Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta32313.12.20171

5738-2017 (041)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan v. 2018 talousarvion sekä strategisten ja operatiivisten sopimusten tarkistaminen vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöstä

Tiivistelmä: -

Sosterla § 323

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist, palvelualuejohtajat Sari Ahonen, Katariina Kauniskangas ja Sirpa Kuronen sekä asiantuntijalääkäri Jane Marttila:

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt vuoden 2018 talousarvion ja vuosien 2018 - 2021 taloussuunnitelman kokouksessaan 13.11.2017 § 221. Kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen käsittelyn pohjana olleeseen kaupunginjohtajan esitykseen tehtiin lisäyksiä sitoviin lausekkeisiin sekä talousarvion määrärahoihin ja tuloeriin. Kaupunginvaltuuston tekemät muutokset on sisällytetty kaikkiin hyvinvointitoimialan sopimuksiin (strateginen sopimus sekä palvelualuekohtaiset operatiiviset sopimukset).  

Liite 1Talousarvion muutokset Kv-käsittelyssä

Talouden ja rahoituksen vastuualue antaa lauta- ja johtokunnille ohjeet vuoden 2018 talousarvioon ja vuosien 2018 – 2021 taloussuunnitelmaan sisältyvien käyttösuunnitelmien/liiketoimintasuunnitelmien ja määrärahajakojen tarkistamisesta vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöksiä. Lautakuntien tulee päättää määrärahojen kohdentamisesta 14.12.2017 mennessä.

Toimialojen tulee valmistella operatiiviset sopimukset siten, että lautakunnat voivat hyväksyä ne sekä osaltaan strategiset sopimukset viimeistään 14.12.2017. Kaupunginhallituksen ja toimialojen väliset strategiset sopimukset tuodaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi 18.12.2017.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotuksesta on vähennetty KIKY-sopimuksen mukaiset alennukset, jotka liittyvät henkilösivukuluprosentin laskuun. Vähennys on yhteensä noin 1,6 M€. Lisäksi toimialalle on kohdistettu yhteensä noin 0,5 M€:n tuottavuusvähennys. KIKY-sopimuksen mukaiset alennukset on kohdistettu palvelualueille palkkamenojen suhteessa ja tuottavuusvähennys nettomenojen suhteessa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuteen ei ole kohdistettu vähennyksiä vaikka myös KIKY-sopimuksen mukaiset vähennykset menoissa tulevat kohdistumaan sairaanhoitopiirin palkkamenoihin. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus on viime vuosina kasvanut enemmän kuin Turun kaupungin oman toiminnan kustannukset ja tästä johtuen ero Turun kaupungin varaama osuus ja VSSHP:n kuntatuotto poikkeavat jo merkittävästi toisistaan. V. 2017 talousarvioiden ero on noin 1,1 M€ ja viimeisimmän ennusteen mukaan poikkeama on noin 3,4 M€. Vuonna 2018 talousarvioiden välinen ero on jo 6,9 M€.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan tulee lisäksi määritellä talousarvion sitovuustasot ja vakiintuneen käytännön mukaan palvelualuetaso on sitova. Käytännössä tämä tarkoittaa, että palvelualuejohtajat voivat tarkentaa määrärahanjakoa omalla vastuualueellaan. Mikäli määrärahaa pitää siirtää palvelualueelta toiselle, niin asia käsitellään lautakunnassa.

V. 2018 talousarviorakennetta on tarkoituksenmukaista muuttaa myös keskitettyjen erien kohdentamisen osalta. Hyvinvointitoimialalla on ollut keskitettynä mm. sisäiset vuokra, sisäiset it-menot, varhaiseläkemenoperusteiset maksut, hankinta- ja logistiikkatoiminnot, taloushallinnon kustannukset jne. Kustannuslaskennan helpottamiseksi ja läpinäkyvyyden parantamiseksi on tarkoituksenmukaista siirtää mainitut erät palvelualueiden kokonaisbudjettiin ja kohdentaa menot jokaiselle kustannuspaikalle aiheuttamisperiaatteen mukaan. Tämä helpottaa seurantaa v. 2018 aikana ja mahdollistaa kustannuslaskennan automatisoinnin.

Liite 2Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelualuekohtainen talousarvio v. 2018

Työvoiman käyttöön liittyen kaupunginvaltuusto on vahvistanut strategisessa sopimuksessa Hyvinvointitoimialan tavoiteluvuksi 4344,4 henkilötyövuotta. Vuoden 2017 aikana toimialalla on tapahtunut merkittäviä työvoiman käyttöön liittyviä muutoksia, joista suurin vaikutuksiltaan on ollut psykiatrian toimintojen fuusioituminen osaksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä. Myös palvelualueiden välillä on tapahtunut sisäisiä siirtoja. Muutosten vaikutukset tulevat täysimääräisesti esille vuoden 2018 aikana. Luotettavien palvelualuekohtaisten tavoitelukujen määrittäminen on kesken vuotta tapahtuneiden siirtojen vuoksi ollut hankalaa. Tämän takia palvelualuekohtaiset tavoiteluvut on jätetty määrittämättä ja ne tullaan esittämään myöhemmin vuoden 2018 aikana, kun tilinpäätöstiedot on käytettävissä.  

Palvelualuekohtaista tarkastelua

Terveyspalvelut, Katariina Kauniskangas:

Terveyspalveluiden talousennusteen mukaan vuoden 2017 talousarvio näyttäisi ylittyvän noin 5 M€:lla. Suurin osa ylityksistä aiheutuu tulojen tavoitteen ja toteuman (ennusteen) välisestä erotuksesta. Menot näyttäisivät ylittyvän noin 1,3 M€, suurimpana diabetes- ja muiden hoitotarvikkeiden kustannusten lisääntyminen. Tilinpäätökseen 2016 nähden vuoden talousarvioylitys näyttäisi olevan huomattavasti pienempi ja vastaavan yleistä talouskehitystä.

Kaupunginvaltuusto päätti talousarviokäsittelyssä myöntää määrärahaa yhteensä 1 M€ Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin siirtoviivemaksujen vähentämiseen ja hoitoketjujen sujuvoittamiseen. Tämän toteuttamiseksi terveyspalveluiden palvelualueella tulee turvata erityisesti sairaalan jouheva toiminta sekä ikäihmisten lääkinnällisen kuntoutuksen toteutuminen tarvetta vastaavasti. Lisäksi terveysasemien toiminta hoitoketjun osana tulee turvata. Tällä parannetaan kilpailukykyä sote-valmistautumisen osana ja myös vähennetään ostopalveluiden aiheuttamia vaihtoehtoiskustannuksia. Palvelualueiden välisen yhteistyön ja integroivan työn lisäämisellä pyritään vastaamaan palvelujen kohdentamisen ongelmatilanteisiin ja samalla tarjoamaan varhaisempaa puuttumista syntyviin ongelmatilanteisiin.

Perhe- ja sosiaalipalvelut, Sirpa Kuronen:

Perhe- ja sosiaalipalvelut ovat ylittämässä budjetin vuonna 2017 ennusteen mukaan hieman yli 1,5 M€.. Eniten ylittymässä ovat asiakaspalvelujen ostot, niin lastensuojelussa kuin asumis- ja päihdepalveluissakin.

Lastensuojelun sijaishuollossa huostaan otettujen lasten perhehoidon lisääminen ja vastaavasti ostettavien lastenkotipaikkojen tarpeen vähentäminen ovat edelleen palvelualueen tärkeimmät ja pitkävaikutteisimmat talouden tasapainottamisen keinot. Toimeksiantoon perustuvan perhehoidon kokonaiskustannus on 121 €/vrk, kun laitoshoidon vastaava kustannus ylittää 300 €/vrk (Lastensuojelun kuusikkovertailu 2016). Perhehoidon osuuden lisäystavoite v. 2018 on 4 %-yksikköä. Omia laitoksia käytetään tehokkaasti. Nuorten psykiatrisen tukiyksikön työtä lastenkodeissa tehostetaan omalla psykiatrisella sairaanhoitajalla. Lapsiperheiden varhaisella tuella ja vaikuttavalla avohuollon lastensuojelulla vähennetään huostaanottotarvetta. Perhekuntoutusyksikkö Polku vähentää osaltaan ostettavan perhekuntoutuksen tarvetta. Sen toiminta alkoi kesällä 2017. Omaa toimintaa kehittämällä pyritään vähentämään perheiden laitoskuntoutuksen tarvetta sekä erityisesti kiireellisiä sijoituksia.

Asumis- ja päihdepalveluissa arvioidaan, kohdistuvatko tehostetun palveluasumisen ja palveluasumisen ostopalvelut asiakkaiden toimintakyvyn mukaisesti oikein. Riippuvuutta ostopalveluista vähennetään käynnistämällä oman toiminnan kokeiluja, joista esim. asiakkaan kotona toteutettava katkaisuhoito käynnistyi syksyllä 2017. Mielenterveyskuntoutujen palveluissa pyritään mahdollisimman hyvää ennakoitavuuteen yhteistyössä VSSHP:n kanssa.

Palvelualueen merkittävin, mutta vain osittain vuoteen 2018 vaikuttava talousarvion tasapainottamistoimenpide on erityisesti avo- ja sijaishuollon sosiaalityöhön kohdistuva toiminnallinen ja organisaatiomuutos. Muutoksella lisätään oman työn tuottavuutta ja vaikuttavuutta. Ostopalveluja hankitaan entistä täsmällisemmin asiakkaiden palveluprosesseja täydentämään. Ostopalvelujen sopimuksenmukaisuuden ja vaikuttavuuden seurantaa lisätään.

Kehittämistyössä hyödynnetään Varsinais-Suomen Lupa auttaa Lape-hanketta www.lupaauttaa.fi .

Kaupunginvaltuusto päätti talousarviokäsittelyssä myöntää sosiaaliseen 0,5 M€ luototuksen aloitukseen. Käynnistetään valmistelu, jossa hyödynnetään v. 2013 tehtyä alueellista selvitystä. Tavoitteena on ottaa sosiaalinen luototus valtuuston päätöksen mukaisesti vuoden 2018 aikana.

Vanhus- ja vammaispalvelut, Sari Ahonen:

Vanhus- ja vammaispalvelujen talousarvion viimeisimmän osavuosikatsauksen ennuste vuodelle 2017 näytti talousarvion nettomäärisesti alittuvan 1,28 miljoonalla eurolla. Tämän jälkeen on kuitenkin tehty siirtoviivemaksujen vuoksi toiminnan laajennuksia lautakunnan 11.10. päättämien linjausten mukaisesti.

Ympärivuorokautisen hoidon ostopalveluita lisättiin lautakunnan päätöksen mukaisesti 10 hoitosijaa jo aiemmin lisättyjen kymmenen hoitosijan lisäksi. Jonotilanteen uudelleen kiristyttyä lisättiin vielä tämän jälkeen 10 ostopalvelupaikkaa.

Tehdyt toiminnanlaajennukset heikentävät vanhus- ja vammaispalvelujen vuoden 2017 tilinpäätösennustetta arviolta 0,32 miljoonalla eurolla.

Koska kyse on pitkäaikaishoidon laajennuksesta, jolloin hoitopaikat tulevat olemaan käytössä useamman vuoden, heijastuu tämä myös seuraavan vuoden talousarvioon.

Kokovuotisena toiminnan laajennus merkitsee 1,44 miljoonan euron kasvua talousarvioon vuodelle 2018. Tätä toiminnan laajennusta ei ole vuoden 2018 talousarviota laadittaessa budjetoitu. Käytössä olevien pitkäaikaishoitopaikkojen määrän vähentäminen aikaisemmalle tasolle edellyttäisi tilannetta, jolloin jonoja sairaaloiden välillä ei ole. Nykytilanteessa tämä ei näytä todennäköiseltä.

Kaupunginvaltuusto on kuitenkin talousarviota hyväksyessään lisännyt siirtoviivemaksujen välttämiseen liittyviin toimenpiteisiin miljoona euroa vuodelle 2018, tästä lisäyksestä 0,5 miljoonaa euroa on uudelleenjaossa ohjattu vanhus- ja vammaispalvelujen talousarvioon, mikä osittain tulee kattamaan edellä mainittua ostopalvelulisäystä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen taksojen enimmäismäärien lasku tulee omalta osaltaan asettamaan lisähaasteita vanhus- ja vammaispalvelujen vuoden 2018 talousarviolle.

Kaupunginvaltuusto on lisäksi asettanut toiminnalle tehostamistavoitteen, joka hyvinvointitoimialalla on jaettu palvelualueille henkilöstökustannusten suhteessa. Vanhus- ja vammaispalveluissa pyritään tehostamistavoitteet saavuttamaan uusien teknologisten innovaatioiden käyttöönotolla. Vuoden 2018 aikana käyttöönotetaan koneellinen lääkkeiden annosjakelujärjestelmä ja lääkeannosteluautomaatit, selvittelyvaiheessa on työvuorosuunnitteluprosessin tehostaminen uusilla ict-ratkaisuilla (ns. optimointijärjestelmä), lisäksi sijaistyövoiman käyttöä tehostetaan uusilla sähköisillä järjestelmillä. Virtuaalisen kotihoidon ja uusien kodin turvateknologioiden käyttöönotolla pyritään niin ikään tehostamaan toimintaa ja varmistamaan hoitoketjujen saumaton toiminta. Näillä tehostamistoimenpiteillä pyritään kattamaan myös edellä mainittu siirtoviivemaksujen välttämistoimenpiteistä syntynyt lähes miljoonan euron vaje talousarviossa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Jane Marttila ja controller Pekka Paatonen:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus on viime vuosina kasvanut enemmän (5,1 % p.a.) kuin Turun kaupungin oman toiminnan kustannukset (0,9 % p.a.) ja tästä johtuen ero Turun kaupungin varaama osuus ja VSSHP:n kuntatuotto poikkeavat jo merkittävästi toisistaan. Vuonna 2018 talousarvioiden välinen ero on jo 6,9M€.

Vuoden 2017 talousarvion tasapainottamiseksi on jatkettu merkittäviä toimenpiteitä mm. tekemällä psykiatrisen erikoissairaanhoidon liikkeenluovutus sairaanhoitopiirille 1.5.2017 lukien. Sosiaali- ja terveyslautakunta on käynnistänyt valmistelun pienten poliklinikoiden tiiviimmästä yhteistyöstä tai siirtämisestä sairaanhoitopiirille.

Avohoitokäyntien 2,1 %:n lisääntyminen ja sairaalahoitojaksojen 0,5 % vähentyminen vuonna 2018 kuluvan vuoden ennusteeseen nähden perustuu lääketieteen kehitykseen, missä yhä vaativampia hoitoja voidaan toteuttaa polikliinisesti. Vuodentakaiseen tilanteeseen nähden tämä kehityssuunta on kuitenkin hidastunut.

Turun takavuosien ongelmana on ollut suuri jatkohoitoa odottavien potilaiden määrä sairaanhoitopiirissä. Kun vuonna 2014 siirtoviivemaksuihin käytettiin vielä 4,7 M€ ja 2,0 M€ vuonna 2015, niin vuodelle 2016 asetettu siirtoviivepäivien vähentäminen toteutui tavoitteiden mukaan, ja siirtoviivepäiväkustannukset puolittuivat 1 M€:n tasolle vuonna 2016. Vuoden 2017 tavoitteeseen, siirtoviiveen muuttuminen alle 3 vrk:n järjestelyjonoksi ja siirtoviivemaksujen puolittuminen vuodesta 2016, ei tulla pääsemään. Lokakuun 2017 lopun tilanteessa siirtoviivepäivämaksuja oli kertynyt 1,4 M€. Ennuste vuoden lopun tilanteessa on  1,7 M€.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 11.10.2017 § 250 mm. seuraavista välittömistä toimenpiteistä siirtoviivepäivien minimoimiseksi: sairaalapalveluihin lisättiin 10 vuodepaikkaa ja vanhusten asumispalvelujen ostopalveluja lisättiin vielä aiemmin päätetyistä 10 paikalla. Nämä välittömät toimenpiteet eivät riitä vanhuksen hoitoketjun sujuvuuden varmistamiseksi pitkällä tähtäimellä. Tämän vuoksi jatkamme jo aloitettua pitkäjänteistä kehitystyötä jonojen purkamiseksi (ks. esim. Sosterla 10.1.2017 § 4), mutta myös käynnistämme palvelualueiden ja sairaanhoitopiirin yhteistyönä koko vanhuksen hoitoketjun uudelleen tarkastelun uusien ratkaisumallien löytämiseksi.

Hallinto ja yhteiset toiminnot, Max Lönnqvist:

Hallinnon ja yhteisten toimintojen talousarvio vastaa pääosin v. 2017 tasoa. Keskitettyjä talousarvioeriä on siirretty hallinnon kustannuspaikoilta palvelualueille aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Joitakin eriä käsitellään edelleen talousarviovuoden aikana jakamattomana eikä siirtoja ole tehty siltä osin. Myös ulkoista rahoitusta saavien hankkeiden budjetit ovat hallinnon ja yhteisten toimintojen kustannuspaikalla.

Käyttöomaisuusinvestointien määrärahaksi on hyväksytty 1M€ sosiaali- ja terveyslautakunnan esityksen mukaisesti. Hankintapäätökset tehdään erikseen projektikohtaisesti.

Liite 3Käyttöomaisuusinvestoinnit

Liite 4Strateginen sopimus

Liite 5Palvelualuekohtaiset operatiiviset sopimukset

Yhteenveto

Vuoden 2018 talousarvon menomääräraha on noin 655,7M€ euroa ja tuloerä on noin 69,6M€. Viimeiseen v. 2017 ennusteeseen nähden luvut ovat suurin piirtein samalla tasolla. Taloudenpito v. 2018 edellyttää tiukkaa menokuria ja priorisointeja ja uudenlaista ajattelua. Siirtoviivemaksujen välttäminen, VSSHP:n kustannusten alentaminen ja oman toiminnan tehokkuuden parantaminen ovat avainasemassa vuoden 2018 talousarvion toteuttamisessa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä strategisen sopimuksen osaltaan ja operatiiviset sopimukset sekä talousarvion uudelleenjaon oheisten liitteiden mukaan.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 323
Liite 1:Talousarvion muutokset Kv-käsittelyssä
Liite 2:Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelualuekohtainen talousarvio v. 2018
Liite 3:Käyttöomaisuusinvestoinnit
Liite 4:Strateginen sopimus
Liite 5:Palvelualuekohtaiset operatiiviset sopimukset