Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13706.06.20172

4411-2015 (065, 021)

Tekstiilihuoltopalveluja koskeva hankintaoikaisuvaatimus ja valitus

Tiivistelmä: -

Sosterla § 137

Konsernihallinto, Lakiasiat, kaupunginlakimies Jukka Vanto 31.5.2017:

Asian tausta

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia hyvinvointitoimialan tekstiilienvuokraus- ja pesulapalveluista ajalle 1.1.2018–31.12.2022. Hankinta on jaettu neljään osakokonaisuuteen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 25.4.2017 tekemällään hankintapäätöksellä § 107 valinnut Lännen Tekstiilihuolto Oy:n osakokonaisuuden 4 eli omistustekstiilien pesulapalveluiden palveluntuottajaksi.

Laundrytech Services Finland Oy (jäljempänä myös yhtiö) on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen osakokonaisuuden 4 osalta.

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen

Laundrytech Services Finland Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut tarjousvertailun suorittamista uudelleen siten, että hinnat kerrotaan määrillä, jolloin saataisiin selvitettyä yhteismitallisia hintojen kokonaisvaikutuksia ja todellisuudessa halvin tarjous. Yhtiön mukaan suoritettu tarjousvertailu ei anna oikeaa kuvaa tarjouksien edullisuudesta. Vertailussa on vertailtu vain eri artikkelien hintoja, eikä määrien vaikutusta ole otettu huomioon, esimerkiksi lakanapyykin kilohinta voi kohdistua kymmeniin tuhansiin kiloihin, jolloin muutaman sentin ero on merkittävä. Toisaalta esimerkiksi tyynyjä pestään vain muutamia satoja ja suurikin hintaero on määrään suhteutettuna hyvin pieni.

Laundrytech Services Finland Oy on tehnyt asiassa myös markkinaoikeuteen valituksen, jossa esitetyt vaatimukset ja osin myös perusteet poikkeavat yhtiön hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyistä vaatimuksista ja perusteista. Valitukseen vastataan vastineella.

Kuultavan lausuma

Lännen Tekstiilihuolto Oy on vaatinut, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään. Omistustekstiilien pesulapalveluita koskeva hankintapäätös on hankintasäännösten mukainen ja hankintaoikaisuvaatimus on perusteeton.

Lisäkirjelmä

Laundrytech Services Finland Oy on toimittanut lisäkirjelmän.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 2 §:n 2 momentin mukaan hankintayksiköt voivat käyttää puitejärjestelyjä hankintatoimintaan liittyvien hallinnollisten tehtävien vähentämiseksi.

Hankintalain 42 §:ssä on säädetty puitejärjestelyyn liittyvistä ehdoista sekä puitejärjestelyn perustamisesta. Pykälää koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 137) mukaan pykälä perustuu hankintadirektiivin (2014/24/EU) 33 artiklan 1 ja 2 kohtiin ja pykälä vastaa pääasialliselta sisällöltään aiemman julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 31 §:ssä säädettyä. Hankintadirektiivin 33 artiklan 1 kohdan mukaan puitejärjestelyn tarkoituksena on vahvistaa tietyn ajan kuluessa tehtäviä hankintasopimuksia koskevat ehdot, eritysesti hinnat ja tarvittaessa suunnitellut määrät.

Hankintalain 93 §:n 1 momentin mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteeksi on mahdollista valita halvin hinta. Säännöstä koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 201) mukaan valinta perusteiden valinnan välillä on aina hankintayksikön harkinnassa.

Tarjouspyynnöllä on pyydetty tarjouksia hyvinvointitoimialan tekstiilienvuokraus- ja pesulapalveluista ajalle 1.1.2018–31.12.2022. Hankinta on jaettu neljään osakokonaisuuteen, joista osakokonaisuus 4 koskee omistustekstiilien pesulapalveluita. Hankinnasta on julkaistu avointa menettelyä koskeva EU-hankintailmoitus.

Tarjouspyynnön kohdan II.1 ”Hankinnan laajuus” alakohdassa II.1.4 ”Lyhyt kuvaus” on ilmoitettu muun ohella seuraavaa: ”Liitteessä 1 on ilmoitettu toimipaikat. Tuotteita hankitaan todellisten tarpeiden mukaan. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.”

