Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta19820.10.20151

3188-2015 (045)

Vuoden 2015 kolmas osavuosikatsaus

Tiivistelmä: -

Sosterla § 198

Talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist 19.10.2015:

 

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2015 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–30.9.2015. Osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä talousarviossa asetettujen talous- ja henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä raportoidaan kaupunginhallitukselle taloudellisten tavoitteiden toteutumisennusteet tiliryhmäkohtaisesti ja annetaan selvitykset tiliryhmäkohtaisten tavoitteiden toteutumisesta. Kaupunginvaltuusto on päättänyt 28.9.2015 § 158 muutoksista kaupunginhallituksen ja lauta- ja johtokuntien vuoden 2015 talousarvioon. Nyt tehtävässä ennusteessa huomioidaan valtuuston päättämät talousarviomuutokset ja niiden vaikutukset toimintaan ja talouteen.

 

Hyvinvointitoimialan tammi-syyskuun toteutuman perusteella laadittu ennuste osoittaa toimialan menojen ylittävän muutetun talousarvion noin 7,1M€ ja tulojen ylittyvän noin 6M€. Budjetin nettoylitys on siis noin 1,1M€. Nettokasvu vertailukelpoiseen tilinpäätöslukuun vuodelta 2014 on noin +2,1 %. Kaupunginvaltuuston 28.9.2015 § 158 tarkoitti sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintakatteen korotusta 8.118.000 eurolla. Lisämääräraha tulee huomioida ennusteessa ja se on jaettu palvelualueiden tammi-kesäkuun ennusteen poikkeamien suhteessa.

 

Liite 1                                  Lisämäärärahan jako

 

Suurin kustannuslajikohtainen poikkeama on edelleen asiakaspalveluiden ostoissa (ylitys toimialan tasolla noin 7M€). Ylitys johtuu mm. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudesta, suun terveydenhuollon ostopalveluista, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluista, erikoissairaanhoidon (valtion mielisairaalat) ostopalveluista, vammaispalveluiden asumispalveluiden ostoista sekä lastensuojelun ostopalveluista. Henkilöstömenojen säästö on noin 4M€ talousarvioon nähden. Tulojen ylitys johtuu pääosin valtiolta saatavien korvausten kohdistumisesta vuodelle 2015 ja nämä tulot sisältävät aikaisempien tilikausien tilityksiä ja ovat luonteeltaan kertaluontoisia.

 

Liite 2                                  Kustannuslajikohtainen ennuste

Liite 3                                  Talousarvion palvelualuekohtainen ennuste

Liite 4                                  Toiminnan seurantaraportti ajalta tammi-syyskuu 2015

Liite 5                                  Ulkoista rahoitusta saavien hankkeiden raportti

 

Investointihankkeisiin varatusta 1M€:n määrärahasta arvioidaan kuluvan 845.000€.

 

 

Henkilöstön käyttö ja ennuste vuodelle 2015

 

Tammi- syyskuussa työvoiman käyttö on ollut 4.641,0. Toimialalle asetettu tavoiteluku kuluvalle vuodelle on 4.607,0. Mikäli työvoiman käyttö loppuvuoden aikana pysyy vuoden 2014 loppuvuoden tasolla, tavoite on saavutettavissa. Tämä edellyttää tiukkaa harkintaa sijaisten ja tilapäisen henkilökunnan palkkaamisessa.

 

Siirtoviiveitä koskevat toimenpiteet ajalla tammi-syyskuu 2015

 

Siirtoviivepäivien kokonaismäärä tammi-syyskuussa 2015 on 3255 päivää mikä on 2453 päivää vähemmän kuin vastaavan ajanjakson päivät tammi-syyskuussa 2014 (5708 päivää). Muutos on peräti -43 %.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 31.3.2015 (§ 71) päättämien siirtoviivettä alentavien toimenpiteiden toteuttamista on edelleen jatkettu. Sairaanhoitopiiristä jatkohoitoa tarvitsevien potilaiden siirtymisen kriteerit ovat voimassa, niitä noudatetaan ja noudattamista seurataan. Kuntouttavan sairaalahoidon kehittämistä on edelleen jatkettu. Toukokuussa 2015 käynnistyneen kotihoidon intensiivitiimin, nykyiseltä nimeltään kotiutustiimin, toiminta jatkuu. Kotisairaalan kapasiteettia on lisätty. Vaativan laitoskuntoutuksen kilpailutettuja ostopalvelupaikkoja on hyödynnetty tarpeenmukaisesti. Lautakunnan päättämät 30 palveluasumispaikan lisäostot, kun omassa sairaalahoidossa on valmiiksi SAS-arvioituina odottanut >10 potilasta > 7 vrk, on toteutettu.

 

Sairaanhoitopiirin maksuosuuden pienentämiseksi loppuvuonna (Kaupunginvaltuusto 28.9.2015 § 158) on yhdeksi keinoksi asetettu tavoite, ettei korotetun hintaisia (3 +) siirtoviivepäiviä enää kertyisi ollenkaan. Tästä syystä sairaalan lähetekäsittelyprosessia on tehostettu. Jotta oman sairaalahoidon paikkoja vapautuisi riittävästi jatkohoidon tarvitsijoille, on yhteistyössä kotihoidon ja SAS-toimen kanssa asetettu tavoitteiksi, että SAS-arviot tehdään pääsääntöisesti kotona, ja että palveluasumispaikan odottaminen toteutuisi pääsääntöisesti kotona eikä sairaalaosastoilla. Sairaalahoidon vaikuttavuuden parantamiseksi ja hoitoaikojen lyhentämiseksi kuntouttavan sairaalahoidon kehittämishanke laajennetaan loppuvuonna koko sairaalahoidon kehittämishankkeeksi.

 

Kaupunginhallitus päätti 21.9.2015 § 401, että hyvinvointitoimialan tulee yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa hakea keinot vähintään 1,0 M€:n vähennykseen kaupungin maksuosuuksiin sairaanhoitopiirille. Toisessa osavuosi­katsauksessa sairaanhoitopiirin maksuosuuden arvioitiin ylittävän hyvinvointitoimialan talousarvion 6,0 M€:lla. Sairaanhoitopiirin ja Turun talousarvioiden välillä oli lähtökohtaisesti jo 4,0 M€:n ero. Osavuosikatsauksen arviossa on jo otettu sairaanhoitopiirin hallituksen kesäkuussa päättämät sekä lisääntyneestä käytöstä todennäköisesti johtuvat loppuvuoden hinnanalennukset huomioon. Ilman tätä puhtaasti käytön lisääntymiseen perustuva tekninen ennuste toisi 11,5 M€:n ylityksen. Valtuuston myöntämän lisämäärärahan jälkeen poikkeama on edelleen noin 2,6M€.

 

Maksuosuuden vähentämiseksi vähintään 1 M€:lla esitetään asiantuntijalääkäri Hilkka Virtasen ja controller Pekka Paatosen valmistelun perusteella seuraavaa:

 

 

Maksuosuuden vähennyskeino

Keinon edellyttämät toimenpiteet hyvinvointitoimialalla

Vähennys (M€)

10-12/2015 ei yhtään korotettua (3+) siirtoviivepv

1.Tehostettu kotiutus Tyksistä. Vastuutahot: kotihoito, kotiutushoitajat.

2.Oma sairaalahoito ottaa sairaalahoitoa jatkohoidokseen tarvitsevan potilaan hänelle sopivalle osastolle viimeistään 3. päivänä lähetteen saapumisesta. Vastuutaho: sairaalapalvelut.

3.Kotihoito kotiuttaa sairaalapalveluista potilaat siten, ettei ylipaikkatilanteita synny osastoille. Vastuutaho: kotihoito.

4.SAS-arvion perusteella palveluasumista tarvitsevat eivät jää sairaalapalvelujen osastoille odottamaan palveluasumispaikkaa. Vastuutahot: sairaalapalvelut, kotihoito, vanhusten asumispalvelut.

-0,35

EPLL:n epätarkoituksen­mukaisen käytön vähentäminen 300 käyntiä/kk

1.Terveysasemat vahvistavat edelleen päiväaikaista akuuttikapasiteettiaan. Vastuutaho: terveyspalvelut.

2.Kotihoito reagoi ennakoiden iäkkäiden voinnin huononemiseen päiväaikaan ja käyttää ohjeistuksen mukaisesti geriatrisen poliklinikan palveluita. Vastuutaho: kotihoito.

3.Vanhusten asumispalvelut reagoivat ennakoiden iäkkäiden voinnin huononemiseen päiväaikaan ja käyttää ohjeistuksen mukaisesti geriatrisen poliklinikan palveluita. Vastuutaho: vanhusten asumispalvelut.

-0,2

Poliklinikkakäyntien vähentäminen 300 käyntiä /kk

1.Terveysasemien tehostettu kontrolli lähetteiden tarpeenmukaisuuteen. Vastuutaho: terveyspalvelut.

2.Työterveyshuollon tehostettu kontrolli lähetteiden tarpeenmukaisuuteen. Vastuutaho: Turun työterveyshuolto.

-0,3

Hoitojaksojen vähentäminen 30/kk

1.EPLL:n epätarkoituksenmukaisen käytön vähentäminen vähentää sisäänottoja Tyksin vuodeosastoille. Vastuutahot: kotihoito, vanhusten asumispalvelut.

-0,15

Vähennykset yhteensä

 

1,0

 

Toimialoilta on edellytetty sopeuttamistoimenpiteitä edellisen ennusteen poikkeamatietojen perusteella. Hyvinvointitoimialan osalta jatketaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitettyjen toimenpiteiden toteuttamista:

 

a) suositaan talkoovapaiden antamista niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista ilman sijaisten palkkausta ja ylitöiden käyttöä.

 

b) minimoidaan sijaisten käyttöä perustehtävien sen mahdollistaessa

 

c) järjestellään työt siten, että tilapäisiä palkkaamislupia ei tarvita

 

d) säästetään investointimäärärahoja niissä kohteissa, joissa se on mahdollista niin että hankkeen toteuttaminen ei kohtuuttomasti kärsi

 

e) tehdään vain sellaisia käyttöomaisuusinvestointeja, joka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä tai lisäävät tuottavuutta

 

f) suoritetaan vain toiminnan kannalta ehdottoman tarpeelliset käyttötaloudesta maksettavat tavara/palveluhankinnat.

 

Tulosalueiden johtoryhmiltä edellytetään säästö- ja tuottavuustoimenpiteiden säännöllistä käsittelyä ja raportointia johdolle ja kaikkien kustannuspaikkojen vastuuhenkilöiden tulee noudattaa em. ohjeita. Taloustilannetta tulee käydä läpi kaikilla organisaation tasoilla.

 

Hyvinvointitoimialalla tulee noudattaa edellä mainittuja ohjeita ja työvoiman käyttöön tulee kiinnittää erityistä huomiota. Koulutusten ja virkamatkojen osalta on käytettävä tarkoituksenmukaisuus- ja taloudellisuusharkintaa. Päätöksentekoa voidaan tarvittaessa nostaa ylemmälle tasolle valvonnan ja vaikutuksen parantamiseksi.

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä toimintakatteen muutoksen liitteessä 1 ilmenevällä tavalla ja merkitä talousarvion ennusteen ja toiminnan seurannan tiedoksi

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Savunen, Haltsonen, Lehtinen, Hölttä, Lampi, Majuri, Engdahl ja Rosenlöf.

Muukko nen teki Lähteenmäen kannattamana lisäysesityksen päätösehdotukseen: "Lisäksi lautakunta päättää rajata kotihoidon sopeuttamistoimenpiteiden ulkopuolelle."

Muukkosen ehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen Lähteenmäki.

Vänttinen oli poissa kokouksesta.


Liitteet:

Sosterla § 198
Liite 1:Lisämäärärahan jako
Liite 2:Kustannuslajikohtainen ennuste
Liite 3:Talousarvion palvelualuekohtainen ennuste
Liite 4:Toiminnan seurantaraportti ajalta tammi-syyskuu 2015
Liite 5:Ulkoista rahoitusta saavien hankkeiden raportti