Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13106.06.20179

4401-2017 (652)

Vammaispalvelun tilatarveselvitys

Tiivistelmä: -

Sosterla § 131

Konsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus-vastuualue, vs. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi ja tilacontroller Johanna Aarnio, hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski 6.4.2017:

Strateginen tilojen ohjaus –vastuualue, hyvinvointitoimiala ja kiinteistöliikelaitoksen tilapalvelut ovat yhteistyössä valmistelleet vammaispalveluiden toimintaa koskevan tilatarveselvityksen, joka on valmistunut 5.4.2017.

Nykyinen toiminta

Vammaispalveluiden yksikkö tarjoaa erityispalveluista eri-ikäisille ja eri tavoin vammaisille henkilöille. Järjestettävät palvelut toteutetaan vammaispalvelulain, kehitysvammalain ja sosiaalihuoltolain sekä kaupungin strategian, taloussuunnitelman ja hyväksyttyjen toimintasuunnitelmien mukaisesti. Tarjottavia palveluita ovat muun muassa henkilökohtainen apu, palveluasuminen ja kuljetuspalvelut. Kehitysvammaisille henkilöille suunnattuja palveluita ovat esimerkiksi asumispalvelut, työ- ja päivätoiminta sekä lyhytaikaishoito. Muita palveluita ovat mm. kehitysvammaisten lasten iltapäivätoiminta sekä alle 18 –vuotiaiden omaishoidon tuki.

Asumisyksiköt

Valtioneuvoston vuonna 2012 periaatepäätöksen mukaan jokaisella kehitysvammaisella henkilöllä on oikeus asua samoin kuin muutkin kuntalaiset ja saada tarvitsemansa palvelut. Periaatepäätös ohjaa ja tukee kuntia ja kuntayhtymiä lakkauttamaan asteittain vammaisten ihmisten laitosasuminen ja kehittämään asumisen tukemiseksi tarvittavia palveluita ja asuinympäristöjä. Päämääränä on, ettei vuoden 2020 jälkeen kukaan vammainen henkilö asu laitoksessa. Laitosasumisen lakkauttaminen edellyttää, että laitoksista ja lapsuudenkodeista muuttaville kehitysvammaisille henkilöille on tarjolla korvaavia yksilöllisiä palveluita. Kuntien ja kuntayhtymien on varmistettava asiakkaiden tarvitsemien palveluiden saatavuus.

Turussa pitkäaikaishoidon laitosasumista on saatu purettu puitesopimusten kautta uusiin Turun alueelle perustettuihin asumisyksiköihin. Purkua on toteutettu myös yhteistyössä Kehitysvamma-alan tuki ja osaamiskeskus, V-S erityishuoltopiirin (KTO) kanssa.

Tällä hetkellä on tarvetta lasten ja nuorten lyhytaikaishoidon yksikön Koskikodin (Helsinginkatu 13) korvaaville tiloille. Nykyiset tilat eivät sovellu lasten ja nuorten tilapäishoitoon ja ovat paikkamäärältään liian pienet. Tätä varten tarvitaan 15 -paikkainen yksikkö piha- ja ulkoilutiloineen. Tarve tiloille on toimialan mukaan vuonna 2019/mahdollisimman nopeasti.

Lyhytaikaishoidon yksikön mahdollisina sijoitusvaihtoehtoina tarveselvityksessä on tutkittu alustavasti Mäntymäen sairaala-alueelta mm. psykiatrian tilajhankkeen kautta mahdollisesti vapautuvia tiloja ja kaupungin oman vanhuspalvelun ympärivuorokautiselta hoidolta vapautuvia tiloja Katariinan sekä Hövelin palvelutaloista. Tutkituista vaihtoehdoista Katariina tai Höveli eivät ole vammaispalvelun yksikön näkemyksen mukaan soveltuvia lyhytaikaishoidon tarpeisiin. Mikäli lyhytaikaishoidon hanke toteutetaan uudishankkeena, on sen pinta-ala noin 1.200 m2 ja alustava kustannusarvio on noin 3.744.000 € ja vuokrakustannus noin 340.000 €/vuosi.

Päivä- ja toimintakeskukset

Turun kaupungin omat vammaisten päivä- ja toimintakeskukset ovat tällä hetkellä täynnä. Uusia, peruskoulunsa tai ammatilliset opintonsa päättäviä asiakkaita on lähivuosina tulossa ennätyksellisen paljon. Tähän tarpeeseen tarvitaan uusi 30 –paikkainen monitoimikeskus. Tarve tiloille on toimialan mukaan vuonna 2019.

