Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13606.06.20171

3196-2016 (065)

Hankintaoikaisuvaatimukset vanhusten tehostettua palveluasumista koskevasta hankintapäätöksestä

Tiivistelmä:

Vanhusten tehostettua palveluasumista koskevasta sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 28.3.2017 § 85 on tehty kolme hankintaoikaisuvaatimusta. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimukset hylätään. Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 6.1 §:n 3 kohta ja Coronaria Hoiva Oy:n aktivointisuunnitelman osalta julkisuuslain 11.2 §:n 6 kohta ja 24.1 §:n 20 kohta.

Sosterla § 136

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 6.1 §:n 3 kohta ja Coronaria Hoiva Oy:n aktivointisuunnitelman osalta julkisuuslain 11.2 §:n 6 kohta ja 24.1 §:n 20 kohta.

Konsernihallinto, Lakiasiat, kaupunginlakimies Jukka Vanto 17.5.2017:

Asian tausta

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta ilmoittanut 21.1.2017 julkaistulla hankintailmoituksella ja 15.2.2017 julkaistulla korjausilmoituksella vanhusten tehostetun palveluasumisen ostopalveluista 30.4.2020 päättyvälle sopimuskaudelle, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa vuodella (tilaajan optio). Hankinta on jaettu neljään osakokonaisuuteen:

  1. Vanhusten tehostettu palveluasuminen suomenkielisille
  2. Vanhusten tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille
  3. Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen suomenkielisille
  4. Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 28.3.2017 tekemällään hankintapäätöksellä § 85 valinnut palveluntuottajat osakokonaisuuksittain.

Salva ry (jäljempänä myös yhdistys) ja Coronaria Hoiva Oy (jäljempänä myös yhtiö) ovat tehneet hankintaoikaisuvaatimukset osakokonaisuuksien 1 ja 3 osalta. Stiftelsen Hemmet i Åbo sr (jäljempänä myös säätiö) on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen osakokonaisuuksien 2 ja 4 osalta.

Hankintaoikaisuvaatimukset perusteineen

Salva ry on vaatinut tarjousvertailun oikaisemista siten, että yhdistys saisi osakokonaisuuksissa 1 ja 3 täydet laatupisteet sekä aktivointisuunnitelman että henkilöstörakenteen monipuolisuuden osalta. Yhdistys on perusteinaan esittänyt, että asiakkaalla on oma yksilöllinen aktivointisuunnitelma osana hoito-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelmaa. Yhdistyksen mukaan suunnitelma sisältää monipuolisia aktiviteetteja, ohjaa hoitotyötä ja on osa yhdistyksen sähköistä asiakastietojärjestelmää, jonne kirjattuja asiakastietoja päivitetään jatkuvasti. Suunnitelma päivitetään vähintään kaksi kertaa vuodessa. Yhdistyksen asiakastietojärjestelmään sisältyy RAI-toimintakykyarvio, josta tulee esiin seurattavat tavoitteet huolestuttaville osakokonaisuuksille, esimerkiksi arjesta suoriutumiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn sekä psyykkiseen ja kognitiiviseen hyvinvointiin. Lisäksi asukkailla on käytössään kuntoutusseloste, jossa nykytila kartoitetaan monipuolisesti eri asiantuntijoiden osalta ja tehdään alkumittaukset sekä määritellään tavoitteet. Väli- ja loppuarvioinnissa kirjataan tavoitteet ja määritellään jatkosuositukset. Asukas, usein omainenkin, osallistuu arviointityöhön. Henkilön tullessa asukkaaksi selvitetään hänen kiinnostuksiaan ja harrastuksiaan, joita voi jatkaa. Harrastukset ja arvio muutostarpeista kirjataan päiväohjelmaan.

