Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta33712.12.20184

9893-2018 (02 02 00)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan v. 2019 talousarvion sekä strategisten ja operatiivisten sopimusten tarkistaminen vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöstä

Tiivistelmä: -

Sosterla § 337

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, vs. talous- ja hallintojohtaja Antti Perälä, palvelualuejohtajat Sari Ahonen, Katariina Kauniskangas ja Sirpa Kuronen sekä asiantuntijalääkäri Jane Marttila:

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt vuoden 2019 talousarvion ja vuosien 2019 - 2022 taloussuunnitelman kokouksessaan 12.11.2018 § 212. 

Kaupunginhallituksen hyväksymä talousarvio ja taloussuunnitelma sekä valtuuston siihen hyväksymät muutokset löytyvät myös internet osoitteesta: http://www.turku.fi/talous-ja-strategia/talousarvio.

Talouden ja rahoituksen vastuualue antaa lautakunnille ohjeet vuoden 2019 talousarvioon ja vuosien 2019 – 2022 taloussuunnitelmaan sisältyvien käyttösuunnitelmien ja määrärahajakojen tarkistamisesta vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöksiä. Määrärahat tulee viedä SAP BPC –ohjelmaan 7.12.2018 mennessä. Lautakuntien tulee päättää määrärahojen kohdentamisesta 13.12.2018 mennessä.

Toimialojen tulee valmistella operatiiviset sopimukset siten, että lautakunnat voivat hyväksyä ne sekä osaltaan strategiset sopimukset viimeistään 13.12.2018. Kaupunginhallituksen ja toimialojen väliset strategiset sopimukset tuodaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi 17.12.2018.

Talousarvion valmisteluvaiheessa toimielinten talousarvioihin tehtiin tarkistuksia. Tarkistus liittyy tuottavuustavoitteeseen, jota tasapainoisemman taloussuunnitelman saavuttaminen edellyttää. Vuosille 2019-2022 kohdistuva tuottavuustavoite vastaa n. 0,2 %:ä toimielinten ulkoisista menoista.

Näiden lisäksi kaikkien toimielinten taloussuunnitelmavuosiin 2019-2022 tehtiin tarvittavia tarkistuksia, jotta kaupungilla on mahdollisuus kestävän taloudellisen aseman saavuttamiseen. Toimielinten tulee välittömästi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan osalta tarkistukset olivat seuraavat:

Kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen käsittelyn pohjana olleeseen kaupunginjohtajan esitykseen tehtiin lisäyksiä sitoviin lausekkeisiin sekä talousarvion määrärahoihin ja tuloeriin.

Liite 1Kaupunginvaltuuston päättämät muutokset vuoden 2019 talousarvioon ja vuosien 2019-2022 taloussuunnitelmaan

Toimintasuunnitelmaan päätettiin talousarviomuutoksista siten, että terveyspalveluiden avoterveydenhuollon avosairaanhoidollisten palvelujen asiakasmaksuja ei oteta käyttöön. Peruuttamattomista käynneistä voidaan kerätä maksu. Tämä merkitsee vähennystä toimintatuloihin 800.000€.

Lisäksi toimintasuunnitelmaan tehtiin seuraavat kirjaukset:

Syksyllä 2019 aloitetaan maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen alle 25 -vuotiaille. Palvelu toteutetaan hyvinvointitoimialan talousarvion puitteissa.

Hyvinvointitoimialla edistetään kynnyksettömien mielenterveyspalveluiden järjestämistä walk in ‐ tyyppisenä ratkaisuna. Lisäksi parannetaan sosiaalitoimen jalkautumista neuvoloihin, varhaiskasvatukseen ja kouluihin varhaisen puuttumisen ja perhetyön kehittämiseksi perheiden, lasten ja nuorten ongelmissa. Osana kaupungin syrjäytymisen ehkäisytyötä tehdään suunnitelma asunnottomuuden poistamiseksi Turussa.

Todettakoon vielä, että toimintasuunnitelmaan kaupunginhallituksen kohdalle tehtiin kirjaus, että tehdään Sillankorvan korvaavien tilojen tarveselvitys ja hankesuunnitelma.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan tulee lisäksi määritellä talousarvion sitovuustasot ja vakiintuneen käytännön mukaan palvelualuetaso on sitova. Käytännössä tämä tarkoittaa, että palvelualuejohtajat voivat tarkentaa määrärahanjakoa omalla vastuualueellaan.

V. 2019 talousarviorakenne toteutetaan vastaavalla tavalla kuin viime vuonna keskitettyjen erien kohdentamisen osalta. Hyvinvointitoimialalla on ollut keskitettynä mm. sisäiset vuokra, sisäiset it-menot, varhaiseläkemenoperusteiset maksut, hankinta- ja logistiikkatoiminnot, taloushallinnon kustannukset jne. Kustannuslaskennan helpottamiseksi ja läpinäkyvyyden parantamiseksi mainitut erät varhaiseläkemenoperusteisia maksuja lukuun ottamatta siirretään palvelualueiden kokonaisbudjettiin, ja ne kohdennetaan jokaiselle kustannuspaikalle aiheuttamisperiaatteen mukaan. Tämä helpottaa seurantaa vuoden 2019 aikana ja mahdollistaa kustannuslaskennan automatisoinnin. Varhaiseläkeperusteiset maksut ovat vuodesta 2019 alkaen suoraan henkilöstösivukuissa.

Liite 2Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelualuekohtainen talousarvio v. 2019

Henkilöstöpäällikkö Tuuli Lindström:

Henkilöstöresurssisuunnitelma 2019 sisältää kolme erillistä suunnitteluasiakirjakokonaisuutta, jotka ovat henkilöstö voimavarana-ohjelma 2018-2021, koulutussuunnitelma 2019 sekä henkilöstösuunnitelma vuodelle 2019.Työvoiman käyttöön liittyen kaupunginvaltuusto on vahvistanut Hyvinvointitoimialan strategisessa sopimuksessa tavoiteluvuksi 4260 henkilötyövuotta.

Henkilöstösuunnitelma 2019 tukee Turun kaupungin toimintasuunnitelmassa 2019- 2022 asetettuja strategisia tavoitteita, jotka ovat painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön ja korjaavien palveluiden vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden lisääminen. Henkilöstösuunnitelma 2019 keskeiset tavoitteet ovat prosessien, henkilöstöresurssien ja palveluiden tasapainottaminen kustannustehokkaasti sekä toimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta ja arviointi.

Henkilöstösuunnitelma 2019 on rakennettu prosessinomaisesti palvelualuejohtajien kanssa, noudattaen tarkkaa harkintaa ja korostamalla perusteluissa henkilöstöresurssien esitettyjen lisäysten osalta seurantaa ja validia mittaristoa, jolla vaikuttavuutta seurataan sekä euromääräisiä säästötavoitteita esimerkiksi ostopalveluissa, mikäli omaa resurssia esitetään lisättäväksi. Henkilöstösuunnitelmassa on erikseen tuotu esille ne vakanssilisäykset, jotka perustuvat aluehallintoviraston ja työsuojeluviranomaisen antamiin ohjeisiin.

Palvelualuetason käsittelyssä on noussut esille tarvetta lisätä htv lukua tavoiteluvusta. Esitetty lisäys on +48,25 htv, joista 9 htv perustuu em. viranomaisten antamiin ohjeisiin. Tämän lisäksi merkittävä työvoiman käyttöön liittyvä muutos on vanhus- ja vammaispalvelut -palvelualueella Luolavuori-Koivulan kotihoidon siirtyminen omaksi toiminnaksi maaliskuussa 2019, joka lisää henkilöstön käyttöä vuonna 2019 noin +26 htv.

SOTE- ja maakuntauudistus

Merkittävin kuntien toimintaan ja palvelujen tuottamistapaan vaikuttava hanke on käynnissä oleva sote- ja maakuntauudistus. Maakunta- ja sote-uudistuksen lainsäädäntö on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi 1.6.2018 eduskunnan sosiaali-ja terveysvaliokunnalle lausunnon asiakkaan valinnanvapautta sosiaali- ja terveydenhuollossa koskevasta hallituksen esityksestä (HE 16/2018) sekä maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistamista koskevaa hallituksen esitystä (HE 15/2017) täydentävästä hallituksen esityksestä (HE 15/2018).

