Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta17009.08.20172

1194-2017 (065)

Hankintaoikaisuvaatimus sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluja koskevasta sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 16.5.2017 § 122

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluja koskevasta sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 16.5.2017 § 122 on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään.

Sosterla § 170

Konsernihallinto, Lakiasiat, lakimies Olli-Pekka Lamppu 1.8.2017:

Asian tausta

Hankinta- ja logistiikkakeskus pyysi hyvinvointitoimialan toimeksiannosta avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluista ajalle 1.8.2017 – 31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon ja tarjoukset hyväksytään palvelukokonaisuuksittain seuraavasti:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päätöksellään 16.5.2017 § 122:

Päätöksensä perusteluissa sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa poissulkemista koskien seuraavaa:

”Tarjouspyynnössä oli vaatimuksena, että Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukainen tai vastaava luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla tarjoajan osalta vähintään tyydyttävä+ (A+) tai vastaava. Ammatillisen tukihenkilöpalvelu Teemu Leinonen Tmi ei täytä palveluntarjoajalle asetettua rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvää vaatimusta luottokelpoisuudesta. Tarjoaja tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.”

Teemu Leinonen Tmi (jäljempänä myös Leinonen) on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen.

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Leinonen on vaatinut päätöksen muuttamista niin, että hänet hyväksytään palveluntuottajaksi 5B palvelukokonaisuuteen.

Leinonen on perusteinaan esittänyt, että tarjouspyynnössä ilmoitettu rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvä vaatimus tulee täyttää viimeistään mahdollisen sopimuskauden alkaessa ja sopimuskauden aikana. Leinosen käsityksen mukaan vaatimusta ei ole ollut tarpeen täyttää tarjouksen arvioinnin yhteydessä ja korostaa, että tarjouspyynnössä on esitetty seuraava ilmaus:

”Vaatimusten tulee täyttyä viimeistään mahdollisen sopimuskauden alkaessa ja sopimuskauden aikana”

Leinonen on ollut yhteydessä Suomen Asiakastieto Oy:n asiakaspalveluun, ja hakenut korotusta luottoluokitukseen perustuen vuoden 2016 positiiviseen tulokseen. Leinosen käsityksen mukaan luottoluokitus noussee 1.8.2017 mennessä luottoluokitukseen A+, jolloin tarjouspyynnön vaatimus täyttyisi mahdollisen sopimuskauden alkaessa.

Lausumat ja liitteet

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyä varten ei pyydetty lausumia muilta asianosaisilta hallintolain (434/2003) 34 §:n 2 momentin 5 kohdan perusteella.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 79 §:n 1 momentin mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen tai perusteiden mukainen ja tarjouksen on antanut tarjoaja, jota ei ole suljettu menettelyn ulkopuolelle 80 tai 81 §:n nojalla ja joka täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hallituksen esityksessä eduskunnalle hankintamenettelyä koskevaksi lainsäädännöksi (HE 108/2016 vp s. 178-179) korostetaan, että soveltuvuusvaatimuksia tulee arvioida tarjouspyynnön ja muiden hankinta-asiakirjojen mukaisina vaatimuksina. Esityksen samassa kohdassa täsmennetään, että hankinta-asiakirjojen vastainen tarjous on 74 §:n nojalla hylättävä. 

Sosiaalityön avo- ja sijaishuollonpalveluiden hankinnan 17.3.2017 päivitetyn tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksia koskeneen osion mukaan:

”Tarjoajalla tulee olla riittävät taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi. Tarjoaja, joka ei täytä asettuja vaatimuksia tai joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan tarjouskilpailusta pois. Hankintayksikkö voi tarkistaa tarjoajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.

Tarjoajan on täytettävä ilmoitetut rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevat vaatimukset sekä liitettävä tarjoukseensa mainittujen vaatimusten täyttämisen selvittämiseksi kunkin vaatimuksen kohdalla mainittu selvitys. Esitetyt tiedot, todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden toimituspäivästä laskettuna. Lisäksi sopimuksen tarjoaja voidaan velvoittaa toimittamaan todistukset erikseen sovittuina aikoina. Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.”

Hankintalain 79 §:n 1 momentin perusteella hankintayksiköllä on ollut velvollisuus tarkistaa tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevat vaatimukset ennen tarjousten valintaa. Koska Teemu Leinonen Tmi ei ole täyttänyt tarjouksessaan luottoluokitusvaatimusta (A+), hankintayksikön on tullut sulkea tarjous tarjouspyyntöä vastaamattomana tarjouskilpailusta 74 §:n 1 momentin mukaisesti.

Tarjouspyynnössä on mainittu Leinosen esittämä ilmaus ”Vaatimusten tulee täyttyä viimeistään mahdollisen sopimuskauden alkaessa ja sopimuskauden aikana”, mutta tämä on esitetty tarjouspyynnön 5B palvelukokonaisuuden laatuvaatimusten yhteydessä. Laatuvaatimusten osalta on luontevaa, että niiden vaatimustenmukaisuutta arvioidaan mahdollisen sopimuskauden alkaessa ja sen kuluessa, mutta soveltuvuusvaatimukset koskevat tarjoajan lähtökohtaisia mahdollisuuksia toteuttaa hankintaa ja niiden arvioinnin on tapahduttava ennen tarjousten valintaa hankintalain 79 § 1 momentin mukaisesti.

Oheismateriaali 1Teemu Leinonen Tmi hankintaoikaisuvaatimus

Ehdotan, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä hankintaoikaisuvaatimuksen.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 7.8.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluita koskevan hankintaoikaisuvaatimuksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAmmatillinen tukihenkilöpalvelu Teemu Leinonen Tmi
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX