Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta4729.03.20165

1072-2016 (316)

Selvitys aluehallintovirastolle hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää selvitystä hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa yli kuusi kuukautta hammaslääkärille jonottaneiden potilaiden hoitoonpääsyn osalta Turun terveyskeskuksessa.

Sosterla § 47

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Korkeila, johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 23.2.2016:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on 26.1.2016 lähettänyt selvityspyynnön hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa. Selvityspyynnössä todetaan, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) viimeisimmän selvityksen (lokakuu 2015) mukaan Turun terveyskeskuksessa hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen hammaslääkärille on jonottanut potilaita yli kuusi kuukautta.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää ennen asian ratkaisemista kirjallisen selvityksen, josta tulee selvitä ainakin:

  1. yksityiskohtainen selvitys ongelman syistä ja laajuudesta terveysasemakohtaisesti;
  2. toimenpiteet, joihin terveyskeskus on ryhtynyt ongelman korjaamiseksi; sekä
  3. selvitys hoidon toteutumisen omavalvonnasta (mm. millä tavoin terveyskeskus seuraa tarpeellisen hoidon toteutumista kuudessa kuukaudessa, kenen vastuulla seuranta on ja kuinka poikkeamiin puututaan).

1. Yksityiskohtainen selvitys ongelman syistä ja laajuudesta

Suun terveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn tiedonkeruu perustuu terveydenhuoltolain (1326/2010) 55 §:ään. THL:n tiedonkeruu on muuttunut keväällä 2014 ja tiedot poimitaan nyt kolmatta kertaa THL:n AvoHILMO -rekisteristä. Valvontaohjelmassa sovittujen puuttumiskriteerien mukaisesti aluehallintovirasto aloittaa tutkinnan Turun kaupungin terveyskeskuksen suun terveydenhuollon osalta, koska hammaslääkärille on jonottanut potilaita yli kuusi kuukautta. Kyse on seitsemästä (7) henkilöstä, joista pyydettiin henkilötiedot THL:n erikoissuunnittelijalta.

Henkilötunnuspohjaisen selvityksen tuloksena ilmeni, että hoidon tarpeen arviointi ei kohdistunut oikeaan hoitokäyntiin. Todellisuudessa hoitokäynti oli neljällä heistä toteutunut alle kuukauden aikana ja kahdella n. neljässä kuukaudessa hoidontarpeen arvioinnin suorittamisesta. Vain yksi potilas oli joutunut jonottamaan yli 6 kk, sillä hänet oli epähuomiossa jätetty liittämättä jonoon.

2. Toimenpiteet, joihin terveyskeskus on ryhtynyt ongelman korjaamiseksi

THL:lta saatujen henkilötunnusten tarkistuksen jälkeen 180 vrk pidempi väli hoidontarpeen arvioinnin ja ensikäynnin välillä ovat kuudessa tapauksessa seitsemästä johtuneet hoitokäynnin väärästä kohdistumista suhteessa hoidontarpeen arvioon ja he joutuivat siksi tarkastelun kohteeksi. THL:n seurantatapa on tarkkuudessaan palveluntuottajan näkökulmasta ongelmallinen ja puuttumiskriteereistä onkin jo keskusteltu THL:n erikoissuunnittelijan kanssa.

3. Hoidon toteutumisen omavalvonta

Jonotilastoa seurataan joka kuukauden ensimmäinen arkipäivä. Jonottaneiden määrä suun terveydenhuoltoon 4.2.2016 oli 3892 henkilöä, jotka kaikki olivat alle 6 kuukautta jonottaneita. Sen lisäksi Turun kaupungin hammaslääkärivastaanottojen kiireettömien odotusaikojen omaseuranta tapahtuu tiimitasolla viikoittain ns. kolmannen vapaan ajan (T3) periaatteella, jota kanslisti raportoi. T3 kuvaa sitä, miten monen päivän kuluessa yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arviosta potilaan on mahdollista saada kolmas vapaa aika hammaslääkärille. T3-ajan seurantaprosessista vastaa suun terveydenhuollon kliinisen hammashoidon ylihammaslääkäri. Neljällä suun terveydenhuollon tiimialueella seurataan T3-aikaa jatkuvana osana lähijohtamista. Päivittäisessä lähijohtamisessa hammashoitotiimien lähiesimiehet, kuten vastaavat hammaslääkärit ja myös ajanvarauksen vastuuhoitaja raportoivat välittömästi mahdollisista ongelmatilanteista palvelutuotannosta vastaavalle kliinisen hammashoidon ylihammaslääkärille ja palvelupäällikölle sekä johtavalle ylihammaslääkärille. Näin voidaan varmistaa asiakkaiden hoitoonpääsy mahdollisimman nopeasti ja tarkoituksenmukaisesti.  

Jonotusajat ovat julkisia, ja Turun kaupungin internet-sivuilta ne löytyvät linkistä http://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/palvelun-laatu-ja-saatavuus/hoitotakuu-ja-hoidon-saatavuus/hoitotakuun-0

Turun kaupungin suun terveydenhuollon palveluprosessit ovat olleet voimakkaan kehittämistyön kohteina viime vuoden aikana. 1.1.2016 käyttöön otettu suun terveydenhuollon uusi toimintamalli on osaltaan selkiyttänyt myös hammashoitoon pääsyyn liittyviä prosesseja. Lokakuun 2012 jälkeen on kuitenkin pysytty hoitotakuun mukaisissa rajoissa. Sosiaali- ja terveyslautakunta on myös seurannut aktiivisesti suun terveydenhuollossa tehtyjä tehostamistoimenpiteitä.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 23.3.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä olevan selvityksen hoitoon pääsyn toteutumisesta suun terveydenhuollossa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto