Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta5728.02.20171

3140-2016 (061)

Hankintaoikaisuvaatimus koskien sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemää hankintapäätöstä 29.11.2016 § 246 (Sairaala- ja hoitosängyt 1.1.2017 - 31.12.2019)

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon perusteet: koko asian osalta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 6.1 §:n 3 kohta. Hankintaoikaisuvaatimus koskien sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemää hankintapäätöstä 29.11.2016 § 246 (Sairaala- ja hoitosängyt 1.1.2017 - 31.12.2019) Sairaala- ja hoitosänkyjen kilpailutuksessa toiseksi tullut Lojer Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 29.11.2016 § 246. Lojer Oy vaatii hankintalain 80-83 §:n nojalla, että Turun kaupunki oikaisee hankintapäätöksen kilpailutukseen 3140-2016 / Sairaala- ja hoitosängyt 1.1.2017-31.12.2019, koska hoivasänkyjen sopimustoimittajaksi valitun Unikulma Oy:n Movita -hoivasänky ei täytä tarjouspyynnön vaatimusta maksimi potilaspainorajasta. Oikaisuvaatimusta esitetään hylättäväksi perusteettomana.

Sosterla § 57

Konsernihallinto, lakiasiat, lakimies Anne Ala-Nissilä 16.2.2017:

Toimivaltasäännös

Turun kaupungin hallintosäännön Kv 15.12.2014 § 193 kohdan 37.3 §:n mukaisesti, mikäli hankintaoikaisu tehdään asianosaisen vaatimuksesta, päätöksen tekee kaupunginhallitus, lautakunta tai johtokunta omasta hankintapäätöksestään ja alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä tehdyn hankintaoikaisun johdosta. Oikaisuvaatimuksen koskiessa Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä, tuodaan asia hallintosäännön mukaisesti Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi.

Asian taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi sairaala- ja hoitosänkyjen kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 29.3.2016 § 64. Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia sairaalasängyistä ja hoitosängyistä ajalle 1.1.2017–31.12.2019.

Hankintailmoitus julkaistiin 29.8.2016 EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä päivitetty tarjouspyyntö julkaistiin 26.9.2016 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjous tuli antaa Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta.

Määräaikaan 14.10.2016 klo 14.00 mennessä tarjoukset saatiin seuraavilta tarjoajilta: Tekmala Oy, Merivaara Oy, Lojer Oy ja Unikulma Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon seuraavasti: 1. Sairaalasängyt ja potilaspöydät sairaalapalveluihin, 2. hoitosängyt ja asukaspöydät vanhusten asumispalveluihin. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa kiinteinä verottomina nettohintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Tarjoushinnat ovat voimassa kiinteinä koko sopimuskauden ajan. Toimittaja voi ehdottaa hintojen muuttamista vain toimittajasta itsestään riippumattomia raaka-ainekustannusten maailmanmarkkinahinnoissa tapahtuvia olennaisia muutoksia vastaavasti.

Hankinnasta tehdään puitesopimus osakokonaisuuksittain yhden toimittajan kanssa.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta.

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioitiin ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta tuotteilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suorittivat asumispalvelujen päällikkö Susanne Röberg, ylihoitajat Terhi Painilainen ja Anne Ryhänen sekä käyttöpäällikkö Pasi Hiltunen. Koekäyttötilaisuuksiin ja koekäyttöihin osallistuivat lisäksi hoitajia ja fysioterapeutteja hyvinvointitoimialan eri yksiköistä.

Tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne otettiin mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten arvioinnin ja vertailun perusteella päätettiin, että

Hankinnan kokonaisarvoksi sopimuskaudella arvioitiin olevan noin 570 000 euroa (alv 0 %).

Hankintaoikaisua koskeva vaatimus

Tehdyn päätöksen johdosta Lojer Oy on tehnyt Sosiaali- ja terveyslautakunnalle oikaisuvaatimuksen määräajassa. Lojer Oy vaatii hankintalain 80-83 §:n nojalla, että Turun kaupunki oikaisee hankintapäätöksen kilpailutukseen 3140-2016 / Sairaala- ja hoitosängyt 1.1.2017-31.12.2019, koska hoivasänkyjen sopimustoimittajaksi valitun Unikulma Oy:n Movita -hoivasänky ei täytä tarjouspyynnön vaatimusta maksimi potilaspainorajasta.

Standardi IEC 60601-2-52:2009 määrittää maksimipotilaspainon seuraavasti:

Vapaasti suomennettuna seuraavasti:

Unikulma Oy:n tarjoama Movita –sänky jää tämän standardin määritelmän mukaisesti alle pyydetyn 200kg:n potilaspainon seuraavasti:

Lojer Oy:n tarjoaman ScanAfia XHS-480/490 hoitosängyn vastaava laskelma:

Turun kaupunki, Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös on ollut valittajan mukaan virheellinen ja se on ollut Lojer Oy:tä kohtaan syrjivä. Lojer Oy esittää, että ao. päätös oikaistaan ja oheinen virhe korjataan valitsemalla sopimustoimittajaksi tarjouspyynnönmukaisen tarjouksen jättänyt Lojer Oy. Lojer Oy ei ole tehnyt oikaisuvaatimuksensa lisäksi valitusta markkinaoikeuteen.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen johdosta annetut lausunnot

Unikulma Oy on vastannut Lojer Oy:n esittämiin väitteisiin 17.1.2017 antamassaan lausunnossa.

Lausunnossa todetaan, että tarjouspyynnössä on vaadittu hoitosängyn SWL:n olevan yli 200 kg, jonka lisäksi sen on oltava IEC 6061-2-52-standardin mukainen.

Kilpailutuksen yhteydessä on tarjoajilla ollut mahdollisuus esittää kysymyksiä, joista Lojer Oy on viitannut seuraavaan: ”Hoitosänky. Sängyn kantavuus tarkoitetaanko tällä suurinta mahdollista potilaspainoa?” Vastaus: ”Kyllä.”

Unikulma Oy pitää tarjouspyyntöä yksiselitteisenä ja avaa lausunnossaan ko. standardiin liittyvää terminologiaa kertoen ”potilaspainon” eli ”SWL:n” tarkoittavan turvallista työkuormaa. Unikulma Oy:n mukaan erikseen voidaan tarvittaessa määrittää potilaan omapaino, joka ei olisi sama asia kuin potilaspaino (SWL). Esitettyään perusteet terminologian käytöstä Unikulma Oy toteaa, että Lojerin vaatimukset ovat perusteettomia ja heidän oikaisuvaatimuksensa tulee hylätä.

Hankintaoikaisun tutkiminen ja arviointi:

Hankintalain esitöiden (HE 190/2009 vp, s. 54) mukaan hankintaoikaisu on edellytyksiltään hallintolakiin perustuvia oikaisumahdollisuuksia joustavampi. Hankintaoikaisu on sekä tarjoajien käytössä oleva oikeussuojakeino että myös hankintayksikön oma-aloitteisesti käyttämä korjaamiskeino. Käytännössä hankintaoikaisua voidaan käyttää esimerkiksi tilanteessa, jossa hankintayksikkö havaitsee virheen. Hankintaoikaisussa voidaan päättää myös sellaisista virhetilanteista, joissa asian käsittely uudestaan on tarpeen tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi.

Asiassa on edellä esitetyin perustein esitetty kysymys sen arvioinnista, onko tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan tarjous tarjouspyynnön mukainen.

Hankintalain 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja hankintayksikön tulee voida arvioida tarjousta siitä ilmenevien tietojen perusteella.

Lojer Oy:n väittämä siitä, että Unikulma Oy:n tarjous ei täyttäisi tarjouspyynnön mukaisia edellytyksiä, perustuu terminologiaan. Tapauksessa olennaista on se, että tarkoittavatko termit ”SWL” ja ”potilaspaino” samaa asiaa. Unikulma Oy on lausunnossaan käsitellyt perusteellisesti perustaen käsityksensä terminologiasta yleiseen kauppatapaan sekä omiin että Lojer Oy:n esitteissä käyttämiin termeihin.

Ottaen huomioon tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset, saadut lausunnot ja sen, mitä tarjoajat ovat kysymyksiä esittäessään saaneet vastauksiksi, voidaan todeta, että tulkinta tarjouspyynnön vaatimuksista on selkeä ja termistöä on käytetty johdonmukaisesti. Sanoilla ”potilaspaino” ja ”SWL” on tarkoitettu samaa asiaa.

Edellä esitetyin perustein on Unikulma Oy:n tarjousta pidettävä tarjouspyynnön mukaisena ja Lojer Oy:n väitteet tulee hylätä perusteettomina.

Johtopäätös

Edellä esitetyillä perusteilla hankintayksikkö on noudattanut hankinnassa hankintalakia ja toiminut tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee edellä esitetyin perustein, että Lojer Oy:n hankintaoikaisussa esittämät vaatimukset hylätään perusteettomana.

Liite 1Lojer Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Liite 2Unikulma Oy:n lausunto

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 22.2.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLojer Oy
aoUnikulma Oy
tiedAhonen Sari
tiedAla-Nissilä Anne
tiedHievanen Sari
tiedHiltunen Pasi
tiedKorkeila Katariina
tiedLempiäinen Marika
tiedLindström Fredrik
tiedMoisiolinna Maiju
tpvMäkelä Anja
tiedPainilainen Terhi
tiedRyhänen Anne
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 57
Liite 1:Lojer Oy:n hankintaoikaisuvaatimus
Liite 2:Unikulma Oy:n lausunto