Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta32221.11.201813

11644-2018 (06 00 00, 02 08 00)

Selvitys Pansio-Pernon terveysasematoiminnasta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 322

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, avosairaanhoidon ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen 25.10.2018:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2018 jatkaa Pansio-Pernon terveysaseman kanssa tehtyä puitesopimusta. Tässä yhteydessä lautakunnan jäsen Pirjo Lampi nosti esille asioita kyseisen terveysaseman toiminnassa ja teki selvityspyynnön terveysaseman palveluista.

Pansio-Pernon terveysaseman toimintaa seurataan sopimuksen mukaisesti sopimuksenseurantaneuvotteluissa kaksi kertaa vuodessa. Kyseisissä neuvotteluissa noudatetaan sopimuksen seurantataulukkoa ja tarkastellaan henkilöstön pätevyyttä, koulutuspäiviä, henkilötyövuosipanosta ammattiryhmittäin ja henkilökunnan vaihtuvuutta. Lisäksi seurataan toiminnan osalta Pansio-Pernon terveysaseman hoitopaikakseen valinneiden määriä, lääkärikäyntejä, hoitajakäyntejä, lääkärikäyntejä korvaavia puhelinkontakteja, pitkäaikaissairauksien määrää, asemalla hoidettujen niin sanottujen satunnaisten kävijöiden määrää, laboratorio- ja kuvantamistutkimusten määrää, terveysaseman asiakkaiden päivystyksen käyttöä, erikoissairaanhoidon lähetteitä ja terveysaseman peittävyyttä sekä edelleen käyntidiagnoosien kirjaamisprosenttia, saatavuutta: yhteydensaanti puhelimitse, hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon pääsy lääkärille (ei-kiireelliset). Lisäksi laadunhallinnan osalta seurataan asiakaspalautteita, reklamaatioita ja muita palveluntuottajan raportoimia laadunhallintajärjestelmän ja potilasturvallisuuden seurannan mukaisia mittareita, mahdollisia valituksia ja muistutuksia. Lisäksi kuukausittain seurataan käyntitilastoja, laboratorio-, röntgentutkimuksia ja lähetteitä.

Viime kesän osalta selvityspyynnössä halutaan tietää lääkäreiden sekä heidän kielitaitonsa tilanteesta. Lääkäreiden osalta voidaan todeta seuraavaa: Kesä-heinäkuussa Pansiossa työskennelleet lääkärit puhuvat oikein hyvää suomenkieltä ja vähintään tyydyttävästi ruotsinkieltä. Elokuussa terveysasemalla on työskennellyt lisäksi uutena yksi lääkäri, jonka suomenkielen taito ei ole moitteetonta, ja tähän puututtiin elokuun seurantakokouksessa. Palveluntuottaja ryhtyi toimenpiteisiin tämän asian suhteen ja kyseisen lääkärin tehtävät loppuvat Pansiossa. Palveluntuottaja raportoi henkilökunnan vaihdoksista ja pätevyyksistä tilaajalle. Lähetteiden määrää tarkasteltaessa kesällä 2018 on paremminkin kasvua verrattuna vuoteen 2017.

Pansio-Pernon terveysasemalla noudatetaan samoja ohjeistuksia potilaiden hoidossa ja hoitoon lähettämisessä kuin kaupungin muillakin terveysasemilla. Koko seurantajakson ajan Pansio-Pernon jono kiireettömälle lääkärin vastaanottoajalle on ollut kaupungin terveysasemista lyhin ja enimmillään noin kahden viikon luokkaa.

Toiminnan asianmukaisuutta seurataan mm. asiakaspalautteiden, valitusten ja muistutusten sekä haittatapahtumien seurannan avulla. Syksyllä 2017 Pansio-Pernon terveysasemalta tuli poikkeuksellisesti marraskuun aikana negatiivisia asiakaspalautteita palautekanavasta, puhelimitse ja sähköpostitse sekä kolme muistutusta. Näiden johdosta järjestettiin ylimääräinen palaveri. Ongelmien taustaksi osoittautui yhden hoitajan äkillinen sairastuminen ja sen jälkeinen osa-aikaisuus sekä vastaavan hoitajan ennakoimaton lähtö toisen työnantajan palvelukseen eli hoitajatyövoiman vaje. Lisäksi kyseisenä ajankohtana oli väliaikaisesti ollut sijaislääkäri, jonka toiminta aiheutti muistutukset. Palaverin ratkaisuna palveluntuottaja lisäsi hoitohenkilökuntaa Pansio-Pernon terveysasemalle, eikä lääkärin sijaisuutta enää jatkettu. Edellä mainitun episodin jälkeen muistutuksia ja valituksia Pansiosta ei tähän mennessä ole tullut ja 1.1.–22.8.2018 Pansio-Pernoon on tullut 19 asiakaspalautetta (vertailun vuoksi Varissuo 35, Mullintien lähipalvelupiste 7 ja Maarian 3). Kyseiset asiakaspalautteet ovat olleet lähinnä moitteita tai kysymyksiä, joihin on vastattu asiallisesti ja reagoitu toimintaa korjaamalla.

Pansio-Pernon terveysasemaa käyttävät alueella asuvat asukkaat sekä aktiivisesti Pansio-Pernon terveysaseman valinneet asukkaat esim. muualta Turusta. Lisäksi Pansio-Pernon terveysaseman kuuluu hoitaa esimerkiksi ulkopaikkakuntalaisia, niin sanottuja osoitteettomia ja satunnaisia ohikulkijoita sekä alueella asuvia ulkomaalaisia, mikä on tarkoittanut sopimuksentekohetkellä vastaanottokeskusta, sekä terveysaseman palveluja opiskeluterveydenhuollon palveluja käyttävien osalta.

Verrattaessa Pansio-Pernon terveysasemaa kaupungin omiin terveysasemiin verrattavaksi tulevat lähinnä vastaavan kokoiset Maarian ja Mullintien lähipalvelupisteet. Pansio-Pernon terveysasemalla lääkärin työpanos on ollut 2,2 lääkäriä, Mullintien lähipalvelupisteessä 3 lääkäriä ja Maarian lähipalvelupisteessä 2 lääkäriä. Väestöpohja 2.1.2018 on Pansio-Pernon terveysasemalla ollut 6184, Mullintien lähipalvelupisteessä 6592 ja Maarian lähipalvelupisteessä 5458. Vastaanottokäyntejä 1.1.–30.6.2018 välisenä aikana on Pansio-Pernon lääkäreillä ollut 3132, Mullintien lähipalvelupisteessä 1869 ja Maarian lähipalvelupisteessä 1597. Laboratoriopyyntöjä/lääkärissäkäynti samalla aikavälillä on vastaavasti tehty Pansio-Pernon terveysasemalla keskimäärin 0,53, Mullintien lähipalvelupisteessä 1,08 ja Maarian lähipalvelupisteessä 0,62, röntgenpyyntöjä vastaavassa järjestyksessä 0,13, 0,20 ja 0,15 ja sairaalalähetteitä 0,16, 0,24 ja 0,15. Hoitohenkilökuntaa Pansio-Pernon terveysasemalla on ollut keskimäärin 3, Mullintien lähipalvelupisteessä 4 ja Maarian lähipalvelupisteessä 2.

Terveysasemien kustannuksia laskettaessa vuosina 2016–2017 euroa/väestö Pansio-Pernon terveysasema on keskimäärin samaa luokkaa kuin Keskustan ja Mäntymäen terveysasemat, hiukan kalliimpi kuin Kirkkotien ja Runosmäen terveysasemat ja edullisempi kuin Varissuon terveysasema. Päivystyksen käytön osalta Pansio-Perno ei oleellisesti poikkea omista terveysasemista; vuonna 2018 syyskuun loppuun mennessä sekä päivä- että yöaikaan olevien päivystyskäyntien yhteismäärä Pansio-Pernon aseman osalta on 163, Mullintien lähipalvelupisteen osalta 166 ja Maarian lähipalvelupisteen osalta 55.

Eri terveysasemien vertailu keskenään on varsin hankalaa, koska väestöpohjat ovat erilaisia. Lisäksi pienillä asemilla toiminta voi vaihdella paljonkin riippuen mm. kulloinkin käytettävän työvoiman määrästä. Kaiken kaikkiaan Pansio-Pernon terveysasema on pärjännyt hyvin omien terveysasemien vertailussa eikä poikkea toiminnallisesti omasta toiminnastamme.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 13.11.2018:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Pirjo Lammen selvityspyyntöön.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLampi Pirjo