Osakokonaisuutta 4 (omistustekstiilien pesulapalvelut) koskevassa alakohdassa II.2.6 ”Arvioitu arvo” on ilmoitettu, että arvioidun kokonaisarvon enimmäismäärä on 675.000 euroa (alv 0 %) koko keston ajalta.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on yksilöity muun ohella omistustekstiilien pesulapalveluiden osalta ne tuotteet, joiden osalta palvelun hintoja on pyydetty. Omistustekstiileinä on mainittu lakana, tyynyliina, pussilakana, pyyheliina, asukkaiden henkilökohtaiset vaatteet, tyyny, peitto, laaka- ja rumpupestävät matot, verhot, pöytäliinat, turva- ja nostovyöt, nostimien liinat, siirtotekstiilit (liukualustan päälliset yms.), ulkoiluvaatteet, patjojen suojukset, työntekijöiden reppu ja kilopyykki (muut kuin edellä mainitut). Lakanoista, tyynyliinoista, pussilakanoista, pyyheliinoista, asukkaiden henkilökohtaisista vaatteista ja muista kuin edellä mainituista kilopyykeistä on pyydetty ilmoittamaan kilohinta. Tyynyistä, peitoista, pöytäliinoista, turva- ja nostovöistä, nostimien liinoista, siirtotekstiileistä, ulkoiluvaatteista, patjojen suojuksista ja työntekijöiden repuista on pyydetty ilmoittamaan kappalehinta. Verhoista sekä laaka- ja rumpupestävistä matoista on pyydetty ilmoittamaan neliöhinta.

Tarjouspyynnöstä on käynyt varsin yksityiskohtaisesti ilmi tarjouspyynnön osakokonaisuuden 4 kohteena olevien palveluiden sisältö ja yksilöidyt tiedot niistä palveluista, joiden osalta hintatiedot on pyydetty ilmoittamaan tarjouksessa. Tarjouspyynnön liitteellä 1 on niin ikään ilmoitettu toimipaikkaluettelo, jotka voivat hankkia pesulapalveluita kysymyksessä olevan kilpailutuksen perusteella.

Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön (esimerkiksi asioissa C-532/06, Lianakis ym., ja C-331/04, ATI EAC ym.) mukaan lähtökohtaisesti kaikki tekijät, jotka hankintayksikkö ottaa huomioon selvittääkseen, mikä tarjouksista on taloudellisesti edullisin, tulee ilmoittaa tarjouspyynnössä, jotta ne ovat tarjoajien tiedossa näiden laatiessa tarjouksiaan. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi määriä, joilla tarjousvertailu suoritettaisiin, ei voisi Laundrytech Services Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyin tavoin ilmoittaa vasta tarjousten vertailuvaiheessa.

Kuten edellä on todettu, hankintalain 42 §:ää koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 137) mukaan pykälä vastaa pääasialliselta sisällöltään aiemman hankintalain (348/2007) 31 §:ssä säädettyä. Korkein hallinto-oikeus on 13.1.2017 antamassaan pesulapalveluhankintaa koskevassa päätöksessä (taltionumero 65) katsonut, ottaen huomioon puitejärjestelyllä toteutetun hankinnan luonne sekä ne tiedot, jotka tarjouspyynnössä oli hankinnasta ilmoitettu, että tarjoajat olivat saaneet tarjouspyynnön perusteella riittävät tiedot yhteismitallisten ja vertailukelpoisten tarjousten antamiseksi, vaikka arvioita hankinnan yksityiskohtaisemmasta jakautumisesta ei ollut tarjouspyynnössä esitetty.

Edellä olevilla perusteilla sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee hylätä Laundrytech Services Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen ja merkitä tiedokseen, että markkinaoikeudelle annetaan oheismateriaalista 5 ilmenevä vastine.

Oheismateriaali 1Laundrytech Services Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Oheismateriaali 2Lännen Tekstiilihuolto Oy:n lausuma

Oheismateriaali 3Laundrytech Services Finland Oy:n lisäkirjelmä

Oheismateriaali 4Markkinaoikeuden vastinepyyntö liitteineen

Oheismateriaali 5Vastineluonnos (salassa pidettävä, salassapidon peruste JulkL 11.2 §:n 4 kohta)

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLaundrytech Services Finland Oy
aoLännen Tekstiilihuolto Oy
vstnMarkkinaoikeus
tpvMäkelä Anja
tiedVanto Jukka