Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta12216.05.20172

1194-2017 (065)

Sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Seudullisista sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluista pyydettiin tarjoukset ajalle 1.8.2017 - 31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan, tilaajan päätöksellä, jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella (optio). Tarjouksen jätti 39 palveluntuottajaa, joilta saatiin erillisiä tarjouksia yhteensä 207 kappaletta. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi palvelukokonaisuuksittain 33 palveluntuottajan kanssa. Palveluja ostetaan vuosittain noin 7 milj. eurolla, josta hyvinvointitoimialan osuus on noin 2,8 milj. euroa. Hankinnan kokonaisarvo hyvinvointitoimialan osalta sopimuskaudella on noin 6,8 milj. euroa.

Sosterla § 122

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, toimistopäällikkö Minna Virta, toimistopäällikkö Eira Virolainen ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus projektipäällikkö Karolus Haarte 2.5.2017:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 20.10.2015 § 191, että sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalvelut kilpailutetaan ja Turun seutukunnan kunnille tarjotaan mahdollisuutta osallistua kilpailutukseen. Hankinta keskeytettiin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä 31.1.2017 § 36, sillä tarjouspyynnössä ei ollut riittävän selkeästi määriteltynä pyydettyjä selvityksiä ja niiden sisältöä. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti uuden hankintamenettelyn käynnistämisestä uudella hankintailmoituksella. Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi uuden hankintamenettelyn tarjouspyyntöasiakirjat kokouksessaan 28.2.2017 § 61.

Hankinta- ja logistiikkakeskus pyysi hyvinvointitoimialan toimeksiannosta avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluista ajalle 1.8.2017 – 31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella, ajalle 1.1.2020 – 31.12.2020 (optio). Seudullisessa kilpailutuksessa ovat Turun kaupungin lisäksi mukana Kaarinan kaupunki, Kemiönsaaren kunta, Koski Tl kunta, Kustavin kunta, Laitilan kaupunki, Liedon kunta, Loimaan kaupunki, Marttilan kunta, Naantalin kaupunki, Paimion kaupunki, Paraisten kaupunki, Perusturvakuntayhtymä Akseli, Pöytyän kunta, Raision kaupunki, Ruskon kunta, Salon kaupunki, Sauvon kunta, Someron kaupunki, Taivassalon kunta ja Vehmaan kunta.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 1.3.2017 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalissa julkaistiin 17.3.2017 hankintaa koskevat kysymykset sekä niihin annetut vastaukset. Hankinnasta julkaistiin samana päivänä myös korjausilmoitus. Korjausilmoituksen syynä olivat tarjouspyynnön liitteisiin tarvittavat tarkennukset. Tarjoukset tuli antaa Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon ja tarjoukset hyväksytään palvelukokonaisuuksittain seuraavasti:

Palvelujen on oltava käytettävissä 1.8.2017 alkaen. Palvelut tulee tuottaa palvelukokonaisuuksittain tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa palvelukuvauksissa esitetyn mukaisesti. Palveluja tulee olla saatavilla ympärivuotisesti. Palveluntuottajan tulee tarjota palveluja suomen tai ruotsin kielellä.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 4.4.2017 klo 11.00 mennessä tarjouksen jätti 39 palveluntuottajaa, joilta erillisiä tarjouksia saatiin yhteensä 207 kappaletta.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa verottomina tarjouspyynnön mukaisina työntekijöiden tuntihintoina tai hoitovuorokausihintoina. Tarjoushintojen tuli sisältää kaikki palvelun tuottamiseen sisältyvät kustannukset, jotka määriteltiin hankinnan palvelukuvauksissa. Sopimushinnat ovat kiinteät kaksi (2) ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää tilaajalle perustellusta syystä hinnanmuutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti sopimuksen mukaisilla hinnanmuutosehdoilla.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84 - 86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnössä oli vaatimuksena, että Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukainen tai vastaava luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokituksen tulee olla tarjoajan osalta vähintään tyydyttävä+ (A+) tai vastaava.

Ammatillinen tukihenkilöpalvelu Teemu Leinonen Tmi ei täytä palveluntarjoajalle asetettua rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvää vaatimusta luottokelpoisuudesta. Tarjoaja tulee sulkea tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin voidaan ottaa vain niiden tarjoajien tarjoukset, jotka ovat osoittaneet täyttävänsä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Muut tarjoajat täyttävät tarjoajalle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkastetaan suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytetään.

Tilaajan arviointiryhmä suoritti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun sekä tarkasti annettavat laatupisteet.

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tarjoukseen tuli liittää tarjouspyynnössä pyydetyt palvelukokonaisuuskohtaiset tiedot, kuten mm. henkilöstötiedot, mahdolliset rekrytointiedot ja tarjottujen palvelujen prosessikuvaukset. Etävanhempien liitto ry ja Länsi-Suomen etävanhemmat ry eivät liittäneet ja antaneet tarjouksessaan edellä mainittuja tietoja. Tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja ne tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomina palvelukokonaisuuksissa 1A, 2, 3, 4A, 4C, 5A, 5B, 8A ja 8B.

