
10%
12%
11%
7% |
57% 12%
58% 34%
27%
13% 16%
11%
17%
13%
10% |
58% 15%
56% 33%
29%
14% 16%
12%
17%
12%
11% |
62% 16%
60% 41%
28%
14% 15%
12%
14%
11%
12%
|
57% 13%
56% 38%
25%
13% 12%
12%
15%
14%
9% |