Pihatyö -setelin käyttöprosessi

Rintamaveteraanien palveluohjaaja havaitessaan tai saadessaan tietoonsa pihatöiden tekotarpeen, arvio tilanteen joko kotikäynnillä tai aiemman käyntinsä merkintöjen mukaisesti ja tekee asiakkaalle palvelusetelin. Palveluseteliin merkitään suunniteltu tuntimäärä kuukautta kohden. Seteli voidaan tehdä kuukaudeksi tai pidemmäksi ajaksi tilanteen mukaan.

Pääsääntöisesti seteli tulostetaan ja viedään asiakkaalle (tai hänen puolesta-asioijalleen) erityisesti, kun setelit on ensimmäistä kertaa myönnetty.

Rintamaveteraani (puolesta-asioija) valitsee kunnan hyväksymän pihatyö-palveluntuottajan. Tarvittaessa palveluohjaaja avustaa yhteydenotossa palveluntuottajaan. Jos on tarvetta, niin asiakas, palveluohjaaja ja palveluntuottaja suunnittelevat yhdessä konkreettisen työn tekemisen.

Kun työ on suoritettu, palveluntuottaja tekee tapahtumakirjaukset PSOPiin. Tapahtumakirjausten perusteella palveluntuottaja saa tehdystä ja hyväksytystä työstä tilityksen kunnan maksuehtojen mukaisesti.

Palveluntuottajan tulee käyttää työn tekemiseen siihen tarvittava aika.

Esimerkki 1: Palvelusetelin tuntimääräksi on merkitty 6 tuntia ja tosiasiassa työhön kului 5 tuntia, niin silloin tulee kirjata tehdyksi 5 tuntia.

Esimerkki 2: Palvelusetelin tuntimääräksi on merkitty 6 tuntia ja tosiasiassa työhön kului 8 tuntia. Silloin pitää tapahtumaa kirjatessa lisätietokohtaan kirjoittaa selvitys, esim. 8.2.17 ollut lumisade aiheutti lisätyötä.

Tarvittaessa palveluntuottaja ottaa yhteyttä setelin myöntäneeseen henkilöön.

Palveluohjaaja seuraa PSOPista kirjattuja tapahtumia. Hyväksyy tai hylkää tehdyt tapahtumakirjaukset. Hylkäystilanteissa palveluohjaaja voi ottaa yhteyttä palveluntuottajaan.

Työ tehdään ensisijaisesti asiakkaan työvälineillä, mutta halutessaan palveluntuottaja voi käyttää omia työvälineittään. Esim. rännienpuhdistukseen pääsääntöisesti tulee käyttää palveluntuottajan välineitä.

Palveluntuottajan tulee asioidessaan asiakkaan kanssa huomioida erityisesti asiakkaan ikä ja olosuhteet.