Salva ry:n hoitohenkilökunnan lisäksi on monia muita ammattiryhmiä, joista monilla on muuta erityisosaamista. Monipuolisessa kuntoutustiimissä on kolme fysioterapeuttia, joilla on osaamista myös liikunnallisten ja tanssillisten kuntoutusryhmien ohjaamiseen. Toimintaterapeutti on vakituinen. Ravitsemuspalveluiden henkilökunta osallistuu varsinaisen työnsä lisäksi virkistystoimintaan teemapäivinä, esimerkiksi perinnepäivinä valmistamalla karjalanpiirakoita asukkaiden kanssa tai auttamalla kausiviljelmien kylvämisessä ja hoidossa palvelukodissa. Puhdistuspalvelun henkilökunta siivoa ja pyykkää asukashuoneita ja asukkailla on voimiensa mukaan mahdollisuus osallistua kotitöiden tekemiseen, muun muassa verhojen vaihtamiseen ja kukkien lannoitukseen. Hallintohenkilöstöllä on sosiaalityöntekijän koulutus sekä osaamista tietotekniikasta ja teatterista, joista on iloa asukkaille. Lisäksi on 49 vapaaehtoista, joiden erityisosaaminen ilmenee virikkeellisessä viikko-ohjelmassa ja sanomissa, vierailevina erityisosaajina ovat lääkäri ja jalkahoitaja, kampaajalla on työtilat, muusikkoja vierailee säännöllisesti laulattamassa ja tanssittamassa ja seurakunnallisia palveluita on viikoittain.

Coronaria Hoiva Oy on vaatinut oikaisua osakokonaisuuksien 1 ja 3 osalta saamaansa laatua koskevaan aktivointisuunnitelmasta annettuun pisteytykseen. Yhtiö on kertonut perustaneensa aktivointisuunnitelmansa asiakkaan palvelutarpeen arviointiin ja kuvanneensa kuvitteellisen esimerkkiasiakkaan kautta laajasti palvelutarpeen arvioinnin ja yksilöllisen hoito- ja kuntoutumissuunnitelman rakentumisen, joka sisältää esimerkinomaisesti monipuolisia aktiviteetteja ja virikkeitä, kuten esimerkiksi tuokioita, jumppia, leivontatuokioita, omahoitajan kanssa kahvilla käyntejä, ulkoilua ja muita viikko-ohjelmaan kirjattuja asiakkaan toiveidenmukaisia aktiviteetteja. Koska kysymyksessä on aloittava yksikkö, yksilöllistä aktiviteettisuunnitelmaa ei voi yhtiön mukaan laatia ennen asiakkaiden tuntemista.

Stiftelsen Hemmet i Åbo sr on vaatinut oikaisua osakokonaisuuksien 2 ja 4 osalta saamiinsa henkilöstörakenteen monipuolisuutta, asiakkaan yksilöllisten mieltymisten huomioimista ruokailussa sekä toimitiloja ja ulkoilumahdollisuuksia koskeviin laatupisteisiin. Säätiön mukaan liitteet liittyen kysymyksessä oleviin laatupisteisiin ovat laatuvaatimuksia, jotka täyttävät hankintayksikön vaatimukset koskien monipuolista päivittäistä toimintaa eläkeläisten fyysisen terveyden ja mielenterveyden hyväksi. Säätiö on katsonut tarjonneensa hankintayksikön asettamat vaatimukset täyttävän, ravitsevan, laadukkaan ja monipuolisen ruokalistan. Säätiön toimintatapa on, että jokainen saa esittää toiveita aterioihin ja välipaloihin liittyen säännöllisten keskustelujen ja kyselyjen avulla.

Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n tilat soveltuvat säätiön mukaan hyvin sekä sisällä että ulkona tapahtuviin aktiviteetteihin. Esimerkiksi kävelyt ja seurapelit sekä puutarha antavat virikkeitä. Pihalle pääsee ongelmitta myös sängyssä.

Stiftelsen Hemmet i Åbo sr on vielä hankintaoikaisuvaatimuksessaan viitannut työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla julkaistuihin oikeusministeriön ohjeisiin koskien hankintailmoituksen tai tarjouspyynnön kieltä. Säätiöllä on yksikielisesti ruotsinkielinen asumisyksikkö, jonka toimintasuunnitelma ja muut dokumentit, kuten laatusuunnitelma, on laadittu ruotsiksi, minkä johdosta säätiön tarjouksen liitteet ovat osittain ruotsinkielisiä. Tämä osoittaa, että säätiön koko toiminta on tarjouspyynnön esitetyn suomenruotsalaisen kulttuurin ja kielitaustan mukainen.

Lausumat ja lisäkirjelmät 

Yrjö & Hanna Oy on katsonut, että hankintaoikaisuoikaisuvaatimukset eivät ole aiheellisia. Hankintasäännösten tarkoitus on turvata tarjoajille tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu. Kaikilla kilpailutukseen osallistuneilla on ollut yhtäläinen mahdollisuus kuvata palvelunsa tarjousta jättäessään ja hankintayksikkö on pystynyt vertailemaan tarjousten sisällöt keskenään. Yhtiö ei hyväksy jälkikäteen paranneltuja vastauksia.

Coronaria Hoiva Oy ja Stiftelsen Hemmet i Åbo sr ovat toimittaneet lisäkirjelmät.

Hankintaoikaisuvaatimusten arvioinnit

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 109 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankintayksikön on kuvattava käyttämänsä hankintamenettely hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.

Hankintalain 113 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on pyydettävä hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä toimittajia määräaikaan mennessä esittämään tarjouksensa. Tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava siten, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 115 §:n 1 momentin mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin, kustannuksiltaan edullisin tai hinta-laatusuhteeltaan paras. Hinta-laatusuhteen arvioinnissa käytettävien vertailuperusteiden tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja mahdollistaa tarjousten puolueeton arviointi. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä kokonaistaloudellisen edullisuuden peruste sekä mahdolliset vertailuperusteet hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.

Hankintalain 123 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Pykälän 2 momentin mukaan päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalaissa säännellyn tarjouskilpailumenettelyn lähtökohtana on, että tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja että tarjouksia arvioidaan ainoastaan niistä ilmenevien tietojen perusteella. Lähtökohtaisesti tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus edellyttää, että hankintayksikkö perustaa hankintapäätöksensä tarjousaikana saamiinsa tietoihin. Vastaavasti tarjoaja kantaa vastuun siitä, että tarjouksessa on annettu kaikki tarjouspyynnön edellyttämät tiedot.

Tarjouspyynnön kohdassa ”päätöksenteon perusteet” on todettu muun ohella seuraavaa:

”2. Laatu, enimmäispisteet 20

Laadun osalta vähimmäisvaatimukset täyttävä palvelun taso saa 0 pistettä ja sen ylittäviltä osin pisteitä saa enintään 20.

A Oma yksilöllinen aktivointisuunnitelma osana asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaa, enintään 5 pistettä:

B Henkilöstörakenteen monipuolisuus: varsinaisen hoitohenkilökunnan lisäksi yksikössä on esimerkiksi toimintaterapeutteja, geronomeja tai kulttuuri- tai muita erityisosaajia, enintään 4 pistettä:

C Asiakkaan yksilöllisten mieltymisten huomioiminen ruokailussa, enintään 5 pistettä:

D Asiakkaan arjen sisällön monipuolisuus, toiminnassa otetaan huomioon vuodenajat, juhlapyhät, erilaiset teemat, pienimuotoiset retket, enintään 4 pistettä:

E Toimitilat ja ulkoilumahdollisuudet, tilat tukevat asiakkaan fyysisen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitoa, enintään 2 pistettä:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 28.3.2017 § 85 tehnyt hankintapäätöksen § 85. Salva ry:n tarjous on osakokonaisuuksissa 1 ja 3 saanut aktivointisuunnitelmaa koskevasta vertailuperusteesta kolme pistettä ja henkilöstörakenteen monipuolisuutta koskevasta vertailuperusteesta kaksi pistettä. Coronaria Hoiva Oy:n tarjous on osakokonaisuuksissa 1 ja 3 saanut aktivointisuunnitelmaa koskevasta vertailuperusteesta kaksi pistettä. Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n tarjous on osakokonaisuuksissa 2 ja 4 saanut henkilöstörakenteen monipuolisuutta koskevasta vertailuperusteesta kaksi pistettä, asiakkaan yksilöllisten mieltymisten huomioimista ruokailussa koskevan vertailuperusteen säätiö on jäänyt pisteittä. Toimitiloja ja ulkoilumahdollisuuksia koskevasta vertailuperusteesta säätiö on saanut pisteen osakokonaisuuksissa 2 ja 4.

