Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta3931.01.20171

5816-2016 (065, 451)

Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalvelut 1.3.2017-29.2.2020

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.3.2017 - 29.2.2020, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella, ajalle 1.3.2020 - 28.2.2021 (optio). Tarjouksia on saatu kymmeneltä (10) palveluntarjoajalta. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi Posti Oy:n kanssa sekä varapalveluntuottajan osalta Med Group Oy:n kanssa. Vammaispalvelulain mukaisia henkilökohtaisen avun ostopalveluita ostetaan sopimuskaudella noin 570 000 eurolla.

Sosterla § 39

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski, vt. johtava sosiaali-työntekijä Anita Lehtonen sekä hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus hankinta-asiantuntija Päivi Aaltonen:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalvelujen kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 29.11.2016 § 249.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalveluista ajalle 1.3.2017 - 29.2.2020, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.3.2020 - 28.2.2021 (optio). Palvelun on oltava käytettävissä 1.3.2017.

Palvelua tulee tarjota suomen- ja ruotsinkielellä.

Hankintailmoitus julkaistiin EU-kynnysarvon alittavana, hankintalain liitteen B mukaisena, toissijaisena palveluhankintana 30.11.2016 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä myös Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku, jossa 14.12.2016 julkaistiin lisäksi hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 22.12.2016 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Oy Medicum Services Ab, Stella Kotipalvelut Oy, Attendo Oy, Debora Oy, Med Group Oy, Coronaria Hoitoketju Oy, Hoivapalvelu Metsätähti Oy, 9Lives Pirkanmaa Oy, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy ja Posti Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjousta ei oteta huomioon eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana palvelujen tuntihintana tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Tuntihinnan tuli sisältää kaikki tarjouspyynnön mukaiset palvelut. Palvelun hinnan tulee sisältää kaikki alennukset sekä kaikki hankintaan liittyvät kustannukset. Sopimushinta on kiinteä kaksi ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen Palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Esitykset hinnan muutoksista on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti vähintään kolme (3) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa.

Hankinnasta tehdään kirjallinen puitesopimus valitun palveluntuottajan ja yhden varapalvelutuottajan kanssa. Varapalveluntuottajaa käytetään mikäli valitun palveluntuottajan palvelukyky tai resurssit eivät ole tilaajan toimeksiannolle riittävät. Tilaaja ei takaa Palveluntuottajalle sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten hintavertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten hintavertailuun.

Tarjousten hintavertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaishinnaltaan halvin.

Liite 1Hintavertailu

Esitämme, että vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalvelujen palveluntuottajaksi valitaan halvimman kokonaishinnan perusteella Posti Oy ja varapalveluntuottajaksi Med Group Oy. Puitesopimukset solmitaan tarjotuilla tuntihinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 190 000 euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 18.1.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalvelujen puitesopimus solmitaan ajalle 1.3.2017 - 29.2.2020 varsinaisen palveluntuottajan Posti Oy:n ja varapalveluntuottajan Med Group Oy:n kanssa, tarjotulla tuntihinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAttendo Oy
aoCoronaria Hoitoketju Oy
aoDebora Oy
aoHoivapalvelu Metsätähti Oy
aoInvalidiliiton Asumispalvelut Oy
aoMed Group Oy
aoOy Medicum Services Ab
aoPosti Oy
aoStella Kotipalvelut Oy
ao9Lives Pirkanmaa Oy
ilmXXXXX
ilmXXXXX
ilmXXXXX
ilmXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 39
Liite 1:Tarjousten hintavertailu