Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta1110.01.201711

240-2017 (001, 011)

Sääntökirjojen päivittäminen

Tiivistelmä: -

Sosterla § 11

Palvelupäällikkö Taina Kaila 3.1.2017:

Kotihoidon, omaishoidon tuen, siivouksen ja tehostetun palveluasumisen sääntökirjoja on päivitetty viimeksi helmikuussa 2015, sosterla 24.2.2015 § 30. Sääntökirjoihin ei tehty sisällöllisiä muutoksia, vaan päivitys koski sähköisen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän (PSOP) käyttöönottoon liittyviä toimintoja ja ominaisuuksia. Kevään 2015 aikana otettiin käyttöön myös lapsiperheiden kotipalvelun ja henkilökohtaisen avun palvelusetelit.

Kahden vuoden aikana on huomattu joitakin tarkennettavia kohtia ja myös PSOP on kehittynyt ja saanut uusia toiminnallisuuksia, joiden osalta sääntökirjat tulee päivittää.

Keskeisiä muutoksia tai tarkennuksia ovat:

Jatkossa jokaisen (pois lukien siivousyrittäjät) palveluseteliyrittäjäksi hakeutuvan tulee liittyä Suomen Tilaajavastuu Oy:n Luotettava Kumppani-palveluun. Palveluntuottajan lakisääteinen valvonta tapahtuu automaattisesti ko. palvelun avulla. Tällä hetkellä palvelusta saadaan veroihin ja vakuutuksiin liittyvät tiedot ja tämän vuoden aikana myös Valveri-rekisteriin liittyviä tietoja.

Kotiin annettavien palveluiden osalta (pois lukien siivous) käynnit kirjataan todellisen käynnin keston mukaan. Poikkeuksena ovat alle 15 minuuttia kestäväksi suunnitellut käynnit, jotka palveluntuottaja voi pyöristää 15 minuuttiin. Samoin myös asiakkaan omavastuu muodostuu samalla tavalla, koska järjestelmä tuottaa omavastuuerittelyn toteutuneiden käyntien perusteella. Palveluntuottajien tulee liittää järjestelmästä tulostamansa omavastuuerittely asiakkaan laskun liitteeksi.

Palveluntuottajan tulee asiakkaan ja palveluntuottajan väliseen sopimukseen kirjata myös se, että palveluntuottajan tulee liittää asiakkaan laskuun PSOPista tulostamansa asiakkaan omavastuuerittely. Omavastuuerittely annetaan asiakkaalle myös silloin, kun asiakkaan saama palvelu on omavastuutonta, koska erittelystä näkyy annettujen palveluiden ajankohdat.

Paperinen seurantaraportti voidaan ottaa käyttöön pistokoeluonteisesti tai jos palveluntuottajan toiminnassa havaitaan poikkeamia tapahtumakirjauksissa tai saadun asiakaspalautteen vuoksi käyttöönotto on aiheellista. Asiakas kuittaa jokaisen käyntikerran. Palveluntuottaja palauttaa raportin kuun lopussa raportissa mainitulle kunnan työntekijälle. Raportin merkinnöistä poikkeavat PSOPin tapahtumakirjaukset tullaan hylkäämään. Raportit voidaan käydä lävitse myös yksityiskohtaisesti palvelusetelin myöntäneen henkilön, asiakkaan ja palveluntuottajan kanssa.

Asiakkaiden antamaan palautteeseen ja erityisesti reklamointeihin palveluntuottajan tulee antaa vastaus joko välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa asian kiireellisyydestä riippuen. Jos reklamaatio on annettu PSOPin välityksellä, vastaus tulee antaa myös PSOPissa sekä myös asiakkaan niin halutessa kirjallisesti.

Niissä palveluissa, joissa asiakkaalla on palvelu- ja hoitosuunnitelma, tulee palveluntuottajan noudattaa sen sisältöä sekä myönnettyä tuntimäärää ehdottomasti. Jos asiakkaalle myönnetty tuntimäärä osoittautuu liian pieneksi tai suureksi palveluntuottajan tulee ottaa yhteyttä palvelusetelin myöntäneeseen henkilöön.

Siivouksen sääntökirjassa on määritelty, että siivouksen palvelusetelin arvot ovat asiakkaan tuloista riippuen joko 15 tai 20 €/t. Siivousta myönnetään kaksi tuntia kuukaudessa, paitsi sotainvalidien ja rintamaveteraanien osalta palvelun määrä määräytyy esim. asunnon koon perusteella. Sotainvalidien ja rintamaveteraanien siivouksen palveluseteli on asiakkaalle maksuton (omavastuuton).

Kevan lakiasiainpäälliköltä on saatu tieto, jonka mukaan YEL-vakuutusta ei tarvitse tutkia, kun asiakas saa valita tuottajansa. Tällöin kunnan ja palveluntuottajan välille ei synny toimeksiantosuhdetta. Näin ollen yksityisen elinkeinonharjoittajan ei tarvitse esittää YEL-vakuutusta.

Palveluntuottajien hyväksymisen peruutus –kohtaan on lisätty kohta, jonka mukaan palveluntuottaja poistetaan rekisteristä, jos palveluntuottaja ei pidä tietojaan ajan tasalla kunnan pyynnöistä huolimatta.

Hintojen muutosten osalta on kaikissa sääntökirjoissa todettu seuraavasti:

Palveluntuottajan hinnat ovat voimassa 31.12.2017 asti.

Seuraavaa vuotta koskevat hinnastot on tehtävä PSOPiin 31.10. mennessä.  Hinnastot pitää tehdä toistaiseksi voimassaoleviksi, ei määräaikaisiksi muutoin kuin erikseen sovituissa tilanteissa.

Hinnanalennuksista tulee tehdä uudet hinnastot PSOPiin kuukausi ennen hintojen muutosta.

Kaikki edellä mainitut sääntökirjat tulevat voimaan 1.2.2017 alkaen.

Liite 1Kotihoidon sääntökirja

Liite 2Omaishoidon tuen sääntökirja

Liite 3Siivouksen sääntökirja

Liite 4 Tehostetun palveluasumisen sääntökirja

Liite 5Henkilökohtaisen avun sääntökirja

Liite 6Lapsiperheiden kotipalvelun sääntökirja

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 4.1.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy päivitetyt sääntökirjat. Sääntökirjoihin voidaan tehdä teknisiä tarkennuksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaila Taina


Liitteet:

Sosterla § 11
Liite 1:Kotihoidon sääntökirja
Liite 2:Omaishoidon tuen sääntökirja
Liite 3:Siivouksen sääntökirja
Liite 4:Tehostetun palveluasumisen sääntökirja
Liite 5:Henkilökohtaisen avun sääntökirja
Liite 6:Lapsiperheiden kotipalvelun sääntökirja