Aloite sosiaali- ja terveyslautakunnalle

 

 

Vaikeavammaisten kuljetuspalveluissa Turussa asiakkaalle on myönnetty palvelupäätöksen mukainen määrä matkoja, joiden käytöstä asiakas on saanut itse päättää joustavasti. Yhdessä kuussa käyttämättä jääneet matkat on voinut käyttää toisessa kuussa. Näin esimerkiksi talvikuukausina on voinut säästää matkoja ja käyttää ne kesäkuukausina tai päinvastoin elämäntilanteen ja kulkemisen tarpeen mukaan.

 

Marraskuun lopussa 2017 liikkui huhuja, että 1.1.2018 alkaen matkoja ei enää voi siirtää nykykäytännön mukaisesti vaan ne on käytettävä kuukausittain ilman mahdollisuutta siirtoon. Vammaispalvelun 4.12.2017 kirjaama kuljetuspalveluasiakkaille osoitettu kirje vahvisti huhujen todenperäisyyden. Muutosta selitetään uuteen, Semel Oy:n toimittamaan, taksikorttijärjestelmään siirtymisellä. Kuljetuspalvelujen käyttäjät ovat ottaneet yhteyttä vammaisneuvoston jäseniin ja kertoneet muutoksien tuomista ongelmista.

 

Vammaisneuvostolle asia tuli yllätyksenä. Vammaisneuvostoa ei ole asiassa kuultu eikä myöskään tiedotettu asiasta. Vammaisneuvosto katsoo, että muutoksen tarpeesta olisi tullut tiedottaa vammaisneuvostoa ja asiakkaita hyvissä ajoin.

 

Vammaisneuvosto toteaa lisäksi, että taksimatkojen kuukausiperusteiseen laskentaan siirtyminen heikentää asiakkaan itsemääräämisoikeutta rajoittamalla asiakkaan vapautta itse määritellä liikkumistaan. Ratkaisu ei ole asiakaslähtöinen, vaan lähtee teknisen järjestelmän ominaisuuksista. Muiden kuntien käytännöt eivät voi olla peruste asiakaslähtöisyyden heikentämiseen.

 

Ratkaisu on myös Turku strategian vastainen. Turku strategiassa korostetaan asiakkaan osallisuutta ja aktiivisuutta ja tämä ratkaisu ei edistä kuljetuspalveluasiakkaiden osallisuutta ja aktiivisuutta. Tämä on tullut esille myös asiakaspalautteesta. Moni on niissä kertonut, että joutuu luopumaan joistakin nykyisistä harrastuksista tai järjestötoiminnasta muutoksen takia ja käyttävänsä matkat vain välttämättömimpiin menoihin.

 

Ratkaisusta ei todennäköisesti seuraa kustannussäästöjä. Kustannusten nousua voi ilmetä muilla sektoreilla asiakkaiden osallisuuden ja aktiivisuuden vähenemisen myötä.

 

Vammaisneuvosto on selvittänyt, että uutta taksikorttijärjestelmää on mahdollista ohjelmoida siten, että asiakas voisi käyttää matkojaan joustavasti. Semel Oy:n järjestelmä on käytössä mm. Raisiossa ja Kaarinassa. Raisiossa kaikki kuljetuspalvelun asiakkaat voivat käyttää matkoja vuoden aikana joustavasti ja Kaarinassa sellaista mahdollisuutta hakeneet.

 

Vammaisneuvosto esittää, että sosiaali- ja terveyslautakunta ryhtyisi toimiin, joilla uutta taksikorttiohjelmaa muutettaisiin vastaamaan nykyistä toimivaa ja asiakaslähtöistä käytäntöä.

 

 

 

Turussa 13.12.2017

Vammaisneuvosto