Kunnalle jäävät toimeentulotukitehtävät

 

1.Kuntaan jäävän toimeentulotukihakemusten käsittely

hakemukset kirjataan kunnan asiakastietojärjestelEfficaan

sosiaalityöhön toimitettujen laskujen maksaminen niiltä osin kuin on kysymys kunnan hoidettavaksi jäävästä toimeentulotuesta

oLaki toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta 7 c §, täydentävä toimeentulotuki:

muut kuin 7 b §:ssä tarkoitetut asumisesta aiheutuvat menot

henkilön tai perheen erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvat, toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tarpeelliseksi harkitut menot

 

2.Toimeentulotukipäätökset, harkintaa vaativa toimeentulotuki

Kuntaliiton arvion mukaan 26 % toimeentulotukea koskevista päätöksistä tehdään jatkossakin kunnassa:

Turussa noin 74 000 päätöstä vuodessa eli noin 18 500 jää kuntaan

keskimäärin 277 toimeentulotukipäätöstä päivässä eli noin 70 jää kuntaan

perustoimeentulotukea saavia kotitalouksia on noin 9 600, joissa perheenjäseniä on noin 14 500. Näistä kotitalouksista noin 50 % saa myös harkintaa vaativaa toimeentulotukea

   

3.Toimeentulotukipäätösten käsittely:

kunnalle jäävän toimeentulotukihakemuksen manuaalinen kirjaaminen, tallennus ja päätöksenteko

toimeentulotukipäätösten valmistelelu, päätöksenteko ja toimeenpano

sosiaalityöntekijän harkintaa vaativien toimeentulotukipäätösten esivalmistelu

 

4.Toimeentulotukipäätösten maksatus, perintä, tuloutus ja perittyjen rahojen palautuksesta huolehtiminen

päivittäisen kirjanpitoaineiston ja pankkimaksatusaineiston luonti

toimeentulotukilaskujen (mm. harkintaa vaativa toimeentulotuki, lastensuojelun avustukset, välitystilimaksut) maksaminen asiakastietojärjestelmästä

päivittäinen pankkiajo

tuloutus ja sen kohdentaminen

perittyjen rahojen palautus asiakkaille

 

5.Toimeentulotukena myönnettävien maksusitoumusten tekeminen

 

6.Toimeentulotuen alentaminen ja muut sosiaalihuoltolain mukaiset tehtävät Kelatsa

Kela toimittaa kunnalle tiedot niistä asiakkaista, jolle on tehtävä palvelutarpeen arviointi ja mahdollinen asiakassuunnitelma

Kela tekee sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset palvelutarpeen arvioinnista sosiaalihuollon tarpeessa olevista asiakkaista

tieto yllämainitusta tulee keskitettyyn etuuskäsittely-yksikköön, viestikeskus, Tiedot on käytävä tarkistamassa useita kertoja päivässä ja jaettava tehtävät eri yksiköihin.

 

7.Asiakasneuvonta, sosiaaliohjaus ja harkintaa vaativaa toimeentulotukea koskeva neuvonta

asiakkaiden neuvonta ja ohjaus toimeentulotukiasioissa puhelimitse

asiakkaiden neuvonta ja ohjaus infopisteessä

asiakkaiden sosiaaliohjaus

asiakkaiden palveluohjaus

 

8.Siirtymäajan tehtävät

kunnan tekemät perustoimeentulotukipäätökset tehdään 31.12.2016 mennessä,

toimeentulotukipäätökset ovat voimassa 31.3.2017 saakka

maksusitoumuslaskujen käsittely tulee useita kuukausia sen jälkeen, kun perustoimeentulotuki on siirtynyt Kelalle

siirtymäaikana on syytä täytyy varautua edelleen asiakasohjaukseen ja väärään paikkaan saapuneiden asiakirjojen oikeaan paikkaan toimittamista ohjeiden kera (esim. asiakkaiden laskut)

 

9.Kela tiedottaa jatkossa tiedot asiakkaasta, joka tarvitsee sosiaalihuollon palveluita kunnalta

etuuskäsittelijät käyvät läpi Kelasta tulleet ilmoitukset ja ohjata ne tarvittaessa eteenpäin oikealle taholle

Kelan lähettämät ilmoitukset tulee tarkistaa kunnassa useita kertoja päivässä, selvittää onko kyseessä uusi asiakkuus, vanha asiakkuus ja missä asiakkuus on hoidossa

etuuskäsittelijä valmistelee harkintaa vaativat toimeentulotukihakemukset, kaupunki näkee Kelan tiedot, tiedot siirretään manuaalisesti kunnan asiakastyön tietojärjestelmään