Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta25029.11.20166

3174-2016 (065, 021)

Lastensuojelun sijaishuollon ostopalvelut 1.1.2017 - 31.12.2019

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Lastensuojelun sijaishuollon ostopalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2017 - 31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020 (optio). Kilpailutus on toteutettu seudullisena. Tarjouksia on saatu yhteensä 210 kpl 97 palveluntuottajalta. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi palvelukokonaisuuksittain yhteensä 85 pal-veluntuottajan kanssa. Palveluja ostetaan sopimuskaudella noin 60 milj. eurolla, josta hyvinvointitoimialan osuus on noin 42 milj. euroa.

Sosterla § 250

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen ja toimistopäällikkö Eira Virolainen ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus tuoteryhmäpäällikkö Karolus Haarte 7.11.2016:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 18.3.2016 § 65, että lastensuojelun sijaishuollon ostopalvelut kilpailutetaan seudullisena.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia lastensuojelun sijaishuollon ostopalveluista Turun ja Auran, Kaarinan, Kemiönsaaren, Koski Tl:n, Kustavin, Laitilan, Liedon, Loimaan, Marttilan, Naantalin, Paimion, Paraisten, Perusturvakuntayhtymä Akselin, Pöytyän, Raision, Ruskon, Salon, Sauvon, Someron, Taivassalon, Uudenkaupungin ja Vehmaan kuntien/kaupunkien tarpeisiin ajalle 1.1.2017–31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2020–31.12.2020 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.1.2017 ja uusien toimintayksiköiden osalta viimeistään 1.1.2018.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen B mukaisena toissijaisena palveluhankintana julkaistiin 1.9.2016 ja korjausilmoitus 15.9.2016 sekä 27.9.2016 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku ja yhteenveto hankintaan liittyvistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista 15.9.2016 samalla sivustolla.

Tarjous tuli antaa toimintayksiköittäin sähköisesti Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalista.

Määräaikaan 6.10.2016 klo 14.00 mennessä saatiin 97 palveluntuottajalta yhteensä 210 tarjousta.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon ja hyväksytään palvelukokonaisuuksittain:

  
 1.Toimeksiantosopimussuhteinen perhehoito:
  ·         1A perustaso
  ·         1B vaativa taso
 2. Lastensuojelun sijaishuollon ympärivuorokautinen ammatillinen perhekotihoito / perustaso
 3.Lastensuojelun sijaishuollon ympärivuorokautinen laitoshoito / perustaso
 4.Lastensuojelun erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito:
 ·         4A1 Lapsi- ja/tai nuorisopsykiatrinen osaaminen / perustaso 
 ·         4A2 Lapsi- ja/tai nuorisopsykiatrinen osaaminen / vaativa taso 
 ·         4B1 Päihdeosaaminen / perustaso 
 ·         4B2 Päihdeosaaminen / vaativa taso 
 ·         4C Neuropsykiatrinen/vammaistyön tuntemus / vaativa taso 
 ·         4D Käytöshäiriöisten lasten kuntoutus / vaativa taso 
 ·         4E Erityinen huolenpito / vaativa taso 
 ·         4F Koulukotitoiminta / vaativa taso. 
     

Osassa palvelukokonaisuuksia on määritelty hoidolle kaksi tasoa: perus- ja vaativa taso:

Palvelut tulee tuottaa palvelukokonaisuuksittain tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa palvelukuvauksissa esitetyn mukaisesti.

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa verottomina tarjouspyynnön mukaisina vuorokauden kokonaishintoina lasta kohden. Hoitovuorokausihinnan tuli sisältää kaikki lapsen hoitoon, kasvatukseen ja ylläpitoon kuuluvat palvelut ja hankinnat.

Erityisyksiköiden tuottamien ympärivuorokautisen laitoshoidon osalta palveluntuottaja pystyi tarjoamaan perustasolle yhtä hintaa ja vaativalle tasolla yhtä riippumatta siitä kuinka moneen eri palvelukokonaisuuteen antaa tarjouksen. Tavoitteena oli saada yhtenäinen hinnoittelu palveluntuottajan tarjoamille erityisyksikön tuottamien ympärivuorokautisen laitoshoidon palveluille toimintayksiköittäin.

Sopimushinta on kiinteä kaksi (2) ensimmäistä vuotta, 31.12.2018 asti, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala ja kilpailutukseen osallistuneet kunnat tekevät omalta osaltaan kirjalliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää. Tilaaja ei sitoudu palvelujen hankkimiseen palveluntuottajalta sopimuskauden aikana. Tilaaja ostaa palveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli tarve ei edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen. Sopimusta voidaan soveltaa myös avohuollon ja jälkihuollon sijoituksiin.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Hankintalain 56 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä sekä laatua koskevia vaatimuksia sekä vaatia tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjoajan sulkemista tarjouskilpailusta tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukaisen tai vastaava luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla tarjoajan osalta vähintään tyydyttävä+ (A+) tai vastaava.

Tarjoajista Perhekoti Talisman Oy, Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy, Lastensuojelulaitos ja sijaiskoti Mesikämmen Oy, Lastenkoti Laukko, Kalliolan Kannatusyhdistys ry, LapsiperhePalvelu Stark Oy, Aseman Kotipesä Oy, Lastensuojeluyksikkö Pihakoivu Ky ja Metsäkoto Oy eivät täytä tarjouspyynnön kohdassa asetettua rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvää vaatimusta luottokelpoisuudesta. Edellä mainitut tarjoajat tulee näin ollen sulkea tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin voidaan ottaa vain niiden tarjoajien tarjoukset, jotka ovat osoittaneet täyttävänsä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Muut tarjoajat täyttävät tarjoajalle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tilaajan arviointiryhmä suoritti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun sekä tarkasti annettavat laatupisteet.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että toimeksiantosopimussuhteisesta perhehoidosta vastaavalla henkilöllä tulee olla sosiaalityöntekijän pätevyys (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015 § 7). Hyvinvointipalveluyritys HYPPYRI Oy:n Pitkäpellon perhetukikeskuksen ilmoitetun vastaavan johtajan pätevyys ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjous tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomana palvelukokonaisuudessa 1A ja 1B.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että ympärivuorokautisesta laitoshoidosta vastaavalla johtajalla on lastensuojelulaissa 417/2007, 60 § määritelty kelpoisuus ja riittävä johtamistaito. Kalliopuron hoitokoti Oy:n Kalliopuron pienryhmäkodin ilmoitetun vastaavan johtajan kelpoisuus ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjous tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomana palvelukokonaisuudessa 3.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että luvanvaraisessa ammatillisessa perhehoidossa tulee olla vähintään kaksi (2) perhehoitajaa, joista vähintään toisella perhehoidon hoito- ja kasvatustehtäviin osallistuvista on tehtävään soveltuva koulutus (Perhehoitolaki 263/2015 § 6). Perhekoti Amicus Oy:n ja Dafni Oy:n perhekoti Marinmäen ilmoitetut perhehoitajien koulutukset eivät täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjoukset tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomina palvelukokonaisuudessa 2.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että luvanvaraisen ammatillisen perhehoidon perhehoitajaksi soveltuvalla henkilöllä tulee olla vähintään kolmen (3) vuoden kokoaikainen työkokemus lastensuojelun avo- tai sijaishuollosta tarjouksen jättämistä edeltäneen kymmenen (10) vuoden ajalta. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ammatillisen perhekodin Pellaksenpihan ja Kiviranta Kodit Oy perhekoti Onnelan ilmoitetut perhehoitajien työkokemukset eivät täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjoukset tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomina palvelukokonaisuudessa 2.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että ympärivuorokautisen laitoshoidon toimipaikan etäisyys saa olla enintään 250 km:n etäisyydellä Turun Kauppatorilta. Nuorten Väylän ilmoitettu toimipaikan sijainti ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjous tulee hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomana palvelukokonaisuudessa 3.

Muut tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Arviointiperusteina ovat palvelun hinta ja laatu.

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon osalta hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %, luvanvaraisen ammatillisen perhehoidon osalta hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun 60 %, ympärivuorokautisen laitoshoidon osalta hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 % ja erityisyksikön tuottaman ympärivuorokautisen laitoshoidon osalta hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.

Erityisyksikön tuottaman ympärivuorokautisen laitoshoidon osalta ehdottomat vaatimukset palvelulle oli asetettu korkeiksi, tämän vuoksi hintaa painotettiin tämän palvelun osalta enemmän kuin muiden.

Palveluntuottajia valittiin riittävä määrä tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä. Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää.

Lastensuojelun kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valitut palveluntuottajat esitetään oheisella liitteellä.

Liite 1Tarjousten vertailu ja valitut palveluntuottajat

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 20 milj. euroa, josta hyvinvointitoimialan osuus on noin 14 milj. euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 14.11.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella liitteen 1 mukaisessa järjestyksessä, mikäli tarve ei edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmasianosaiset
tiedHaarte Karolus
ilmKuronen Sirpa
tpvLindberg Merja
tiedLindström Fredrik
ilmSorvali Eija
tpvVirolainen Eira
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 250
Liite 1:Tarjousten vertailu ja valitut palveluntuottajat