Tarjouspyynnössä vaatimuksena oli, että tarjottujen työntekijöiden tuli täyttää palvelukokonaisuuskohtaisesti ilmoitetut työkokemusvaatimukset ja tarjouksessa tuli antaa pyydetyt työkokemustiedot. Multitaito Oy:n vastaava työntekijä ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja lisäksi tarjouksissa ei ole annettu pyydettyjä muiden työntekijöiden työkokemustietoja. Tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja ne tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomina palvelukokonaisuuksissa 4A ja 5A.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että laitosmuotoisessa perhekuntoutuksessa jokaiselle perheelle tulee tarjota oma asunto, jonka tulee olla täysin varusteltu. Metsäkoto Oy ja Paasikiven Nuorisokylän Säätiö ovat tarjonneet perheille vain huonetta ja yhteisiä muita tiloja. Tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjoukset tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomina palvelukokonaisuudessa 1B.

Muiden tarjousten katsotaan täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kaikki ne, jotka ovat tarjouspyynnön mukaisia. Vertailun arviointiperusteina olivat palvelun hinta ja laatu.

Kotiin vietävän perhekuntoutuksen ja vaativan erityistason ammatillisen tukihenkilötoiminnan (1A ja 5B) osalta hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %. Laitosmuotoisen perhekuntoutuksen, kotiin vietävän perhearvioinnin ja vanhemmuuden arvioinnin, sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön, lastensuojelulain mukaisen tehostetun perhetyön ja kriisiperhetyön (1B, 2, 3, 4A, 4B ja 4C) osalta hinnan painoarvo oli 65 % ja laadun 35 %. Perustason ammatillisen tukihenkilötoiminnan ja sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen tukihenkilötoiminnan / ammatillinen tukihenkilötoiminnan (5A ja 6B) osalta hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %. Ympärivuorokautisen lasten kotihoidon (7) osalta hinnan painoarvo oli 90 % ja laadun 10 %: Sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen tukihenkilötoiminnan / perustason tukihenkilötoiminnan, sosiaalihuoltolain mukaisten oikeuden määräämien tai lastenvalvojan vahvistamaan sopimukseen perustuvien valvottujen ja tuettujen tapaamisten ja valvottujen vaihtojen sekä lastensuojelulain mukaisten tuettujen ja valvottujen tapaamisten ja valvottujen vaihtojen huostaanotetuille lapsille (6A, 8A ja 8B) osalta hinnan painoarvo oli 100 %.

Edellä mainittujen palvelukokonaisuuksien 6A, 7, 8A ja 8B osalta palveluille asetetut ehdottomat vaatimukset olivat tarjouspyynnössä asetettu korkeiksi. Sen vuoksi hintaa painotettiin näiden palvelujen osalta enemmän kuin muiden.

Palveluntuottajiksi valitaan kaikki ne, jotka täyttävät tarjoajien kelpoisuusvaatimukset ja joiden tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Palveluja ostetaan ensisijaisesti lapsen yksilöllisten tarpeiden perusteella huomioon ottaen kokonaistaloudellinen edullisuus liitteen yksi (1) mukaisessa järjestyksessä, mikäli lapsen yksilölliset tarpeet ja etu eivät edellytä muuta.

Sosiaalityön avo- ja sijaishuollon tukipalveluiden valitut palveluntuottajat ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu esitetään liitteessä yksi (1):

Liite 1Tarjousten vertailu ja valitut palveluntuottajat

Sopimuskaudella hankinnan vuosittaiset kustannukset ovat noin 7 milj. euroa, josta hyvinvointitoimialan osuus on noin 2,8 milj. euroa. Hankinnan kokonaisarvo hyvinvointitoimialan osalta sopimuskaudella on noin 6,8 milj. euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 4.5.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti lapsen yksilöllisten tarpeiden perusteella huomioon ottaen kokonaistaloudellinen edullisuus liitteen yksi (1) mukaisessa järjestyksessä, mikäli lapsen yksilölliset tarpeet ja etu eivät edellytä muuta. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista valitun palveluntarjoajan on toimitettava hankintalain (29.12.2016/1397) 88 §:n mukaisesti rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä taikka ehdokkaan tai tarjoajan tai sen hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenen tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävän henkilön alkuperämaan tai sijoittautumismaan toimivaltaisen viranomaisen antama ote rikosrekisteristä tarkastettavaksi hankintayksikköön. Tämän päätöksen mukaista sopimusta ei tehdä, mikäli otetta ei toimiteta tai siitä ilmenee jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitetuista pakollisista poissulkemisperusteista.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
tiedseutukunnat
tiedHaarte Karolus
tiedKuronen Sirpa
tiedLindström Fredrik
tiedMarttila Outi
tpvMäkelä Anja
tiedRaitanen Katja
tiedVirolainen Eira
tiedVirta Minna
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 122
Liite 1:Tarjousten vertailu ja valitut palveluntuottajat