Käytettävissä olevin tiedoin sote- ja maakuntauudistus siirtää toteutuessaan yli puolet kuntien lakisääteisistä tehtävistä ja käyttötalouden kustannuksista maakunnille. Samalla siirtyviä kustannuksia vastaava määrä verorahoitusta siirtyy kunnista maakunnille. Tässä yhteydessä maakuntiin siirtyvät myös vastaavaan toimintaan liittyvät asiakasmaksut. Kunnilta vähennettävät tuloerät muodostuvat kuntien yhteisöverosta, siirtyviä tehtäviä vastaavasta valtionosuudesta ja kunnallisverosta. Muutoksen yksityiskohtia työstetään edelleen.  

Valmisteilla olevan sote- ja maakuntauudistuksen selvittämistyöhön on varattu henkilöresursseja. Uudistuksen edetessä valmistelu vaati lisää resursseja kaupungilta ja erityisesti hyvinvointitoimialalta. Resurssitarpeita tulee arvioita uudelleen uudistuksen edistymisen edellyttämässä laajuudessa.

Palvelualuekohtaista tarkastelua

Terveyspalvelut, Katariina Kauniskangas:

Terveyspalveluiden talousarvioesitys on tehty talousarvioraamiin, mikä oli kasvava palvelutarve huomioiden hyvin vaikeaa. Toimialan yhteisiin toimintoihin on varattu 300.000€ määräraha ikäneuvolan toiminnan aloittamiseksi. Toiminta sisältää ikäihmisten ennakoivia tarkastuksia geriatrisen poliklinikan yhteydessä. Toiminnan aloittaminen tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi 12.12.2018. Kasvavaan palvelutarpeeseen vastaaminen erityisesti palveluiden ostoissa (henkilöstövuokraus, laboratorio- ja kuvantamispalvelut) on haasteellista. Toimintamenoista henkilöstökulut on budjetoitu palkankorotukset ja vuoden 2018 uudet avaukset huomioiden täysimääräisesti, jotta vastaavasti palveluiden ostoihin liittyvä vuokratyövoiman käyttöä voitaisiin saada vähennettyä merkittävästi nykytilanteesta. Merkittäviä riskejä liittyy em. lisäksi hoitotarvikkeiden määrärahoihin.

Perhe- ja sosiaalipalvelut, Sirpa Kuronen:

Perhe- ja sosiaalipalvelujen talouden ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2019 ovat erittäin tiukkoja. Palvelualue ei pysty kattamaan vuoden 2018 toimintaa sille varatulla määrärahalla ja toisessa osavuosikatsauksessa arvioitu talousarvioylitys jää rasittamaan myös vuoden 2019 taloutta. Talouden ja palvelurakenteen ongelmat ovat asiakaspalvelujen ostoissa. Asiakaspalvelut ovat edelleen lastensuojelussa liian laitospainotteisia ja asumis- ja päihdepalveluissa raskaimpiin palveluihin painottuvia. Asiakastarve on vuoden 2018 aikana kasvanut erityisesti näissä kalleimmissa palveluissa; lastensuojelussa kysymyksessä on myös yleisempi trendi, joka näkyy myös muissa kunnissa palvelutarpeen kasvuna. Mielenterveyskuntoutujien palveluissa näkyy edelleen psykiatrian fuusion yhteydessä syntynyt kysynnän kasvu. Palvelualueen vuoden 2019 toiminnallisia tavoitteita on painotettu toisaalta ehkäisevää ja varhaisen puuttumisen työtä mahdollistavaksi, toisaalta palvelurakenteen keventämistavoitteiden mukaiseksi. Kaikessa toiminnassa edellytetään aikaisempaa parempaa kustannustietoisuutta. Palvelualueen organisaation ja toiminnan muutokset käynnistyvät 1.1.2019, muutoksen tavoitteena on asiakasprosessien sujuvuuden, asiakkaan osallisuuden, palvelujen vaikuttavuuden ja oman työn tuottavuuden lisääminen. Muutoksella pyritään ostopalvelujen parempaan hallintaan ja kustannusten laskuun. Positiivinen rakennemuutos tuo kaupunkiin lisää asukkaita ja lisää myös perustason lasten ja perheiden palvelujen kysyntää. Henkilöstösuunnitelmalla mahdollistetaan välttämättömät valvovien viranomaisten edellyttämät henkilöstölisäykset, palvelutakuiden täyttämisen edellyttämät lisäykset, työturvallisuus sekä palveluohjauksen ja asiakasprosessien kehittäminen.

Vanhus- ja vammaispalvelut, Sari Ahonen:

Kuluvan vuoden ennuste on kutakuinkin talousarviossa, joten käytännössä ensivuoden tiukka talousarvio tarkoittaa merkittäviä tehostamispaineita. Henkilöstömenot on palkankorotuksista huolimatta budjetoitu nykytason mukaan. Tämä merkitsee sitä, että myös keväällä esitettyjen, pääosin resurssipooliin kohdennettujen uusien kotihoidon vakanssien käyttöönoton tulee vähentää sijaistyövoiman käyttöä. Kotihoidon ulkoistetun alueen määrärahat siirretään palkka ym. tileille toiminnan siirryttyä kaupungin omaksi toiminnaksi.

Kasvavaan palvelukysyntään on jo useamman vuoden ajan pyritty vastaamaan toimintoja tehostamalla ja ohjaamalla tehostamisen myötä vapautuneita resursseja uudelleen. Tässä on myös onnistuttu – samoilla panostuksilla on pystytty tuottamaan enemmän palveluita, mm. kotihoidon suoritteet ovat lisääntyneet ilman merkittäviä lisäyksiä peruskotihoitoon ja näin yksikkökustannukset ovat laskeneet.

Nyt käynnistyneet keskeiset kehittämishankkeet (optimointihanke ja lääkkeiden koneellinen annosjakelu) ovat viivästymässä markkinatuomioistuimen käsittelyn vuoksi.

Siirtoviivemaksujen vähentämiseksi on vanhus- ja vammaispalveluissa kehitetty uusia palvelumuotoja. Näistä viimeisin on Portsakodin toiminnallinen muutos, jonka myötä pyritään entistä nopeammin vapauttamaan sairaalapaikkoja sairaanhoitopiiristä jonottaville asiakkaille. Toiminta käynnistyy alkuvuodesta 2019.

Ministeriön tukema maakunnallinen KomPAssi-hanke on päättynyt vuoden 2018 joulukuun alussa. Kaikki Varsinais-Suomen kunnat ovat kuitenkin tehneet päätöksen hankkeen tuotosten käyttöönotosta. Näin ollen maakunnassa on käynnistetty yhteiseen prosessiin perustuva ja yhdenmukaisilla työvälineillä toteutettava palveluohjaus. Toiminnon rahoitus toteutetaan kuntien yhteisvastuullisella rahoituksella ja järjestelmän jatkokehitys ja hallinnointi tapahtuu Turun kaupungin vanhuspalveluista käsin. Tämä merkitsee talousarvion menoihin 327.848 euron lisäystä, samalla tulopuolelle tulee lisätä 205.758 euroa muiden Varsinais-Suomen kuntien maksuosuutta.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Jane Marttila ja controller Pekka Paatonen:

Turun alkuperäisessä vuoden 2018 talousarviossa VSSHP-maksuosuus oli 217,366 M€. OVK3:n ennuste vuoden 2018 käytöstä oli 232,366 M€. Tämän johdosta kaupunginvaltuusto myönsi määrärahakorotuksena 14,4 M€, jolloin korotettu VSSHP-maksuosuusmääräraha on 231,766 M€.

Hyvinvointitoimialan talousarviossa määrärahavaraus Turun Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksu-osuudeksi vuonna 2019 on 226,0 M€ ja vastaavasti sairaanhoitopiirin talousarviossa varaus Turun maksuosuudeksi vuonna 2019 on 233,206 M€, jolloin talousarvioiden ero on 7,2 M€. Samaa suurusluokkaa oleva ero oli myös vuoden 2018 alkuperäisen talousarvion ja sairaanhoitopiirin talousarvioiden välillä.

Turun takavuosien ongelmana on ollut suuri jatkohoitoa odottavien potilaiden määrä sairaanhoitopiirissä. Lokakuun 2018 lopun tilanteessa siirtoviivepäivämaksuja oli kertynyt 2,5 M€. Ennuste vuoden lopun tilanteessa on 3,0 M€. Lokakuun lopun tilanteessa EPLL:n käyttö on lisääntynyt 14,3 % edellisestä vuodesta ja kustannukset vastaavasti 15,1 %.

Lautakunnan kuluvana vuonna päättämillä toimenpiteillä pyritään saavuttamaan vuodelle 2019 asetetut tavoitteet siirtoviivepäivien ja EPLL:n kustannusten minimoimiseksi. Terveyspalveluissa ja vanhuspalveluissa suunnitellut toimenpiteet, mm. kokeiluna järjestettävä tk-lääkärivastaanotto EPLL:n tiloissa, Portsakodin yhden osaston toiminnanmuutos tähtäävät osaltaan paitsi siirtoviivepäivien vähentämiseen, myös yhteispäivystyksen käytön vähentämiseen.

Hallinto ja yhteiset toiminnot, Antti Perälä:

Keskitettyjä talousarvioeriä on siirretty hallinnon kustannuspaikoilta palvelualueille aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Joitakin eriä käsitellään edelleen talousarviovuoden aikana jakamattomana eikä siirtoja ole tehty siltä osin. Näitä ovat lähinnä palvelutarpeen kasvuun liittyvät erät. Myös ulkoista rahoitusta saavien hankkeiden budjetit ovat hallinnon ja yhteisten toimintojen kustannuspaikalla.

Käyttöomaisuusinvestointien määrärahaksi on hyväksytty 2,5 M€ sosiaali- ja terveyslautakunnan esityksen mukaisesti. Hankintapäätökset tehdään erikseen projektikohtaisesti.

Liite 3Käyttöomaisuusinvestoinnit

Liite 4Strateginen sopimus

Liite 5Palvelualuekohtaiset operatiiviset sopimukset

Yhteenveto

Vuoden 2018 talousarvon toimintamenot ovat n. 670,4 M€ euroa ja toimintatulot n. 67,8 M€ ja toimintakate on siten n. 602,6 M€. Talousarviokäsittelyssä tehdyt tarkistukset ja kirjaukset sisältyvät strategiseen sopimukseen ja operatiivisiin sopimuksiin. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittämästä talousarviosta on kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan karsittu menojen kohdalla 5,87 M€ mutta samalla alennettu tulotavoitetta 0,5 M€, jolloin nettovaikutus toimintakatteeseen on 5,37 M€.

Taloudenpito vuonna 2019 edellyttää tiukkaa menokuria, priorisointeja ja uudenlaista ajattelua ja sen myötä kehittämistoimenpiteiden onnistumista. Siirtoviivemaksujen välttäminen, VSSHP:n kustannusten alentaminen ja oman toiminnan tehokkuuden parantaminen ovat avainasemassa vuoden 2019 talousarvion toteuttamisessa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä strategisen sopimuksen osaltaan ja operatiiviset sopimukset sekä talousarvion uudelleenjaon oheisten liitteiden mukaan.

Liite 6Henkilöstösuunnitelma v. 2019

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 337
Liite 1:Kaupunginvaltuuston päättämät muutokset vuoden 2019 talousarvioon ja vuosien 2019-2022 taloussuunnitelmaan
Liite 2:Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelualuekohtainen talousarvio v. 2019
Liite 3:Käyttöomaisuusinvestoinnit
Liite 4:Strateginen sopimus
Liite 5:Palvelualuekohtaiset operatiiviset sopimukset
Liite 6:Henkilöstösuunnitelma v. 2019