Päivä- ja toimintakeskukselle mahdollisia sijoitusvaihtoehtoina on alustavasti tutkittu Mäntymäen sairaala-alueelta mm. psykiatrian tilahankkeen kautta vapautuvia tiloja, laajennusosaa Toivolan toimintakeskuksen yhteyteen, Kärsämäentie 10 tai Kuralankatu 2:n ensimmäistä kerrosta. Kuralankatu 2 ei ole vammaispalvelun yksikön näkemyksen mukaan soveltuva tila päivä- ja toimintakeskukselle. Uudishankkeena tehtäessä pinta-ala 870 m2, alustava kustannusarvio on noin 2.726.000 € ja vuokrakustannus noin 240.000 €/vuosi.

Yllä kuvatut lyhytaikaishoidon sekä päivä- ja toimintahankkeet ovat pidemmän aikavälin ratkaisuita. Näiden osalta tulee huomioida laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta (548/2016).

Laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveyshuollossa

Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen laista kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveyshuollossa. Laki astui voimaan 1.7.2016 ja kieltää yli 5 M€:n sosiaali- ja terveyshuollon hankkeet vuoteen 2019 loppuun asti. Yli 5 M€:n investoinnit ovat sallittuja vain, jos niihin saadaan sosiaali- ja terveysministeriöltä poikkeuslupa. Rakennusinvestointeja koskeva rajoitus ei kuitenkaan koske pienempiä investointeja, eikä normaaleja vuosihuoltoon liittyviä investointeja. Rajoituksen ulkopuolella ovat myös sellaiset, jotka ovat välttämättömiä valvovan viranomaisen tarkastusten johdosta esimerkiksi käyttäjien turvallisuuden tai terveyden vuoksi.

Lain mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuussa olevalla on oikeus irtisanoa tilojen vuokrasopimus vuoden 2019 aikana päättymään 12 kuukauden kuluttua irtisanomisesta. Jos palvelun järjestämisvastuussa oleva ei ole tänä aikana irtisanonut sopimusta, jatkuisi sopimuksen voimassaolo sopimuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että tehtäviin määräaikaisiin vuokrasopimuksiin on sisällytettävä laissa mainitun mukainen irtisanomismahdollisuus.

Tarvetta lyhytaikaishoitoon on selvästi enemmän kuin tällä hetkellä pystytään järjestämään. Lakiin omaishoidon tuesta tuli 1.7.2016 alkaen muutos niin, että kaikille omaishoitajille tulee järjestää 2 vapaapäivää kuukaudessa. Aiemmin lakisääteiset vapaat koskivat lähinnä 2. palkkioluokkaa vaativamman hoidontarpeen perusteella saavia perheitä.

Koskikodin nykyiset 10 asiakaspaikkaa eivät riitä vastaamaan turkulaisten perheiden tarpeisiin. Lyhytaikaishoidon tarvetta on käsitelty vammaispalvelujen sote-valmistelutyöryhmässä sekä omaishoidon tuen ja vammaispalvelujen alueellisissa työryhmissä. Kaikissa em. työryhmissä on todettu lyhytaikaishoidon lisääntynyt tarve muissakin useissa Turun seudun kunnissa, jolloin palvelujen lisääminen on tarpeellista myös tulevan maakunnan toimintaa ajatellen.

Päivätoiminnan osalta Turussa tarvitaan paikkoja ehdottomasti lisää, koska nykyiset paikat eivät riitä lähivuosina peruskoulusta ja ammatillisista opinnoista valmistuville erityistä tukea tarvitseville nuorille. Päivätoiminnan tarvetta on käsitelty vammaispalvelujen sote-valmistelutyöryhmässä sekä työ- ja päivätoiminnan ja vammaispalvelujen alueellisissa työryhmissä. Kaikissa em. työryhmissä on todettu päivätoiminnan lisääntyvä tarve. Tulevalla sote -alueella ei ole riittävästi yksityistäkään palvelutuotantoa, jolla päivätoiminnan palvelutarpeisiin voitaisiin vastata. Vammaispalvelulakia ollaan uudistamassa niin, että uusi laki astuisi voimaan vuoden 2019 alussa. Maakunnan erityisen järjestämisvastuun piiriin tulevat sekä vammaisten henkilöiden lyhytaikaisen huolenpidon että päiväaikaisen toiminnan järjestäminen.

Liite 1Vammaispalvelun tilatarveselvitys

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.4.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 131
Liite 1:Vammaispalvelun tilatarveselvitys