Hankintayksikön on tarjouspyynnön mukaisesti tullut tehdä laatuarviointi ja tältä osin pisteyttää tarjoukset tarjouksissa ja niiden liitteissä annettujen tietojen perusteella. Tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta hankintayksikön ei ole mahdollista ottaa tarjousten vertailussa huomioon esimerkiksi sellaisia tarjousten vertailuun liittyviä selvityksiä, joita tarjoajat toimittavat esimerkiksi vasta hankintaoikaisuvaatimusta tehdessään. Laadun arvioimiseksi tarjouspyynnössä on nimenomaisesti pyydetty tarjoajia liittämään tarjoukseensa laadun vertailuperusteisiin liittyvät selvitykset tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan mennessä.

Salva ry on ilmoittanut tarjoukseensa liitetyn selvityksen henkilöstörakenteesta olevan luottamuksellinen. Salva ry:n hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan asiakkaalla on oma yksilöllinen aktivointisuunnitelma osana hoito-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelmaa.  Salva ry:n tarjoukseen liitetty hoito-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelma on neljäsivuinen lomaketyyppinen asiakirja. Salva ry:n tarjoukseen ei sisälly varsinaista yksilöllistä aktivointisuunnitelmaa. Asiassa esitetyn perusteella ei ole käynyt ilmi, että Salva ry:n tarjouksen arviointi olisi aktivointisuunnitelmaa tai henkilöstörakenteen monipuolisuutta koskevien vertailuperusteiden osalta suoritettu Salva ry:n hankintaoikaisuvaatimuksessa tarkoitetuin tavoin virheellisesti.

Coronaria Hoiva Oy on ilmoittanut tarjoukseensa liitetyn aktivointisuunnitelman sisältävän salassa pidettäviä liikesalaisuuksia. Asiassa esitetyn perusteella ei ole käynyt ilmi, että Coronaria Hoiva Oy:n tarjouksen arviointi olisi aktivointisuunnitelmaa koskevan vertailuperusteen osalta suoritettu virheellisesti.

Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n on sallittu toimittaa tarjouksensa liitteitä sekä suomen- että ruotsinkielisinä, eikä liitteiden toimittamisesta kahdella kiellellä ole aiheutunut säätiölle kielteisiä seuraamuksia. Palveluhankinnoissa voidaan käyttää vertailuperusteena vähimmäisvaatimukset ylittäviä seikkoja. tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus tulee erottaa tarjousten vertailusta. Tarkoituksena ei siis ole, että esimerkiksi ainoastaan vähimmäisvaatimukset täyttämällä saisi lisäpisteitä tarjousten vertailussa. Asiassa esitetyn perusteella ei ole käynyt ilmi, että Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n tarjouksen arviointi olisi henkilöstörakenteen monipuolisuutta tai asiakkaan yksilöllisten mieltymisten huomioimista ruokailussa taikka toimitiloja ja ulkoilumahdollisuuksia koskevien vertailuperusteiden osalta suoritettu säätiön hankintaoikaisuvaatimuksessa tarkoitetuin tavoin virheellisesti.

Edellä olevilla perusteilla sosiaali- ja terveyslautakunta hylännee Salva ry:n, Coronaria Hoiva Oy:n ja Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n hankintaoikaisuvaatimukset.

Oheismateriaali 1Salva ry:n hankintaoikaisuvaatimus liitteineen

Oheismateriaali 2Coronaria Hoiva Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Oheismateriaali 3Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n hankintaoikaisuvaatimus liitteineen

Oheismateriaali 4Yrjö & Hanna Oy:n lausuma

Oheismateriaali 5Coronaria Hoiva Oy:n lisäkirjelmä

Oheismateriaali 6Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n lisäkirjelmä

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 29.5.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Salva ry:n, Coronaria Hoiva Oy:n ja Stiftelsen Hemmet i Åbo sr:n hankintaoikaisuvaatimukset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoCoronaria Hoitoketju Oy
aoSALVA ry, Palvelukeskus Ilolansalo
aoStiftelsen Hemmet i Åbo rs
tiedAhonen Sari
tpvMäkelä Anja
tiedVanto Jukka