Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta25429.11.201610

1339-2016 (065, 342)

Jalkojenhoitopalvelut 1.1.2017 - 31.12.2019

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Jalkojenhoitopalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2017 - 31.12.2019. Hankintaan sisältyy kaksi ryhmää: veteraanien jalkojenhoitopalvelut ja terveydenhuoltolain perusteella ostettavat jalkojenhoitopalvelut. Veteraanien jalkojenhoitopalvelujen osalta hankinta esitetään keskeytettäväksi ja uuden hankintamenettelyn käynnistämistä uudella hankintailmoituksella. Terveydenhuoltolain perusteella ostettavien jalkojenhoitopalvelujen puitesopimukset esitetään solmittaviksi kolmen palveluntuottajan kanssa. Palveluja ostetaan sopimuskaudella noin 480 000 eurolla.

Sosterla § 254

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Palvelualuejohtaja Katariina Korkeila, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, ylilääkäri Päivi Sutinen, diabeteslääkäri Anne Artukka ja veteraanineuvoja Marianne Österman ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus hankinta-asiantuntija Tapani Järvinen 15.11.2016:

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia jalkojenhoitopalveluista ajalle 1.1.2017–31.12.2019. Jalkojenhoitopalveluja ostetaan vuosittain noin 275 000 eurolla.

Hankintailmoitus julkaistiin 29.9.2016 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankintaan ei tehty kysymyksiä. Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnön kohteena olivat veteraanien jalkojenhoitopalvelut ja terveydenhuoltolain perusteella ostettavat jalkojenhoitopalvelut, jossa ryhmässä valtaosa palveluista ostetaan diabetes- ja reumapotilaille. Palveluja ostetaan vastaanottokäynteinä ja kotikäynteinä sekä osasto- ja laitoskäynteinä (muualla kuin omalla vastaanotolla annettu hoito).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään potilasryhmittäin ja hoitokäyntimuodoittain:

Tarjoukset saatiin määräaikaan 31.10.2016 klo 14.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

Tarjoajien tuli ilmoittaa palvelun hinta verottomana 45 min hoitokerran vastaanottokäynnin hintana. Myös ainoastaan kotikäyntejä (muualla kuin omalla vastaanotolla annettu hoito) tarjoavien palveluntuottajien tuli ilmoittaa tarjoushinta vastaanottokäynnin hintana.

Muualla kuin omalla vastaanotolla annetusta hoidosta (kotikäynnit) maksetaan 50 %:lla korotettu taksa, jolloin sen katsotaan sisältävän myös korvauksen matkakustannuksista ja käytetystä ajasta.

Sopimushinta on kiinteä kaksi (2) ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen Palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Veteraanien jalkojenhoitopalveluiden hankinnan keskeyttäminen

Julkisista hankinnoista annetun lain 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 73 a §:ssä säädetään hankintamenettelyn keskeyttämisestä. Pykälän 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Säännöksen esitöiden mukaan (HE 182/2010 vp s. 22) mukaan hankintamenettelyn keskeyttämiseen on todettu oikeuskäytännössä suhtaudutun suhteellisen sallivasti, eikä uudella säännöksellä ole ollut tarkoituksena tiukentaa vallitsevaa oikeuskäytäntöä. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp) on mainitun säännöksen osalta todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen voimassaoloa.

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn ryhmän 1 Veteraanien jalkojenhoitopalvelut osalta hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, että tarjouspyynnössä ilmoitettiin hankintalain vastaisesti, että jalkojenhoitopäätöksessä on luettelo hyväksytyistä jalkojenhoitajista, joista veteraani voi itse valita palveluntuottajan, jolta varaa ajan.

Hankintayksiköllä on em. syin todellinen ja perusteltu tarve keskeyttää hankinta. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä on toimittu tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.

Nykyisiä veteraanien jalkojenhoitopalvelujen sopimuksia esitetään jatkettaviksi nykyisin ehdoin, kunnes uusi kilpailutus on toteutettu.

Terveydenhuoltolain perusteella ostettavat jalkojenhoitopalvelut

Potilasryhmän 2 Terveydenhuoltolain perusteella ostettavista jalkojenhoitopalveluista esitetään tehtäväksi hankintapäätös.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suorittivat avosairaanhoidon ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen ja diabeteslääkäri Anne Artukka.

Kaikkien tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteiksi ilmoitettiin tarjouspyynnössä palvelun hinta, enimmäispisteet 80 pistettä sekä laatu, enimmäispisteet 20 pistettä. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että Palveluntuottajia valitaan riittävä määrä Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä.

Liite 1Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Terveydenhuoltolain perusteella ostettavat jalkojenhoitopalvelut ajalle 1.1.2017 - 31.12.2019 esitetään hankittavaksi kaikilta tarjouksen antaneilta palveluntuottajilta: Mehiläinen Oy, Jalkahoitola Kymppi ja Jalkaterapia Heidi Saarinen.

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 160 000 euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 23.11.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Veteraanien jalkojenhoitopalvelujen 31.12.2016 päättyviä sopimuksia jatketaan entisin ehdoin, kunnes uusi kilpailutus on toteutettu.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
ilmArtukka Anne
tpvHonkinen Päivi-Leena
tpvJärvinen Tapani
ilmKorkeila Katariina
tpvLindberg Merja
tiedLindström Fredrik
tpvSutinen Päivi
tiedVuorinen Elisa
ilmÖsterman Marianne


Liitteet:

Sosterla § 254
Liite 1:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu