Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta8119.04.20169

7993-2014 (451)

Selvitys vammaispalvelulain mukaisten invataksikuljetusten toteutumisesta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 81

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski:

Peruspalvelulautakunta käsitteli kokouksessaan 14.11.2012 § 382 vammaiskuljetusten järjestämistä Turussa ja antoi asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle. Samalla lautakunta päätti, että peruspalvelulautakunnalle annetaan joka toinen kokous selvitys vammaiskuljetusten tilanteesta. Kokouksessaan 22.5.2013 § 121 sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että jatkossa lautakunnalle esitetään neljännesvuosittain raportti vammaispalvelulain mukaisten invataksipalvelujen toteutumisesta.

Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi on kilpailuttanut vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Peruspalvelulautakunnan päätöksellä 30.5.2012 § 228 palvelun tuottajaksi on hyväksytty Länsikeskuksen taksit (Huvipulju Oy). Kilpailutuksessa on asetettu kuljetuspalvelukalustolle ja kuljetushenkilöstölle vaatimukset, jotka sisältävät mm. turvallisen ja asiakkaan erityistarpeet huomioivan invataksikuljetuksen. Länsikeskuksen takseilla on yhteensä 15 taksia, jotka ajavat ensisijaisesti turkulaisia vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun asiakkaita. Puitesopimus astui voimaan 1.10.2012. Kokouksessaan 18.3.2014 § 102 sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa hyvinvointitoimialan jatkamaan kuljetuspalvelujen puitesopimusta entisin ehdoin ajalle 1.10.2014 - 31.8.2016.

Invataksia käyttää tällä hetkellä vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen 3.500 asiakkaasta noin 900 asiakasta. Ensimmäisinä kuukausina tuli paljon palautteita mm. matkan tilaamiseen ja keskuksen toimintaan sekä puhelun hintaan liittyen. Palautetta tuli myös siitä, että ennakkoon tilattu taksi ei tullutkaan tai taksi myöhästyi.

Vuoden 2014 joulukuun ja vuoden 2015 maaliskuun välisenä aikana tuli neljä asiakaspalautetta, jotka koskivat turvavyökiinnityksiä sekä radiokanavan käyttöä ajon aikana. Palautteiden perusteella autoissa otettiin käyttöön kuljettajien korvanapit, jolloin radiokanavan kautta tapahtuva tietojenvaihto ei kuulu autossa matkustavalle asiakkaalle. Huhti – syyskuussa 2015 palautteita taksin saatavuudesta ja kuljettajan käytöksestä tuli viisi. Vuoden 2015 lokakuun ja vuoden 2016 maaliskuun välisenä aikana on tullut viisi asiakaspalautetta, jotka ovat koskeneet lähinnä taksin saatavuutta ilta-aikaan sekä kuljettajan toimintaa asiakaspalvelussa.

Palveluntuottajan kanssa on pidetty säännöllisesti seurantakokouksia, joissa on käsitelty asiakaspalautetta sekä mietitty edelleen toimenpiteitä palvelun laadun parantamiseksi. Invataksimatkoja on tehty noin 4.250 matkaa kuukaudessa, mikä vastaa aikaisempia, ennen kilpailutusta toteutuneita matkamääriä.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä selvityksen vammaispalvelulain mukaisten invataksikuljetusten toteutumisesta tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti, että jatkossa lautakunnalle esitetään raportti vammaispalvelulain mukaisten invataksipalvelujen toteutumisesta uudelleen vasta, jos on muutoksia.

Asian esitteli talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist.

Jakelu

tiedKiiski Kaisa