Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta30022.11.20173

3273-2017 (440, 065)

Kotisaattohoidon ja laitossaattohoidon ostopalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Kotisaattohoidon ja laitossaattohoidon ostopalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2018 - 31.12.2020, minkä jälkeen sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella (optio). Tarjouksia saatiin osakokonaisuuteen yksi (1) Kotisaattohoito yhteensä kolme (3) kpl ja osakokonaisuuteen kaksi (2) Laitossaattohoito yksi (1) kpl. Kotisaattohoidon osalta puitesopimukset esitetään solmittaviksi kolmen (3) palveluntuottajan kanssa ja laitossaattohoidon osalta yhden (1) palveluntuottajan kanssa. Kotisaattohoidon ja laitossaattohoidon palveluja ostetaan sopimuskaudella yhteensä noin 3 120 000 eurolla.

Sosterla § 300

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, ylilääkäri Kari Koskela, osastonlääkäri Marikka Kuoppamäki, ylilääkäri Rea Mäkelä, terveydenhoitaja Eija Tamminen, osastonhoitaja Satu Laine ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus hankinta-asiantuntija Emilia Aho 3.11.2017:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kotisaattohoidon ja laitossaattohoidon kilpailuttamiset kokouksessaan 28.3.2017 § 77 ja § 78. Saattohoidon kokonaisuudet on sittemmin kilpailutusvaiheessa yhdistetty samaan tarjouspyyntöön omiksi osakokonaisuuksikseen.

Sopimuskausi on 1.1.2018–31.12.2020, minkä jälkeen sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.1.2018. Kotisaattohoidon palveluja ostetaan vuosittain noin 40 000 eurolla ja laitossaattohoidon palveluja noin yhdellä (1) miljoonalla eurolla. Palveluja ostetaan sopimuskaudella yhteensä noin 3 120 000 eurolla.

Hankintailmoitus julkaistiin 21.9.2017 EU-kynnysarvon ylittävänä E-liitteen mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä internetissä osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi . Hankinnasta ei esitetty yhtään kysymystä määräaikaan 3.10.2017 mennessä. Korjausilmoitus tehtiin 6.10.2017 ja julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 6.10.2017. Korjausilmoitus julkaistiin samana päivänä myös internetissä Turun kaupungin sivuilla osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 25.10.2017 klo 11.00 mennessä Debora Oy:ltä, Lounais-Suomen Saattohoitosäätiö rs:ltä ja Stella Kotipalvelut Oy:ltä.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous hyväksytään osakokonaisuuksittain seuraavasti:

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Osakokonaisuuden yksi (1) Kotisaattohoito osalta tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomina hoitajan ja lääkärin kotikäynnin tuntihintoina sekä lääkärin puhelinkonsultaation tuntihintana.

Osakokonaisuuden kaksi (2) Laitossaattohoito osalta tarjoushinta tuli ilmoittaa hoitovuorokauden verottomana hintana potilasta kohden.

Sopimushinta on kiinteä ensimmäisen vuoden kummankin osakokonaisuuden osalta, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään- tai arvoon. Tilaaja ostaa palveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli tarve ei edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti hyvinvointitoimialan työryhmä Marikka Kuoppamäki, Rea Mäkelä ja Eija Tamminen.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja tarjoukset on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudelliseen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Osakokonaisuuteen yksi (1) Kotisaattohoito palveluntuottajia valitaan kolme (3), mikäli hyväksyttyjä tarjouksia ei ole vähemmän. Osakokonaisuuteen kaksi (2) Laitossaattohoito palveluntuottajia valitaan yksi (1), mikäli hyväksyttyjä tarjouksia ei ole vähemmän. Arviointiperusteina ovat palvelujen hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 70 % ja laadun 30 %.

Osakokonaisuuteen yksi (1) Kotisaattohoito saatiin kolme (3) hyväksyttävää tarjousta.

Kotisaattohoidon palveluntuottajiksi esitetään valittaviksi liitteen yksi (1) mukaan numeroidut kolme (3) ensimmäistä palveluntuottajaa, Lounais-Suomen saattohoitosäätiö rs, Stella Kotipalvelut Oy ja Debora Oy, tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Osakokonaisuuteen kaksi (2) Laitossaattohoito saatiin yksi (1) hyväksyttävä tarjous. Laitossaattohoidon palveluntuottajaksi esitetään valittavaksi liitteen yksi (1) mukainen palveluntuottaja Lounais-Suomen saattohoitosäätiö rs, tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 13.11.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella liitteen yksi (1) mukaisessa järjestyksessä, mikäli tarve ei edellytä muuta. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.

Jakelu

tiedKauniskangas Katariina
palMäkelä Anja


Liitteet:

Sosterla § 300
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu