Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta9504.04.20181

5370-2017 (065, 315)

Tehostettua palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoiset lääkäripalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Tehostettua palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisista lääkäripalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.6.2018 - 30.4.2020, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella, ajalle 1.5.2020 - 30.4.2021 (optio). Tarjouksia on saatu viisi (5) kpl. Palveluja ostetaan sopimuskaudella noin 1,0 milj. eurolla.

Sosterla § 95

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

 

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, ylilääkäri Rea Mäkelä ja strategisen hankinnan osuus hankinta-asiantuntija Emilia Aho ja projektipäällikkö Jaana Friman 23.3.2018:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi tehostetun palveluasumisen lääkäripalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 13.12.2017 § 326.

 

Hankinta- ja logistiikkakeskus (nykyisin strateginen hankinta) on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia tehostettua palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisista lääkäripalveluista ajalle 1.6.2018 - 30.4.2020, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella, ajalle 1.5.2020 - 30.4.2021 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.6.2018 alkaen. Palveluja ostetaan vuosittain noin 340 000 eurolla.

 

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 15.12.2017 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalve­lu.fi/turku. Samalla sivustolla julkaistiin 10.1.2018 hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset. Hankinnasta tehtiin korjausilmoitus, joka julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 8.2.2018 sekä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Korjausilmoituksen syynä oli tarjouspyynnön palvelukuvaus -liitteen tarkennus koskien tarjouspyynnössä nimettävien palvelua tuottavien lääkäreiden määrää.

 

Tarjouksia saatiin määräaikaan 19.2.2018 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Doctagon Oy, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy, Esperi Lääkäripalvelut Oy, Pihlajalinna Turku Oy ja Attendo Terveyspalvelut Oy.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjousta ei oteta huomioon eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

 

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja ruotsin kielellä.

 

Tarjouskilpailu toteutettiin käänteisenä kilpailutuksena eli ns. ”ranskalaisena urakkana”. Palvelulle ilmoitettiin tarjouspyynnössä veroton kiinteä hinta 45 €/asukas/kk. Sopimushinta on kiinteä 30.4.2020 asti, minkä jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta optiokaudelle palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

 

Palveluntuottajia valitaan kolme (3) kappaletta, joita käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella järjestyksessä. Mikäli ensimmäiseksi tulleen resurssit eivät riitä palvelun tuottamiseen, siirrytään käyttämään seuraavaa palveluntuottajaa.

 

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää. Tilaaja ostaa palveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli tarve ei edellytä muuta. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

Vertailu ja valinta tehdään laadun perusteella, koska palvelun vuosihinta on asetettu tarjouspyynnössä kiinteäksi. Tarjouksista valitaan kolme palveluntuottajaa, jotka ovat saaneet korkeimmat laatupisteet.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

 

Tarjousten vertailu ja valinta

 

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Arviointiperusteina olivat palvelujen laatu. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Laadun arviointi suoritettiin alla olevien (A-E) palvelulle lisäarvoa tuottavien kriteerien mukaisesti, joista voi maksimissaan yhteensä saada 100 pistettä.

 

Laadun arviointi suoritettiin seuraavin perustein:

 

A) Kuvaus palvelun järjestämisestä

- Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin seuraaviin tarkasteluihin:

- yleinen kuvaus lääkäripalveluiden järjestämisestä

- lääkärimitoitus

- lääkärien tavoitettavuus

- vasteaika talon yhteydenotosta

- arvio lähityön työtuntimäärästä yhteensä per viikko

 

Lisäksi arvioinnissa huomioitiin varalääkärijärjestelmää poissaolojen varalle, tavoitettavuutta myös klo 8-16 ulkopuolisena aikana sekä palvelun oikea-aikaisuutta palvelun järjestämisen näkökulmasta.

 

Laatu arvioitiin pisteillä 0-25 p. Osakokonaisuuden A osalta laadultaan paras sai 25 pistettä. Muiden tarjousten pistemäärä suhteutettiin parhaimpaan laskennallisella kaavalla eli vertailtavan tarjouksen pisteet / osa-alueen A parhaan tarjouksen pisteet * 25.

 

B) Kuvaus potilaille tarjottavan hoidon laadusta

- Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin seuraaviin tarkasteluihin:

- eri potilasryhmien tarpeisiin vastaaminen

- muualla syntyviin kustannuksiin vaikuttavat ratkaisut

- yhteistyömuodot potilaiden hoidossa

- hoidon laatuun vaikuttavat muut ratkaisut

 

Lisäksi arvioinnissa huomioitiin moniammatillisuuden hyödyntämistä, omais­yhteistyötä sekä palvelun oikea-aikaisuutta hoidon laadun näkökulmasta.

 

Laatu arvioitiin pisteillä 0-25 p. Osakokonaisuuden B osalta laadultaan paras sai 25 pistettä. Muiden tarjousten pistemäärä suhteutettiin parhaimpaan laskennallisella kaavalla eli vertailtavan tarjouksen pisteet / osa-alueen B parhaan tarjouksen pisteet * 25.

 

C) Kuvaus hoitosuunnitelman sisällöstä ja laadusta

 

Arvioinnissa huomioitiin hoitosuunnitelman päivittämistiheyttä, rakennetta, sisältöä ja päivittämisessä käytettäviä menetelmiä sekä lääkehoidon ja lääkelistan merkitystä.

 

Laatu arvioitiin pisteillä 0-20 p. Osakokonaisuuden C osalta laadultaan paras sai 20 pistettä. Muiden tarjousten pistemäärä suhteutettiin parhaimpaan laskennallisella kaavalla eli vertailtavan tarjouksen pisteet / osa-alueen C parhaan tarjouksen pisteet * 20.

 

D) Kuvaus lääkärien osaamisesta

- Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin seuraaviin tarkasteluihin:

- lääkärien kokemus geriatrian alalta

- tehtävään soveltuvan erikoisalan erikoislääkärien osuus

- erikoislääkäritasoisten konsultaatioiden käyttö

- lääkärien työpaikka- ja täydennyskoulutuksen toteuttaminen

 

Laatu arvioitiin pisteillä 0-20 p. Osakokonaisuuden D osalta laadultaan paras sai 20 pistettä. Muiden tarjousten pistemäärä suhteutettiin parhaimpaan laskennallisella kaavalla eli vertailtavan tarjouksen pisteet / osa-alueen D parhaan tarjouksen pisteet * 20.

 

E) Kuvaus lääkärien pysyvyyden ja työhyvinvoinnin edistämisestä

 

Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin lääkärien pysyvyyden edistämiseen, työhyvinvoinnin varmistamiseen, esimiestyöhön, henkilöstötyytyväisyyteen, työkyvyn hallintamalliin sekä päihdeohjelmaan.

 

Laatu arvioitiin pisteillä 0-10 p. Osakokonaisuuden E osalta laadultaan paras sai 10 pistettä. Muiden tarjousten pistemäärä suhteutettiin parhaimpaan laskennallisella kaavalla eli vertailtavan tarjouksen pisteet / osa-alueen E parhaan tarjouksen pisteet * 10.

 

Liite 1                                  Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

 

Esitämme, että palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi tehostettua palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisten lääkäripalvelujen palveluntuottajiksi, kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun perusteella, valitaan Pihlajalinna Turku Oy, Esperi Lääkäripalvelut Oy ja Attendo Terveyspalvelut Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

 

Vs. toimialajohtaja Max Lönnqvist:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

-tehostettua palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisten lääkäripalvelujen puitesopimukset solmitaan ajalle 1.6.2018 - 30.4.2020 annetulla hinnalla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin Pihlajalinna Turku Oy:n, Esperi Lääkäripalvelut Oy:n ja Attendo Terveyspalvelut Oy:n kanssa.

 

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli tarve ei edellytä muuta.

 

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAttendo Terveyspalvelut Oy
aoDoctagon Oy
aoEsperi Lääkäripalvelut Oy
aoMehiläinen Terveyspalvelut Oy
aoPihlajalinna Turku Oy
tiedAho Emilia
tiedFriman Jaana
tiedHonkinen Päivi-Leena
tiedKauniskangas Katariina
tiedLindström Fredrik
tpvMäkelä Anja
tiedMäkelä Rea
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 95
Liite 1:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu