Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta4529.03.20163

10514-2014 (652, 642)

Suun terveydenhuollon tilatarveselvitys

Tiivistelmä:

Suun terveydenhuollon tilatarvesuunnitelma käsittelee poikkeuksellisen laajasti yksikön perustoimintaa ja sen kehittämistä sekä edellä mainituista johdettuja tilatarveratkaisuja. Suunnitelmassa käsitellään myös laajasti yliopisto- ja ammattikorkeakouluyhteistyötä ja tähän liittyviä tilaratkaisuja.

Sosterla § 45

Konsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus, vs. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi ja tilacontroller Johanna Aarnio, hyvinvointitoimiala, johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen ja hallintoylihoitaja Taina Soini 18.3.2016:

Turun kaupungin uudistamisohjelma 2:ssa yhtenä hyvinvointitoimialan toimenpiteenä oli ”Suun terveydenhuollon palveluverkko- ja toteuttamistapaselvitys. Samalla selvitetään suun terveydenhuollon asemaa Turun kaupungissa.” Lisäksi kaupunginvaltuuston 17.11.2014 hyväksymän toimintasuunnitelman mukaan sosiaali- ja terveyslautakunnan tulee valmistella ”terveyskeskus- ja hammashoidon palvelun tarjoamisen mahdollisuus ja kustannukset yhdessä tai useammassa toimipisteessä arkisin klo 20 asti turkulaisen palvelun saatavuuden parantamiseksi. Kiireettömissä tapauksissa tulee olla valinnanvapaus terveysaseman suhteen.”

Näiden pohjalta on tehty Turun kaupungin suun terveydenhuollon tilatarveselvitys. Suun terveydenhuollon tilatarveselvityksessä käsitellään poikkeuksellisen laajasti Turun kaupungin suun terveydenhuollon toiminnallista kehittämistä, joiden ratkaisuilla ja edelleen ratkaistavilla asioilla on suora yhteys ja merkitys tilatarpeen määrään ja sen ratkaisuvaihtoehtoihin. Selvitys on valmisteltu yhteistyössä konsernihallinnon strateginen tilojen ohjaus -vastuualueen, hyvinvointitoimialan ja kiinteistöliikelaitoksen tilapalvelun kanssa ja on valmistunut 11.3.2016.

Suun terveydenhuollossa tehtiin kevään 2015 aikana selvitystyö organisaation muuttamisesta kustannustehokkaammaksi ja joustavammaksi yksiköksi. Selvitystyön mukaan panostamalla oman organisaation kehittämiseen pyrittäisiin purkamaan hoitoonpääsyjonoa, vapauttamaan resursseja hyötykäyttöön ja siten lisäämään kapasiteettia ja varautumaan toiminnan vaihteluun. Uudella aluejaolla sekä panostamalla lähiesimiestoimintaan voidaan aiempaa paremmin seurata, kehittää ja tehostaa toimintaa. Palvelutuotantomallin kehittämisellä tavoitellaan vastaamista aikuisväestön vuosittain kasvavaan kysyntään, joka arvioidaan olevan n. 10 000 hoitokertaa/vuosi, jonka lisäksi tavoitellaan toiminnan tehostamista n. 12 000 käyntikerran verran. Noin 22 000 käyntikerran kasvattaminen nykyisellä henkilöstöllä tarkoittaa laskennallisesti 1,7 M€ tuottavuushyötyä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 20.10.2015 (10300–2015), että

  1. Suun terveydenhuollon nykyinen palvelutuotantomalli ja organisaatiorakenne uudistetaan tuottamaan kustannustehokkaampia suun terveydenhoidon palvelukokonaisuuksia.
  2. Palvelut järjestetään edelleen hyvinvointitoimialan terveyspalveluiden sisäisenä tulosyksikkönä.
  3. Palvelutuotanto- ja uudistettu tulosyksikkömalli otetaan käyttöön 1.1.2016 alkaen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on edellyttänyt 15.9.2015 kokouksessaan

  1. Suun terveydenhuollon kehittämiselle asetetaan vastaava vähimmäistavoite hoidettaville potilaille kuin terveysasematoiminnassa ja, että tavoite määritellään lautakunnalle tuotavassa erillisessä esityksessä, esim. 10 potilasta/pv/hammaslääkäri. Vuoden 2014 laskennallinen käyntien määrä/hammaslääkäri/päivä oli 8,7. Tehostamistavoitteena on käyntien määrän lisääminen 10:een per päivä. Laskennallisesti jokaiselle arkipäivälle tarvitaan 1,3 käynnin lisäys verrattuna vuoden 2014 tasoon, joka on mahdollisia prosesseja kehittämällä. Vuositasolla tämä merkitsee laskennallisesti n. 12 000 käynnin lisäystä. 
  2. Suun terveydenhuollon aukiolo tulee varmistaa valtuuston päättämällä tavalla klo 20 asti. Terveyskeskuslääkärien ja hammaslääkärien hakuilmoituksissa todetaan, että toimintayksiköt palvelevat arkisin klo 8–20

Vastaanottoaikojen pidentäminen voidaan nähdä olevan toteutettavissa seuraavilla keinoilla:

Tarveselvityksen mukaan vapaita hammaslääkärien sekä suuhygienistien vakansseja ei ole pystytty täyttämään, sillä käytössä ei ole riittävästi tiloja vastaanoton järjestämisen. Tilanteeseen nopeimpana ratkaisuvaihtoehtona on, että nykyisten tilojen käyttöä tehostetaan siten, että hammashoitoloiden aukioloaikaa pidennetään. Näin käyttöön saadaan välittömästi lisää vastaanottoaikaa ja kahden lähes tavanomaisen pituisen työvuoron sijoittaminen nykyisen puolentoista työvuoron sijaan samaan päivään mahdollistuu.

Mikäli vastaanottojen aukioloaikoja pidennetään säännöllisenä työaikana isoimmissa hammashoitoloissa (Keskushammashoitola, Käsityöläiskadun hammashoitola, Kirkkotien hammashoitola, Runosmäen ja Varissuon hammashoitola), hammaslääkärikapasiteetti ei lisäänny, koska vain työaikasijoittelu on muuttunut. Vaihtoehto mahdollistaa sen, että käyttämättä olevat suuhygienistien vakanssit voidaan ottaa käyttöön.

3.   Oman henkilökunnan tehostamistoimet mahdollistetaan ja asetetaan konkreettiset muutostavoitteet, joita voidaan mitata ja todentaa.

Vaikka aukioloaikoja pidennettäisiin kaikissa isoimmissa hoitoloissa, ei se kuitenkaan poista lisätilantarvetta, eikä poista tehottomuutta joka aiheutuu hajanaisesta, liian pieniä yksiköitä käsittävästä toimipoisteverkosta. Turussa on 14 hammashoitolaa eri puolilla kaupunkia. Hoitolat sijaitsevat koulujen tai terveysasemien yhteydessä. Toimipisteistä kolme ovat pieniä (1–3 hoitoyksikköä, eli ns. unitia) ja kalliita ylläpitää.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksymän (20.10.2015 § 183) suun terveydenhuollon toiminta- ja järjestämismallin (1.1.2016 alkaen) myötä on tarkoituksenmukaista keskittää toimipisteitä siten, että jäljelle jää kuusi kappaletta 7–21 hoitoyksikön hammashoitolaa sekä mahdollisesti Jäkärlän hammashoitola.

Toiminnan ja henkilökunnan käytön tehostamiseksi toiminta on tarkoituksen- mukaista keskittää seuraaviin toimipisteisiin: Keskushammashoitolaan, Käsityölaiskadun hammashoitolaan, Kirkkotien hammashoitolaan, Runosmäen ja Varissuon hammashoitolaan sekä Dentaliaan. Suurin keskittäminen esitetään tapahtuvaksi viimeisenä mainittuun Dentaliaan, jossa on vapautumassa suun terveydenhoidon käyttöön soveltuvia tiloja.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n omistamassa Dentaliassa toimii tällä hetkellä kaupungin oma hammashoitola, kliinisen hoidon päivystys sekä opetushammashoitola. Kaupungin toiminnan lisäksi Dentaliassa toimii mm. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Suu- ja leukasairauksien klinikka, joka muuttaa uuteen T3:een näillä näkymin vuonna 2019. Tämän myötä tiloja vapautuu yhteensä noin 1 700–1 800 m2, joista suun terveydenhoidon tarpeisiin olisi hyödynnettävissä noin 1 200 m2.

Dentalia mahdollistaa toiminnan keskittämisen, pienten yksiköiden lopettamisen sekä kapasiteetin lisäämisen, jolloin julkisen hammashoidon palveluita pystytään lisäämään. Dentalian tyhjenemisen aikataulun vuoksi tämä on mahdollista aikaisintaan vuonna 2020.

Tulevaisuudessa Dentalian tiloihin on tarkoituksenmukaisinta siirtää kliinisen hammashoidon nykyisin Mäntymäen Keskushammashoitolassa toimivia erikoishammaslääkäreitä. Tämä vapauttaa tiloja keskushammashoitolasta, jonne on mahdollista keskittää pieniä, lopetettavia yksiköitä, joita olisivat Moikoisten hammashoitola, Pääskyvuoren hammashoitola, Mullintien hammashoitola, Suikkilan hammashoitola sekä Pansion hammashoitola.

Dentalian lisätilojen vuokrataso noin 150 000 €/vuosi. Dentalian myötä voidaan mahdollisesti luopua kokonaan Moikoisten ja Pansion hammashoitotiloista. Huomioiden toimialan mahdolliset tiloista luopumiset, sille aiheutuva lisäkustannus Dentaliasta olisi noin 60 000 €/vuosi ja neliölisäys noin 900 m2. Kaupungin kokonaiskustannukset nousisivat noin 120 000 € vuodessa, sillä osasta toimialan luopumista tiloista ei voida kaupungin näkökulmasta luopua, niiden sijaitessa kaupungin muiden tilojen yhteydessä.

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala ja Turun ammattikorkeakoulu Oy ovat valmistelleet aiesopimuksen liittyen vuonna 2018 valmistuvan Medicina D:hen toteutettavien suunterveydenhoidon tiloihin ja niiden yhteiskäyttöön. Medisiina D:n tilat mahdollistavat nykyisen yhteistoiminnan jatkamisen Turun kaupungin suunterveydenhuollon ja Ammattikorkeakoulun kanssa sekä mahdollisen myöhemmän laajentamisen. Samalla kampusalueella tapahtuu lääkärikoulutuksen ja hammasteknikkokoulutuksen lisäksi myös hammaslääkäreiden perus- ja erikoistumiskoulutus. Tässä yhteistyössä Turun kaupungin suun terveydenhuolto haluaa olla mukana aktiivisena toimijana.

Esitetyt muutokset voisivat tapahtua arviolta vuonna 2020 ja Turun kaupungin suun terveydenhuollon akuuteimman tilantarpeen tyydyttämiseksi sosiaali- ja terveyslautakunnan esittämää vastaanottojen aukiolo olisi laajennettava klo 8–20 suurimpien hoitoloiden (Keskushammashoitola, Käsityöläiskadun hammashoitola, Kirkkotien hammashoitola, Runosmäen ja Varissuon hammashoitola) osalta.

Liite 1Suun terveydenhuolto tilatarveselvitys

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 21.3.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä Turun kaupungin suun terveydenhuollon tilatarveselvityksen. Lisäksi lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että tilatarveselvityksessä esitetyt yliopisto- ja ammattikorkeakouluyhteistyötä tukevat tilaratkaisusuunnitelmat hyväksytään.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tiedKiinteistöliikelaitos, tilapalvelut
tiedKonsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus
tiedKinnarinen Minna
tiedKorkeila Katariina
tiedLönnqvist Max
tiedSaarinen Kari
tiedSoini Taina


Liitteet:

Sosterla § 45
Liite 1:Suun terveydenhuolto tilatarveselvitys