Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta4928.02.20179

1795-2017 (316)

Selvitys Lounais-Suomen aluehallintovirastolle hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää selvitystä hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa yli kuusi kuukautta hammaslääkärille jonottaneiden potilaiden hoitoonpääsyn osalta Turun terveyskeskuksessa.

Sosterla § 49

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Korkeila, suun terveydenhuolto, johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 20.2.2017:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on 9.2.2017 lähettänyt selvityspyynnön hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa. Selvityspyynnössä todetaan, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) viimeisimmän selvityksen (maaliskuu 2016) mukaan Turun terveyskeskuksessa hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen hammaslääkärille on jonottanut potilaita yli kuusi kuukautta.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää Turun kaupunkia antamaan ennen asian ratkaisemista kirjallisen selvityksen, josta tulee selvitä ainakin

  1. Yksityiskohtainen selvitys ongelman syistä ja laajuudesta terveysasemakohtaisesti
  2. Toimenpiteet, joihin terveyskeskus on ryhtynyt ongelman korjaamiseksi
  3. Selvitys hoidon toteutumisen omavalvonnasta (mm. millä tavoin terveyskeskus seuraa tarpeellisen hoidon toteutumista kuudessa kuukaudessa, kenen vastuulla seuranta on ja kuinka poikkeamiin puututaan).

1. Yksityiskohtainen selvitys ongelman syistä ja laajuudesta

Suun terveydenhuollon kiireettömästä hoitoon pääsyn tiedonkeruu perustuu terveydenhuoltolain (1326/2010) 55 §:ään. THL:n tiedonkeruu on muuttunut keväällä 2014 ja tiedot poimitaan THL:n AvoHILMO -rekisteristä. Valvontaohjelmassa sovittujen puuttumiskriteerien mukaisesti aluehallintovirasto aloittaa tutkinnan Turun kaupungin terveyskeskuksen suun terveydenhuollon osalta, koska hammaslääkärille on jonottanut potilaita yli kuusi kuukautta. Kyse on 28 henkilöstä, joista pyydettiin henkilötiedot THL:n asiantuntijalta.

Henkilötunnuspohjaisen selvityksen tuloksena ilmeni seuraavaa:

THL:lta saatujen henkilötunnusten tarkistuksen jälkeen voidaan todeta, että maaliskuussa 2016 hoidontarpeen arvioinnin ja ensikäynnin välillä 14 potilaalla oli pidempi kuin 180 vrk väli. Turun kaupungin suun terveydenhuollon asiakkaiden määrä vuonna 2016 oli 58 895, joten viive oli 0,02 %:lla asiakkaista. 

2. Toimenpiteet, joihin terveyskeskus on ryhtynyt ongelman korjaamiseksi

Turun kaupungin suun terveydenhuollon palveluprosessit ovat olleet voimakkaan kehittämistyön kohteina viime vuosien aikana. 1.1.2016 käyttöön otettu suun terveydenhuollon uusi toimintamalli on selkiyttänyt hammashoitoon pääsyyn liittyviä prosesseja. Myös sosiaali- ja terveyslautakunta on aktiivisesti seurannut tehtyjä suun terveydenhuollon tehostamistoimenpiteitä. Lisäksi hoitoonpääsyn tilanne on parantunut entisestään alkuvuoden 2016 jälkeen Turun kaupungin otettua käyttöön sähköisen palvelusetelin helmikuusta 2016 lukien.

3. Hoidon toteutumisen omavalvonta

Jonotilastoa seurataan WinHIT-potilastietojärjestelmän kautta joka kuukauden ensimmäinen arkipäivä (liite). Oman seurannan mukaan hoitotakuun mukaisissa rajoissa on pysytty lokakuun 2012 jälkeen. Jonottaneiden määrä suun terveydenhuoltoon 1.2.2017 oli 332 henkilöä, jotka kaikki ovat alle 6 kuukautta jonottaneita. Sen lisäksi Turun kaupungin hammaslääkärivastaanottojen kiireettömien odotusaikojen omaseuranta tapahtuu tiimitasolla viikoittain ns. kolmannen vapaan ajan (T3) periaatteella. T3 kuvaa sitä, miten monen työpäivän kuluessa yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arviosta potilaan on mahdollista saada kolmas vapaa aika hammaslääkärille. Neljällä suun terveydenhuollon tiimialueella seurataan jatkuvasti T3-aikaa osana lähijohtamista. Tätä kirjoitettaessa T3-ajan mediaani on 114. Päivittäisessä lähijohtamisessa hammashoitotiimien lähiesimiehet, kuten vastaavat hammaslääkärit ja myös ajanvarauksen vastuuhoitaja raportoivat välittömästi mahdollisista ongelmatilanteista palvelutuotannosta vastaavalle kliinisen hammashoidon ylihammaslääkärille, palvelupäällikölle sekä johtavalle ylihammaslääkärille. Näin voidaan varmistaa asiakkaiden hoitoonpääsy mahdollisimman nopeasti ja tarkoituksenmukaisesti myös poikkeustilanteissa.

Liite 1Hoitotakuun piirissä- jonon kehitys vuonna 2016

Ehdotamme, että sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tämän selvityksen tiedoksi ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle annettavaksi vastauksena Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 22.2.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 49
Liite 1:Hoitotakuun piirissä- jonon kehitys vuonna 2016