Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta24515.12.201512

10554-2015 (419)

Vastaus sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Heikki Höltän ym. aloitteeseen Turun toiminnasta opiskelijoiden toimeentulotuen asumismenojen hyväksynnässä

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Heikki Hölttä ym. ovat tehneet kirjallisen kysymyksen Turun Sanomissa 7.10.2015 olleen, opiskelijoiden asumiskustannusten huomioimista toimeentulotuessa koskevan kirjoituksen johdosta. Vastauksessa todetaan, että Turku ei toimi perustuslain vastaisesti hyväksyessään opiskelijoille muuta väestö alhaisemman asumiskustannuksen, koska edullisia opiskelija-asuntoja on tosiasiallisesti saatavilla.

Sosterla § 245

Perhe- ja sosiaalipalvelut, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, avohuollon toimistopäällikkö Minna Virta ja lakimies Liisi Teräväinen 30.11.2015:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Heikki Hölttä ym. ovat tehneet kirjallisen kysymyksen Turun Sanomissa 7.10.2015 olleen, opiskelijoiden asumiskustannusten huomioimista toimeentulotuessa koskevan kirjoituksen johdosta. Turun Sanomien artikkelissa on todettu, että Turku toimii perustuslain vastaisesti hyväksyessään opiskelijoille toimeentulotuessa asumismenoissa enimmäismääräksi 252 euroa kuukaudessa, kun muiden toimeentulotukea saavien yksinasuvien henkilöiden kohdalla hyväksyttävä maksimikustannus on 460 euroa. Artikkelissa viitataan eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuun 28.2.2012 dnro 4171/4/11, jossa todetaan Rovaniemen kaupungin toimivan perustuslain vastaisesti hyväksyessään opiskelijoille toimeentulotukeen oikeuttavana menona muuta väestöä pienemmän maksimivuokran.

Liite 1Kirjallinen kysymys Hölttä ym.

Toimeentulotuki koostuu perustoimeentulotuesta (perusosa ja muut perusmenot), täydentävästä toimeentulotuesta sekä ehkäisevästä toimeentulotuesta. Sosiaali- ja terveysministeriö tarkistaa perustoimeentulotuen perusosan vuosittain kansaneläkeindeksillä. Toimeentulotukilain mukaan asumismenot kuuluvat muihin perusmenoihin. Perusmenoja ovat lain mukaan asumistukilain (408/2975) mukaiset asumismenot, taloussähköistä koituvat menot, kotivakuutusmaksu sekä vähäistä suuremmat terveydenhuoltomenot.

Hakijalla on oltava tosiasiallinen mahdollisuus saada kohtuullisen asumistason mukainen asunto toimeentulotukilaskelmassa hyväksytyillä menoilla. Tarpeellisen suuruisia toimeentulotukilaskelmassa hyväksyttäviä asumismenoja arvioitaessa otetaan huomioon paikkakunnalla vallitsevan vuokratason ohella hakijan tai perheen kokonaistilanne, perheen koko ja lasten iät, hakijan tai perheenjäsenen sairaus, vamma tai muu rajoite, esimerkiksi iästä johtuva rajoittunut toimintakyky tai lastaan tapaavan vanhemman asunnon koko.

Ohessa liitteenä on eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu 28.2.2012, jossa on otettu kantaa Rovaniemen käytäntöön. Ratkaisun mukaan mm:

”Rovaniemen kaupungin antaman selvityksen perusteella voi todeta, että kaikilla opiskelijoilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta asua Rovaniemellä edullisissa opiskelija-asunnoissa. Tämänkään seikan vuoksi ei voi pitää hyväksyttävänä sitä, että Rovaniemen kaupungin toimeentulotukiohjeistus poikkeaa opiskelijan asumismenojen osalta muiden toimeentulotuen hakijoiden kohdalla annetusta ohjeista.

Käsitykseni mukaan oikeampi menettely on määritellä kohtuulliset asumiskustannukset kaikille yksinasuville henkilöille samansuuruisiksi.

Sen lisäksi on mahdollista ohjeistaa, että asumiskustannukset voidaan ottaa huomioon tätä määrää pienempänä, jos ne todellisuudessa jäävät määritellyn summan alle. Tässä voidaan ottaa myös huomioon opiskelijoiden mahdollisuus edulliseen opiskelija-asumiseen. Silloin, kun opiskelijalle ei tosiasiallisesti synny lainkaan kustannuksia asumisesta ilmaisen opiskelija-asumisen vuoksi, asumiskustannuksia ei tarvitse ottaa toimeentulotukilaskelmassa huomioon.

Opiskelija voidaan velvoittaa etsimään edullisempaa asuntoa samalla tavoin kuin toimeentulotuen saaja yleensäkin. Opiskelijan asumismenot tulee kuitenkin ottaa huomioon todellisen suuruisina sinä aikana, joka hänelle on annettu uuden asunnon hankintaa varten.

Korostan sitä, että asumismenoja ei tule kohtuullistaa laskennallisesti, jos opiskelija-asuntoa tai muuta edullisempaa asuntoa ei tosiasiallisesti ole tarjolla. Rovaniemen kaupungin ohjeessa on jo nykyisellään todettu, että asumismenoja voidaan ottaa huomioon todellisen suuruisina, jos toimeentulotuen hakijalla ei ole tosiasiassa mahdollisuutta saada paikkakunnalta kohtuullisen kokoista ja hintaista asuntoa.”

Liite 2Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu 28.2.2012

Toimeentulotukea hakeville opiskelijoille, joilla on mahdollisuus saada Turun ylioppilaskyläsäätiön asunto, hyväksytään pääsääntöisesti asumiskustannuksina 252 euroa/kk. Riittävänä, kohtuullisena asuntona voidaan pitää, ellei olosuhteista muuta johdu, mm. soluasuntoa tai opiskelija-asuntolaa, jos näistä asunto on tosiasiallisesti saatavilla. Opiskelija-asunnot ovat yhteiskunnan tukemia edullisia asuntoja. Avohuollon sosiaalityön menettelytapana on tarkistaa vapaiden opiskelija-asuntojen saatavuustilanne sekä vuokra-taso TYS:ltä useaan otteeseen vuoden aikana. Jos opiskelija hakee toimeentulotukea 252 €/kk ylittäviin asumiskustannuksiin, tulee ennen päätöksentekoa tarkistaa, onko opiskelijalla mahdollisuus saada edullinen opiskelija-asunto.

Toimeentulotuen hakija saa hakemukseensa viranhaltijapäätöksen, johon voi hakea oikaisua sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaostolta ja edelleen yksilöjaoston päätökseen voi hakea muutosta Turun hallinto-oikeudelta. Hallinto-oikeuskäytännössä on hyväksytty se, että yksin asuvan opiskelijan voidaan edellyttää asuvan esim. soluasunnossa, ellei olosuhteista muuta johdu.

Edellä esitetyn perusteella toteamme, että Turun kaupungin menettelyä opiskelijoiden toimeentulotukeen oikeuttavien asumiskustannusten huomioimisessa on pidettävä lainmukaisena.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy edellä esitetyn vastauksena lautakunnan jäsen Höltän ym. aloitteeseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vastHölttä Heikki


Liitteet:

Sosterla § 245
Liite 1:Kirjallinen kysymys Hölttä ym.
Liite 2:Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu 28.2.2012